Mazda 6 sportbreak VS Kia Ceed SW

Mike 5062650

Net ingestapt
Goededag, Ik twijfel heel erg ik ben op zoek naar een station en mijn zinnen zijn gevallen op de mazda 6 (2013-) 2.0 of de Kia Ceed (2018 1.0 benzine.

Het gaat mij vooral om de betrouwbaarheid van de auto er zal niet veel mee gereden worden 5-10k per jaar en afentoe een auto vakantie. Budget 15k +- voor dit bedrag kan ik beide auto's aanschaffen de mazda met een hogere km stand en een ouder bouwjaar of de kia nieuwer en minder km's maar wel de 1.0 turbo..

Wat zouden jullie doen?

Dat worden dan ook veel korte ritjes, of niet? Dan zou ik kijken naar hoe goed het blok daarmee omgaat. Verder zou ik zelf voor de Kia gaan. Maar dat is omdat ik die mooier vindt, hij is lichter, zuiniger. En ik zou niet zo snel een 13 jaar oude auto kopen voor €15.000. Wat heb je zelf gevonden over betrouwbaarheid?

Ik weet niet in welke regio je zoekt, maar voor 15k kan je een Ceed rijden die aanzienlijk jonger is dan 2018.

Dit is de jongste die ik tegenkom (afgetopt op 150k kilometers):

In dezelfde plaats ook nog deze vergelijkbare (jaartje ouder)

Idem voor de Mazda 6 (afgetopt op 180k). Die vind je voor 15k ook jonger dan 2013

Met jouw kilometers per jaar, verwacht ik dat beide auto's betrouwbaar zijn. Mits onderhoud tijdig en volledig is uitgevoerd en ook door jezelf blijft uitgevoerd. Ik weet niet of bij deze generatie Mazda 6 roest nog een dingetje is?

Laatst bewerkt:
Voor een budget van € 15.000, en met zo weinig kilometers per jaar, kun je het beste zo nieuw mogelijk kiezen.

Tegenwoordig zijn veel auto’s betrouwbaar, als je er maar goed voor zorgt.
Bij hogere leeftijd gaat veroudering van de auto ook eerder een rol spelen.

Ik zou zelf de Kia kiezen, is lichter, moderner en waarschijnlijk voordeliger om te rijden.

Ik zou voor de Cee'd gaan maar dan wel voor de 1400 of 1500. Die heeft een goed blok, heeft 140 pk in de 1400 versie. Dat is meteen een viercilinder waardoor je het beste van twee werelden verenigd. Wel is de 1,4 /1,5 duurder dan de 1 liter en het aanbod kleiner dus iets beter en misschien iets langer zoeken voor een mooi exemplaar. Voor je budget zit je aan een 2019 of een 2020 exemplaar met rond 150.000 op de klok. Kwam zelfs een 2021 pluginn hybride tegen, dan heb je een 1,6 met automaat.

Wat een verschillende auto’s zijn dat. D segment tegenover C segment. De 6 zal wellicht wat ouder aan voelen, maar zal ook ‘anders’ rijden. Heb je zelf al gereden met beide auto’s? In mijn eigen zoektocht heb ik gereden met de Ceed, station, 1.0 handgeschakeld, ik vond de auto qua afwerking mooi, alleen erg luidruchtig op vanaf 100kmh en meer.
Qua betrouwbaarheid zijn de auto’s in mijn opinie redelijk vergelijkbaar. Ik zou lekker gaan rijden met beide auto’s en op gevoel afgaan wat het prettigste rijdt.

De Kia zal jonger/moderner en kleiner zijn bij hetzelfde budget, maar ik ben geen fan van die uitgeknepen mini turbo torretjes. Het is nu ook niet bepaald formaat 'kei car'. Tuurlijk kunnen die ook lang mee mits en stipt onderhouden en correct warmgereden. Dat maakt bij dat Mazda blok een stuk minder uit.
Bij een Mazda Diesel zou ik wat meer voorbehoud maken, al minder fraaie zaken over gelezen hier en elders.

Het gaat mij puur om de betrouwbaarheid van de motor, inderdaad heel veel korte ritjes ik koop het liefst een auto waar ik over "10 jaar" nog mee rij. Daarom twijfel ik of een nieuwer model kia maar wel een 1.0 of een oudere 2.0 mazda moet kopen.

Je zou kunnen overwegen een phev te kopen, zodat de korte ritten elektrisch kunnen. Alleen met zoveel kilometers is dat minder interessant.

Ik zou zeker niet voor een diesel gaan met 10dkm per jaar.
De 6 vind ik mooier, maar ik zou voor de Kia gaan, je hebt een veel nieuwere auto voor je geld.

Ander segment echt niet te vergelijken...., D vs C. Beetje zelfde vergel als tussen een Aygo of Clio.

Rij zelf Mazda 6 2018 full options en om eerlijk te zijn: het echt een hele fijne auto. De 2.0 blokken zijn onverwoestbaar en het onderhoud is prima (zelfs bij dealer).

Wel heb ik dus de laatste interieur en exterieur facelift en met name het interieur is zo ontzettend veel beter dan de bouwjaren die jouw budget toestaan (helaas). Als het een 6 met oudere interieur moet zijn of de Kia had ik voor de Kia gekozen. Kan je je budget oprekken dan sowieso de Mazda maar dat is denk ik wishful thinking.

De Mazda is zwaarder, verbruikt meer maar voelt in vrijwel alles een pak robuuster en dergelijker aan. Niet raar want een segment hoger en nieuw een stuk duurder.

Verder: Mazda's staan toch wel bekend als rijders autos. Deze Kia is prima degelijk maar zie ik als een familie vervoerder. Niks meer en niks minder maar qua rij beleving hoef je niks te verwachten, mocht je dat überhaupt interesseren.

Wat ik mis bij de betrouwbaarheid. Tot hoeveel km's wil je je auto rijden? Bij ons steevast 250.000 en dan kies altijd liever toch voor safe (bijv geen DSG bakken of turbo's) en dan zit je met een ongeblazen 2.0 gewoon goed.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Laatst bewerkt:
Goede info uit eerste hand, dat is altijd top (y)
Zie ook de ervaringen van forummer A3 White, zijn CX-5 stoomt onverstoorbaar verder door de 400K km grens.
Prima auto, goed baasje en dan kom je zo ver zonder veel fratsen. Uiteraard is Kia ook een prima merk, dat ze aan de top staan qua verkopen is ook geen toeval hé

Nooit een diesel kopen (ongeacht welk merk) als je korte ritjes rijdt. Daar kunnen dieselmotoren helemaal niet tegen en gaan je financieel dan heel wat geld kosten.
Een Mazda dieselmotor is al helemaal een ramp. En ja, ik heb dat zelf ondervonden.
Een Mazda benzinemotor is op de 2.5i na onverwoestbaar.
Ik zou persoonlijk gaan voor de Mazda6. Je krijgt er veel meer comfort en luxe voor terug en ziet er ook nog eens beter uit. Als je de facelift versie kan krijgen is het nog mooier.

Nooit een diesel kopen (ongeacht welk merk) als je korte ritjes rijdt. Daar kunnen dieselmotoren helemaal niet tegen en gaan je financieel dan heel wat geld kosten.
Een Mazda dieselmotor is al helemaal een ramp. En ja, ik heb dat zelf ondervonden.
Een Mazda benzinemotor is op de 2.5i na onverwoestbaar.
Ik zou persoonlijk gaan voor de Mazda6. Je krijgt er veel meer comfort en luxe voor terug en ziet er ook nog eens beter uit. Als je de facelift versie kan krijgen is het nog mooier.
Kan ik me, ook uit ervaring, helemaal bij aansluiten. Blijf ver weg van de diesel Mazda6, allesbehalve betrouwbaar, maar een benzine is een prachtige rijdersauto. Succes!

Ander segment echt niet te vergelijken...., D vs C. Beetje zelfde vergel als tussen een Aygo of Clio.

Rij zelf Mazda 6 2018 full options en om eerlijk te zijn: het echt een hele fijne auto. De 2.0 blokken zijn onverwoestbaar en het onderhoud is prima (zelfs bij dealer).

Wel heb ik dus de laatste interieur en exterieur facelift en met name het interieur is zo ontzettend veel beter dan de bouwjaren die jouw budget toestaan (helaas). Als het een 6 met oudere interieur moet zijn of de Kia had ik voor de Kia gekozen. Kan je je budget oprekken dan sowieso de Mazda maar dat is denk ik wishful thinking.

De Mazda is zwaarder, verbruikt meer maar voelt in vrijwel alles een pak robuuster en dergelijker aan. Niet raar want een segment hoger en nieuw een stuk duurder.

Verder: Mazda's staan toch wel bekend als rijders autos. Deze Kia is prima degelijk maar zie ik als een familie vervoerder. Niks meer en niks minder maar qua rij beleving hoef je niks te verwachten, mocht je dat überhaupt interesseren.

Wat ik mis bij de betrouwbaarheid. Tot hoeveel km's wil je je auto rijden? Bij ons steevast 250.000 en dan kies altijd liever toch voor safe (bijv geen DSG bakken of turbo's) en dan zit je met een ongeblazen 2.0 gewoon goed.

Hoop dat je er wat aan hebt.
Goededag, Ik heb 10 jaar een golf 4 gehad dus ik ga er bij beide auto's flink op vooruit. Ik wil de auto een flinke poos rijden richting de 250k km ook inderdaad. Ik twijfel heel erg om dus een nieuwer bouwjaar minder km kia te kopen of de mazda 6 waarschijnlijk bouwjaar 2014/2015 (km 130/150k km stand) ivm budget rond de 15k€

Ik twijfel gewoon erg of de Kia 1.0 te vertrouwen is. De mazda heb ik veel over gelezen dat deze wel een heel betrouwbare motor heeft. Bij de Kia twijfel ik maar je hebt wel een stuk nieuwe bouwjaar wat ook meespeelt.

Zoals ik al eerder zei: ga voor een viercilinder Ceed. Dan heb je een goede motor en een redelijk recent bouwjaar. En dat blok zal je met net onderhoud echt wel zonder igrite issues naar de 250.000 kilometer brengen. Gewoon een proefrit maken. En als je een pluginn weet te vinden kun je ook nog een deel van je ritten elektrisch doen. Ik ben dol op het merk Mazda (heb zelf een 2 uit 2015 gehad) maar rationeel gezien is de Ceed de beste keuze.

Paar voorbeelden:

Ceed met 1.5 (aug-22, 1 vorige eigenaar (ex lease):

Dus nog maar 3,5 jaar oud.

En een 1.4 uit 2019 (geimporteerd in 2021) met lage kilometerstand

Meer aanbod hier:

Als de Kia Ceed je aantrekt zou je ook nog kunnen kijken naar de Hyundai i30. Zag op autotrack er eentje staan in het hoge noorden uit 2019, slechts 95.000 km op de klok. Iets boven budget met een vraagprijs van 15.450.
Hyundai en Kia horen bij het zelfde concern en delen veel techniek. De i30 kun je zien als een neef of nicht van de Ceed. Net zoals de Skoda Octavia combi zich verhoudt tot een Leon station.

Voor een budget van € 15.000, en met zo weinig kilometers per jaar, kun je het beste zo nieuw mogelijk kiezen.

Tegenwoordig zijn veel auto’s betrouwbaar, als je er maar goed voor zorgt.
Bij hogere leeftijd gaat veroudering van de auto ook eerder een rol spelen.

Ik zou zelf de Kia kiezen, is lichter, moderner en waarschijnlijk voordeliger om te rijden.

De kopers van diverse recente auto's met PureTech, Ecoboost of THP-motoren zouden het vast niet met je eens zijn, dat auto's betrouwbaar zijn als je er maar voor zorgt.

Sterker nog, een oudere auto heeft zichzelf al bewezen...

Als je zo weinig rijdt, is betrouwbaarheid dan een zwaarwegend issue? Als dan toch, dan zou ik voor de Mazda gaan. Meer old-school en zonder geknepen DI downsize motor met turbo, roetfilters etc. Helemaal als je weinig rijdt, is dit funest.

De Renault Megane met 1330 CC 4 cilinder vanaf 2018 is ook een heel goed, degelijk, en zeer betrouwbaar alternatief.

Ik heb deze motor ook in mijn Clio zitten die ik al bijna 6 jaar in bezit heb, tot nu toe geen enkele storing of reparatie gehad aan de auto. Net als de vorige Renault die ik 9 jaar heb gehad deed die het altijd, en ben ik niet tussen de beurten in de garage geweest.
De Megane is ook geleverd met degelijke 1.6 motor hybride van Nissan, met indirecte injectie , zonder turbo.

De zelfde 1330 CC motor zit ook in veel modellen van Mercedes, Nissan, Mitsubishi en Dacia. De 1.6 zit ook in diverse merken.

Er is veel keus binnen dit Budget.

Kijk ook eens naar Dacia, zijn ook betrouwbare, en relatief ruime auto’s die heel voordelig te rijden zijn.

Mijn ervaringen met Mazda zijn van te lang geleden, toen gingen auto’s gewoon kort mee.

( de 1.6 THP had een matige start maar vanaf september 2014 was die betrouwbaar, een recente verbeterde 1,2 Puretech vanaf 2020 die goed onderhouden is gewoon betrouwbaar, de natte distributieriem is wel gevoeliger voor heel veel kleine stukjes)

Heb je zelf ook al eens een Auris TS overwogen? Zien er prima uit, mega betrouwbaar en in jouw budget in ruim aanbod te vinden.

Enige is dat de binnenruimte zoals voor ondergetekende wat tegen kan vallen. Dat is de reden waarom ik hem verkoop anders had ik deze nooit weg gedaan.

Mijn broer heeft exact dezelfde gehad en 180k km gereden en enkel één keer de remschijven vervangen.

Overigens vind ik zelf de facelift Avensis ook prima ogen en is ook binnen jouw budget te vinden. Oerbetrouwbaar en ondanks de 1.8 zonder turbo nog zuinig genoeg

Zelf overwegen we nu een Optima SW PHEV en als je genoegen neemt met een wat hogere kilometerstand dan past t ook prima binnen budget

Mijn hart kiest de Mazda 6. Mooi, luxe, hoog afwerkingsniveau, kwaliteit, en een atmosferische 2-liter motor die gemaakt is voor de eeuwigheid.

Mijn verstand gaat toch voor de Kia. Ik vind die 1.0 turbomotortjes fijn rijden. Ze zijn zuinig en er is snel voldoende koppel beschikbaar om vlot te rijden. Oké, als je van dragracen houdt of naar de bergen op vakantie gaat met je caravan dan niet, maar voor normaal dagelijks gebruik wel. Koop dan de nieuwste die je kan betalen, want Kia biedt tot 10 jaar fabrieksgarantie mits netjes jaarlijks dealer onderhouden. Loop je weinig risico.

Zelf heb ik voor een Corolla Hybrid 2.0 uit 2019 gekozen. Sneller, zuiniger dan de 6 en de C’eed en ik vind ‘m mooi. Als we jouw budget als indicatief beschouwen dan kan je net een 1.8 hybride betalen. Ook met 10 jaar fabrieksgarantie.

Terug
Bovenaan