Marters; ervaringen en aanvaringen

Magnifieke malloot

Asfaltkampioen
Omdat ik waarschijnlijk een marter in de auto heb/gehad heb, wil ik ervoor zorgen dat het hierbij blijft.
Dus ik ben benieuwd, wie heeft er ervaring op dit gebied? Wat raden jullie aan?

Dit topic is bedoeld om deze ervaringen uit te wisselen.

Heb ze ook onder de kap gehad, geen schade gelukkig. Doe nu bij elke auto een verjager inbouwen, hangt ook één in de garage.

Er zit een heel clubje van die beesten hier.
Heb er eens drie zien lopen.

Bij alle auto’s op dit adres (Octavia, Allspace en CX-80) zijn ze al bij geweest.
Bij de CX-80 is de schade tot nu beperkt tot een beetje aangevroten dempingspaneel van de motorkap (heet dat zo?).
Auto staat nu op een oprit met dikke laag grind. Zijn ze geloof ik minder gek op.
Hoop ik…….. :p
Voorlopig begin ik niet aan allerlei technische tegenmaatregelen.
Buren hebben o.a. een stuk gaas onder de auto gemaakt (dus op de oprit, waar de auto dan boven staat).

Mijn ervaring:

Op onze parkeerplaats is veel groen dus ook marters. Bij mijn ouders ook.
Marters houden van Japanse & Koreaanse auto's, ik had mijn Lancia, 5 jaar nergens last van, na 1 dag Hyundai en ik was het bokje.

Blijkbaar zitten er in Japanse (en Koreaanse) auto's visolie in het rubbber, dus meer last. De buren vervingen de bougies kabels standaard bij een nieuwe auto. (zij reden Toyota).

Bij mij is het, op het oog, ook enkel van dat soort materiaal. Ik zag restjes pinda. Dus geen ernstige zaken, maar ja, schijnt dat ze erg territoriaal zijn. Dus als er een ander komt, knaagt die de geur van de ander weg, daardoor kan er meer kapot gaan.

Mijn ervaring:

Op onze parkeerplaats is veel groen dus ook marters. Bij mijn ouders ook.
Marters houden van Japanse & Koreaanse auto's, ik had mijn Lancia, 5 jaar nergens last van, na 1 dag Hyundai en ik was het bokje.

Blijkbaar zitten er in Japanse (en Koreaanse) auto's visolie in het rubbber, dus meer last. De buren vervingen de bougies kabels standaard bij een nieuwe auto. (zij reden Toyota).
De een zegt dat het die olie is, de ander zegt broodje aap ze komen voor nestmateriaal en een schuilplaats. Zeg het maar, ik wil gewoon erger voorkomen. Dat die beesten hier rondlopen vind ik geen probleem, dat hoort erbij.

IMG-2009.jpg%0A

IMG-2007.jpg%0A

Doe maar even ook hier zodat anderen het ook lezen. Ik heb er een van K&K. Geen idee wat voor type, zat er al ingebouwd mooi links van het motorblok en direct op de accu. Super netjes gedaan en tot op heden geen marter gehad.

Maar ik woon in de randstad dus kans is sowieso klein.

Mijn vrouw heeft er ervaring mee, zij heeft een steenmarter onder de motorkap (Audi A1) gehad. Met als resultaat een gestrande auto onderweg. We hebben dit toen opgelost door zo'n ultrasoon kastje in te laten bouwen en de motorruimte te laten reinigen. Sindsdien geen last meer gehad. Niet veel later sprak ik mijn achterbuurman, 'of wij ook last hadden van steenmarters'. Hij was al drie keer bij de garage geweest (ook een Audi A1) inmiddels vanwege de schade. Had ook van alles geprobeerd met kastjes en huismiddeltjes, maar niks hielp. Toen ik vroeg of hij de motorruimte ook had schoongemaakt keek hij me wat glazig aan... Nee dus. Schoonmaken lijkt dus wel degelijk een belangrijk onderdeel van het weren. Mijn Fiësta is er vrij van gebleven, maar die stond altijd binnen. :giggle:

Ja dat schoonmaken lees ik ook, omdat ze elkaars geur ruiken en dan in sloopmodus gaan. Gebeurt dan weer niet bij iedereen.
Eerst even de dealer bellen wat zij kunnen betekenen. Dat reinigen las ik; met schuim en dan afspoelen. Maar ik ga niet met water klooien in de motorruimte (EV)...

Maak een houten frame met grootmazig gaas, dat precies onder de auto tussen de wielen past en over de lengte van de auto. Dat rek is een goed middel tegen die marters.

Had regelmatig een steenmarter onder de motorkap die de motorruimte gebruikte om voorraden aan te leggen. Na het monteren van een ultrasone marterverjager geen last meer gehad.
Ze gebruikten ook nog een spray tegen marters, om de geur van de marter weg te krijgen.

Gelukkig geen schade aan de auto. Van anderen hoorde ik wel anders.

Tot 2x toe mijn koelvloeistof rubbers stuk gebeten van mijn Audi. De Fiesta ernaast helemaal niks. Dus geur zal ook iets zijn.
Nu een gaas onder de auto liggen (dus wel iedere keer opnieuw eronder leggen), wat hondeharen in een plastic zakje met luchtgaten uiteraard. En iedere maand verse anti marder spray. Nu is het eindelijk rustig pfff

Ik zou zo’n marterkastje inbouwen. Werkt goed. Alleen als ze echt in de motorruimte binnen willen komen, houd je ze niet echt tegen. Let wel op, als je de auto een tijdje niet gaat gebruiken en de accu is niet helemaal top meer dan kan de accu daarna leeg zijn.

Tot nu toe (voor zover ik weet) heb ik slechts 1x een marter onder de motorkap gehad... het geeft in ieder geval een grote smeerbende onder de motorkap als zo'n beest opgevreten wordt door diverse poelies en multiriem.

Vorige herfst was een deel van de bekabeling onder de motorkap van een buurman aangevreten door een marter, waardoor de motor op een noodloop programma liep.

Ik heb naar aanleiding daarvan dit kastje geïnstalleerd voor wat het waard is:

Geen last van matters gehad sindsdien, buren zonder kastje echter ook niet.

gister nog eentje gezien maar dan in de natuur daar word ik wel blij van.maar ik hoorde laatst s nachts twee dieren vechten heel raar geluid.bleken ook marters te zijn in mijn straat.denk toch dat ik zon kastje aanschaf.

zGtMJ5z.jpeg

Ergens vorig jaar ook veel vreemde vulling van een kussen of zo iets op de accu. Bleek de isolatie van de motorkap aangevreten te zijn. Maar thuis in de Randstad geen verdere schade opgelopen. Geen idee waar dat beest is gaan fourageren.

Bij vriendin lief ook de isolatie onder de motorkap gedeelte weggegeten. Isolatie verwijderd. Daarna toiletblokje (met folie er nog om) onder de motorkap bevestigd (uiteraard op een plaats waar het mogelijk bij lekken geen schade kan aanrichten). Waar de auto op onze oprit staat, op de inrit een pantykous met hondenharen erin gedaan (ter hoogte voorfront auto vastgemaakt tussen de stenen) Tot nu toe (+/- 4 mnd geleden) geen last meer van gehad...

Ik woon in een bosrijke omgeving met veel (steen)marters.
Ook hier veel schade en een auto met lekstroom gehad.
Die marterkastjes en toilettenblokken hielpen bij mij niet, wat wel hielp was iets wat ik zelf heb gemaakt: namelijk een houten frame dat onder de auto past (bij de voorwielen) met daarin gaas van pvc, al zal rubber ook werken.
De marters komen hierdoor eventjes vast te zitten met de pootjes, wringen zich los, vinden dat niet fijn en komen vervolgens eventjes niet meer terug bij mijn auto (tot er weer een nieuwe generatie is).
Wat ook heel goed heeft geholpen is 'per ongeluk en van schrik' in plaats van de rem het gas in te duwen als ik er een zag.
Het blijven enorme plaagdieren en uit de kluiten gewassen ratten, maar ze zijn helaas wel beschermd dus opzettelijk zou ik er uiteraard nooit een aanrijden;).

Ik woon in de Antwerpse Kempen en trof vorig jaar, na het bezoek van een marter neem ik aan, een kippeëi aan boven op de remleidingen onder de motorkap van mijn Honda. Een buurman voert een loslopende kat en daar profiteert natuurlijk ook de marter van.Mijn auto staat geparkeerd voor mijn garage en soms staan er ook wel eens 2 auto's. Omdat een familielid minder goede ervaringen had met een ingebouwd antimartertoestelletje en iemand anders kloeg over een leeglopende batterij wilde ik iets anders. Ik wilde ook niet in elke auto een apparaat installeren. Ik kocht een gelijkaardig toestelletje dat evenwel werkt op 2 batterijen van 1.5v (die grote ronde) en bevestigde dat op 15cm hoogte buiten tegen een muurtje op mijn oprit. Om het te beschermen tegen regen heb ik er een klein alu-afdakje boven gemaakt. Alle 6maanden vervang ik de batterijen. Een oplichtend ledje geeft aan of het toestelletje nog werkt. Ook het gejank van een passerende hond zegt me dat de afschrikking werkt. Je leest af en toe berichten over toestelletjes die onder motorkap geplaatst zijn en niet effectief zijn wat vermoedelijk komt omdat de afschrikkingsgeluiden niet op elke plaats onder de motorkap goed waarneembaar zijn. Mensen bricoleren dan met kippegaas maar dat is in mijn situatie niet nodig.

Ik heb er ook wel aan gedacht zo'n kastje aan de muur, ook omdat hier veel katten langslopen. Maar mijn dochters en ik horen die ook, heb daar geen behoefte aan elke keer dat ik op mijn eigen oprit loop. Auto staat ook naast de voordeur, dus nee, dat is geen optie.

Hier in Limburg ook last van de beestjes, maar ze zijn wel selectief. Mijn Thema '93, de Fiesta '15 van mijn vriendin, en mijn Ducato '21 hadden nergens last van. in 24 een nieuwe Ducato gekocht en daarbij was het na 200 km raak. Na de 2e keer ook een kastje in laten bouwen, en sindsdien geen problemen meer

Ik heb er ook wel aan gedacht zo'n kastje aan de muur, ook omdat hier veel katten langslopen. Maar mijn dochters en ik horen die ook, heb daar geen behoefte aan elke keer dat ik op mijn eigen oprit loop. Auto staat ook naast de voordeur, dus nee, dat is geen optie.
Dat is één van de opties die mijn buurman destijds ook heeft geprobeerd, zo'n (denk goedkoop...) kastje dat geluid maakt als er iets/iemand voorbij komt. Hopeloos irritant voor de buurt en de marter heeft er geen boodschap aan.

In mijn dealertijd heb ik diverse oplossingen gezien. Van de marterschrik (ultrasoon geluidje), tot aan met gaas gebarricadeerde motorruimtes en zelfs WC-blokjes. Al die oplossingen heb ik ook aangevreten gezien. De houder van het WC-blokje open gevroten, de bekabeling van de marterschrik doorgebeten.

Ik denk dat als je ergens woont waar een flinke populatie zit het gewoon pech hebben is. Ze zijn volgens mij vaak opzoek naar nest-materiaal want isolatiedelen worden ook vaak aangevroten. Maar ik heb ook dode ratten en muizen in een luchtfilterhuis gevonden, naast het gat in een luchtfilter. Dus voor het zelfde geld heb je te maken met een ander knaagdier.

Persoonlijk denk ik dat de beste optie een combinatie van is en je auto op grind parkeren, boven een rooster o.i.d. zal misschien ook helpen inderdaad. De motorruimte hermetisch afsluiten kan ook zeker helpen, alleen houdt er dan wel rekening mee dat je garage de boel bij ieder klein dingetje aan de auto mag gaan uitbouwen en dat is met de huidige uurlonen ook een flinke potentiele kostenpost.

Omdat ik waarschijnlijk een marter in de auto heb/gehad heb, wil ik ervoor zorgen dat het hierbij blijft.
Dus ik ben benieuwd, wie heeft er ervaring op dit gebied? Wat raden jullie aan?

Dit topic is bedoeld om deze ervaringen uit te wisselen.
Een paar jaar geleden een steenmarter in mijn Lynk & Co 01 gehad. Gelukkig maar weinig schade: draadje van een knipperlicht. Door de pechservice snel gerepareerd. Ik had er een elektrische pieper in maar deze heeft de marter dus niet tegengehouden. De monteur raadde mij aan om hondenhaar onder de motorkap plaatsen. Zo gezegd, zo gedaan. Een flinke pluk haar van een labradoodle in een oude panty-sok en: gedurende ruim twee jaar geen last meer gehad. Wel jaarlijks het hondenhaar ververst. Overigens hebben andere auto’s die er vlakbij staan nog wel last!

Ik heb helaas vrij veel ervaring met Steenmarters want ze wonen in mijn huis en schuur en ik zie ze ook zo nu en dan.
Nadat onder de motorkap van een bmw schade was aangericht aan de isolatie hebben we een klein ultrasoonapparaat aangebracht. Daarna geen last meer gehad maar of het apparaat daar debet aan is weet ik niet.
Later een bmw i3 gekocht. Ik dacht een ev dat zal wel niet zo lekker zijn want niet warm. Helaas is daarin aan de bekabeling geknaagd. Toch maar weer een apparaatje geplaatst. Sindsdien gaat het goed (afkloppen). Voor de zekerheid hebben we er ook wc blokjes in gelegd. Ook in mijn auto. Schijnt te helpen. Gaat nu ogenschijnlijk 3 jaar goed.
Op mijn zolder heb ik ook een geluidsapparaat dat op verschillende tonen werkt maar die gaat nog regelmatig af dus ik vraag mij af of ze daar nog wel van schrikken.
Ik heb de indruk dat ze graag droog een een beetje warm zitten. De visolie in bekabeling schijnen ze lekker vinden ruiken.

Ik heb 2 x een marter op bezoek gehad in mijn RAV4. Beide keren is er weinig schade aangericht, eigenlijk alleen cosmetisch want er was aan geluidsisolatie (op de motor, binnenzijde motorkap) geknaagd. Na het eerste bezoek de auto laten onderzoeken, motorafdekkap vervangen (300+ EURO) en een simpele ""pieper"" laten monteren, die op de accu werkte. De Toyo hybrides hebben een zeer kleine accu dus echt fijn vond ik dat niet, maar op dat moment OK. Toch een tweede bezoek gekregen, dus die pieper was de oplossing niet. Op onderzoek uitgegaan en een systeem op batterijen gemonteerd, waarbij ook hoogspanningsplaatjes als een schrikdraad door de motor ruimte worden gemonteerd. Dat werkt wel, dat kastje piept (op verschillende random frequenties), het flitst (in de motorruimte) en er is die 250VDC spanning die de marter niet fijn vindt aan zijn vacht, is overigens niet fataal voor de marter. Batterijen gaan ongeveer jaar mee, afhankelijk van merk. Kijk bij STOP&GO marderabwehr, is niet goedkoop maar altijd goedkoper dan kabel-vraatschade.
Oh ja, als auto garage in gaat het systeem even uitzetten, anders heb je een luid vloekende monteur die aan je auto moet werken - niet fijn.

In mijn als gebruikt aangeschafte Renegade zit/zat schuimplastic afdichting in de wielkasten t.h.v. de zijkanten van de motorkap. Weggevreten. Omdat mijn buurjongens dat spul niet lekker vinden verdenk ik hen daar niet van. Steenmarters schijner er gek op te zijn.
Dus in de autoshop apparaatje gekocht op batterijen dat -zegt men- een hoogfrequent geluid uitstuurt waarvan de beestjes niet zo houden. Op mijn leeftijd heb ik geen last van dat geluid, maar de steenmarters kennelijk wel, want geen nieuwe vraat plekken meer gezien..... Wel letten op leegloop van batterijtjes.
M.i. dus beter rechtstreeks op de accu.

Terug
Bovenaan