Metalig geluid voorkant auto

J 79

Startmotor
Toch even een topic geopend, misschien komen hier vernieuwende inzichten.

Auto: Mazda 6 station uit 2016 benzine

Wanneer: geluid bij oneffen wegen, slechte wegen, wegen die wat schuin lopen, klinkerstraten, etc. En dan ook met name als ik langzaam rij, moet draaien, moet keren of bochten moet nemen. Sterke bochten naar links, zoals bij rotondes, een bonkend geluid. (Kogels/metaal tegen elkaar?)

Wanneer niet: snelweg, N-wegen, goede/normale straten in de bebouwde kom etc. Ook drempels lijken niet (altijd) het geluid te veroorzaken.
Gas geven, snelheid verhogen, remmen etc heeft geen invloed op het geluid noch maken het geluid erger.

Geluid is metalig, krakend, klinkt als metaal op metaal, alsof metaal op spanning staat en dan de spanning loslaat. Het geluid lijkt dus ook wat te resoneren door het frame.
Als we de bocht naar links namen, vaak een metalig toktoktok geluid.

Waar: toch echt de voorkant van de auto. Lange tijd dachten we richting de wielkast van de passagierskant, maar nu heb ik de indruk dat het meer vanuit het middenvoor komt. Echter lastig te bepalen.

Wat is er tot nu toe gedaan?
Auto heeft een grote beurt (en bandenwissel) gehad en ik heb voor de beurt dit euvel bekend gemaakt aan de garage.
Vermoeden garage: de stabilisatorstang zelf. Echter geen 100% zekerheid.
Alles lijkt verder overigens in orde te zijn.
Nergens speling, loszittende delen/loszittende bevestigingen en ook de vering lijkt helemaal in orde te zijn.

Daar wij echter al hoge kosten hadden voor allerlei andere zaken, hebben we gekozen om alleen de rubbers te vervangen van de stang.
(Stabilisatorstang moet het hele subframe eruit, de auto moet weer uitgelijnd worden etc. Vandaar dat het hoge kosten betreft om dit te vervangen)

Nu lijkt het probleem zich wel deels opgelost te hebben, want het bonkende geluid in de sterke bochten als bij rotondes e.d is er niet meer.
Het metalige geluid op slechte wegen echter nog wel. En misschien nog wel erger.
Misschien toch meerdere onderdelen die het geluid veroorzaken? Of zorgen de nieuwe rubbers juist voor meer spanning?

De auto moest vandaag nog terug naar de garage, wederom melding van gemaakt. En mede op advies van Chat aan de garage gevraagd of het misschien aan de koppelstukken kan liggen die aan de stabilisatorstang vastzitten.
(Chat geeft de koppelstukken als de grootste kans als veroorzaker aan. Tevens geeft Chat aan dat kraakjes en geluiden in het vooronder een bekend euvel is bij de Mazda 6 uit 2016)

Toch ook hier dus nog de vraag of dit voor iemand herkenbaar is en misschien een ander onderdeel als veroorzaker had?

De auto is echt meerdere malen gecheckt, dus ik voel mij wel veilig in de auto.
Ik vind het gekraak echter te vaak voorkomend en daardoor flink storend en irritant.

Stabilisatorstang zou inderdaad heel goed kunnen. Die loopt bij deze auto's van links naar rechts en hangt in enkele rubbers die na een goede 10 jaar best wel eens de geest kunnen geven. Ik zou dan wel verwachten dat de garage ook speling kan waarnemen of forceren op die stang.

Daarnaast en dat komt dan vooral omdat je aangeeft dat je dit ook op rotondes hoort als "bonkend geluid", dit past overigens niet bij de stabilisatorstang want die beweegt niet zolang je gewoon een bocht op een vlakke weg neemt zoals een rotonde zit ik te denken aan een aandrijfas. Dat past ook typisch bij geluiden die erger worden wanneer je bochten neemt en bonkend zijn. Maar ook hier, als er al uitgebreid naar gekeken is door de garage kunnen zij een beter oordeel vellen dat wij via internet zonder het geluid ook echt gehoord te hebben.

Laat ik het zo zeggen, als het een ritmisch geluid op te roepen is dan lijkt het mij sterk dat dit een stabilisatorstang is. Dan zou ik het eerder in een draaiend deel zoals wiellagers, aandrijfassen, versnellingsbak of veerpootlagers zoeken.

Bedankt voor je reactie.
Het is geen ritmisch geluid.

Het bonkende geluid, bij bochten naar links, lijkt na het bezoek aan de garage en het vervangen van de rubbers te zijn verdwenen.
Het metalige gekraak is echter nu juist meer aanwezig….

Het is ook niet echt op te roepen, want soms rij ik over een klinkerweg en hoor ik het niet of nauwelijks. Soms rij ik op diezelfde weg en hoor ik het wel veelvuldig.

Één voor één de delen die kunnen kraken inspuiten met siliconenspray. Dat helpt tijdelijk en zo weet je wat de oorzaak is.

Als je het stuur maximaal 1 kant uitdraait kun je er zonder veel moeite bij dus dat kan je zelf doen.

Stabilisatorstokjes vernieuwen. Kost geen drol en grote kans dat je er vanaf bent. Ook al zie je stilstaand geen speling, die dingen kunnen een hoop onregelmatig lawaai veroorzaken.

Ja de stabilisatorstangen kunnen rammelen, maar uit mijn ervaring doen ze dat over het algemeen alleen met rechtuit rijden over drempels of slecht wegdek. Maar die stabilisatorstangen kosten de wereld niet en zijn makkelijk te vervangen dus dat is een reparatie wat je sowieso kan laten doen.

Het zou eventueel ook nog de veerpootlagers kunnen zijn. Die heb ik ook gezien dat bij een CX-5 kapot waren en dan krijg je ook die klachten die jij beschrijft. Misschien kan je garage daar ook nog naar kijken.

Als we de bocht naar links namen, vaak een metalig toktoktok geluid.

Klinkt als een homonikneet. Zeker als bij gasgeven het geluid, in de bocht, sterker wordt. Laat iemand buiten de auto staan als je zo'n bocht neemt (kan ook op een -ruim- parkeerterrein) omdat je het dan meestal nog duidelijker hoort.

Wiellagers zijn wel gecheckt neem ik aan?
Zijn de beschermplaten bij de remmen gecheckt? Ik heb na het vervangen van schijven en blokken ook bij het insturen metalig geluid gehoord. Was ook een Mazda6 (2015) en de beschermplaten bleken iets verbogen te zijn, waardoor bij insturen er een metalig geluid hoorbaar was.

Allen ontzettend bedankt voor meedenken! Wordt gewaardeerd.

Even een paar opmerkingen.
Ik moet natuurlijk op de opmerkingen van de garage af gaan en zij geven aan dat de vering gecheckt is.
Er zitten nieuwe banden op, dus ik ga ervan uit de remmen, wiellagers etc hierbij ook zijn gecheckt.

De opmerking mbt de homokineet: ik heb niet het vermoeden dat dit het is. Gas geven heeft geen invloed op het geluid. Sterker nog, ik heb juist het idee dat bij heel rustig rijden op een slechte weg het geluid het meest hoorbaar is.
Tot nu toe hoor ik het geluid ook niet meer in de bochten.

Ik hoor dus het geluid nu het meest op een slecht wegdek.
Een stabilisatorstang is niet per se het duurste onderdeel, maar mijn monteur zegt dat dan het complete subframe eraf moet en dat de auto opnieuw moet worden uitgelijnd. Ook de Mazda voorschriften vermelden dit overigens. Kortom, al met al dan ineens niet meer een goedkope reparatie.

Nu zijn alleen de rubbers vervangen (en dan hoeft bovenstaande niet)

Mijn ervaringen met garages is dat je tot in detail moet vragen wat er gecheckt is. Dus specifiek vragen of de wiellagers gecontroleerd zijn, de homokineet, beschermplaten e.d.
Vaak genoeg heb ik dan gehoord "nee, dat niet"...
Vertrouw niet teveel op de expertise van garages en daarbij zit geen verschil tussen een dealer of niet dealer.

Ik had vorig jaar een hele vervelende kraak in mijn voorwielophanging van de W205. Samen met een monteur van mijn garage onder de auto gekeken en wat lopen sleuren en proberen. Daarna samen een plan de campagne gemaakt; eerste stabilisatorstangen vervangen; dat was het helaas niet. Tweede poging was de onderste draagarmen en dat heeft het gefixt.

Uiteindelijk valt of staat het met communicatie, dus ga vooral het gesprek aan en kijk samen met je garage eens goed naar je auto. Succes!

Een stabilisatorstang is niet per se het duurste onderdeel, maar mijn monteur zegt dat dan het complete subframe eraf moet en dat de auto opnieuw moet worden uitgelijnd. Ook de Mazda voorschriften vermelden dit overigens. Kortom, al met al dan ineens niet meer een goedkope reparatie.
Je hebt een verschil tussen een stabilisatorstang en stabilisatorstangeind ( koppelstang). Voor die eerste moet inderdaad het hele subframe los, voor die laatste niet. Die laatste kosten ook niet veel en kunnen ( als alle moeren goed loskomen ) binnen het half uur vervangen worden.

Even een paar opmerkingen.
Ik moet natuurlijk op de opmerkingen van de garage af gaan en zij geven aan dat de vering gecheckt is.
Er zitten nieuwe banden op, dus ik ga ervan uit de remmen, wiellagers etc hierbij ook zijn gecheckt.
Als je daar niet specifiek om gevraagd hebt om dat te controleren, kan je er niet met de volle 100% ervan uitgaan dat dat ook gecontroleerd is.

Als het in een bocht is zou ik eerder denken aan homokineet, aandrijfas of stabilisatorstang.

Als het meer rechtdoor is dan zou een stabilisatiestang, draagarmrubbers of draagarm(en) mn eerste verdachten zijn.

“Metalig geluid” zou ook wat anders kunnen zijn. Rammelende uitlaat of een hitteschild?

Overigen zou een garage deze diagnose wel moeten kunnen stellen. Als deze er niet uitkomt dan misschien maar eens een andere proberen.

De auto is 10 jaar oud, maar wel een die goed bekend staat qua bouwkwaliteit en betrouwbaarheid. Hoe dan ook kan je weleens wat hebben. Tenzij hij een hele hoge kmstand heeft zou ik niet verwachten dat het een hele uitgebreide combinatie van problemen is.

Wederom bedankt voor de hulp.

Paar opmerkingen.
- de koppelstangen zijn vorig jaar vervangen. (Even opgezocht in de onderhoudshistorie) Lijkt mij niet aannemelijk dat die weer de veroorzaker zijn. Heb ik overigens ook specifiek nog naar gevraagd toen de auto voor de 2e keer terug moest naar de garage om daar toch nog even naar te kijken.
- de stabilisatorstang is niet vervangen. Ik beschouw dit nog steeds als hoofdverdachte.

De draagarmen zou idd ook kunnen, maar ook daarvan is er al eentje ivm een kapotte fusiekogel ooit vervangen.
Vandaar dat ik daar niet per direct daar aan dacht, maar dit zou natuurlijk wel kunnen.

Tot slot, de garage was voor de grote beurt bekend met dit euvel. Ik heb expliciet gevraagd of zij de voorkant van de auto heel goed wilden controleren ivm met het gekraak e.d tijdens het rijden. Ook juist icm een tweejaarlijks beurt en het feit dat de banden er af zouden gaan, zodat de monteur er toch al bij moest zijn. Ik kom al 15 jaar bij deze garage, dus ik ben een trouwe en vaste klant die tevens in de buurt woont.
Ik vind dat ik er dan ook van mag uitgaan dat mijn opmerking serieus is genomen.

Rammelende uitlaat heb ik ook aan gedacht, maar de bevestigingen zijn wel gecontroleerd.

Aankomende donderdag gaat de auto wederom naar de garage.
Monteur heeft meegereden en je raadt het al: geluid was slechts af en toe hoorbaar. Hij hoorde het gelukkig wel.
(Toen ik weg reed en mijn route vervolgde, was het geluid veel vaker en velen malen erger aanwezig ..….zo wonderlijk)

Ook hij dacht dat het geluid aan voorkant/passagierskant te horen was. Daar zijn we het dan wel over eens.

Heel wel mogelijk dat met een extra persoon (gewicht) het kraken anders wordt. Mijn Volvo kraakt ook wel wat in het vooronder, met 4 personen aan boord hoor je niks.

Heel lang geleden bij een BMW ook een irritant metaalachtig geluid gehad. Dit bleek een tussenschotje te zijn in de voorste uitlaatdemper. Misschien ook te horen bij stilstand en wat spelen met het gaspedaal. Bij gas loslaten mogelijk het beste hoorbaar.

Er is een koppelstang vervangen en volgens de monteur moet dit het haast wel zijn.
We mochten de auto ophalen en ermee proefrijden.
Ik, maar ook mijn partner, hebben meerdere stukken gereden en het geluid was niet meer hoorbaar.

Het blijft toch altijd spannend of het niet meer terugkomt, maar ik kan vandaag nog wat rondrijden.

Er is een koppelstang vervangen en volgens de monteur moet dit het haast wel zijn.
We mochten de auto ophalen en ermee proefrijden.
Ik, maar ook mijn partner, hebben meerdere stukken gereden en het geluid was niet meer hoorbaar.

Het blijft toch altijd spannend of het niet meer terugkomt, maar ik kan vandaag nog wat rondrijden.
Koppelstang? Of bedoel je toch een stabilisatorstokje zoals ik aangaf? Of wat anders?

Zoals mensen hier terecht aangeven is koppelstang of stabilisatorstokje (in de volksmond) hetzelfde onderdeel.

De stabilisatorstang zelf bleek dus niet het euvel te zijn, zoals monteur 1 eigenlijk dacht. Om kosten te besparen zijn de rubbers wel door monteur 1 vervangen, in de hoop daarmee het euvel opgelost te krijgen.
Dat bleek dus niet zo te zijn en dus heeft monteur 2 (van dezelfde garage) eerst maandag met mij meegereden om het geluid te horen en is vandaag dus aan zijn speurtocht begonnen.
Helaas kon ik monteur 2 zelf niet meer persoonlijk spreken, maar de eigenaar van de garage gaf aan dat de monteur er eigenlijk 99% zeker van is, dat het geluid veroorzaakt werd door een koppelstang oftewel een stabilisatorstokje.
Ik mocht de auto eerst even meenemen om eens een tijdje te gaan rijden.

Dat heb ik meerdere malen vandaag gedaan op verschillende type wegen. Ook inparkeren, rotondes, achteruitrijden etc heb ik, maar ook mijn partner gedaan.
Het geluid lijkt idd weg te zijn.

Ik heb aan de garage doorgegeven dat het euvel opgelost lijkt te zijn en ik mocht van de garage de auto weer meenemen zonder de kosten te betalen. Dat vond ik heel erg aardig.

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken. Zoals enkelen, maar ook ikzelf, al dachten, leek (een onderdeel van) de stabilisatorstang toch de boosdoener te zijn. Althans daar gaan wij dan nu met 99% van uit.

Bij mijn BMW heb ik toevallig laatst mij helemaal kapot lopen zoeken naar de oorzaak van een kraak/piepachtig geluid. Dit kon je niet horen zodra de auto uit de veren hing. Uiteindelijk heb ik de auto boven zo'n vrachtwagenput gezet zodat iemand onder de auto kon staan terwijl ik stond te wiebelen aan de auto.

Bleek dus afkomstig te zijn vanaf de rechter achterveer, waarvan het rubber onder de veer deels vergaan was. Dat zou zoiets ook prima kunnen veroorzaken. De heb zoveel onderdelen die bij een auto langs elkaar bewegen, rubbers, veren you name it. Hoeft maar ergens een rubber hard te zijn geworden of wat zand tussen te komen en het maakt de meest vreselijke geluiden. Kun je soms helemaal kapot aan zoeken.

Vanochtend wederom een stukje gereden (moest ergens naartoe en uiteraard daarna weer terug ). Ook weer even wat klinkerwegen gepakt.
Geen geluid te horen. Ik begin toch echt overtuigd te raken dat het 100% aan de koppelstang heeft gelegen.
Dank allen nogmaals voor het meedenken

Vanochtend wederom een stukje gereden (moest ergens naartoe en uiteraard daarna weer terug ). Ook weer even wat klinkerwegen gepakt.
Geen geluid te horen. Ik begin toch echt overtuigd te raken dat het 100% aan de koppelstang heeft gelegen.
Dank allen nogmaals voor het meedenken
Fijn dat het opgelost is!

Terug
Bovenaan