MHero 1

Roadracer

Administrator

Forumleiding
De MHero 1 is een massieve, Chinese SUV van nét geen 5m lang. De MHero 917 (uiteindelijk van het Dongfeng concern) is in Nederland leverbaar als MHero 1 met vier elektromotoren die 1.090 pk en 1.400 Nm koppel leveren. De zo'n 3.400 kilo zware kolos ramt zich met dat vermogen in slechts 4,2 tellen vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid: 180 km/h. De energie komt uit een accu van 142,7 kWh die een actieradius van 480 km mogelijk moet maken. Snelladen valt dan weer tegen, zo'n 100 kW.
De auto kan als een krab diagonaal rijden en heeft naast de nodige luxe ook terreinvaardigheden, bijvoorbeeld een helling nemen tot 45 graden en een doorwaarddiepte tot 90 cm. Reken op een prijs van pakweg 182.400 euro (vanaf, er is nog een optielijst).

261237873

261237869

261237874

261237846

Beetje in de categorie 'Hummer' als het gaat om lekker fout. Het is in ieder geval geen Vinex-SUV, maar je moet wel tegen heel wat veroordelende blikken kunnen om dit te kopen.

Wat moet je in godsnaam met 1.000 pk als je maar max 180 km/u kunt rijden en dan hebben we het nog niet eens over de lage snellaadsnelheid, bij zo’n formaat batterij sta je dan 1.5-2 uur aan de snellader! Kansloze exercitie dit lijkt mij!

Ben echt zo benieuwd wat er allemaal overblijft van al deze merken die nu uit het niets de Europese markt binnenwandelen met auto's waar volgens mij nauwelijks consumenten voor te vinden zijn. Wie koopt er nou in godsnaam zo'n auto van 185K vanafprijs in de EU? Zo'n DongFeng Box voor de massa snap ik nog wel maar wie zit er hier nu op te wachten?

3400kg leeg, dat wordt dus een N2 (vrachtwagen) registratie?
Er staan er twee op Nederlands kenteken: HZG-86-R en JDH-66-R; voertuigcategorie Personenauto (M1).

Dit zegt AI, ik snap er niks van eigenlijk. :p

De M-Hero 1 (ook bekend als Dongfeng M-Hero 917) is een hoogwaardige, elektrische SUV die wordt geïmporteerd en geregistreerd in Europa en Nederland, vaak met een focus op gebruik als zware bedrijfsauto.
YouTube +1
Hier zijn de details met betrekking tot de registratie (N1/N2):
  • Voertuigcategorie N1 (Bestelwagen): De meeste M-Hero 1 modellen worden in Nederland geregistreerd als N1-bedrijfsauto. Dit betekent dat het een voertuig is voor goederenvervoer met een maximummassa van ten hoogste 3,5 ton (3.500 kg).
  • Terugkeuring naar N1: Vanwege het hoge gewicht van de batterijen kan het noodzakelijk zijn om de auto 'terug te keuren' naar een maximummassa van 3.500 kg om met een gewoon rijbewijs B te mogen rijden en om als N1-voertuig geregistreerd te worden.
  • Categorie N2 (Vrachtauto): Indien de M-Hero 1 niet wordt teruggekeurd en de maximummassa meer dan 3,5 ton (3.500 kg) maar minder dan 12 ton bedraagt, valt deze onder categorie N2.
  • Registratiegegevens: Bij registratie in Nederland worden deze voertuigen vaak aangemerkt als bedrijfsauto, wat te zien is aan de vermelding in vak J1 op het kentekenbewijs. De "datum eerste toelating" verwijst naar de eerste registratie, ook als dit in het buitenland was.
  • Prijs: De richtprijs van de M-Hero 1 ligt rond de €150.000.
    YouTube +5
Let op: Met de nieuwe vrachtwagenheffing die vanaf 1 juli 2026 ingaat, is de registratie (N1 vs N2) van belang voor eventuele heffingen. LTO Nederland

Ik dacht altijd dat de toegestane maximum massa voor een M1 ook maar 3500kg mocht zijn, maar die staat bij deze op 3920kg.
Dat betekent volgens mij wel dat je een C of D rijbewijs nodig hebt, dat je maar 80 mag en vast nog wel meer. Dit is wat grijs gebied voor mij. Op N1/N2 vlak snap ik inmiddels aardig hoe het in elkaar zit, maar bij grote/zware personenauto's vind ik het minder duidelijk.

edit: CoPilot geeft mij een zeer uitgebreid en duidelijk antwoord (maar de regelgeving is complex, en dus eigenlijk niet duidelijk). Hierbij de samenvatting:
OnderwerpMHERO
VoertuigcategorieM1 (personenauto)
TMM3.920 kg
RijbewijsC1 verplicht
WegenbelastingPersonenauto (hoog tarief)
Wettelijke statusGeen vrachtauto
Snelweg100 km/u toegestaan
80 km/u‑beperking❌ Nee
Toelichting bij die laatste: in Nederland hangen de snelheidsregels samen met de voertuigcategorie, niet met het gewicht (zoals bij het rijbewijs). Maar in het buitenland heeft het gewicht wél invloed op de regels qua toegestane snelheid en inhaalverboden.

Nog een aanvulling: de vrijstelling voor 4250kg bij een EV (dan B+ rijbewijs) geldt niet bij een M1 voertuig.

Laatst bewerkt:
Ik dacht altijd dat de toegestane maximum massa voor een M1 ook maar 3500kg mocht zijn, maar die staat bij deze op 3920kg.
Dat betekent volgens mij wel dat je een C of D rijbewijs nodig hebt, dat je maar 80 mag en vast nog wel meer. Dit is wat grijs gebied voor mij. Op N1/N2 vlak snap ik inmiddels aardig hoe het in elkaar zit, maar bij grote/zware personenauto's vind ik het minder duidelijk.

edit: CoPilot geeft mij een zeer uitgebreid en duidelijk antwoord (maar de regelgeving is complex, en dus eigenlijk niet duidelijk). Hierbij de samenvatting:
OnderwerpMHERO
VoertuigcategorieM1 (personenauto)
TMM3.920 kg
RijbewijsC1 verplicht
WegenbelastingPersonenauto (hoog tarief)
Wettelijke statusGeen vrachtauto
Snelweg100 km/u toegestaan
80 km/u‑beperking❌ Nee
Toelichting bij die laatste: in Nederland hangen de snelheidsregels samen met de voertuigcategorie, niet met het gewicht (zoals bij het rijbewijs). Maar in het buitenland heeft het gewicht wél invloed op de regels qua toegestane snelheid en inhaalverboden.

Nog een aanvulling: de vrijstelling voor 4250kg bij een EV (dan B+ rijbewijs) geldt niet bij een M1 voertuig.
Ah precies dus in NL moet je wel een "extra" rijbewijs halen om er mee te mogen rijden want slechts B(1) volstaat niet, maar je mag wel harder dan 80 rijden maar in een ander land zou dat zomaar precies andersom kunnen zijn. Maakt hem niet bepaald aantrekkelijker.

Terug
Bovenaan