Mercedes G-klasse facelift (+ G580 Electric)

MCW 41

Petrolhead
G550
2025-mercedes-benz-g550.jpg

Mercedes-AMG G63

CWWaZTR.jpeg

aaYgRhv.jpeg

tT6Xbki.jpeg

2025-mercedes-amg-g63.jpg

"Mercedes spreekt onder meer over gewijzigde grilles en bumpers, maar de veranderingen zijn subtiel. Het moet bijdragen aan een wat lagere luchtweerstand voor de nog immer hoekige G-klasse. In het interieur tref je voortaan onder meer extra sfeerverlichting en Mercedes' nieuwste MBUX-infotainment op een 12,3 inch touchscreen, ook is de geluidsdemping verbeterd.

Motorisch zijn er fundamentelere veranderingen. De Mercedes-Benz G-klasse krijgt namelijk voor het eerst mild-hybride kracht en ook meteen bij alle versies. Er is om te beginnen weer een G500. Die heeft een 449 pk sterke 3.0 zes-in-lijn met een reguliere turbo en een elektrisch aangestuurde compressor, die bijval krijgt van een 48V starter-generator die nog eens 20 pk vermogen kan leveren. De Mercedes-AMG G63 heeft dus voortaan ook mild-hybride aandrijving. Nog altijd is de 4.0 biturbo V8 het kloppend hart, maar die in de basis 585 pk sterke krachtbron krijgt eveneens bijval van een starter-generator die 20 pk vermogen kan leveren. Daarmee speert de G63 in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/h, toch weer nipt sneller dan voorheen. Ook nieuw: de Mercedes-AMG G63 is voortaan leverbaar met AMG Ride Control, de actieve ophanging die we al kennen van andere AMG's en die onder meer overhellen in bochten tegengaat. We kunnen ons zo voorstellen dat dat in de G63 best een verschil kan maken. Ten slotte is er ook nog een dieselversie van de G-klasse, de G450d, die 367 pk (+20 pk met start-generator) sterk is."

Geweldige auto. Heb met de G (de 63) al door een offroad parcours mogen gaan, en dit is echt een geweldige off-roader. Uniek icoon!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er prachtig uit, iconisch voertuig!

Wel bijzonder hoe de G-Klasse qua interieur steeds de E-Klasse en S-Klasse heeft gevolgd, en hoe items als het widescreen eigenlijk heel goed passen in de klassiek vormgegeven G-Klasse. Ik vraag mij echter wel af of dat ook opgaat voor de laatste ontwikkelingen, een hyperscreen of superscreen of de 2 schermen zoals in de S-Klasse zouden het interieur van de G-Klasse naar mijn mening geen goed doen.

Ik denk dat een oplossing zoals in de komende CLA-klasse prima gaat passen in de 2025+ G-klasse

The Electric G-Class Has Four Motors and an Insane Amount of Torque​

2025-mercedes-g580-with-eq-technology.jpg

After four, five, six, eight, and twelve cylinders, there's finally a G-Class with no cylinders at all. In place of a combustion engine, the purely electric Geländewagen packs four motors—one for each wheel. It's still an off-roader through and through, and in some cases, it's even more capable off the beaten path than the gas model.

Although the design has been largely carried over, the G580 with EQ Technology hides major changes underneath its oh-so-familiar skin. Those four motors are good for a combined 579 horsepower and a massive 859 pound-feet of torque. That makes it the new king of the hill, packing an extra 2 hp and 232 lb-ft over the AMG G63. And because this is an EV, that torque kicks in instantly.

Internationaal is de elektrische G-Klasse een flop qua verkopen maar in Nederland valt dat blijkbaar wel mee. Er staan er zo'n 98 op kenteken en in 2025 zijn er in totaal al 104 G-Klasses verkocht waarbij dit aantal vorig jaar over het hele jaar 52 was (echter zonder uitsplitsing brandstof/elektrisch).

Ja, het vervallen van de bpm op elektrische voertuigen geeft leuke scheeflopers hier in NL inderdaad. En logisch mijn inziens dat dit het scheefst is bij de modellen daar waar de brandstof versies het zwaarst belast worden.

Wat is dit voor onzin? Waarom zou je als je geld hebt geen EV kopen.
De Rolls Royce Spectre is de best verkochte Rolls Royce in Europa.

Het rijdt heerlijk. En je moet wel tamelijk van het padje zijn, vind ik, om - zeker als je de middelen hebt - nu nog zo'n vervuilend plofmodelletje te willen kopen.

Mercedes-Benz toont foto's van een cabriolet-achtige variant van de G-Klasse. Het wordt dan geen driedeursversie maar een vijfdeurs met volwaardige portieren en een open achterzijde. Dat zagen we al eerder bij de Mercedes-Maybach G650 Landaulet.
262154819

Ideaal vervoer voor gewapende bendes van Afrikaanse dictators en sicario's van Mexicaanse druglords.
Maar uiteraard ook voor Brabantse manegehouders, hunebed houwers in Drenthe en Miss Bling Bling in de PC Hooft.

Nee, dan heeft BMW het met haar Neue Klasse beter begrepen (y)

Wordt dit dan niet gewoon de opvolger van de Landaulet? Die was namelijk gebaseerd op het vorige model en volgens mij is er van de facelift nog geen Landaulet uitgebracht.

Ideaal vervoer voor gewapende bendes van Afrikaanse dictators en sicario's van Mexicaanse druglords.
(y)
Bij mij zie ik nog heel geregeld de oude g klasse cabrios, met vooral oudere nette duitse dames erin. De (wannabee) criminelen rijden met de amg en brabus uitvoeringen, (mat) zwart, zwarte wielen en zwart glas,

(y)(y)
BMW bedient precies dezelfde doelgroep met de X6 en X7...

BMW heeft modellen met een open trunk van waaruit je met een gunrack gevuld met artillerie de boel op stelten kan zetten? Als dat zo is moet ik mijn oom in Congo appen - die is diehard Bimmer fan en blood diamond handelaar.

Terug
Bovenaan