Mazda 5 of Kia Carens (of wat anders) - 6/7 zitter onder de €14.000

Ruben 2587885

Wegverkenner
Ik ben een vader van 3 kleine kinderen en rijdt zelf een Volkswagen Touran van de zaak. Nu zijn wij op zoek naar een tweede auto waar al het grut in kan. De uitgangspunten waar ik op zoek zijn:

- Budget €14.000
- Verwachte kilometers per jaar rond de 10.000
- Geen diesel
- Ruimte voor 3 kinderzitjes op de achterbank of een 6/7 zitter
- Relatief betrouwbaar
- Parkeersensoren zijn een must, verder is de rest luxe
- 4+ sterren bij NCAP

In mijn zoektocht kwam ik al snel op een Mazda 5 terrecht, een Kia Carens of een Toyota Prius + met hoge km stand.

Plus en min punten:

Mazda 5
+ Relatief goedkoop
+ Betrouwbaar
+ Schuifdeuren
+ Goede rij eigenschappen voor een busje
+ vanaf 10k prima versies te vinden
- 6 zitter ipv 7
- Niet heel zuinig
- Relatief gedateerd

Kia Carens
+ 7 zitter
+ Facelift dashboard verrassend modern
+ Betrouwbaar?
+ Ruimer dan een Mazda 5
- Duurder dan Mazda 5
- Ziet er suffer uit dan een Mazda 5

en de dark horse

Toyota Prius+
+ Betrouwbare techniek
+ Zuinigste in zijn klasse
+ 7 zitter
+ Automaat
- Hoge kilometer standen
- Relatief duur
- Vrij krap van binnen voor een 7 zitter (smal)

Het doel is om minimaal 5 jaar met de auto te rijden, afschrijving is geen overweging. Ik ben van plan de auto ieder jaar een beurt te geven en regulier onderhoud.

Een Mazda 5 voor een euro of 12 met een after market carplay display lijkt mij een prima optie. Is een goedkope Prius+ een betere optie?

De middelste zitplek in de Mazda5 is idd alleen voor nood, maar waarom is een 6-zitter ipv 7-zitter een nadeel voor een gezin van 5?

Is er een reden dat je de Toyota Verso niet meeneemt? Die staat als zeer betrouwbaar bekend.
Voorbeeld:

Je zou ook nog een versie ouder kunnen doen, hou je nog een klap geld in je zak en gaat waarschijnlijk ook niet kapot.
De auto is extreem krap. Heb er laatst in gezeten en kon met mijn 1.98 geen normale houding vinden in de auto.

Waarom niet "gewoon" de logische keuzes in dit segment? De Opel Zafira of al genoemde Renault Scenic, van beide veel aanbod.

Snel voorbeeldje ( iets boven budget zie ik )
Beide zijn veelal duurder dan wat het gekozen budget is, omdat het een tweede auto betreft zou ik liever minder dan meer geld uitgeven. Met name de Scenic ga je binnen dit budget volgens mij alleen maar met 1.2 motor vinden en deze zijn toch duidelijk minder betrouwbaar.

Een Zafira is ook een prima optie mits er een binnen het budget te vinden is. Maar dan zou een Prius+ betrouwbaarder en goedkoper in TCO zijn volgens mij.

Even heel wat anders, maar is een ludospace niet een optie? De 2e generatie partner/ berlingo waren er in het begin ook met een 1.6 met indirecte inspuiting

Beide zijn veelal duurder dan wat het gekozen budget is, omdat het een tweede auto betreft zou ik liever minder dan meer geld uitgeven. Met name de Scenic ga je binnen dit budget volgens mij alleen maar met 1.2 motor vinden en deze zijn toch duidelijk minder betrouwbaar.

Een Zafira is ook een prima optie mits er een binnen het budget te vinden is. Maar dan zou een Prius+ betrouwbaarder en goedkoper in TCO zijn volgens mij.
Ik denk dat je toch beter moet zoeken. Op Gaspedaal vind ik zo even 15 Zafira's en ik deelde ook al een Scenic met 1.3. Ja een Prius+ is betrouwbaar maar erg duur.

Dan ben ik toch benieuwd welke specifieke exemplaren van de door jou aangedragen opties je dan op het oog hebt. Want in de basis is bijvoorbeeld de Zafira echt wel goedkoper dan de andere opties, mede doordat er veel aanbod is en het model ook heel lang meeloopt, oftewel voor ieder budget is er wel 1 te vinden.

Hier al een veel goedkopere optie :

Dan ben ik toch benieuwd welke specifieke exemplaren van de door jou aangedragen opties je dan op het oog hebt. Want in de basis is bijvoorbeeld de Zafira echt wel goedkoper dan de andere opties, mede doordat er veel aanbod is en het model ook heel lang meeloopt, oftewel voor ieder budget is er wel 1 te vinden.

Hier al een veel goedkopere optie :
De meeste Zafiras die ik vond waren van de laatste generatie, die zijn net wat duurder maar wat je stuurt is best een goede optie eigenlijk.

Zou zelf niet voor de 5 gaan omdat ik hem erg lelijk vind, maar hij is wel goedkoper in wegenbelasting van de Opel en lijkt me wat fijner rijden en betrouwbaarder.

Dan zou ik helemaal niet voor een MPV gaan met die instelling, ik vind ze allemaal lelijk. Maar dit soort auto's zijn ook niet gemaakt om mooi te zijn, maar wel praktisch.

Misschien nog de Renault Espace,of met wat geluk de Chrysler/Lancia Voyager.
Bij Koreanen en vooral Japanners wel de dorpels en bodem controleren op roest.

Zou zelf niet voor de 5 gaan omdat ik hem erg lelijk vind, maar hij is wel goedkoper in wegenbelasting van de Opel en lijkt me wat fijner rijden en betrouwbaarder.
Wat voor mij belangrijk is, is betrouwbaar en relatief lage kosten. De 5 is eigenlijk best een kleine auto voor hoeveel mensen erin kunnen.

Een leuke auto kan ik via mijn werk leasen. Dit is primair een people mover al moet mijn vrouw het wel leuk vinden, met name de Berlingos of Lodgy varianten vallen daardoor af.

Dan zou ik helemaal niet voor een MPV gaan met die instelling, ik vind ze allemaal lelijk. Maar dit soort auto's zijn ook niet gemaakt om mooi te zijn, maar wel praktisch.

Iets kan nog wel relatief mooi zijn. Zo vind ik de eerste 5 wel best geslaagd

Iets kan nog wel relatief mooi zijn. Zo vind ik de eerste 5 wel best geslaagd
eerste 5 wel best geslaagd
Ik vind de 5 ook best wel prima, de 2012 variant is vaak in de sport trim te vinden met licht metalen velgen eronder.

Een optie out of left field is een Mazda 6 uit dezelfde periode of Volvo V70, mits ik er creatief 3 stoeltjes in kan krijgen. Mijn oudste wordt 5 dit jaar en is vrij groot, die kan vrij snel op alleen een verhoger zonder rug zitten denk ik.

Ik vind mpv/ Ludospace modellen over het algemeen wel mooier oud worden dan suv modellen, met name de 1e suv pogingen van Europese merken, waar niks Europees aan was.

De Nissan Qashqai is ook leverbaar geweest als zevenzitter, wellicht is dat wat?
Zelf rij ik een Scenic, en die is gewoon erg prettig en ruim zat voor drie opgroeiende kinderen. Maar bij aanschaf zou ik dan wel een aankoopkeuring doen, kan je een hoop gedoe schelen.

Ik heb besloten om een Volvo V70 te halen en de 7 zitter te laten varen. Na passen kwam ik erachter dat in de V70 3 kinderstoelen passen zonder heel heel moeite. Gordels bevestigen gaat even irritant worden maar dat zal wel wennen.

Waarom een V70?

-Relatief goedkope exemplaren te vinden die erg courant zijn
-Zeer ruim van binnen
-Hoge mate van veiligheid
-Vind het persoonlijk erg mooie auto's
-Met goed onderhoud gaan ze zeer lang mee

Ergens einde jaar, begin volgend jaar een goede versie zoeken. Waarschijnlijk een T4 1.6 handbak.

Niet genoemd maar een onderschatte auto: Mitsubishi Grandis...
Bekijk de video over de betrouwbaarheid. Ruimer achterin dan de Zafira en Scenic en super betrouwbaar. Pubers kunnen fatsoenlijk achterin zitten en dan kunnen er ook nog boodschappenkratjes achter. Rijdt fijn en comfortabel. Enige nadeel 2.4 liter 16v: je haalt 1:10/11. maar gezien jouw verwachte km's is dat niet het grootste probleem. Heb 14 jaar dezelfde gehad, van 170.000 tot 350.000 km gereden zonder noemenswaardige problemen.

Ik ben een vader van 3 kleine kinderen en rijdt zelf een Volkswagen Touran van de zaak. Nu zijn wij op zoek naar een tweede auto waar al het grut in kan. De uitgangspunten waar ik op zoek zijn:

- Budget €14.000
- Verwachte kilometers per jaar rond de 10.000
- Geen diesel
- Ruimte voor 3 kinderzitjes op de achterbank of een 6/7 zitter
- Relatief betrouwbaar
- Parkeersensoren zijn een must, verder is de rest luxe
- 4+ sterren bij NCAP

In mijn zoektocht kwam ik al snel op een Mazda 5 terrecht, een Kia Carens of een Toyota Prius + met hoge km stand.

Plus en min punten:

Mazda 5
+ Relatief goedkoop
+ Betrouwbaar
+ Schuifdeuren
+ Goede rij eigenschappen voor een busje
+ vanaf 10k prima versies te vinden
- 6 zitter ipv 7
- Niet heel zuinig
- Relatief gedateerd

Kia Carens
+ 7 zitter
+ Facelift dashboard verrassend modern
+ Betrouwbaar?
+ Ruimer dan een Mazda 5
- Duurder dan Mazda 5
- Ziet er suffer uit dan een Mazda 5

en de dark horse

Toyota Prius+
+ Betrouwbare techniek
+ Zuinigste in zijn klasse
+ 7 zitter
+ Automaat
- Hoge kilometer standen
- Relatief duur
- Vrij krap van binnen voor een 7 zitter (smal)

Het doel is om minimaal 5 jaar met de auto te rijden, afschrijving is geen overweging. Ik ben van plan de auto ieder jaar een beurt te geven en regulier onderhoud.

Een Mazda 5 voor een euro of 12 met een after market carplay display lijkt mij een prima optie. Is een goedkope Prius+ een betere optie?
Hoi! Vraag; wij zijn ook opzoek naar een Mpv en twijfelen tussen een VW Touran of een Opel Zafira.
Nu graag ik me af waarom je privé geen touran wil aanschaffen. Als je hem zakelijk rijdt en weet dat het een fijne auto is. Waarom niet een privé?

Hoi! Vraag; wij zijn ook opzoek naar een Mpv en twijfelen tussen een VW Touran of een Opel Zafira.
Nu graag ik me af waarom je privé geen touran wil aanschaffen. Als je hem zakelijk rijdt en weet dat het een fijne auto is. Waarom niet een privé?
Ik vind de wegligging van de Touran niet super, heb liever een station als het even kan. Maar wat betreft MPVs is een Touran een zeer solide optie. Ik vind hem prive alleen veel te duur in de aanschaf. Hierdoor valt het voor mij af. De oudere versies hebben twijfelachtige 1.2 TSI motoren die je liever laat staan volgens mij.

Het idee bij ons is nu dit:

Auto 1
Een grote, oudere, luxe station als een V70 halen voor het gezin

Auto 2
Een Cupra Born Business Limited of ID3 Black Edition zakelijk leasen volgend jaar met een 2025 kenteken (moet een beetje geluk hebben om een occasion te vinden). Dat zou max zon 250/260 euro in de maand ons kosten.

Zakelijk is hij nu veel te duur voor mij, 44.5k fiscaal + 200 euro eigen bijdrage is echt te veel van het goede voor de toekomst. Toen ik hem kreeg had ik het echt nodig en was ik heel blij. Nu de kids groter worden ga ik toch kijken of ik het in een station kan proppen. Anders wordt het waarschijnlijk een Zafira 1.4 want die zijn ook nog prima rond de 12k op de kop te tikken.

Dus TLDR: Nieuwe Tourans zijn mooi maar duur, occasions zijn duur en potentieel twijfelachtig. Liever station + kleine EV voor zakelijk.

Ik vind de wegligging van de Touran niet super, heb liever een station als het even kan. Maar wat betreft MPVs is een Touran een zeer solide optie. Ik vind hem prive alleen veel te duur in de aanschaf. Hierdoor valt het voor mij af. De oudere versies hebben twijfelachtige 1.2 TSI motoren die je liever laat staan volgens mij.

Het idee bij ons is nu dit:

Auto 1
Een grote, oudere, luxe station als een V70 halen voor het gezin

Auto 2
Een Cupra Born Business Limited of ID3 Black Edition zakelijk leasen volgend jaar met een 2025 kenteken (moet een beetje geluk hebben om een occasion te vinden). Dat zou max zon 250/260 euro in de maand ons kosten.

Zakelijk is hij nu veel te duur voor mij, 44.5k fiscaal + 200 euro eigen bijdrage is echt te veel van het goede voor de toekomst. Toen ik hem kreeg had ik het echt nodig en was ik heel blij. Nu de kids groter worden ga ik toch kijken of ik het in een station kan proppen. Anders wordt het waarschijnlijk een Zafira 1.4 want die zijn ook nog prima rond de 12k op de kop te tikken.

Dus TLDR: Nieuwe Tourans zijn mooi maar duur, occasions zijn duur en potentieel twijfelachtig. Liever station + kleine EV voor zakelijk.
Thanks voor je uitgebreide antwoord!

Terug
Bovenaan