Marketing en de autopers

Gullwing

Asfaltkampioen
ongetwijfeld zal stellantis ze hebben betaald om dat ding in een video te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat er ergens een redactie is die denkt, goh laten we de minst verkopende auto van de wereld eens gebruiken voor een road trip

Wat ons bij de vraag van de dag brengt: worden automagazines (zoals AW, automagazine, auto-moto, topgear, enz...) door constructeurs betaald om hun wagens te laten testen? En zijn daardoor hun testverslagen eigenlijk irrelevant?

Nee daar worden ze niet voor betaald.

Nou ja. Het ligt wel wat genuanceerder, natuurlijk. Als je als journalist naar Californië wordt gevlogen om daar een paar dagen vanuit een Hilton en wat diners met een nieuwe bolide door de Californische heuvels mag rijden dan kan dat natuurlijk wel wat sturend werken.
Ik weet dat alle fabrikanten dit doen hoor, maar het is wel een wat ander type consumentenjournalistiek dan wat bijv. de Consumentenbond doet. Plus, sommige fabrikanten (marketeers) zullen er net wat meer en vaker energie insteken en bijvoorbeeld zo'n reisje ('neem onze DS eens mee naar Barcelona en we voorzien daar een diner + city tour!') organiseren. En het omgekeerde: 'Test nu de nieuwe Swift, je mag 'm oppikken in Almere'. :)

Edit: de marketingcampagne van Rivian is hier een goed voorbeeld van. Tal van journalisten/autobloggers op mijn YT-feed die opeens allemaal "als PRIMEUR' in de nieuwe R2 'nog VOOR DE OFFICIËLE INTRODUCTIE' [YT'ers schreeuwen graag..] in de auto mochten rijden. En goh, wat zijn ze allemaal enthousiast. :)

idd zo zal het wel zijn geweest.

he goh, hebben jullie zin een een leuke roadtrip? Je kan dat ding ophalen in parijs, en drop m dan af bij hotel zus en zo, elke 200km hebben we een leuk hotel voor jullie ingeplant, vlucht, hotel, eten en dames zijn betaald

Laatst bewerkt:
Wel apart dat het een Brits gekentekende, rechtsgestuurde DS is. Alsof ze er in Parijs geen meer hadden staan...

Poging om relevant te blijven tegen de stroming in. Zie ook het 120 jarig bestaan van Lancia. Er valt daar ook niks te vieren maar dat weerhoudt ze er niet van om oude successen in de spotlight te zetten.

Wel apart dat het een Brits gekentekende, rechtsgestuurde DS is. Alsof ze er in Parijs geen meer hadden staan...

CAR Magazine is zoals je vast weet een van de betere autobladen / autosites en maakte een road trip met een van de 1ste rechtsgestuurde DS No8's

Infomercial, daar heeft het wel wat van weg, tenzij deze DS volstrekt foutloos is.
Niet ondenkbaar ;)

Laatst bewerkt:
Wat ons bij de vraag van de dag brengt: worden automagazines (zoals AW, automagazine, auto-moto, topgear, enz...) door constructeurs betaald om hun wagens te laten testen? En zijn daardoor hun testverslagen eigenlijk irrelevant?

Als een autosite cq blad vindt dat het 'journalisten' op de payroll heeft lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat er enveloppen worden geaccepteerd.

Maar met o.m. de autovloggers wordt de lijn dunner. Hun verslagen zijn infomercials. Maak 2 reportages per week en je bent 5 dagen onder de pannen.

Als een autosite cq blad vindt dat het 'journalisten' op de payroll heeft lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat er enveloppen worden geaccepteerd.
hoeft natuurlijk niet meteen enveloppen te zijn, doe deze roadtrip, en dan adverteren we een jaar lang bij jullie op de frontpage tegen xxxxx €

Dat je een journalist gunstig wilt stemmen door hem iets exclusief aan te bieden (ritje op circuit, roadtrip, leuke hotels, enz...), dat lijkt me logisch. Daar voorwaarden aan koppelen mbt advertenties, is vergezocht. De redactie van bladen als Autoweek is integer en ofhankelijk & staat volledig los van de advertentieafdeling.

maar natuurlijk.:censored:

alleen als je een paar keer negatief bent over merk x, gaat merk x niet meer adverteren

Of denk aan TheFastLane-car die geen Subaru's meer krijgen (of kregen?). Ze testten een Outback, waren kritisch en opeens kregen ze geen persauto's meer. Tsja, zeker in de VS is het als autojournalist niet evident als je producten van zo'n groot merk niet meer kunt beoordelen.

OT: ik ben wel iemand die graag wat anders rijd (en dat is ook goed te doen met lease), en ik heb een zwak voor Citroën, en daarmee ook wel voor DS. Maar aan deze kan ik maar niet wennen. De daklijn naar achteren, maar vooral die grille……ik weet het niet….
Over een tijdje maar eens proefrijden.

ongetwijfeld zal stellantis ze hebben betaald om dat ding in een video te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat er ergens een redactie is die denkt, goh laten we de minst verkopende auto van de wereld eens gebruiken voor een road trip
Tja , soms moet je het denken aan anderen overlaten.
Waarom zou je dat als autojournalist niet doen,
Af en toe wil je wel wat anders dan weeral tegen zo’n breedbeeld-TV aan te zitten kijken.
En de job van een journalist is te rapporteren wat er op de markt is, niet enkel de mainstreammedia consument bedienen, wordt slaapverwekkend op de duur.

en toch heb ik gelijk, de kans dat dat gesponsorde content is is gewoon 99.5%
Als jij gelijk hebt, kunnen we beter stoppen met het lezen van autoweek en/of andere bladen, want dan worden testresultaten bepaald op basis van reclamebudgetten ipv objectieve factoren.

• Leuk
Waarderingen: iDS
het ging hier om de video van die ds8. En nee, echt objectief zal het nooit worden. Merkvoorkeur van een schrijver, eindredacteur die toch de druk van advertenties voelt etc.

maar je koopt toch geen auto op basis van de mening van een ander? Leuk om te lezen, maar iig voor mij echt geen koopadvies

het ging hier om de video van die ds8. En nee, echt objectief zal het nooit worden. Merkvoorkeur van een schrijver, eindredacteur die toch de druk van advertenties voelt etc.
Die video nu pas bekeken. Het gaat daar inderdaad vooral om de plaatjes

maar je koopt toch geen auto op basis van de mening van een ander? Leuk om te lezen, maar iig voor mij echt geen koopadvies
Nee hoor. Als ik het advies van een ander zou volgen, zou ik niet met een Citroën rond rijden

Het is een dunne lijn. Zelfs in 1989 toen er nog geen sociale media was en de Europese pers per luxe Jet naar Frankrijk werden overgevlogen.

Terug
Bovenaan