Marktontwikkelingen gebruikte (PH)EV voertuigen.

Durashift

Asfaltkampioen
Ik kwam dit forumdeel tegen bij de zoektocht naar het Electrisch rijden neemt een hoge vlucht draadje omdat ik daar, in mijn herinnering, al eens iets had gepost over de aanstaande restwaarde daling / gebruikte private lease aanbiedingen voor o.a. de bulk aan 2019/2020 Tesla's die dadelijk na de maximale, fiscaal gunstige, vijf gebruiksjaren terug op de aanbodmarkt komen.

Aanstaande dinsdag is er een webinar van een restwaardebepalingsbedrijf dat een zgn. white paper uitbrengt over dit onderwerp.
Ik hoorde erover in de BNR autoshow, afgelopen vrijdag.

De verwachting is dat de (extra) waardedaling, door het overvloedige aanbod van o.a. Tesla's én de huidige markt / overheidsbeleid -sentimenten groter wordt dan eerder verwacht. Waar de ondergrens, voor een 2019 Tesla met zo'n 150 duizend kilometer op de klok, op automarktplaatsen nu zo'n 15 duizend euro bedraagt, verwacht men dat dit eind dit jaar een stuk eronder gezakt zal zijn. :oops: Het gaat dan om de pluk auto's die destijds voor zo'n 60 duizend euro de boeken in zijn geschreven... slik.

Voor wie dinsdag een half uurtje van zijn tijd over heeft:

• Leuk
Waarderingen: Vorq
De markt voor gebruikte elektrische auto's gaat zware tijden tegemoet, als de regering de fiscale plannen voor EV's doorzet. SEPP verdwijnt, en MRB verschijnt. EV rijders die twijfelen over de toekomst, moeten nu hun auto inruilen voor een (hybride)benzine auto. Want met deze plannen krijg je over enkele jaren in NL een situatie zoals die nu in Duitsland is: 68% van de dealers ruilt daar geen EV meer in. Zonder SEPP en mét MRB, is een gebruikte EV zo goed als onverkoopbaar.

Benzine wordt enorm belast, zou als iedereen een ev elektriciteit ook niet duurder worden? Die inkomsten moeten toch ook ergens vandaan komen.

Het is ook ridicuul dat zakelijk rijden voor 60 maanden zo bevoordeeld wordt, maar men de particuliere rijder vergeet of in elk geval minder steunt.
Ik vraag me af of een Model 3 echt zo hard in prijs gaat dalen. Het zijn prima auto's en concurreren straks qua prijs met een C segmenten benzine. Betekent volgens mij dat die laatsten dan ook echt goedkoper moeten worden.

Een PHEV is wat lastiger, die krijgen wel een tik door de wegenbelasting.

Van die 30.000 die in 2019 geleverd zijn, 90% lease, staan er niet al te veel te koop (een kleine 600).

Het is ook ridicuul dat zakelijk rijden voor 60 maanden zo bevoordeeld wordt, maar men de particuliere rijder vergeet of in elk geval minder steunt.
..
Er is geen lobby voor particulieren. De handel zet liever een rits S/3/i4/ID4 modellen om dan tante truus die een eGolf koopt van €20k

Het is net als met warmte pompen en panelen. Sommige mensen zijn misschien veel meer gebaat bij wat uitleg en afstelling van de CV, een rol tape voor tochtnaden en heel dikke dubbele gordijnen. Daar verdient echter niemand iets aan.

Die Zullen wel een stukje extra moeten afschrijven. In de vs zie je enorme hoeveelheden repos, autos diebijv 1,2 jaar geleden zijn gekocht, toen aanbod schaars was, en duurder waren dan adviesprijs. Banken willen die nu duur verkopen, maar niemand wil ze nog, en die moeten ook miljarden extra afschrijven

Balen die leasemaatschappijen dan niet enorm dat ze niet waardevast zijn gebleken?
Natuurlijk. Al vraag ik me af of ze dat niet verzekeren. Als je 10.000 auto's hebt rondrijden zie je zo 50 miljoen verdampen.

Terug
Bovenaan