Maximum trein gewicht Rijbewijs B: 4.250kg?

Ik lees in deze regeling niets dat mij het idee geeft dat dit nu mogelijk zou zijn. Welke passage zou jou dit idee geven?

Het is sowieso idioot om mensen met een dusdanig gewicht het verkeer in te sturen.

Ik blijf er fel op tegen. Voor je eigen veiligheid zou ik ook gewoon aanraden om E achter B te halen als je graag met een aanhanger wilt rijden. Kost je maar een dag en is enorm leerzaam.

Het is sowieso idioot om mensen met een dusdanig gewicht het verkeer in te sturen.

Ik blijf er fel op tegen. Voor je eigen veiligheid zou ik ook gewoon aanraden om E achter B te halen als je graag met een aanhanger wilt rijden. Kost je maar een dag en is enorm leerzaam.

absoluut, zou haast zeggen voor alle aanhangwagens, ook onder de 750kg. 2 weken geleden was ik bij de milieustraat en als ik dan zie hoe diverse mensen enorm lopen te prutsen met het rijden en geen idee hebben wat ze moeten doen bij anders dan rechtdoor rijden, gewoon gevaarlijk.

Los van het rijden zelf , leer even gewoon hoe je een aanhangwagen fatsoenlijk aan koppelt , hoe je de noodrem aan haakt, en ook belangrijk; hoe je de lading goed vast zet. Allemaal geen moeilijke materie maar veel mensen kunnen hier nog veel van leren in zo'n rijbewijs E-dagje.

Gaan de gewichten omhoog, dan worden al die zaken alleen maar belangrijker.

Laatst bewerkt:
Er wordt inderdaad veel gesproken over 4250 kg. Maar dan gaat het niet over EV's maar over campers. De vraag is groot naar grote luxe campers en die hebben a een leeggewicht van 3250 kg. Met 2 man erin en een paar schone oderbroeken zit je al boven de 3500 kg en dat is de max voor rijbrwijs B. Daarom is er nu, ook europees, een flinke lobby om het max gewicht voir rijbewijs B te verhogen naar die genoemde 4250 kg.

Treingewicht 4250kg op alleen B rijbewijs is inderdaad mogelijk in het geval dat: Je een auto (of bestelbus) bestuurt van 3500kg toegestaan gewicht en een ongeremde aanhanger erachter van 750kg.
Zelfs geen BE nodig.

Ik zat ermee met mijn camper en heb het op diverse plaatsen nagevraagd (allemaal met een andere conclusie, o.a. ANWB, rijksoverheid) en het toen bij de RDW voorgelegd die het juist vanwege al die onduidelijke en tegenstrijdige meningen door een expert hebben laten beoordelen.
Ik heb die discussie toen hier ook gedeeld, maar ik weet niet meer in welk draadje

100% mee eens.

Ik moet zo eerlijk zijn om te vermelden dat ik zelf ooit E achter B heb "gekregen", maar in de loop der jaren (ook dakzij een cursus) is mij wel duidelijk geworden waarom dat een slecht idee was.
Daarbij: tegenwoordig is het bagage-karretje en de klapkar niet meer populair als vakantiemiddel, het moet minimaal een caravan zijn. En een caravan voorzien van een mud aardappels, plashok en douchehok, zware vaste bedden en extra grote voortent.

En juist de caravan - de sleurhut - is een grote en lastige aanhanger. Ik zou het daarom ook niet raar vinden wanneer de E-achter-B opgedeeld zou worden in meerdere Ex-rijbewijzen. Zodat je voor de caravan een speciaal E-rijbewijs moet halen.

Je moet voor de gein eens op feestboek een berichtje plaatsen dat de remmen tijdens een afdaling warm geworden zijn. Je hebt er een dagtaak aan om de berichtjes van feestboek-wetenschappers te volgen.

Maar het is ook een goed idee de ouderwetse weegbrug van de politie voor onderweg weer eens te gebruiken. Ik weet dat het wegen van een caravan of camper vrijwel nooit gebeurd en een weeg-fuik heb ik al jaren niet meer gezien. Sommige campers (max 3500 kg) tikken met gemak de 5000 kg aan, bij bouwvakkersbusjes is het niet veel beter en de huurkarretjes worden voor de verhuurbedrijven terug-gekeurd naar 750 kg max zodat ze heel kunnen blijven.

Treingewicht 4250kg op alleen B rijbewijs is inderdaad mogelijk in het geval dat: Je een auto (of bestelbus) bestuurt van 3500kg toegestaan gewicht en een ongeremde aanhanger erachter van 750kg.
Zelfs geen BE nodig.

Ik zat ermee met mijn camper en heb het op diverse plaatsen nagevraagd (allemaal met een andere conclusie, o.a. ANWB, rijksoverheid) en het toen bij de RDW voorgelegd die het juist vanwege al die onduidelijke en tegenstrijdige meningen door een expert hebben laten beoordelen.
Ik heb die discussie toen hier ook gedeeld, maar ik weet niet meer in welk draadje
Dat is niet helemaal correct. Met enkel en alléén rijbewijs B, ben je gebonden aan 3500 kg treingewicht. Met rijbewijs B én code 96 op je rijbewijs ( ook wel bekend als rijbewijs B+) , mag je tot 4250 kg gaan. Dus 3500 kg voor het trekkend voertuig, plus een aanhanger van max, 750 kg.

Dat is niet helemaal correct. Met enkel en alléén rijbewijs B, ben je gebonden aan 3500 kg treingewicht. Met rijbewijs B én code 96 op je rijbewijs ( ook wel bekend als rijbewijs B+) , mag je tot 4250 kg gaan. Dus 3500 kg voor het trekkend voertuig, plus een aanhanger van max, 750 kg.
Nee dat is dus niet zo.

Van de RDW:
Met rijbewijs B mag u ook in een auto rijden met een aanhangwagen. Voorwaarden: De aanhangwagen mag niet zwaarder zijn dan 750 kg of het totale gewicht van de auto (toegestane maximummassa) plus aanhangwagen (toegestane maximummassa) mag niet meer zijn dan 3500 kg

Let op het woordje OF

Als de aanhanger niet zwaarder is dan 750kg dan maakt het gewicht van de trekkende auto niet uit (mits die op zihcelf wel binnen B blijft dus de auto is dan max 3500kg). 3500kg auto + 750kg aanhanger geeft 4250kg combinatie gewicht.

Als de aanhanger wel zwaarder is dan 750kg dan mag het gewicht van de combinatie de 3500kg niet overschrijden. Voor deze categorie is B+ een optie om het combinatiegewicht naar 4250kg te krijgen. BE voor nog verder daarboven.

Ik heb dit nagevraagd of ik het echt wel correct interpreteerde. Ik dacht namelijk ook eerst dat het niet mocht.

Je kan ook nog voor het BE+ rijbewijs gaan. Dan mag je 7500 kilo trein gewicht hebben. 2 nadeeltjes : het is alleen geldig in nederland en je mag er maar 80 mee. Op papier is het een bus met aanhanger. Ik heb er een paar jaar mee gereden en ik had een trailer die letterlijk een meter korter was dan een vrachtwagen trailer

Met het rijbewijs B mag je een voertuig met max. 3500 kg totaal toegestane massa rijden.
Met het rijbewijs B mag je tevens een aanhanger trekken met max. 750 kg totaal toegestane massa.
Dus een busje met een ttm van 3500 kg + aanhanger ttm van 750 kg mag je met enkel B rijbewijs rijden, en het totale treingewicht van deze combi is dan wel 4250 kg.
Als die gewichten 2499 kg en 751 kg zouden zijn dan ben je wel weer een aanhangerrijbewijs nodig.

Maar het is ook een goed idee de ouderwetse weegbrug van de politie voor onderweg weer eens te gebruiken. Ik weet dat het wegen van een caravan of camper vrijwel nooit gebeurd en een weeg-fuik heb ik al jaren niet meer gezien. Sommige campers (max 3500 kg) tikken met gemak de 5000 kg aan, bij bouwvakkersbusjes is het niet veel beter en de huurkarretjes worden voor de verhuurbedrijven terug-gekeurd naar 750 kg max zodat ze heel kunnen blijven.
Afgelopen jaar 2x in een controlefuik terecht gekomen: de eerste keer een algehele verkeersinspectie aan de grens door politie-douane-rdw, en de 2e keer een lokale actie van de politie bij het gemeentelijke afvaldepot.
Die ouderwetse weegbrug heeft de politie trouwens al lang geleden vervangen voor zeer handzame weegplaten, en gebruikt worden die dingen dus ook.
Maar misschien rijd je gewoon veel te weinig met je karretje aan de haak?

Ik ben met mijn DS3 destijds nog voorbij een controle gereden. Had onwijs geluk, want de auto ambulance met daarop een Golf 2 was echt te zwaar voor de auto. Zag er ook niet uit, die combinatie! :D

En nu we het toch over idioot hebben: mensen die rijles hebben gehad tot maximaal 130 km/uur (en velen zelfs nog minder) die zonder verdere training zomaar 200 km/uur of meer gaan rijden op de Autobahn. Omdat het mag. Je moet voor minder gevaarlijke dingen al extra opleidingen volgen en diploma's halen.

En nu we het toch over idioot hebben: mensen die rijles hebben gehad tot maximaal 130 km/uur (en velen zelfs nog minder) die zonder verdere training zomaar 200 km/uur of meer gaan rijden op de Autobahn. Omdat het mag. Je moet voor minder gevaarlijke dingen al extra opleidingen volgen en diploma's halen.
Nou idd.

Al moet ik wel zeggen dat al die opleidingen er ook voor zorgen dat dagelijks verkeer een opvreet sessie van jewelste wordt.

Dat een 12VDC of 230V AC systeem niet spannend meer is.

Dat een paar bar compressie je geen angst meer aanjaagt.

Etc.

Terug
Bovenaan