Die clown stuurde nog wat brieven, met als laatste dat ik 46 euro terug krijg, die ik al ontvangen had.
Gertrud heeft wel onderhoud nodig, en niet alleen nieuwe contactpuntjes. De olie in de automaat had een wat laag peil, en dat was merkbaar. Het vreemde is dat de olie koud een wat roze kleur heeft, maar warm is de olie kleurloos als water. Het oliepeil controleer je met draaiende motor en een warme automaatbak. Dan is de olie dus kleurloos en lekker dun. Ook met bijvullen was het heel moeilijk te zien, je doet het bijna op de gok. Na een proefritje deed de automaat alles weer soepel, dus zit er nu genoeg in. De bak zweet ook wat, dus maar wat vaker peilen en even goed kijken waar die zweet, maar dan moet ze maar even op een brug. Met het controleren van de remmen, waarbij alles er nog prima uitziet, zag ik dat een rubber van de stabilisatorstang voor er slecht uitzag. Aan de andere kant is die beter, maar ook oud. Achter is alles ook oud, maar niet erg slecht, voor is minder. Maar de rubbers van de veren zien er ook niet meer fris uit. Alle schokdempers zien er ook oud uit, werken nog goed, maar toch wel eens tijd om te vervangen. Als dit alles al 50 jaar oud is, dan wordt het zeker wel tijd. Ik zit er nu aan te denken om de gehele wielophangen te "verversen" met nieuw rubber. Gertrud rijdt nog strak, dus de meeste rubbers zijn niet op, maar dat gaat komen. De achterveren lijken wat doorgezakt te zijn, voor is ze nog op de juiste hoogte. Ik zit te twijfelen of ik er "heavy duty" veren achter op zet, die zijn (misschien) nog leverbaar. Gertrud als vierdeurs automaat is wat zwaarlijvig, dus zijn de veren wat ingezakt na vijftig jaar, of gewoon te zwak.
En het laadstroomlampje knipperd ook wel eens wat, en dat kan een versleten dynamo of spanningsregelaar zijn. Met een blik onder de motorkap lijkt het er op dat de dynamo ook wel eens de originele 50 jaar oude kan zijn, dus ook maar een nieuwe. Tja, en die zijn er niet meer, tenminste niet een zelfde Delco met laag amperage. Deze Kadett heeft niet meer dan 28 ampere nodig, maar de meeste zijn tegenwoordig al 70 ampere. Ik kan wel wat dynamo's vinden bij onderdelenboeren, maar dat zijn van die moderne dingen met de montagepunten verkeerd en andere stekers. Ik zit nu te denken aan het zelf reviseren van de dynamo. Met wat geluk zijn alleen de koolborsteltjes versleten en zijn de lagers en spanningsregelaar nog goed.
De bodem en wielkasten zijn nog keihard, maar de antie roest rommel wordt ook wat oud en verhard, er komen scheurtjes in. De wielophangingsdelen zijn ooit ook behandeld, maar dat bladderd er ook al wat af, met wat roest als gevolg. Maar de achteras en de veerschotels zijn nog bijzonder goed, tenminste van de buitenkant. Hoe dat er onder de veer rubbers uit ziet weet ik niet.
Dus eigenlijk zou Gertrud eens uit logeren moeten gaan in een hok/schuur/echte werkplaats om dit alles eens aan te pakken. De dynamo kan ik mooi in de huiskamer ontleden.
Tja, dan is een tweede auto toch wel weer handig.