Mazda MX-5

Mee eens, Synecdoche. Had ook zo gekund... Een oplossing zoals je die op de 911 targa in de 80-er jaren zag.

Mazda-MX-5-Watermarked-Main-Template.jpg

@De Schaduw: Achter de stoelen staan nu twee tamelijk hoge hoepels om de inzittenden te beschermen als je over de kop gaat. Zie de foto's. Die hoepels staan in de bodem verankerd. Je maakt mij niet wijs dat het dak langer is dan de hoepels hoog zijn. Moet dus best kunnen. In de oplossing van Mazda wordt het dak overigens plat boven in de kofferbak gelegd, met een heleboel stangen en constructies er omheen. Kost meer ruimte; en dat alles voor het gemak van een schakelaartje?

Twix zei:
synecdoche zei:
Maar waarom zo ingewikkeld?

Dat vind ik wel een goede vraag. Ondanks dat het een gaaf systeem is, vind ik het een hoop gedoe voor een uitneembaar dakje.

Ja, je zou zeggen laat de dakconstructie achterover kiepen tussen die forse B stijlen door... Kan maar één reden bedenken waarom, en dat is de dakbeugel die stevigheid moet bieden.

iuyy83zbqbz2.jpg

[size=x-large]Vanafprijs Mazda MX-5 RF bekend[/size]

Instappen vanaf 35.480 euro. Mazda breidt het MX-5-gamma uit met de bijzondere RF. Vandaag weten we welk bedrag Mazda op zijn prijskaartje heeft geschreven. Tijdens de New York International Auto Show maakten we voor het eerst kennis met de MX-5 RF, een bijzondere variant van de nieuwe MX-5 die de variant met stalen klapdak van de vorige generatie zal opvolgen. De RF is nu van Nederlandse prijslabels voorzien. De in april in de Nederlandse showrooms te verschijnen MX-5 RF kent een vanafprijs van 35.480 euro. Daarmee is hij 2.600 euro duurder dan de reguliere MX-5 met stoffen dak. Het bijzondere dak van de MX-5 RF, waarbij de laatste twee letters staan voor Retractable Fastback, laat zich bij een snelheid van maximaal 10 km/h elektrisch openen of sluiten.
https://www.autoweek.nl/nieuws/vanafprijs-mazda-mx-5-rf-bekend/

De vernieuwde 2.0 benzinemotor met 184pk is nu in Japan te bestellen. Ook de 1.5 is iets verbeterd en er zijn wat nieuwe opties/uitvoeringen in Japan waaronder 'Caramel Top' kap met 'Tan' interieur. Volgens mij ook nog iets nieuws met stiksels e.d De rest is met google translate een beetje lastig. Wie weet komt de info in het Engels elders nog naar voren

016_o.jpg

018_o.jpg

011_o.jpg

017_o.jpg

019_o.jpg

021_o.jpg

024_o.jpg

026_o.jpg

027_o.jpg

023_o.jpg

20180606-20103961-carview-034-1-view.jpg

20180606-20103961-carview-035-1-view.jpg

20180606-20103961-carview-004-1-view.jpg

20180606-20103961-carview-008-1-view.jpg

20180606-20103961-carview-011-1-view.jpg

20180606-20103961-carview-017-1-view.jpg

20180606-20103961-carview-018-1-view.jpg

20180606-20103961-carview-025-1-view.jpg

46 foto's: https://carview.yahoo.co.jp/article/testdrive/20180606-20103961-carview/photo/1/#contents

Wat een lekker bommetje met 184pk! Wel met wat grotere wielen en verlaging want zo'n MX-5 is meer Italiaans dan een Fiat maar oogt al snel wat iel. Zeker door die 'ronde' achterbumper.

large_1506972264330770.JPG

De MX-5 vind ik geen fotogenieke auto. Daarentegen in the flesh, als ik 'm op de weg zie rijden, vind ik 'm top. Zal wel te maken hebben met hoe je (met twee ogen) de auto visueel ervaart versus hoe de camera 'm neerzet.

Bird Nerd zei:
Ook de 1.5 is iets verbeterd en er zijn wat nieuwe opties/uitvoeringen in Japan waaronder 'Caramel Top' kap met 'Tan' interieur.

Hehe eindelijk wat leuke interieur kleurtjes. Die enkele ltd vind ik te weinig :)
Nu nog wat mooie knalkleurtjes op dat ding, dan ist wel iets voor mij. Lekker knalgeel, of classic red / Mariner blauw van de NA

Nu nog wachten tot hij binnen budget is :( Tot die tijd vermaak ik mij wel met de NA'tjes

New Mazda MX-5 30th Anniversary Edition Flaunts Exclusive Orange Paintjob

40b293f9-mazda-mx-5-30th-ann-5.jpg

23b4bc8d-mazda-mx-5-30th-ann-3.jpg

6d35f3e7-mazda-mx-5-30th-ann-1.jpg

04af0e3d-mazda-mx-5-30th-ann-4.jpg

d21e7213-mazda-mx-5-30th-ann-7.jpg

0e9365fd-mazda-mx-5-30th-ann-8.jpg

7c82feed-mazda-mx-5-30th-ann-10.jpg

a2668f3c-mazda-mx-5-30th-ann-9.jpg

info: https://www.carscoops.com/2019/02/new-mazda-mx-5-30th-anniversary-edition-flaunts-flashy-orange-paintjob/

100th Anniversary editions:

K3q38bc.jpg

anUAQaw.jpg

aDuUTlo.jpg

CfXTwl1.jpg

Meer foto's: https://www.carscoops.com/2020/04/mazdas-entire-lineup-dresses-in-festive-attire-for-100th-anniversary/

Modeljaar 2020 lijkt eindelijk te zijn gearriveerd in Europa, al maakt de Nederlandse website daar nog geen melding van: daar wordt in de configurator nog verwezen naar voorraadmodellen uit 2019. Hoe dan ook lijkt de levering (demo's?) al begonnen, want deze maand zijn er tot nu toe 6 Mazda's MX-5 geregistreerd, terwijl er in het eerste halfjaar in totaal slechts een exemplaar werd geregistreerd! Om CO[sub]2[/sub]-boetes te vermijden heeft Mazda namelijk de levering in de Europese Unie tijdelijk stopgezet. De Duitse website maakt al wel melding van de MY2020 MX-5. Zoals veel sportauto's profiteert de MX-5 van de BPM-tabellen volgens WLTP. De BPM op de 1.5 SkyActiv-G 131 zou sinds 1 juli € 3.863 lager uitvallen dan daarvoor. De 2.0 SkyActiv-G 184 profiteert van brandstofbesparende technieken (i-Eloop). De CO[sub]2[/sub]-uitstoot is volgens WLTP zelfs 1 g/km lager dan volgens NEDC, met als resultaat dat de BPM op deze uitvoering zelfs daalt met € 6.651, een halvering van de BPM. Al met al kunnen we gunstigere prijzen van de MX-5 verwachten.

Deep Crystal Blue Mica is nieuw voor de Roadster, net als een Pure White lederen bekleding. Dan is er nog de RS White Limited Selection met de twee nieuwe kleren plus Rays wielen (soft top model))/BBS wielen (retractable hardtop model) en Brembo remmen

7qSapgP.jpg

TmVfz9m.jpg

kVHvChl.jpg

tYb3NJq.jpg

Roadster 990S
Based on the lightest grade "S " of the "Mazda Roadster 990S", the special setting that further reduces the unsprung weight and the chassis and engine settings that take advantage of the lightness provides a lighter and more comfortable feeling of human-horse unity. A specification car has been added.
- Uses RAYS forged 16-inch aluminum wheels (RAYS ZE40 RS) * 2 . The weight of each bottle is about 800g, totaling about 3.2kg, and the unsprung weight is reduced.
- Front brake: Brembo large diameter ventilated disc & Brembo opposed 4-piston caliper (blue letters on black paint) * 2 Rear brake: Large diameter brake rotor & caliper (black paint)
- 990S dedicated settings (damper, coil spring, electric power steering, engine control)
- Dark blue hood
- Air Conditioner Louver Bezel (Blue / Piano Black)
- Dedicated floor mat (blue stitch / embroidered) * 3

06_o.jpg

05_o.jpg

07_o.jpg

08_o.jpg

09_o.jpg

Roadster Navy Top
The Roadster Navy Top is a cool, urban special edition car that combines an elegant dark blue hood with a black leather interior.

12_o.jpg

13_o.jpg

Roadster RF VS Terracotta Selection
Roadster RF VS Terracotta Selection is a new model with the image of a relaxing adult holiday, adopting a vivid new color "terracotta" for the interior color of the nappa leather interior that stands out with a smooth touch

03_o.jpg

18_o.jpg

Zulke special editions komen meestal niet naar Europa maar andere updates uiteindelijk wel. Zoals:

KPC (Kinematic Posture Control)
KPC makes use of the suspension structure of the roadster that moves smoothly in everyday areas, while in high-speed cornering. It is a new technology that realizes a more stable turning posture with a sense of unity.

● The rear suspension of the Roadster has a structure that generates "anti-lift force" that pulls down the car body by applying the brakes. In KPC, by making the best use of the characteristics of this suspension and slightly braking the inner ring side of the rear when cornering where G is strongly applied, the vehicle body is pulled down while reducing the roll and the turning posture is more stable. Let me. The weight gain from KPC is less than a gram.

● KPC detects the turning state in real time from the speed difference between the left and right of the rear wheels, and strengthens the operation linearly according to this, demonstrating the effect of natural posture stabilization. In other words, while maintaining the relaxed and nimble behavior that is typical of a roadster in everyday life, the harder the car is, the less the car body will be lifted by the KPC, and the easier it will be for the car to stick to the ground. Become. This enhances the feeling of ground contact, and you can experience the "Jinba Ittai" driving that maximizes the original potential of the Roadster in a wider range of driving scenes than before.

Ook nieuw is Platinum Quartz Metallic, die we inmiddels op meerdere Mazda's hebben leren kennen.

Bron en alle foto's: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1374563.html

Roadster "Brown Top".

008_o.jpg

005_o.jpg

010_o.jpg

013_o.jpg

012_o.jpg

009_o.jpg

En Zircon Sand Metallic voor de Roadster. Die kleur zagen we ook op de CX-5 facelift:

001_o.jpg

002_o.jpg

Bedankt voor de update, maar ik vind beide maar “mwoa mwoa” qua kleurstelling, zou ik nooit kiezen.

Ik zie de ND nog steeds liefst in het zwart met een zwarte kap en donkere wielen, maar ik ben “wat vooringenomen” op dat vlak. Zelfs na 2 jaar moet ik nog glimlachen als ik er naar toe stap op een parking. Soul Red vind ik ook wel mooi qua kleur, maar te opvallend en patserig voor mij.

Ik vind zwart op zwart op zwart vreselijk op een auto. Je koopt in het geval van de MX5 een mooie auto maar dat wil je niet laten zien door hem in het zwart te nemen daardoor verdwijnen een hoop van de lijnen.

Ieder zijn idee, smaken verschillen (en maar goed ook!).

Kijk, er worden per jaar grosso modo 35.000-40.000 MX5s geproduceerd voor alle markten wereldwijd. Dat is zeggen en schrijven een goede 100 stuks per dag…
Ik wou per sé een Recaro Sport uitvoering en dat is een klein deel daarvan. Ik wou geen witte, geen Sould Red, geen vuilzakgrijs Machine Grey.
Dan wordt de spoeling dun, zelfs in Duitsland. Mijn vorige MX5 was ook zwart, maar met een bruine kap, het had iets chique maar ik vind mijn huidige mooier.
Als het spreekwoord klopt dat de waarheid uit een kindermond komt, “dit is onze stoere Bat Mobiel”, de NC werd “Cars” genoemd naar de tekenfilm ;)

Die laatste kleur staat goed op de CX-50 maar op de MX-5 vind ik dat ook niet zo geslaagd. Zwart is echt de laatste kleur die ik zou kiezen voor zo'n auto. Juist door zijn wat 'Italiaanse' lijnen en zo valt alles weg. De bovenste (vrij) nieuwe kleur had ik mijn twijfels over maar die zag ik laatste op een mazda3 en oogde echt bijzonder.

De std 16" vind ik echt te iel, de 17" kunnen ermee door. De 'Design 66' wielen uit de accessoirelijst geven de auto wat meer body. De NC blijft overigens mijn favoriet.

Zwart en mooi gepoetst :cool: er zit een soort brilliant effect in de lak, had mijn blauwe F31 BMW ook, schitterend, ik kan er echt van genieten.
Akkoord dat 16” niet mooi staat maar is enkel bij de 1.5, de 2.0 heeft 17”.

Benieuwd naar de opvolger, rekening houdend met een levenscyclus van 8 jaar is dat voor 2023!

Tja..smaken verschillen.

Deze kleuren vind ik geweldig! Geeft een auto karakter.

Een sportauto zonder kleur is toch helemaal geen echte sportauto? Dan lijkt het mijn ogen gewoon een ordinair vervoermiddel..

Het is ook helemaal geen sportauto. Hooguit een compacte sportieve roadster die fantastisch stuurt.
Ik woon in een klein dorp waar je de cabrio’s op je ene hand kan tellen en ik heb een hekel aan opvallen, bij een koudstart brult het ding al veel te luid (alles standaard) maar staat redelijk discreet voor de deur.
En toevallig is zwart mijn lievelingskleur. Had ik het budget voor een Porsche 911 zou het dat ook zijn qua configuratie.

Zwart is ook mijn lievelingskleur maar niet op auto's.
Maar je keuze begrijp ik, heb je reviews gelezen en als je die uitvoering wil is er ook niet veel keus.

Via LI ben ik geconnecteerd met de PR manager van Mazda Europe (oud-collega en zelf MX-5 eigenaar) wat hier in BE is gevestigd - ik stuurde hem de vraag of er eigenlijk "customer clinics" zijn in Europa voor wat klanten willen van de volgende generatie MX-5. Dat is niet het geval maar suggesties zijn altijd welkom.
Omdat hier best op het AW forum wel wat mensen zijn - ik kan me er direct 6-7 voor de geest halen - die zelf zo een auto hebben en er ook forummers zijn die de auto of het concept van een compacte / betaalbare RWD roadster een warm hart toedragen heb ik een vraag.

De nieuwe MX-5 van de vijfde generatie, wat kan verbeterd worden. Ik trap alvast af :
- iets ruimer interieur (vooral de breedte) en koffer (meer handige vorm zoals de NC had)
- terugkeer handschoenkastje en/of middenvak gekoppeld aan de centrale vergrendeling
- oliethermometer ipv die nutteloze koelwater thermometer, dat kan via een lampje zoals bij andere Mazda's
- stuurverwarming standaard, is nu zelfs geen optie terwijl elke recente Mazda dat heeft
- Apple CP standaard, mijne heeft het maar is belachelijk duur om te retrofitten (400€) - o ja en dan liefst draadloos
- instelbare lendensteun chauffeur
- stuur eindelijk verstelbaar in hoogte en in diepte (al zou dat bij de meest recente exemplaren al mogelijk zijn?)
- Adaptieve CC als optie
- Stoelventilatie als optie
- meer elegante oplossing voor de lelijke antenne - een kortere is mogelijk maar werkt niet zo lekker icm DAB

Los van het eerste - wat extra ruimte - zijn dit zaken die amper gewicht toevoegen en blijft de auto bij zijn oorspronkelijk concept maar dan bijgepunt naar de moderne wensen van de verwende klant anno 2023 ;) - benieuwd naar jullie suggesties!

Ik kijk vooral naar: wat moet er blijven? Toen ik die test onlangs in de Autoweek lees, werd ik helemaal enthousiast! Een lichte roadster die heerlijk stuurt, en ook nog gewoon 1:18 rijdt! Dat is toch geweldig!
Ben wel benieuwd hoe houdbaar dit concept nog is. Ik hoop echt dat er nog een nieuwe generatie komt, zonder dat het een zware HEV gaat worden.

Er komt 100% een opvolger.

"Joachim Kunz, head of product development and engineering at Mazda Europe, spoke to Autocar about the future of the MX-5: “It’s our brand icon and it is always treated very specially. At the moment, it looks like we will have this car forever, with this size and concept and combustion engine. Of course, someday, we will have to electrify it, but we want to keep this pure concept”. He added that the MX-5 is “the baby of headquarters” in Japan, admitting that the European division hasn’t been involved as much in its development as in other mainstream models. (...) The automaker will most likely retain the MX-5’s signature elements including its compact footprint, featherweight nature, rear-wheel-drive layout, and internal combustion engine. (...) As hinted by previous reports, a Skyactiv-X petrol engine combined with a mild-hybrid system would be a great fit for the new MX-5." https://www.carscoops.com/2022/04/mazda-mx-5-to-remain-an-important-member-of-the-range-despite-its-decade-long-lifecycle/

Hoe vertaal jij "At the moment, it looks like we will have this car forever" en "will most likely retain" naar 100%? :confused:

Opvolger komt 100% (zijn ook al spy shots van), de tekst gaat verder over het concept van de MX-5 en in hoeverre die daarna nog blijft.

Voor de liefhebbers; nieuwe foto's van de nieuwe kleuren op de MX-5:

BLGNykm.jpg

Alle foto's: https://autoc-one.jp/mazda/roadster/newmodel-5015729/photo/0005.html

Prime-Line
Sff1sV4.png

Kazari
vz8RRNS.png

Kizuna
XoFQgDh.png

Homura
hSJubel.png

Prime-Line
bjmUzYr.png

Exclusive-Line
lFSYw0w.png

Kazari
pTRzZdD.png

Kizuna
3D3XDvy.png

Homura
Z824DRS.png

Alle prijzen: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/vernieuwde-mazda-mx-5-op-de-prijslijst/

Jammer als de karakteristieke LED dagrijlichten verdwijnen (naar de koplampen verplaatst worden zo te zien).

Is ook erg weinig verschil. Iets andere dagrijverlichting in de koplampen. Indeling achterlampen en iets andere achterbumper met (nep)roostertjes. Had liever een strakkere bumper gezien zodat die ielige ronde vorm zou verdwijnen. Ik heb foto's van de huidige erbij gezet.

Maar je verwachtingen waar ook niet heel realistisch, Mazda doet amper aan facelifts, volgens mij is de 6 de laatste geweest met echt grote verschillen. Ze doen vooral aan modeljaar updates.

Doe mij maar de huidige. Oow nee, breng liever een waardige opvolger Mazda.
10cm langer en breder aub zodat een passagier weer deftig kan zitten ipv tegen de subwoofer te schoppen, daarnaast een smak meer luxe en tech als optie toevoegen die niet veel hoeft te wegen (stuurverwarming, zetelkoeling, nog betere Bose Audio, adaptive CC, opbergvakje gekoppeld aan de CV, instelbare lendesteun), ik noem maar wat uit eigen ervaring.
En terug een meer praktische koffer zoals de NC?
Mijn ND rijdt geweldig maar is zo krap dat als je met 2 rijdt het al snel gedoe is.

Mazda doet amper aan facelifts, volgens mij is de 6 de laatste geweest met echt grote verschillen. Ze doen vooral aan modeljaar updates.

Ze doen net zoveel facelifts als ieder ander merk (de een wat bescheidener dan de ander), net als dat elk merk aan modeljaarupdates doen. Bij de Mazda2 veranderde in 2020 de gehele nieuw met nieuwe koplampen, bumper en grille(+omlijsting). En van achteren een nieuwe achterbumper en indeling achterlampen, vorige gen. CX-5, vorige gen. CX-9.

Maar je verwachtingen waar ook niet heel realistisch

Ik verwachtte niks, ik hoopte. Dat is wat anders.

Bedankt voor de update trouwens MCW, je post met de regelmaat van de klok interessante info. Merci daarvoor!

Ze doen net zoveel facelifts als ieder ander merk (de een wat bescheidener dan de ander), net als dat elk merk aan modeljaarupdates doen. Bij de Mazda2 veranderde in 2020 de gehele nieuw met nieuwe koplampen, bumper en grille(+omlijsting). En van achteren een nieuwe achterbumper en indeling achterlampen, vorige gen. CX-5, vorige gen. CX-9.

Ik verwachtte niks, ik hoopte. Dat is wat anders.
Toch beter opletten, dat wat jij noemt zijn gewoon modeljaar updates.

Bij de Mazda2 veranderde in 2020 de gehele nieuw met nieuwe koplampen, bumper en grille(+omlijsting). En van achteren een nieuwe achterbumper en indeling achterlampen

Wat snap je hier niet van? Weet je zelf wel het verschil tussen een facelift en een modeljaarupdate?

Terug
Bovenaan