Ik heb 2 x een marter op bezoek gehad in mijn RAV4. Beide keren is er weinig schade aangericht, eigenlijk alleen cosmetisch want er was aan geluidsisolatie (op de motor, binnenzijde motorkap) geknaagd. Na het eerste bezoek de auto laten onderzoeken, motorafdekkap vervangen (300+ EURO) en een simpele ""pieper"" laten monteren, die op de accu werkte. De Toyo hybrides hebben een zeer kleine accu dus echt fijn vond ik dat niet, maar op dat moment OK. Toch een tweede bezoek gekregen, dus die pieper was de oplossing niet. Op onderzoek uitgegaan en een systeem op batterijen gemonteerd, waarbij ook hoogspanningsplaatjes als een schrikdraad door de motor ruimte worden gemonteerd. Dat werkt wel, dat kastje piept (op verschillende random frequenties), het flitst (in de motorruimte) en er is die 250VDC spanning die de marter niet fijn vindt aan zijn vacht, is overigens niet fataal voor de marter. Batterijen gaan ongeveer jaar mee, afhankelijk van merk. Kijk bij STOP&GO marderabwehr, is niet goedkoop maar altijd goedkoper dan kabel-vraatschade.
Oh ja, als auto garage in gaat het systeem even uitzetten, anders heb je een luid vloekende monteur die aan je auto moet werken - niet fijn.