Mazda CX-50 (VS/CN)

MCW 41

Petrolhead
mazda-cx-50.jpg

48GvUTe.jpg

GEjBdax.jpg

Ra6oQkM.jpg

mazda-cx-50.jpg

Mazda-CX-50_04_Polymetal-Gray-0dafccd3d2be704b.jpg

mazda-cx-50.jpg

mazda-cx-50.jpg

YmxtZmT.jpg

cTtzPPN.png

mazda-cx-50.jpg

mazda-cx-50.jpg

mazda-cx-50.jpg

Q49RqdM.jpg

krByQlk.jpg

Mazda is already making the most of its new partnership with Toyota. As the first vehicle built in the US at the joint Mazda Toyota Manufacturing plant in Huntsville, Alabama, the 2022 Mazda CX-50 hits the market next year with rugged styling, a handsome interior, and two available engine options.

Powering the base CX-50 is a naturally aspirated 2.5-liter four-cylinder, while the turbocharged 2.5-liter option is available. Power figures will be revealed at a later date. Both of these engines come paired to a basic six-speed automatic transmission and all-wheel drive. Mazda says that a hybrid model and more electrified versions of the CX-50 will be available down the line. The standard i-Activ all-wheel-drive system features a drive mode select feature – or what Mazda calls Mi-Drive – that users can adjust depending on road conditions. Mazda lists specific drive modes like Normal, Sport, and Off-Road, but also says that you can use the Mi-Drive switch for towing and more.

The exterior of the CX-50 maintains the brand's signature “Kodo” design language, but with a fun outdoor flair. Typical of an adventure vehicle, there’s black plastic cladding on the wheel arches and fascias, with high-strength roof rails up high for added versatility. The grille also gains thicker black accents and larger vents live on either side of the bumper. And now buyers can select a sharp-looking Zircon Sand exterior paint job to go with those rugged good looks.

Inside, the CX-50 keeps Mazda's signature driver-focused layout intact, complete with high-end materials and fixtures. Here though, the seats wear a unique “modern outdoor” aesthetic that you won't find elsewhere in the lineup, featuring an available Terracotta interior color and a panoramic moonroof. Mazda also tweaked the storage compartments to better fit the needs of outdoor enthusiasts, additional cubbies compartments throughout.

Mazda hasn't released pricing information for the CX-50 yet, but production of the ruggedized crossover begins early in 2022, and the vehicle should go on sale sometime later next year. https://www.motor1.com/news/548079/mazda-cx50-debut-details/ Meer foto's: https://www.carscoops.com/2021/11/2...as-a-rugged-but-not-too-off-road-focused-suv/

Laatst bewerkt door een moderator:
Op basis van de spy shots en patentekeningen had ik een chiquere auto verwacht. Dit is toch gewoon een RAV4 in een Mazda-jasje? Die lompe wielkasten/spatborden, nepgaten achter en aparte details vind ik niks voor Mazda. Blij dat ie niet naar Europa komt.

https://www.youtube.com/watch?v=Oo2k-6wFJs4

Wat de auto nu toevoegt aan de net zo grote CX-5 is mij niet helemaal duidelijk. Zo heel afwijkend van de andere modellen is de auto niet, zoals een Ford Escape en Bronco Sport ondanks gelijk formaat wel heel verschillend ogen, een Toyota RAV4 en Venza ook wel, of destijds de (oude) Jeep Compass en Patriot. Het dashboard ziet er minder hoogwaardig uit dan ik van Mazda gewend ben. Met wat aanpassingen (zonder alle off-road-look-rommel) en opnieuw getekende, subtielere en wellicht in kleur gespoten wielkastranden staat hier een mooie auto, die in Europa op termijn best de CX-5 kan vervangen.

Fraai ding! Het is vooral de vorm van de wielkasten waardoor ik aan de RAV4 moet denken. Maar deze CX-50 ziet er stukken beter uit dan de RAV4. Minder gekunsteld, nog steeds Mazda maar iets minder clean. Wat de auto dus een stoerdere, meer offroad-achtige uitstraling geeft. Ik ben zelf geen fan van de CX-5, ik vind de verhoudingen niet kloppen. Bij deze CX-50 kloppen die wel. Ik hoop wel dat Mazda 'm in Europa gaat leveren :).

Wat de auto nu toevoegt aan de net zo grote CX-5 is mij niet helemaal duidelijk

Deze CX-50 is veel meer 'rugged' dan de brave CX-5. Misschien is ie ook wel iets groter.

Het dashboard ziet er minder hoogwaardig uit dan ik van Mazda gewend ben.

Opzet en veel onderdelen komen rechtstreeks uit de CX-30. Wat vind je minder hoogwaardig er uit zien dan? Materiaalkeuze wellicht bovenop dashboard maar dat valt niet op basis van foto's te beoordelen.

Ik hoop wel dat Mazda 'm in Europa gaat leveren

Ach ja, de 3 en CX-30 vond ik in eerste instantie ook niks op foto's :) Moet zeggen dat ie op deze video beter overkomt. Op de persfoto's vind ik 'm drukker overkomen.

https://www.youtube.com/watch?v=vwdw0ch2qOU

5fwVHsN.jpg

A7AGrLj.jpg

AIPxaMe.jpg

6976JRn.jpg

WzkrsLy.jpg

az1Pu9X.jpg

xdlPw2m.jpg

UB12IDI.jpg

Deze heeft niet die rare zwarte omhulsel om de koplampen (y) Denk dat ik gewoon even moest wennen omdat ik een andere look had verwacht. Deze zou ik overigens wel verkiezen boven de CX-5. Zowel in- als exterieur.

Fraaier dan de concurrenten, zoals we van Mazda mogen verwachten, maar wel nogal druk. De CX-5 vind ik vooralsnog mooier want strakker, komt mede door zoiets als het spijltje in de achterste portierruiten wat de CX-5 niet heeft en deze wel. Verder, die roostertjes achter en de dikke wielkastranden hadden van mij ook niet gehoeven (ik hoop niet dat dat nu op alle hoog-op-de-potenmazda's terugkeert), en waarom steeds dat imperiaal? Ik neem dan maar aan dat Mazda deze auto meer als 'echte' SUV neer wil zetten dan de CX-5?

MCW 84 zei:
Deze heeft niet die rare zwarte omhulsel om de koplampen (y)
De allereerste foto toont het ook niet volgens mij. Inderdaad een heel raar zwart randje om de koplampclusters heen. Wat moet daar in vredesnaam de lol van zijn? :rolleyes:

Wordt er nog niet heel warm van. Niet zo elegant als de huidige Mazda’s. Jammer dat Mazda nooit een keuze kan maken qua exterieurafwerking. Een glanzend zwarte grille, geborsteld aluminium dakrails en dorpelelementen en dan ook nog een chroomstuk in de raamomlijsting. Kijk eens hoe bijv. BMW dat doet met de keuze uit of Shadowline of metaalkleur.

Ah bedankt, eindelijk die het ook opvalt! Zo irritant! Zeker de Sportive-versies met zwarte grille, spiegels en wielen. En dan chromen raamlijsten.. grrrr

Amerikanen vinden 'm trouwens erg geslaagd als ik zo online reacties lees.

Echt een hele fraaie auto (y). Mazda zou hiermee volgens mij aardig kunnen scoren in Europa. Nu nog een 200 pk turbo versie van de 2.0 SkyActiv G of een PHEV.

Mazda will soon have two entries in the popular compact-crossover segment with similar price points. The 2023 CX-50 is the newer of the two, and we now know it will be more expensive than the existing CX-5 that's just received small updates for 2022. The CX-50 starts at $28,025 and ranges up to over $42,000 in its fully loaded turbocharged trim level. That starting price is $900 more than the CX-5's base price, while the loaded CX-50 is $2900 more than a CX-5 Signature.

The CX-50 has a similar trim structure as the CX-5, with 2.5 S models coming with the same naturally aspirated 187-hp 2.5-liter inline-four engine that we're familiar with from other Mazda models. Select ($29,425), Preferred ($30,725), Preferred Plus ($33,165), Premium ($35,625) and Premium Plus ($37,625) packages will be available with varying levels of equipment. A more powerful 256-hp turbocharged version of the 2.5-liter engine is offered on the CX-50 2.5 Turbo models, starting at $37,625.

Bron: https://www.caranddriver.com/news/a39163289/2023-mazda-cx-50-price/

Iets duurder dan de CX-5 dus in de VS. De Amerikanen krijgen een verbrede versie van de CX-60 (de CX-70), maar die zal wel veel duurder worden dan de CX-5 en CX-50. Hoe dan ook zou de CX-50 ook in Europa een prima opvolger van de CX-5, die over twee jaar toch echt verouderd is, kunnen zijn.

fsBBr2W.png

uQIkcz9.png

aeR0ho5.png

0YYVBP3.jpg

RSjL3t0.jpg

ynO6ARY.jpg

mzhqjJP.jpg

stgfFWu.png

CqzMdw1.png

YYjj6ve.png

Review en onderaan veel foto's: https://www.carscoops.com/2022/03/first-drive-the-2023-mazda-cx-50-is-a-gateway-to-the-great-outdoors/
En hier ook: https://www.motor1.com/reviews/576112/2023-mazda-cx50-first-drive/

Because it’s priced so closely to the CX-5, I believe that many shoppers will likely swap into the CX-50 because of its tougher look, and I won’t blame them for it. Mazda’s newest crossover doesn’t have a significant leg up on its rivals when it comes to going off-road, but it bridges that deficit with exceptional interior comfort and killer overall styling. We’ve seen the rugged crossover done before, however, Mazda brought its own twist to the formula and ended up with a very pleasant product.

Zat van de week al een (matige) vergelijkingstest te kijken tussen de CX-50 en CX-5. Het was niet zo'n duidelijke test, maar de CX-5 is nog wel iets hoogwaardiger met mooiere materialen in het interieur (kennelijk heeft de CX-50 wat harde kunststoffen aan de onderkant van het dashboard) en een geavanceerdere wielophanging achter (goedkope torsieas voor CX-50, CX-5 heeft neem ik aan multilink).

Maar de CX-50 vind ik wel een stuk mooier dan de CX-5. Het zou jammer zijn als de auto ook in de toekomst niet naar hier komt.

Rutger DC zei:
Zat van de week al een (matige) vergelijkingstest te kijken tussen de CX-50 en CX-5. Het was niet zo'n duidelijke test, maar de CX-5 is nog wel iets hoogwaardiger met mooiere materialen in het interieur (kennelijk heeft de CX-50 wat harde kunststoffen aan de onderkant van het dashboard) en een geavanceerdere wielophanging achter (goedkope torsieas voor CX-50, CX-5 heeft neem ik aan multilink).

Maar de CX-50 vind ik wel een stuk mooier dan de CX-5. Het zou jammer zijn als de auto ook in de toekomst niet naar hier komt.

Zullen ze wel met een (plug-in) hybrid moeten komen.

Daarom, Mazda Nederland, heel graag de CX-50 als (plug-in) hybrid naar Nederland halen!

@Carfanatic: In deze video van zeven maanden geleden wordt de komst van de CX-50 Hybrid reeds aangekondigd.
Bron: MORECARVIDS - JONATHAN SEWELL SELLS (YouTube):

https://www.youtube.com/watch?v=3fsV5aTll7U

De CX-50 blijft niet voorbehouden aan de Noord-Amerikaanse markt. Changan Mazda gaat de auto ook maken voor de Chinese markt:

20221215172552318905002656644.jpg-908x681.jpg

20221215172552060894006145684.jpg-908x681.jpg

Bron: https://info.xcar.com.cn/202212/news_2070307_1.html

Dat vergroot de kansen op een later debuut in Europa weer een beetje, mocht Mazda de auto ook in Japan in productie nemen.

Op Auto Guangzhou:

20221229132616237502984056986.jpg-908x681.jpg

20221229132615112885496046887.jpg-908x681.jpg

Meer foto's: https://info.xcar.com.cn/202212/news_2070340_1.html

65669720-0d39-4ce7-a3f4-848d9f5ff96f.jpg

Meer foto's: https://news.yiche.com/xinchexiaoxi/20221230/1376570549.html

Echt, dit is een kleur die ik met een Oost-Europese auto met een pruttelende tweetaktmotor uit de jaren 70 associeer… (n)

Even gegoogled, dit is de metallic versie van het befaamde Wartburg 353 yellow :p

De onderzijde van de carrosserie bevat genoeg kunststof om er een Wartburg mee te maken…

Nu ook met hybride-technologie van Toyota.

2025-mazda-cx-50-hybrid.webp

Meet the 2025 Mazda CX-50 Hybrid. Set to go on sale later this year, it expands the model’s number of available powertrains to three while giving customers an electrified option for the first time. The new hybrid utilizes Toyota's trick hybrid system, combining three electric motors, a battery, a naturally aspirated 2.5-liter four-cylinder engine, and a continuously variable transmission.

The powertrain produces a combined 219 horsepower and 167 pound-feet of torque. According to the automaker, it returns up to 38 miles per gallon. The setup, which powers several Toyota and Lexus models, has been calibrated by Mazda to tune pedal response and other parameters to the company's liking.

CX-50 2.5 S models continue to use Mazda’s 2.5-liter naturally aspirated four-cylinder engine, which makes 187 horsepower and 185 pound-feet of torque. The 2.5 Turbo crossovers pack the automaker’s turbocharged four-cylinder, delivering 256 hp and 320 lb-ft of twist.

Every 2025 CX-50 gets Alex Built-in and safety enhancements, while Turbo models get more standard equipment. Mazda says the non-hybrid 2025 CX-50s will begin arriving at dealerships in August, while the CX-50 Hybrid will go on sale sometime before the end of the year. https://www.motor1.com/news/725963/2025-mazda-cx-50-price-details/

Heb deze veelvuldig gezien in de VS en vind het echt een gemis dat ie hier niet beschikbaar is. Erg fraaie auto!

Mazda Stops CX-50 Exports To Canada As Tariff War Escalates

2025-Mazda-CX-50-709-4.webp

• Mazda will halt CX-50 production for Canada due to US and Canadian tariffs.
  • Dealers will continue selling limited inventory already shipped or in transit.
  • The SUV accounted for roughly 15% of Mazda’s total sales in Canada last year.

Terug
Bovenaan