Mercedes-Benz GLB

MCW 41

Petrolhead
Zoals vaker bij MB onthullen ze eerst het interieur:

2027-mercedes-glb-interior.jpg

In deze video zie je wat meer van exterieur en interieur:

Ik probeer tijdens het rijden afleidende verlichting/elementen (ja, inclusief de niet uit te schakelen en zelfs in donkerblauw best felle sfeerverlichting) juist uit te zetten...

Soort night vision van Saab was wel erg lekker en rustgevend aan de ogen.
Dat gaat wel heel erg ver maar een kermis heb ik liever niet in de avond. En als ik deze cinemadisplays en sterrenhemel zie, hoe mooi Mercedes het ook kan maken, gaat voor mij toch wel 'over the top'. Je zou eigenlijk in de nacht een proefrit moeten gaan maken om het effect van de licht- en displayshows van nieuwe modellen goed te kunnen beoordelen. Juist om in het donker goed te kunnen zien zou het ín de cabine donkerder moeten zijn (zodat je niet steeds fellere lampen aan de buitenkant nodig hebt om dat te camoufleren).

pfff wat een verschrikking zeg..... graag minder schermen en een paar gewone koppen, en al die feestverlichting is ook niet echt nodig.

Ik moet dit nieuwe interieur eens in het echt bekijken, heb er zo m’n twijfels bij en als je dat derde scherm niet als optie neemt heb je een zwart glanze plaat als dashboard, daar wordt je ook niet blij van. Ik zag trouwens gisteravond in het donker een nieuwe CLA rijden met de volledige verlichte grill… verschrikkelijk!

Laatst bewerkt:
Gevalletje niet de klanten vragen maar de meisjes van de afdeling marketing wat de klant wil? Ja jonguh, aliexpress rgb en heul veel schermen. knoppen? nah kost geld

Ik ben benieuwd naar de rest (exterieur). Liever de neus van de GLC (EQ) dan die van de CLA. En de buitenkant lijkt wat hoekiger, wat ik een vooruitgang vind. Ook is ie wat langer geworden, wat de verhoudingen goed doet.
Hoewel het veel scherm is, vind ik het wel netjes uitgevoerd in z'n geheel.

Ik zag de video van AW en dacht dat ik inmiddels (eindelijk?) zo weinig autonieuws lees dat ik deze had gemist. Blijkbaar kwam de video tegelijk uit met de foto's. Het is weer eens wat anders.
Leuk setje sterretjes wel.

Je ziet aan de gigantische ster in de grille en stoelbediening in de deuren nog net dat het een Mercedes-Benz moet zijn maar het heeft verder het charisma van een zak aardappelen zo'n auto.

Totaal niet mijn (soort) auto, maar ik durf te wedden dat velen hiervoor zullen vallen en dat we hem veel op de weg gaan zien.

Ik vind de neus nog wel meevallen, die doorlopende ledstrip boven de grill ziet er bij de GLB al veel beter uit dan bij de CLA.

Liever de neus van de GLC (EQ) dan die van de CLA. En de buitenkant lijkt wat hoekiger, wat ik een vooruitgang vind. Ook is ie wat langer geworden, wat de verhoudingen goed doet.
Helaas heb ik qua neus geen gelijk gekregen. Rest is wel verbeterd.
Maar die neus is voor mij nu een deal-breaker.

Ik vind die neus juist wel mooi, maar dat verticale gedeelte van de achterlichten juist enorm lelijk. Grappig hoe smaken kunnen verschillen.
Wel mooi om te zien dat er echt wel goede auto's komen in deze klasse. De keuze wordt nog lastig komend jaar tussen de GLC en BMW IX3 (er vanuit gaande dat er van beide een goedkopere uitvoeren komt), de GLB en de Volvo EX60.

Eigenlijk is de GLB vrij concurrentieloos, geen ander vergelijkbaar merk biedt in deze klasse een dergelijk model als 7-zitter.

Eens, maar als de GLB het uitsluitend van klanten moet hebben die een 7-zitter zoeken, dan zal de verkoop beperkt zijn. Voor mij heeft deze auto zodoende genoeg concurrentie op dit moment (maar ik zoek dan ook geen 7 zitter).

Bij geen gebruik als 7-zitter betekent het ook een enorme bagageruimte (zal wel weer meer zijn dan bij de GLC), en daar zullen veel klanten wel van gecharmeerd zijn.

Toch bijzonder dat Mercedes-Benz mooiere auto's ontwerpt voor Smart dan voor het eigen merk. De nieuwe GLB zit in het vaarwater van de Smart #5, een auto met een vergelijkbaar silhouet, maar per saldo vind ik dat een veel sterker ontwerp. De Smart is misschien minder efficiënt, maar veel goedkoper.

mercedes-glb-2026.jpg

2-smart-5-side-parked.jpg

Op het Autosalon van Brussel in januari:

S8-le-mercedes-glb-est-devenu-un-gros-suv-electrique-de-luxe-en-direct-du-salon-de-bruxelles-2026-868033.jpg

S8-le-mercedes-glb-est-devenu-un-gros-suv-electrique-de-luxe-en-direct-du-salon-de-bruxelles-2026-868037.jpg

S8-le-mercedes-glb-est-devenu-un-gros-suv-electrique-de-luxe-en-direct-du-salon-de-bruxelles-2026-868036.jpg

In Autoworld, ook in Brussel:

Mercedes GLB 250+ by Perico001, on Flickr

Terug
Bovenaan