Mijn klassieke Opels en ... belastingdienst circus

Sneeuwvlokje staat te koop. Reden is dat de nieuwe remschijven nu ook weer krom zijn, en daar wordt ik wat moedeloos van. Als ik dan denk aan alle c Kadettjes die ik gehad heb, en Gertrud, dan is een C Kadett toch een stuk beter, en ik rij meer in Gertrud dan in Sneeuwvlokje. En als Sneeuwvlokje weg is, kan alle aandacht naar Gertrud gaan.

Sneeuwvlokje is opgehaald, de nieuwe eigenaar stond nog meer te glimmen dan de auto. Er was best wel belangstelling, zeker drie serieuze kandidaten en wat figuren die wat nutteloze biedingen doen zonder belangstelling voor de Kadett. Toen ik Sneeuwvlokje kocht stond ze zeker al een halfjaar te koop.

Gertrud wil ik nog meer terug naar het origineel hebben. Ik weet haast wel zeker dat er een nieuwe kofferbak klep op zit, maar de type plaatjes zijn er niet terug op gezet. Zoals de typeplaatjes op de mint groene Kadett zitten, zo zou het bij Gertrud ook moeten:

32eZVqp.jpg

Ik heb nu gebruikte en dus originele Kadett en 1200 typeplaatjes. Ik had ook de letter S besteld, maar die waren niet meer leverbaar, die snor ik wel ergens anders op. Daarbij ook de plastic thules besteld waarmee de plaatjes in de gaatjes gedrukt worden. Er moeten dus gaatjes in de klep geboord worden. Eerst zag ik dit niet zitten, want kans op roest. Maar de kont is nu wel erg kaal, en ik krijg vaak vragen als "is dit een Ascona?" Dus toch maar besloten om de typeplaatjes er op te zetten, behalve het "automatic" plaatje, dat hoeft van mij niet beslist.

Hoi Gert, links jammer dat Sneeuwvlokje weg is, maar aan de andere kant fijn.
Van de typeplaatje snap ik, ik zou ze ook monteren, maar boren is ook "eng/spannend" Ga jij donderdag ook naar Hoornsterzwaag trouwens?

Een begrijpelijke keuze, twéé oudjes op niveau houden lijkt me een hele opgave en je zit gauw met het gevoel dat je het andere exemplaar tekortdoet. Wat de typeplaatjes betreft, is het geen optie om de nokjes van de plaatjes af te slijpen en ze er gewoon op te plakken met bijvoorbeeld transferlijm? Gaten boren in het blik zou ik ook niet graag doen.

Hoi Peter, het boren is vooral spannend wat betreft de positionering van de typeplaatjes. Er is weinig ruimte op de klep, en een beetje te hoog of te laag zou opvallen. En ik heb geen referentie, alleen foto's. Zulke kleine gaatjes boren is verder geen probleem, met het juiste gebruik van een centerpoint. Denk niet dat ik naar Hoornsterzwaag ga, heb nog andere dingen te doen en de puppy houd ons ook bezig.

@ Elco, ja, ik had het gevoel dat ik Sneeuwvlokje tekort deed, en dat was aan de lak wel te zien. Met lijm monteren doe ik liever niet, gaatjes boren en met de thule monteren geeft altijd de optie om de plaatjes te verwijderen wanneer nodig, lijm is zo permanent. (als het jarenlang houd)

Transferlijm is eigenlijk gewoon een soort sticker die zichzelf op maat snijdt, dat pel je er desgewenst zo weer vanaf.

Wat regulier onderhoud aan de motor gedaan, nieuwe contactpuntjes en de klepspeling gecontroleerd. Maar wat vond ik liggend op het klepdekselboutje dat precies onder de carburateur zit? Een speciaal soort boutje met borgmoer. Het boutje heeft een taps toelopend uiteinde en kon niet anders dan van de carburateur te komen. En juist boven de plek waar ik dit boutje vond, was een gaatje met schroefdraad waar dit boutje in paste. Even door het gaatje gekeken, maar er zat geen sproeier, alleen metaal. Boutje terug in het gaatje gedraaid en borgmoer vastgezet op hoop van zegen. Na het zeer weinige stelwerk aan de kleppen, klepdeksel er weer op gezet met veel geklieder met vloeibare pakking, starten en lopen. Nu had ik de contactpuntjes een week geleden al gedaan, en sinds die tijd loopt ie stationair wat lager in de toeren. Zou dit dan door dat moertje komen? Volgens het werkplaatshandboek is dit boutje de borgbout van de venturi. Ik weet hoe een carburateur werkt en inelkaar steekt, en ik dacht altijd dat de venturi een vast onderdeel van het luchtstroomkanaal was, dus een geheel. Zou die venturi dan beweegbaar zijn en geborgd moeten zijn? De motor loopt nog steeds perfect, en zonder venturi zou die toch echt veel slechter, of bijna niet lopen. Dus ik denk dat die venturi nog steeds op z'n plekje zit, kan ook niets vreemds zien.
En doordat die motor zo mooi trillingsvrij loopt heeft er voor gezorgd dat het borgboutje dus nog mooi op het kleppendeksel lag.

De verkoop van Sneeuwvlokje heeft nog een staartje. Vroeger, als je een auto verkocht, dan was je de al betaalde MRB kwijt. Zelfs als je de auto een dag na het betalen van de MRB verkocht. Tegenwoordig krijg je het teveel betaalde terug en betaal je dus precies tot de datum van het overschrijven van het kenteken. De belastingdienst heeft mij dus 46 euro terugbetaald. Nu kreeg ik een brief van de belastingdienst dat ik over het tijdvak tot de datum van overschrijven nog 49 euro moet betalen! Werkt er een clown bij de belastingdienst?

De belastingdienst is soms in de molen. Mijn SL was eind februari (dus voor einddatum overgangsregeling) 40 geworden, in april kreeg ik een brief dat ik volle pond moest betalen.
Bleek dus na een telefoontje met onze vrienden om een vergissing te gaan…

Hahaha, mijn e28 528i werd in april belastingvrij, dus ik had 'm in december geschorst. Krijg keurig een brief in februari dat de auto op 7 april belastingvrij wordt. Dus op de dag van z'n veertigste verjaardag haal ik 'm uit de schorsing. Krijg ik twee dagen later een brief dat ik belasting moet betalen. Alleen waren alle bedragen op 0 euro gezet. Kortom, onzinbrief.

Terug
Bovenaan