Mercedes-Benz CLE

MCW 41

Petrolhead
mercedes-benz-cle-2023.jpg

Alle foto's en info:

https://www.motor1.com/news/675239/2024-mercedes-benz-cle-coupe-debut/

Laatst bewerkt:
En hij heet alleen maar CLE omdat er al een CLC is geweest, er zit toch niks van de E-klasse in?

Ik vind het wel een geslaagd model op de achterkant na. Dit ziet er een beetje raar uit, maar wellicht ziet het er beter in het echt uit. Ik hoop alleen wel dat er gewoon een 6-in-lijn in komt te liggen, maar het zal wel weer een grote teleurstelling worden...

Openingspost aangepast. Ook de cabriolet is alvast te zien.

En hij heet alleen maar CLE omdat er al een CLC is geweest, er zit toch niks van de E-klasse in?

Kunnen ze weer meer vragen ;) De koplampen lijken op dat van de vorige CLA en qua interieur loopt het alweer achter op de nieuwste Mercedessen. Vind de verhoudingen nog steeds niet mooi al wel iets beter dan die rare C-klasse Coupe. Vond de E-klasse Coupe toch wat geslaagder.

En hier vind je echt alle 82 foto's:

JXHR2Og.jpg

Meer C-klasse optisch dan E-Klasse, ookalwel is het qua formaat weer meer een E. Het verbloemen dat het op basis van een C- is, is niet bepaald gelukt;)

Desalniettemin natuurlijk wel gewoon een prachtige coupe/convertible. Zeker naast een 4-serie, moet de CLE het vrij makkelijk hebben in zijn segment. Ik zou de convertible wel zien zitten, elegante auto!

Ik vind het wel een geslaagd model op de achterkant na. Dit ziet er een beetje raar uit, maar wellicht ziet het er beter in het echt uit. Ik hoop alleen wel dat er gewoon een 6-in-lijn in komt te liggen, maar het zal wel weer een grote teleurstelling worden...

Hoe kom je daar bij?

Bovenaan staat vooralsnog de CLE 450 4Matic, met een 381 pk sterke mild-hybride 3.0 zescilinder die met EQ Boost ook 23 pk extra vermogen erop krijgt.

Maar dat er zescilindermotoren in komen is altijd evident geweest...

Alleen is dit een CLE. Dan marketen als C-Klasse is dan natuurlijk 'niet handig', op zijn zachtst gezegd...

Alleen is duidelijk gebaseerd op de C. Dat jij al wist dat er een zescilinder kwam is leuk maar om nou weer gelijk zo apart te reageren met "Hoe kom je daar bij?" Je had ook kunnen zeggen "Er komt wel een zescilinder."

Ja inderdaad toen ik reageerde was dat nog niet bekend, als we afgaan op de nieuwe ontwikkelingen van de C63 AMG en een viercilinder vindt ik het nog niet zo evident dat deze een 6 cilinder krijgt. Maar goed om te horen dat het wel zo is!

Alleen is duidelijk gebaseerd op de C. Dat jij al wist dat er een zescilinder kwam is leuk maar om nou weer gelijk zo apart te reageren met "Hoe kom je daar bij?" Je had ook kunnen zeggen "Er komt wel een zescilinder."

C- en E-klasse staan op hetzelfde platform, dus de CLE is niet 'duidelijk gebaseerd op de C', de CLE is gebaseerd op beide;)

Modulair platform en deze CLE heeft exact dezelfde wielbasis als de C-klasse. Zelfde interieur was je ook wel opgevallen.

En de lengte van de E-Klasse Coupé, motoren dichterbij de E... Zo heeft ie van beide wat;)

Inderdaad niet mooi, maar wel zeer effectief. Uit eigen ervaring (A207) weet ik dat het daarmee mogelijk is om zelfs op hogere snelheden comfortabel achterin te zitten, wat bij geen enkel ander merk cabrio zo is.
Zit er bij mij niemand achterin dan gebruik ik het windscherm achter de voorstoelen en blijft de spoiler omlaag, wel zo fraai.

Dat achterste windscherm vind ik er ook wel wat lullig uitzien. Het doet me denken aan zo'n ouderwets raamscherm wat sommige bejaarden op hun vensterbank hebben staan.

Avantgarde
dz2fbqq.png

Avantgarde + opties
Cf0KrF5.png

AMG-Line
lamMQBO.png

AMG-Line + opties
HTAPV2T.png

Avantgarde
2c4S30j.png

Avantgarde + opties
nsppLMI.png

AMG-Line
6lMUbPX.png

AMG-Line + opties
kEnvbWF.png

Verschillende bekledingen en sierelementen
m7mqpAV.png

PMV6isz.png

eFwMbD1.png

ZHBumFR.png

08Ac3Kd.png

Laatst bewerkt:
Op de IAA München:

800px-Mercedes-Benz_C236_IAA_2023_1X7A0620.jpg

800px-Mercedes-Benz_C236_IAA_2023_1X7A0624.jpg

800px-Mercedes-Benz_C236_IAA_2023_1X7A0626.jpg

Foto's Wikimedia/Alexander Migl

Ten opzichte van (directe) voorganger C-Klasse Coupé misschien een kleine verbetering, maar van dat ontwerp ben ik nooit gecharmeerd geweest. Het lijnenspel is vooral gevormd door de wind, maar zo'n stompe achterkant vind ik niet mooi, zeker niet van opzij gezien. Wijlen E-Klasse Coupé vind ik veel mooier.

Ik zag deze CLE cabriolet een paar dagen terug in Palermo:

Vind 'm als cabriolet mooier en slanker ogen dan als coupé.

idd die mb designer die die doorgetrokken achterlichten heeft ontworpen kunnen ze beter door sturen naar een Chinese fabrikant.

Die doorgetrokken achterlichten zien er alleen niet uit en dan ook nog een diesel :rolleyes:
+2
Die diesel versie staat hier ook in de prijslijst. Een diesel in een cabrio, wie heeft dat ooit bedacht? En dan nog niet eens dat logo laten deleten.

Lekker open rijden en dan dat dieselgeronk / geratel, laat maar.

Terug
Bovenaan