Mercedes Vito airbag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Patrick Brand

Startmotor
Ik heb een Mercedes Vito uit 2005. Ik las gisteren in de krant dat deze ook de gevaarlijke airbags heeft en er een terugroepactie gaat volgen. Mag ik hiermee verder rijden? Want bij Citroën mag dat niet en het gaat toch om dezelfde airbag?

Ik heb deze ochtend naar de garage gebeld en daar zeiden ze dat het geen probleem is.

De airbag is in grote lijnen hetzelfde inderdaad en is van dezelfde leverancier.

Het gaat echter niet zozeer om een directe constructiefout. Het gaat erom dat het chemisch middel in de airbag langzaam aangetast wordt door vocht uit de lucht bij warme temperaturen. Daarom ook dat dit pas na zoveel jaren naar boven komt. De leeftijd van de airbag, de omgeving waarin de auto het merendeel van zijn jaren heeft doorgebracht, maar ook hoe deze is ingebouwd hebben allemaal invloed op hoe snel die aantasting gaat.

Bij Citroen zijn ze verrast hoe snel die aantasting ging in noordelijke landen (zoals ook Nederland) en daarom moesten die ineens heel drastisch ingrijpen om sneller dan oorspronkelijk gepland die airbags te vervangen. En omdat de aantasting sneller ging dan ze hadden verwacht is het risico ook een stuk hoger - vandaar dat ze adviseren niet meer te rijden.

Dit is echter een uitzondering. Bij nagenoeg alle autofabrikanten zijn airbags van die leverancier (Takata) gebruikt en hun inschattingen van hoe snel de aantasting gaat in vooral de noordelijke landen is tot nu toe goed kloppend gebleken.

Nu zou je kunnen zeggen dat wanneer je weet dat een airbag uiteindelijk door aantasting een probleem gaat geven dat je ze dan meteen moet vervangen. Maar je moet je voorstellen dat er in de hele wereld niet genoeg productiecapaciteit is om zoveel airbags te kunnen maken. Vandaar dat toen het ontdekt is dat ze in eerste instantie die landen en die auto's waar de aantasting het verst gevorderd is hebben aangepakt en zo het lijstje afgaan. Autofabrikanten stemmen ook onderling af wie het grootste probleem hierin heeft en wie dus voorrang krijgt in airbag productie.

Bij Citroen zijn ze verrast hoe snel die aantasting ging in noordelijke landen (zoals ook Nederland) en daarom moesten die ineens heel drastisch ingrijpen om sneller dan oorspronkelijk gepland die airbags te vervangen. En omdat de aantasting sneller ging dan ze hadden verwacht is het risico ook een stuk hoger - vandaar dat ze adviseren niet meer te rijden.

Dit is echter een uitzondering. Bij nagenoeg alle autofabrikanten zijn airbags van die leverancier (Takata) gebruikt en hun inschattingen van hoe snel de aantasting gaat in vooral de noordelijke landen is tot nu toe goed kloppend gebleken.

Ja, Citroën is misschien de uitzondering.. maar als nagenoeg alle fabrikanten met dit bijltje moeten hakken.. hoe kan Citroën met die specifieke C3 modellen dan de uitzondering zijn, vraag ik mij af? Het (versnelde) verouderingsproces zou toch min of meer bij alle toegepaste airbags in Noordelijk Europa van toepassing moeten zijn?

Of heeft een constructie in het stuur (hoek van het stuur, hoeveelheid glas in de voorruit (C3 kon met een extra grote voorruit geleverd worden) ook zijn invloed op opwarming?

Ja, Citroën is misschien de uitzondering.. maar als nagenoeg alle fabrikanten met dit bijltje moeten hakken.. hoe kan Citroën met die specifieke C3 modellen dan de uitzondering zijn, vraag ik mij af? Het (versnelde) verouderingsproces zou toch min of meer bij alle toegepaste airbags in Noordelijk Europa van toepassing moeten zijn?

Of heeft een constructie in het stuur (hoek van het stuur, hoeveelheid glas in de voorruit (C3 kon met een extra grote voorruit geleverd worden) ook zijn invloed op opwarming?
Ja, de plaatsing qua zon instraling en hoe vocht zich in het interieur neerslaat zijn van toepassing op de veroudering. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij een oude sloopauto naar vliegroest op de dashboard drager (een onderdeel wat elke auto in een of andere vorm heeft die van links naar rechts loopt achter het dashboard). Bij het ene model zie je dan bv. altijd juist vliegroest in het midden, een andere juist altijd alleen links, een andere heeft altijd na 15 jaar nog niets terwijl het van hetzelfde materiaal is, etc.
En welke airbag maakt ook uit. Was Citroen niet de bijrijdersairbag juist?

Ik kan me voorstellen dat met name de zoninstraling bij een Vito veel minder invloed heeft dan bij een compacte Citroën-personenauto. Bij die laatste heb je die immers van twee kanten, door de voor- en achterruit, terwijl bij een Vito bestelwagen het zonlicht dat door de achterruit (voor zover al aanwezig) naar binnen schijnt het dashboard meestal niet zal bereiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan