Megane of Clio?

Helaas moet ik mijn geliefde bmw 320 cabrio uit 2007 opgeven. Maar wat nu?
Ik heb zitten kijken naar een auto waar ik nog minstens 4/5 jaren zonder al te veel gedoe mee kan rijden. Ik rijd ongeveer 35.000 km/jr.
Ik heb een budget van 6000/7000 euro.
Ik zit zelf te denken aan een megane op diesel, maar de wegenbelasting is best flink, dan misschien een clio, maar is die net zo betrouwbaar?
Wie heeft wat advies voor mij?
Andere merken mag ook,

Mariëtte

Ik ben benieuwd of je de ruimte van de megane nodig hebt? Met 35k per jaar kan diesel er wel uit t.o.v. benzine. Met dit budget is diesel in de aanschaf ook interessanter.

Ik vind het budget aan de magere kant, als je met de auto de komende jaren ± 150000 km wilt gaan rijden. Voor € 7000 vind je vaak auto's die al een flinke boodschap hebben gedaan. Om daar nóg eens anderhalve ton mee te rijden is een risico. Je moet dan rekening houden met slijtage gerelateerde reparaties. Ik zou proberen het budget te verhogen, om een wat minder "ervaren" auto te kunnen aanschaffen.

Een 86 pk of 110 pk Clio is dezelfde motor als in een Megane en is dus in principe net zo betrouwbaar.

De Megane is wel meer auto. Laat je niet gek maken kijk goed naar onderhoud en wat er allemaal aan is vervangen laatste jaren. Het zijn prima wagens die met een beetje aandacht makkelijk dat stuk nog kunnen rijden.

Maar zoals altijd let er goed op dat de basis ook goed is.

Beide zijn even betrouwbaar. De
Megane wel wat meer comfort en ruimte.

Zou ze beide eens gaan rijden. Als het comfort van de Clio bevalt dan die nemen. Zou daar ook zeker de diesel nemen, lekker wat pit en fijnere 4 cilinder. Zou ook proberen een wat luxere uitvoering te zoeken dan met deze kilometers, en een later bouwjaar. Ergens hebben ze wat betere materialen en meer isolatiemateriaal toegepast.

Oud collega reed een Clio 4 initiale. Ook diesel en heeft gigantisch veel kilometers mee gemaakt zonder gekke dingen

Ik vind het budget aan de magere kant, als je met de auto de komende jaren ± 150000 km wilt gaan rijden. Voor € 7000 vind je vaak auto's die al een flinke boodschap hebben gedaan. Om daar nóg eens anderhalve ton mee te rijden is een risico. Je moet dan rekening houden met slijtage gerelateerde reparaties. Ik zou proberen het budget te verhogen, om een wat minder "ervaren" auto te kunnen aanschaffen.
Ooit een 1.6TDI Seat Leon van 2012 van 220.000km naar 330.000km gereden met enkel regulier onderhoud. Geen extra reparaties of kosten. Uiteraard bij hogere kilometerstand meer kans op vervanging slijtage delen. Maar met een goed onderhouden diesel met 200.000km op de teller kan je normaliter best nog 100 a 150.000km bij rijden.

Clio en Megane bevatten motorisch vaak dezelfde techniek. Vind je een Clio genoeg, dan zal die in MRB, verbruik, verzekering etc. vaak goedkoper zijn (want lichter van gewicht, lagere nieuwprijs, etc.). Een Clio IV (vanaf 2012) is een prima volwassen auto op zich. Met jouw budget moet je in principe prima een exemplaar kunnen vinden uit 2015-2018. Beetje afhankelijk van wat je wil (hatchback, estate) en wat je belangrijk vindt qua kilometerstand (zo laag mogelijk, of 180.000+ geen probleem)

Ik ben benieuwd of je de ruimte van de megane nodig hebt? Met 35k per jaar kan diesel er wel uit t.o.v. benzine. Met dit budget is diesel in de aanschaf ook interessanter.
Mijn partner wil is nogal lang (1.95), een beetje ruimte is dan in de passagiersruimte best handig. Qua bagage is iets ruimte wel handig, niet noodzakelijk. Ik was ook prima tevreden met mijn guilletta.

Ik heb mijn budget al flink opgerekt, ik zou ook graag meer te besteden hebben, maar zonder het spaargeld van mijn kinderen aan te spreken kom ik niet verder dan 7000. Vandaar dat ik ook een auto zoek die ondanks wat meer km toch nog wat verder kan.
Mijn bmw heeft ook meer dan 300.000 km op de teller staan. Ik weet dat er autos zijn die zonder veel problemen de 400.000 aantikken. (Onze vito 2013 zit op 500.000+) ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die hier wat ervaring mee hebben.

Beide zijn even betrouwbaar. De
Megane wel wat meer comfort en ruimte.

Zou ze beide eens gaan rijden. Als het comfort van de Clio bevalt dan die nemen. Zou daar ook zeker de diesel nemen, lekker wat pit en fijnere 4 cilinder. Zou ook proberen een wat luxere uitvoering te zoeken dan met deze kilometers, en een later bouwjaar. Ergens hebben ze wat betere materialen en meer isolatiemateriaal toegepast.

Oud collega reed een Clio 4 initiale. Ook diesel en heeft gigantisch veel kilometers mee gemaakt zonder gekke dingen
Dank je!
Ik heb een megane geprobeerd, reed goed. Ik ben natuurlijk vreselijk verwend met een luxere auto de afgelopen jaren, ik moet nou echt stapje terug doen. Ik heb ook een guilletta (benzine 1.4) geprobeerd, maar die is mij toch te lawaaierig.
Ik ga eens kijken of ik een clio kan vinden in de buurt om eens te kijken idd of dit opweegt tegen de extras van de megane (ik hou wel van grote auto’s… maar ja, daar betaal je de prijs ook voor, en dat heb ik momenteel even niet)

De Clio, Megane en Twingo met 1.5 DCI zijn gewoon betrouwbare
auto 's. Belangrijk is hoe er mee is omgegaan. En kijk welke het beste past bij de wensen, en budget.

De Twingo viel mij eerlijk gezegd erg mee, als je kijkt naar het comfort.
Voor het A segment is dat gewoon goed.
Wel maakt de auto meer geluid, vooral meer banden en windgeruis, vergeleken met de duurdere modellen.

Als je voor de Mégane gaat zou ik persoonlijk de 1,5DCI nemen en niet de 1.6DCI.

Die laatste rijdt prettiger, maar ze zijn zeker in de beginperiode van deze motor iets minder betrouwbaar.

De 1.5DCI kan heel ver komen als hij op tijd verse olie + filter krijgt. Let wel op de historie van de distributieriem - of onderhandel even dat die nog vervangen wordt, dan ben je gerust voor zolang je ermee wil rijden. Duur en moeilijk om die te vervangen zijn ze overigens niet.

Verder kan ik enkel bovenstaande bevestigen en zijn Twingo, Clio & Mégane dezelfde techniek. Hoe groter de auto, hoe meer comfort, maar ook meer verbruik en duurder in aanschaf (of in geval van een vast budget zal het een iets oudere auto of iets meer kilometers op de teller worden).

Puur economisch gezien zou een Twingo diesel dus de interessantste keuze zijn. Een Clio 3 estate vond ik persoonlijk een heel fijne en best wel ruime auto, mijn ouders hebben zo een 1,5DCI met 75PK gehad en ondanks het beperkte vermogen was het een relatief vlot ding - totdat iemand besloot er tegen volle snelheid op te knallen...

De Clio en Megane hebben technisch vaak hetzelfde motoren in de basis. Heb je ook gedacht aan een lpg-versie van de Clio (of een andere auto)? Als je veel kilometers maakt is dat vaak ook een voordelige optie (maar ook hier heb je een hogere motorrijtuigenbelasting). Je zou trouwens ook nog naar een Fiat Tipo kunnen kijken. Die wordt vaak vergeten en daardoor kunnen ze qua prijs aantrekkelijk zijn.

Hi Mariëtte,

Leuk dit topic, ik heb ze beide gereden. Eerst tweemaal een Clio estate en nu een Megane Estate. Alle drie met de 1.5 Dci motor. Dat is ook de enige motor die ik kan aanraden in de Clio. Bij de Megane heb je nog keuze uit een 1.6 16v motor, zeker geen TCE (1.2 of 1.4 kopen).

Ten alle tijden zal ik gaan voor de station variant ipv de hatchback, Clio is wel erg klein in de kofferbak bij de Hatchback. Wat valt mij op na 25000 km Megane te rijden, dat het vooral stuk rustiger is in de auto, deels door de 6de versnelling.

De Clio is net wat dynamischer en mooier qua model, achterin vrij weinig ruimte. Verbruik met stevige rijstijl altijd 1 op 20.
De Megane, ruimer en stiller dus, meer auto, bij mijn rijstijl 1 op 19 gemiddeld.

Succes met de zoektocht. Bij Clio kun je vrij goed slagen, vanaf modeljaar 2015 wil nog wel eens Euro 6 zijn. Bij Megane kun je het beste de facelift nemen vanaf 2014.

Laatst bewerkt:
De Clio en Megane hebben technisch vaak hetzelfde motoren in de basis. Heb je ook gedacht aan een lpg-versie van de Clio (of een andere auto)? Als je veel kilometers maakt is dat vaak ook een voordelige optie (maar ook hier heb je een hogere motorrijtuigenbelasting). Je zou trouwens ook nog naar een Fiat Tipo kunnen kijken. Die wordt vaak vergeten en daardoor kunnen ze qua prijs aantrekkelijk zijn.
Een tipo voor 7.000 is echt wel onder aan de markt of een sedan

Hi Mariëtte,

Leuk dit topic, ik heb ze beide gereden. Eerst tweemaal een Clio estate en nu een Megane Estate. Alle drie met de 1.5 Dci motor. Dat is ook de enige motor die ik kan aanraden in de Clio. Bij de Megane heb je nog keuze uit een 1.6 16v motor, zeker geen TCE (1.2 of 1.4 kopen).

Ten alle tijden zal ik gaan voor de station variant ipv de hatchback, Clio is wel erg klein in de kofferbak bij de Hatchback. Wat valt mij op na 25000 km Megane te rijden, dat het vooral stuk rustiger is in de auto, deels door de 6de versnelling.

De Clio is net wat dynamischer en mooier qua model, achterin vrij weinig ruimte. Verbruik met stevige rijstijl altijd 1 op 20.
De Megane, ruimer en stiller dus, meer auto, bij mijn rijstijl 1 op 19 gemiddeld.

Succes met de zoektocht. Bij Clio kun je vrij goed slagen, vanaf modeljaar 2015 wil nog wel eens Euro 6 zijn. Bij Megane kun je het beste de facelift nemen vanaf 2014.
Dank je! Ja, die euro zones, zat ik ook wat mee. Hoe lang heb je nog wat aan je diesel, en is een benzine auto dan niet verstandiger.. ik heb jaren geleden een megane uit 2003 gereden, op lpg. Zelden gedoe mee gehad. Zijn best fijne auto’s.
Misschien dat ik toch ook de benzine variant ga overwegen. En dan niet de TCE motor begreep ik.

De 1,3l TCE is een meer dan prima motor, en met een gedoseerde rechtervoet en de huidige brandstofprijzen misschien zelfs goedkoper dan een diesel.

Al ben ik zelf uiterst tevreden over de 1,5DCI maar in België is de verkettering van de diesel nog niet zo ver gevorderd als in Nederland.

Misschien nog een tip: kijk ook eens naar de Laguna 3. Geen idee wat de huidige prijzen zijn, maar toen de Mégane 3 en Laguna 3 nog samen in de showroom stonden was het prijsverschil slechts 1000€.

De 1,3l TCE is een meer dan prima motor, en met een gedoseerde rechtervoet en de huidige brandstofprijzen misschien zelfs goedkoper dan een diesel.

Al ben ik zelf uiterst tevreden over de 1,5DCI maar in België is de verkettering van de diesel nog niet zo ver gevorderd als in Nederland.

Misschien nog een tip: kijk ook eens naar de Laguna 3. Geen idee wat de huidige prijzen zijn, maar toen de Mégane 3 en Laguna 3 nog samen in de showroom stonden was het prijsverschil slechts 1000€.
Leuk dat een 1.3tce een goede motor is, alleen wat moet TS daar mee? Het budget is maar 7000 euro.

Een 1.3 TCe gaat hem inderdaad niet worden voor dat budget. Ik denk dat vooral van belang is hoe TS aankijkt tegen auto's met hoge kilometerstanden. Als die geen probleem zijn, zou zelfs een vierde generatie Mégane dci 110 net passen. Die voldoet aan de Euro 6 norm (zoals deze), volgens mij is de Mégane III alleen als euro 5 verkrijgbaar geweest.

Wil je toch liever iets met minder kilometers of meer aanbod, dan ligt een Clio meer voor de hand (al viel mij het aanbod nog tegen, maar deze ziet er wel aardig uit).

Met deze auto's zou je minimaal nog drie jaar en een ton kilometers vooruitkunnen denk ik. Ik zou wel kiezen voor een Euro-6 gezien de steeds strenger wordende eisen.

Een clio of een megane zijn beide goede keuzes. Ik heb zelf al best wat ervaring met de 1.5 dci van Renault en nooit echt gekke dingen gehad. Mijn ervaring is dat ze zeer betrouwbaar zijn.

Van 2015 t/m 2019 heb ik een bijtellingsvriendelijke clio 4 estate zakelijk gereden tot 200.000km: nooit gekke dingen gehad. Stelregel bij de Clio 4 is dat de auto’s na de facelift (2016) euro6 zijn ervoor euro5.

Van 2022 t/m 2 weken terug heb ik particulier een Clio 3 diesel (bj2011) gehad, het idee was deze een jaartje te rijden. Uiteindelijk bijna 3 jaar gehad en 150dkm gereden tot net geen 3ton. 1x met pech gestaan toen de accu het spontaan begeven had; verder buiten normaal onderhoud niets geks.

2 weken terug heb ik een megane 4 estate uit 2017 gekocht (euro6 zonder adblue) met 145dkm. Dit is verre weg de fijnste auto van de 3; erg comfortabel op de snelweg, stil en ruim. Deze auto stond te koop voor net geen €10k én er was erg goed te onderhandelen. Dus staar je niet blind op verkoopprijzen.

Distributieriem van deze auto’s moet om de 150.000 of 160.000km en 6 jaar. Roetfilterproblematiek komt zelden voor bij deze motoren.

Van deze drie vond ik de clio4 de minste prettige auto.

Onder de kap zit vaak dezelfde aandrijflijn.
De Megane is wel een Klasse prettiger rijden.
Renault kan best goede diesels maken.

Terug
Bovenaan