Mazda CX-5

MCW 41

Petrolhead
2026-Mazda-CX-5-Scoop-4.webp

2026-Mazda-CX-5-Scoop-8.webp

2026-Mazda-CX-5-Scoop-11.webp

2026-Mazda-CX-5-Scoop-13.webp

• A prototype of the third-gen Mazda CX-5 was caught during development testing.
  • The compact SUV and Mazda’s best seller is expected to debut in 2025 as a 2026 MY.
  • The new CX-5 will be fitted with a hybrid powertrain, developed in-house.

Lijkt op eerste gezicht wel héél erg evolutie. Vind deze EZ-6-gebaseerde geslaagder:

mazda-cx-5-front2.jpg

mazda-cx-5-rear2.jpg

Ben benieuwd wat het onderscheidend vermogen zal zijn met de CX-60 die nu zowat 50% duurder is qua vanafprijs; beide auto's zijn met de huidige techniek en PK's etc. niet 1/1 te vergelijken uiteraard, maar dat verschil is toch fors.

Bedoel je fors prijsverschil of fors verschil in specs? De CX-60 is std. AWD, plug-in hybrid, groter en 162pk meer. De CX-60 trekt dan duidelijk een ander publiek aan dan de lichtvoetige CX-5.

The filing uncovered by Best Car doesn’t offer specifics about the four-cylinder engine at the heart of the system, nor does it mention its exact displacement. However, it’s likely to be a 2.5-liter or smaller, positioning it to compete with the 2.5-liter engine and three-electric motor setup of the popular Toyota RAV4 Hybrid. Power and efficiency details remain undisclosed.

Mazda-Hybrid.webp

Mazda is working on more new things than just a self-charging hybrid powertrain for the new CX-5. According to reports from late 2024, Mazda will also launch the new SUV with its latest Skyactiv-Z engine. It’s tipped to replace the Skyactiv-G and Skyactiv-X units that Mazda currently uses and aims to offer improved thermal efficiency and better combustion.

2026-Mazda-CX-5-Zircon-Sand-Metallic-Carscoops-JB-22.webp

• Premium new look brings the next CX-5 into line with Mazda’s larger SUV offerings
  • A new in-house developed hybrid system brings much-needed efficiency gains.
  • A larger footprint allows for more rear passenger space and increased trunk capacity.

Als de nieuwe 2.5 nog fijner wordt dan de huidige dan hebben ze een hele prettige aandrijving en een goeie USP.

De huidige 2.5 is enkel geschikt voor bompa's die in een rustig tempo van A naar B willen. Trap je hem op zijn staart dan wordt hij heel luidruchtig en mankeert hij trekkracht.

Nee hoor, Reduce. Hij heeft lineair trekkracht, dus niet slap onderin zoals de 2.0 SkyActiv of snel uit z'n put zoals bij kleine turbomotoren.

Waarom hebben de CX5 en 6 nooit de X motor gehad
Omdat die fantastische verbruikswaarden geeft op papier (118g CO²), maar die niet levert in de praktijk vermoed ik? Een groot verkoopsucces is het niet.
MAAR, het is een enorm aangenaam blok in de dagelijkse omgang, enorm soepel, stil, trillings- en schokvrij met de automaat die overal wordt neergesabeld door de kenners. Na 4 jaar V60 Aisin 8-traps automaat rijden kan ik zeggen dat dit zeker niet moet onderdoen. Maar het is geen ZF-bak uiteraard.

Teleurstellend op basis van de(ze) foto's.
En voor er gezaagd wordt, er staan 2 Mazda's in de garage hier :love: , morgen mooi weer en kan ik weer fluiten naar de sleutels van mijn MX-5 want mijn vriendin grist ze weg.

Te hoog op de poten, belachelijk breed / groot front. Sorry, ik vind het echt helemaal niks...

Was helaas te verwachten op basis van de spy shots. Met de Chinese EZ-6 en, vooral, de EZ-60 hebben ze laten zien hun design te hebben geëvolueerd zodat het allemaal wat strakker en moderner is. Deze nieuwe CX-5 is gewoon slappe hap en oogt niet eens echt anders of moderner. Gemiste kans.

Het huidige (met name eerste KF) design is sowieso lastig te overtreffen. Een gemiste kans wil ik het nog niet noemen.

Die achterkant is niet meer als Mazda te herkennen. Maar het blijft een impressie: nietszeggend over het eindresultaat

Deze impressies zijn gebaseerd op de spy shots en uitgelekte foto. Overduidelijk dat ie hier bijna op gaat lijken

All-New 2026 Mazda CX-5 to Debut on July 10​

VXB6koa.jpeg

4A6Ez2P.jpeg

uRgqiLh.jpeg

• Sharper design that evolves CX-5's distinctive character, paired with a more spacious cabin and greater utility.
  • A high level of craftsmanship is backed by human-centric technology and class-leading safety.

Terug
Bovenaan