Mijn klassieke Opels en ... still going strong

Vandaag moest ik even in Sneek wezen en ben ik wezen kijken bij de oude Deinum Opel garage die nu te koop/huur staat. De showroom stond eerst leeg, behalve een Omega en een Senator op de boven verdieping. Maar langzamerhand kwamen er meer oude Opels bij en leek het me leuk om een soort 70's sfeer plaatje te maken met Gertrud.

tU4uugS.jpg

Alsof ik net een nieuwe Kadett bij Deinum had gekocht en trots een foto had gemaakt met op de achtergrond een Manta A en een Kadett coupè. De foto van de Kadett coupè is niet gelukt, teveel spiegeling van de grote ramen, maar het is een hele mooie bruin metallic 1.2S, mijn eerste C Kadett was ook een bruin metallic coupè, maar dan een 1.6S berlinetta.

WFEMJEn.jpg

De Manta is een 1.9S berlinetta en heeft nog altijd een vinyl dakje, erg zeldzaam nu, maar in een smetteloze staat.

O9ehio6.jpg

Middenin de showroom staat een Blitz, deze zag ik nu voor het eerst, is vanaf de weg niet te zien. Voor de Manta een Corsa A GSI van na de facelift, begint ook zeldzaam te worden.
Tussen de Manta en de Coupè stond een rode Kadett E GT, maar ook die kreeg ik niet goed op de foto.

dDCXq1x.jpg

Deze twee stonden dus eerst boven. Waarom de Senator die naamplaat heeft waar het kenteken hoort te zitten weet ik niet, misschien is deze van de oude Deinum zelf? Of de hele verzameling is van hem, en zo heeft Sneek nu ook een mini Opel museum, alleen niet toegankelijk. En ik denk niet dat de verzameling bij de koop van het pand inbegrepen zijn.

En Gertrud begint koelwater te drinken als was het bier tiidens oktoberfest. Alleen ze morst wel wat. Onderaan de radiateur ligt wat koelvloeistof, dus ik ben bang dat die wat lekt. Als de radiateur origineel is, dan is die zowat 50 jaar oud en bros. Ik zal eens kijken of die nog nieuw te krijgen zijn.

Leuk! Mooie Corsa GSi en Senator ook. Kom je net als ik ook uit Fryslân, Gert? Hier zou het Opel-museum uit Tijnje zich eigenlijk moeten vestigen. Mooi pand!

Ja, ik kom ook uit Fryslân. Ik ben een aantal keer in het Opel museum in Tijnje geweest, maar ik denk dat die hele collectie niet in het pand van Deinum past. Ik denk ook dat dit pand moeilijk te verkopen zal zijn, het is best wel een grote showroom en er zijn al zoveel merk dealers en occasion handelaren in Sneek en omgeving.

Fjouwer! :ROFLMAO::p En in het Opel-topic hier is er in ieder geval nog eentje. Al reken ik mezelf niet echt als Fries. Ben er opgegroeid, maar mijn roots liggen buiten Fryslân. ;)

Als we met een man of tien zijn, dan maar een Friese meeting een keer. Kan wel bij die oude garage van Deinum in Sneek. Ruimte zat en we kunnen auto's gluren door de ramen........wel met mooi weer graag, ik rij meestal zonder dak.

Een meeting met maar een handvol mensen kan altijd wel ergens.

Vandaag de radiateur er uit gehaald, en kwam twee leidingen tegen die er nog aan vast zaten. Dit is nog een ouderwets systeem waarbij twee leidingen van de automaat onderin de radiateur uitkomen om de automaat olie te koelen. In de Audi 80 met automaat zat er al een aparte oliekoeler op. De radiateur breng ik naar Rutgers in Zutphen, lijkt me wel een goed adres, die gaat er een nieuw koelblok in zetten.

De radiateur van Gertrud naar Zutphen gebracht en de eigenaar van die zaak was gelijk enthiousiast, hij had in het verleden ook met c Kadett's gereden en wou er wel weer eentje, maar geen ruimte. Na ongeveer drie weken was ie klaar en kon ik hem ophalen. Ik moest toch naar Apeldoorn voor een cursus, en Zutphen is vanaf het noorden bij Apeldoorn linksaf en niet zo ver. Toen ik daar aan het eind van de middag kwam zat die man lekker relaxed op een muurtje gitaar te spelen, echt een mooi figuur! En een vakman, de radiateur is weer als nieuw! Helemaal strak in de verf. Hier de foto's van voor en na:

iDrlR0Z.jpg

SJAqKCC.jpg

Het systeem is na montage gespoeld en voorzien van verse koelvloeistof. Ik wacht nog op de juiste automaatbak olie, want die oude bak heeft ook ouderwetse olie nodig en het reservoirtje onderin de radiateur moet weer gevuld worden.

Ondertussen met Sneeuwvlokje dus ook drie keer naar Apeldoorn op en neer gereden en wat rijd die toch best wel lekker en extreem zuinig. Maar ook deze moet ik nu regelmatig bijvullen met koelvloeistof. Ik kan nog geen lekkerij vinden en geen uitlaat mist, de olie is ook superschoon, dus geen lekke koppakking. Ik hou het maar in de gaten

Toen Gertrud stil stond in afwachting van de radiateur, stond ze te dicht onder onze boom in de voortuin. Dit is een Berk en die was al wat blad aan het verliezen en dat viel mooi in het rooster van de ventilatie. In de jaren 70 was die ventilatie nog open, geen gaasjes, filters of welke belemmering dan ook. Daardoor is de doorstroom van lucht ook zeer goed, beter dan welke moderne auto dan ook. Als je dan weer rijdt en het lekker warm is, dan zet je het klepje van de frisse lucht open en die richt je op jezelf. Dan krijg je de volle laag van dooie blaadjes in je gezicht en heb je het interieur vol met rommel. Ach, het genot van een oldtimer, het houd je bezig.

Sneeuwvlokje moet binnenkort weer voor de apk en dit keer gaat die niet blindelings naar de apk. Er zijn wat gaatjes die gelast moeten worden. Voor de apk moet er een nieuwe dorpel in rechts en voor het gemak ook gelijk de achter wielkastrand rechts, die is in staat van ontbinding. Deze achterste wielkastranden zijn eigenlijk verkeerd ontworpen, ze hebben langs de rand een omgevouwen stukje staal dat naar binnen toe zit, als een L profiel. Hierop blijft modder zitten en dan gaat het roesten. Dit is ook een beetje de achilleshiel van deze E Kadettjes. Plaatwerk is nog gewoon leverbaar en met die vele miljoenen Kadettjes die er verkocht zijn, denk ik dat er ooit een fabriek is gebouwd om alleen maar die dorpels en spatbordranden te maken. Iemand is daar stinkend rijk mee geworden.

Nu het andere uiterste. Voor mijn werk heb ik een nieuwe Ford E Transit custom gekregen, jawel helemaal elektrisch! Ik kan nu al verklappen dat dit echt een wereld van verschil is met een oude Kadett van 50 jaar oud. Die Ford kan elk stoplichtsprintje winnen, echt niet normaal. Op snelheid gaat het wat minder, maar hij staat dan ook in de eco stand. Rijberijk is volgens de fabriek 339 km, maar het hoogste wat ik kon halen na volledig opladen was 319, nu het wat kouder is niet meer dan 275. Laden is wel een dingetje aangezien de meeste klanten wat verder weg zitten. Bij fastnet opladen gaat lekker snel, maar dan heb je niet meer dan 90 of zelfs maar 80% lading. Ik had laatst een gesprekje met de buurman die aan het laden was bij zo’n fastnet laadpunt, die me vertelde dat hij ook privé een elektrische auto had, maar had die weer ingeruild voor een benzine auto. Tja, dat laden hé. Verder rijdt de Ford zeer comfortabel en het gemak waarmee je rijdt is verbluffend. Bedieningsgemak is ook goed, en dat zegd deze oude man die zich nog kan herinneren dat er thuis een telefoon met draaischijf kwam. De iphone koppelen aan de bluetooth is kinderspel en het lijkt zelfs dat ik er een keydrive in kan stoppen en films kan kijken op het scherm. Nu nog uitvinden hoe ik de rij assistent kan uitzetten alhoewel die niet zo irritant is dan andere moderne auto’s. Oh ja, deze Ford heeft achterwiel aandrijving en mede daardoor is de koersvasthijd in bochten superieur, bijna zoals een C Kadett, je kunt echt hard door de bocht met die Ford en daar hou ik wel van. Ik kijk ook uit naar de winter, laat het maar sneeuwen, ik weet hoe driften werkt. Ben ook wel benieuwd naar het rijberijk bij vriezend weer.

Zou ik zelf een elektrische auto willen? Nee, dat laden hé.

Laatst bewerkt:
En daarnaast is m.i. ook geen echte Ford meer maar deels een VW Transporter, wat ik dus ook geen echte VW meer vind. :p Snap het wel al die samenwerkingen, net als die hele rits bedrijfswagens van Stellantis met alleen steeds een ander logo, maar merken verliezen wat mij betreft daarmee hun eigen karakter en identiteit.

En karakter en eigen identiteit is weer een mooi bruggetje naar dit topic want dat hebben klassiekers gelukkig nog wel. ;)

De apk perikelen gaan nog even door. Achter de rechter wielkast dus tussen wiel en bumper waar de achterbumper zich omheen vouwd, daar zou plaatwerk moeten zitten. Dat was er niet meer. Er was nog een stukje plaat waar de bumper aan bevestigd zit en dat was ook roestig, maar onderaan zou nog meer plaatwerk moeten zitten dat aansloot op de binnenste wielkast. Ik wist dat er wat miste, maar ik had gedacht dat er ooit spatlappen zaten en dat die roestige stukjes staal de bevestiging van een spatlap geweest was. dus niet. Links is gaaf, maar ik heb nooit rechts met links vergeleken, anders was het mij wel opgevallen. Er was dus meer laswerk nodig met het nodige passen en meten en in vorm zetten. Ik ben wezen kijken en dit stuk achter de wielkast zit er nu in en ook de spatbordrand zit er in. Nu moet de dorpel er nog in en het gaatje is wat groter gemaakt, de meeste rottigheid zit onder de achterportier. Aan de linkerkant mankeerd niks zo ook de bodem. Als sneeuwvlokje weer terug is kan ik de wielkastrand weer strak boetseren en spuiten, wil ik de holle ruimtes en vooral de nieuwe dorpel dik in de anti roestrommel zetten, steenslaglaag aanbrengen en de hele bodem weer in een beschermende laag zetten, dat is weer nodig.

Twee dagen na mijn bezoekje was Sneewvlokje weer klaar. Er is geen half werk geleverd, al het gelaste plaatwerk is in kleur gespoten of onder een dikke laag anti roest gezet, ook binnenin de dorpel, dus daar heb ik geen omkijken meer naar! Maar goed ook, de herfst is begonnen en hobbyen aan de auto in de buitenlucht is nu heel sterk afhankelijk van de weergoden. Afgelopen weekend aan het boetseren geweest, maar heel strak krijg ik het niet meer vanwege het weer. Zaterdag geplamuurt, zondag in kleur gespoten zodat ik niet rondrij in een oude plamuur bak en met de dalende temperatuur en regen kan ik ook niet meer verder werken aan het strakmaken. Ik zal eens kijken of er ergens een warme schuur/hok/leegstaande werkplaats te vinden is. Dat brengd mij op een idee, de werkplaats van de oude Deinum garage in Sneek, daar is vast nog wel een brug.

Dit weekend is er een wonder gebeurd. Ik heb beide auto's gewassen. Ik ben niet zo van het wassen en poetsen, maar Gertrud wil ik stralend oranje houden en Sneeuwvlokje doet zijn naam geen eer aan als de witte kleur veranderd in iets anders. En aangezien de Opels van staal zijn gemaakt, helpt het ook tegen de roest om ze schoon te houden. Dan vraag je je toch af waarom de meeste auto's van dit tere roestende spul gemaakt zijn. Aluminium is nog teerder, maar oxydeerd toch heel anders waardoor er minder snel gaten in komen.

Laatst bewerkt:
Dit weekend is er een wonder gebeurd. Ik heb beide auto's gewassen. Ik ben niet zo van het wassen en poetsen, maar Gertrud wil ik stralend oranje houden en Sneeuwvlokje doet zijn naam geen eer aan als de witte kleur veranderd in iets anders. En aangezien de Opels van staal zijn gemaakt, helpt het ook tegen de roest om ze schoon te houden. Dan vraag je je toch af waarom de meeste auto's van dit tere roestende spul gemaakt zijn. Aluminium is nog teerder, maar oxydeerd toch heel anders waardoor er minder snel gaten in komen.
Nou.... overal waar dat aluminium een ander metaal tegenkomt gaat het hard... (Ervaring met Land Rover Series en Chrysler)

Laatst bewerkt:
Ja, dat is waar. Ik heb wel eens overwogen om een LaRo te kopen, maar nadat ik mij er eens in verdiept had liet ik dat idee maar weer varen. Inderdaad, die raakvlakken van ijzer en aluminium. Mijn vrouw had het wel leuk gevonden, lekker groot en lomp, en Engels, net als mijn vrouw. Mijn vrouw is ook net zo eigenzinnig als een Engelse auto.

Ja, dat is waar. Ik heb wel eens overwogen om een LaRo te kopen, maar nadat ik mij er eens in verdiept had liet ik dat idee maar weer varen. Inderdaad, die raakvlakken van ijzer en aluminium. Mijn vrouw had het wel leuk gevonden, lekker groot en lomp, en Engels, net als mijn vrouw. Mijn vrouw is ook net zo eigenzinnig als een Engelse auto.
Zolang het geen Mrs. Bouquet is… :ROFLMAO:

Voordeel van zo'n LR series bezitten is dat na een ritje in dat ding iedere auto als een Pullman uitvoering voelt. Wel ligt sturen, wel remmen, wel verwarming, wel een fatsoenlijke versnellingsbak, wel geluid geïsoleerd (stil), wel 100 km/u + kunnen rijden, wel zuinig (1:4 a 6) etc etc etc.... maar het heeft wel wat en onderdelen zijn er in overvloed.

Ik realiseerde mij wat laat dat ik Gertrud sinds begin december (5 december!) alweer een jaar in bezit heb. Ze rijdt nog steeds fantastisch, en na een jaar heb ik de start procedure uitgevogeld. Bij koude motor en lage buiten temperatuur: choke uittrekken, 4 keer met het gaspedaal pompen en starten. Is het erg vochtig, dan een tweede poging, anders starten en lopen. Bij warmer weer 2 keer pompen of helemaal niet en geen choke meer nodig. Bij koude en choke gebruik: zodra de motor loopt, choke terug duwen tot de motor 1000 toeren draaid, die loopt dan perfect. Wegrijden en de choke helemaal induwen, is dan niet meer nodig. Kan met nog altijd koude motor op 500 toeren draaien zonder af te slaan of stotteren. Zelden heb ik een auto gehad waarvan de motor zo mooi loopt (met carb en contactpuntjes)
Met de nieuwe radiateur is de koeling weer zoals het hoort, koel. Deze blokjes zitten op 80 graden of zelfs wat koeler. Komt nog steeds heel snel op bedrijfstemperatuur, ook in de winter.
Maar de lak is een drama. Alles aan de bovenkant is verkleurd, het lijkt op het dak en de c stijlen wel of er een laklaag afgebladderd is. De zijkanten en vooral onderop zijn wel nog goed. Eigenlijk moet er een geheel nieuwe laklaag op. Toch glimd ze nog volop doordat ze regelmatig gewassen wordt en van een afstandje lijkt het heel wat.
De lekkende voorruit is langzaam maar zeker wat minder lek. Oude Opels hebben dit nou eenmaal en worden vochtig van binnen. Gertrud heeft hier steeds minder last van. Zelfs nu in de winter kan ik soms s'ochtends vroeg instappen in een auto met schone ruiten rondom, zelfs de achterruit! Geen schimmelig interieur dus.
Ze staat wel een beetje achterover, de achterveren worden wat moe. Na 50 jaar niet zo verwonderlijk.
En ja, ze is nu dus 50 jaar oud. Nog nooit heb ik zo'n oude auto gehad.

Sneeuwvlokje gaat onverstoorbaar verder. Alleen de interval van de ruitenwissers hapert soms. Ze stuurd weer heerlijk ligt nadat ze nieuwe banden voor heeft gekregen. Bij zo'n E Kadett zonder stuurbekrachtiging (was wel leverbaar) maakt het een wereld van verschil welke banden er onder zitten.

• Leuk
Waarderingen: Stif
Sneeuwvlokje was even niet onverstoorbaar. Na iets meer dan een jaar, van af oktober '24, waren de rotor en verdeelkap alweer versleten. Bij dit moderne spul is het aan of uit, je merkt niet dat het minder wordt. Dus de motor loopt en je parkeerd bij huis (gelukkig) en de volgende keer dat je wil starten, helemaal niks. Nou heeft er wel 30 cm sneeuw op sneeuwvlokje gelegen, maar dat zit aan de buitenkant, niet op de verdeelkap. Dus 'gewoon' even nieuw spul bestellen. Ik krijg de verdeelkap mee met de mededeling dat de originele fabrikant deze verdeelkappen niet meer maakt. Het zal wel. Dus ik zou vol goede moed de nieuwe rotor en verdeelkap er weer opzetten, en het zag er identiek uit, bleek dat de verdeelkap te klein is. Niet in de breedte, maar de hoogte. En deze kappen zijn al heel groot, net een hoge hoed. Maar de nieuwe was een centimeter kleiner dan de oude. En er zit toch al zo'n grote lompe rotor onder, die op een vrij lange as zit. Dus ik weer terug naar mijn vaste adresje met het spul, en er werdt gelijk rondgebeld om de goede kap te vinden. Het heeft drie dagen geduurd voordat er een goede gevonden was. Die heb ik er op gezet en sneeuwvlokje loopt weer. Ik kreeg het advies mee om het doosje van de verdeelkap goed te bewaren omdat daar het productnummer op staat. Voor volgend jaar. Of beter, nu gelijk maar zoeken, volgend jaar is ie mischien al helemaal niet meer te vinden.
Blijkbaar heb ik een verdeelkap die zo wel heel zeldzaam wordt, en een motorblok waar een oncourante ontsteking op zit. Op de 1.3 en 1.6 met carburateur zit een veel kleinere en 'normale' verdeelkap, en die zijn volop verkrijgbaar. Ik heb ook op het web zitten zoeken, maar kon geen hoge hoed verdeelkap vinden voor de 1.6i motor. Sneeuwvlokje is dus van een uitstervend ras met een nog helemaal originele motor.
Ik zal eens uitvinden of de ontsteking van een 1.6s er ook op kan, of van een Astra F.

Leuk om te lezen dat je de oudjes zo nu en dan ook in de winter uitlaat. Vreemd van die rotor en verdelerkap van Sneeuwvlokje, ik had verwacht dat dit allemaal redelijk standaard en zelfs uitwisselbaar spul zou zijn. Heb ik trouwens goed gezien dat er in dit topic nog helemaal geen foto's van deze auto staan?

Nna een jaar heb ik de startprocedure uitgevogeld. Bij koude motor en lage buiten temperatuur: choke uittrekken, 4 keer met het gaspedaal pompen en starten. Is het erg vochtig, dan een tweede poging, anders starten en lopen.

Deze heb ik nu ook eens geprobeerd bij de 404. Starten gaat nog niet in één keer, maar al wel gemakkelijker dan voorheen.

Opel had van oudsher twee leveranciers voor de ontsteking, Delco en Bosch, lijken sterk op elkaar, maar niet uitwisselbaar. Maar bij de 1.6nz motor is het nog erger, want in de Astra F is deze motor ook nog even met deze 'hoge hoed' verdeelkap geleverd, maar latere Astra's hebben weer een kleinere verdeelkap.
De 1.6S (oudere) motor heeft ook weer een andere ontsteking, past niet.
En ik ben blij dat je opmerkt dat ik nog geen foto's van sneeuwvlokje gepost had, is me helemaal ontschoten. Dan nu maar even:

wGNXUBM.jpg

mvhbu1O.jpg

IxZsViV.jpg

S62yFIo.jpg

Als die me onderweg tegemoet zou komen zat ik achterstevoren in de auto. Een Kadett van deze generatie zie je al nooit meer, laat staan zo'n hele nette.

Dat is een heel late Kadett, en als vijfdeurs is ie voor mijn gevoel wat zeldzamer dan als driedeurs. Bijzonder modern stuurwiel ook. Heel leuk!!

Elco, dan is het maar goed dat we niet bij elkaar in de buurt wonen, ik zou waarschijnlijk ook achterstevoren zitten als zo'n vroeg model 404 langskomt. Deze is ook alweer 35 jaar oud, dus deze E Kadettjes worden nu ook alleen maar door liefhebbers gebruikt. De Astra F zie je ook bijna niet meer.

Barri, Sneeuwvlokje stond naast de opvolger, de Astra F in de showroom, het is een van de laatste 'gewone' kadettjes die verkocht zijn. Alleen de cabrio is nog twee jaar gemaakt. Gek genoeg zijn er best wel veel (relatief) vijf deurs kadettjes van de laatste serie. Eind jaren 80, begin 90 wilde men een vijf deurs, een drie of twee deurs was ouderwets en armoedig. De E Kadett sedan is zelfs nooit als twee deurs gemaakt.
Het stuur komt uit de Vectra, en is toen in sommige actie modellen van de Kadett gezet om die laatste serie goed te verkopen. De laatste serie is dan ook veel luxer dan de eerdere series, dit was de verkoop strategie van Opel om ook de laatste serie van een model goed te blijven verkopen. Ook bij bijvoorbeeld de C Kadett waren de laatste series luxer dan de eersten.

Jay, Deze laatste serie Kadett heeft meerdere delen gemeen met de Vectra, het stuur was al genoemd, ook de stoelen, stuurhendels en ook de wieldoppen zijn van de Vectra.

Als je al meerdere C Kadett' s gehad hebt, ken je de aandachtspunten. De bumpers bijvoorbeeld, die zijn origineel zwaar in het chroom gezet, en als je die schoon houd, of zelfs poetst met de juiste middeltjes, dan blijven ze glimmen. Doe je er niks aan, dan kan zelfs dit massief stalen onderdeel op den duur door roesten. Aangezien ik vakantie heb, en het nu tijd is voor klusjes binnenshuis, heb ik de voorbumper van Gertrud gedemonteerd en die ligt nu in de bijkeuken/rommelhok/chaotische bende. Dit demonteren is eigenlijk een simpel klusje, zes boutjes uitdraaien en klaar. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want alle zes boutjes zitten door het binnenscherm/binnenkant buitenscherm. In die wielkast is het aardedonker, zelfs bij dagligt. Nou mag ik niet klagen, want als Gertrud ook daar fel oranje was, dan zou er ook best veel roest gezeten hebben. Nu zit er in die wielkasten een dikke laag antie roestmiddel, maar dit is ook al oud, en de eerste roestplek is al zichtbaar.
De zes boutjes kwamen lekker los, dus niet moervast door de roest. Had ik ook niet verwacht, Gertrud is opnieuw gespoten, dus zijn de bumpers een aantal jaren geleden er al af geweest. Of er ook nieuwe boutjes gebruikt zijn bij het monteren durf ik niet te zeggen, ze zien er wel oud uit, maar de zeskanten zijn goed vanwege de antie roest troep.

sF38xxU.jpg

In het algemeen ziet de bumper er goed uit, kan ook wel eens vernieuwd zijn, want de binnenkant kan goed roesten.

HPhpOwS.jpg

Qou660y.jpg

Deze bumper steun heeft een nieuwe moer, de andere bumper steunen hebben oude moeren, en die zitten natuurlijk muurvast, die staan nu in de wd40 te weken. In de hoeken begint de roest al te woekeren.

UrAwhFg.jpg

Beetje schimmige foto, maar die digitale camera is bijna net zo oud als Gertrud.
Dit alles wordt ontroest, en weer beschermd, en voorzien van nieuwe boutjes/moertjes, ringetjes, en ik zal even in mijn eigen voorraad kijken of ik nog nieuwe rubbers heb voor de steunen bij het buitenscherm, waar de bumper omkruld.

En even voor de oplettende kijker, die kentekenplaat zit normaal op het voorscherm/stenenvanger, ik weet niet waarom de plaat aan de bumper zit. In de stenenvanger zitten de gaatjes voor montage, maar daar moeten passende trilbusjes (of hoe je die dingen ook noemt) en die kan ik niet zo makkelijk vinden op het web. Mocht ik deze ook in mijn eigen voorraad hebben, koop ik gelijk een staatslot.

Ik koop geen staatslot, misschien een nieuwe bril. Die trilbusjes zaten dus gewoon achter de kentekenplaat in die metalen stripjes.

ZGSH9Ht.jpg

Die kentekenplaat zit nu weer aan de stenenvanger, lijkt ze ook niet meer op en slopel waar je gratis onderdelen af kunt halen. Die kentekenplaat zit wel wat bryk, zoals we dat in Fryslân zeggen. Zoals op de foto te zien is, heeft diegene die Gertrud geimporteerd heeft luxe platen besteld, met van die opgelegde letters en cijfers. En precies midden in het cijfer 7 zou een gaatje moeten. Dat kon dus niet, en heeft men naast de 7 het gaatje in de plaat geprutst. En dan zit de plaat bryk op de stenenvanger, dus daarom hebben ze toen die twee stripjes gemaakt om de plaat aan de bumper te hangen. Ik ga nu nieuwe platen bestellen met geperste nummers en letters, daar kun je gewoon doorheen boren met de gaatjes op de juiste afstand. Zulke platen zijn ook nog autentieker, dus nog meer jeugdsentiment.

Alle boutjes en moertjes zijn losgekomen, op 1 draadeindje na, die heb ik met gepast geweld afgebroken. Het linker stootkussen was al gescheurd, precies daar waar het dikke draadeind zit waarmee je het stootrubber en de bumper aan de steun vast zet. Hierdoor kwam er vocht bij, en ging het lekker roesten, en dan ook letterlijk over de hele lengte van het draadeind. De moer zat vastgeroest en kwam ook met wat weken in de wd40 niet los, het draadeind draaide mee. Dus heb ik het toch al gescheurde rubber verder gesloopt om bij het begin van het draadeind te komen, om daar een griptang op te zetten, en met de ratel het draadeind gesloopt. En dat ziet er dan zo uit:

vHLRYDi.jpg

Jammer maar helaas. Wel heel jamer want die stootkussens zijn er bijna niet meer, ik heb al een telefoontje gepleegd naar het grote Friese Opel onderdelenmagazijn, ook bekend als het Opel museum, en daar gaan ze in de miljoenen dozen met oude meuk zoeken naar die stootrubbers. Kan een paar dagen duren. Mochten die onvindbaar zijn, kan ik nog altijd de bumper met verchroomde slotboutjes monteren.
Daarnaast gaan ze naar de Z profielen zoeken waarmee de hoekjes van de bumper aan het voorscherm vast zitten. Deze Z profielen (hoe moet je dat anders zeggen?) zijn al aardig aan het vergaan. Ik heb het idee dat als ik alle roest verwijder, er niet veel van over blijft.

JWKR8Y8.jpg

Ik denk dat dit de originele 50 jaar oude Z profielen zijn, geeft wel een indicatie dat de bumpers zelf, en de lange bumpersteunen wel ooit vernieuwd zijn. En toch nog goed nieuws, de rubbertjes die aan de Z profielen zitten aan de kant van het voorscherm, zijn nog best wel goed. Komt goed uit, ik kan ze niet vinden in mijn voorraad. Na een urenlange zoektocht kwam ik wel vele rubberen dopjes, buisjes, vreemde vormpjes, maar ook een goede uitlaat ophang rubber tegen. Verder nog wat antieke koperen benzinekraantjes van voor de oorlog, een koperen vlotter voor in een benzinetank, en veel oude meuk voor een B Kadett. Ik heb ooit een hele lading oude meuk geerfd van een oude man met een smetteloze B Kadett hier in het dorp.
Verder 4 nieuwe contactpuntjes gevonden, Bosch, dus geschikt voor Gertrud, en nog een koplamp bolletje. Ik vond ook weer de waterpomp die ik ooit van de 2.0S motor van de Ascona heb gehaald tijdens de motorwissel, en ergens achtrin op de plank zag ik een inlaatspruitstuk voor een 1.2s liggen. Ik wist niet meer dat ik die nog had! En een doosje met miljoenen ringetjes in soorten en maten, en verschillende kleuren! Soms voel ik me rijk met al die spullen.

ik heb al een telefoontje gepleegd naar het grote Friese Opel onderdelenmagazijn, ook bekend als het Opel museum, en daar gaan ze in de miljoenen dozen met oude meuk zoeken naar die stootrubbers. Kan een paar dagen duren. Mochten die onvindbaar zijn, kan ik nog altijd de bumper met verchroomde slotboutjes monteren.
Mooi dat dat nog steeds kan. Wordt het museum nog steeds beheerd door de vrouw van Meindert of zit daar intussen iemand anders op?

In een banandoos ergens op een slaapkamer vond ik een taxatierapport van de lichtblauwe coupe. Ik heb de foto's gescand, zijn niet al te scherp.

2aS9Cmp.jpg

tz0fmzL.jpg

jB90sTV.jpg

DbLclQf.jpg

Nu ik die foto's weer zie denk ik weer, had ik deze maar nooit verkocht. Maar ja, ik had emigratie plannen, en de coupe werdt verkocht. De coupe bestaat nog steeds, maar er zit nu lpg in en de laatste apk was in 2010 gebeurd.
Hier is heel veel tijd en geld in gestoken, ik heb alle rekeningen ook nog. De bodem was kats verrot, daarom gingen de deuren ook zo gemakkelijk dicht, en was het wat tochtig met rijden. Maar na de restauratie was ie weer helemaal roestvrij en strak, opnieuw gespoten en in de dinitrol gezet. Taxatiewaarde meer dan 14000gulden.
Dat stuur is niet origineel, er zat een tweespaaks stuur in. Het motorblok was perfect, op 1 ding na. De krukaslagers waren versleten, er is toen een nieuwe krukas in gezet. Dit heb ik bij geen enkele andere 1.2 motor gehad. Verder liep deze perfect, starten en lopen, en bij temperaturen boven de 10 graden was het starten zonder choke of gas geven, en het blokje liep dan mooi stationair. Geen olieverbruik of water verlies. Het was een 1.2n, dus niet de sterkste, maar deze reed erg goed. En het schuif/kanteldakje was waterdicht, was ook vernieuwd.
Dit is de Kadett waarvan ik bijna alle onderdelen wel in mijn handen heb gehad, hiermee heb ik echt leren sleutelen en daardoor ken ik de C Kadett van binnen en van buiten.
Ergens moet ik nog een fotoalbum van de restauratie hebben, maar dat zal wel ergens achter een knieschot liggen.

Gaaf man, we hebben allemaal "een auto waarop je hebt leren sleutelen" en dit was er een mooi exemplaar voor. Soms is het zo lekker om door oude foto's van die projecten of auto's te gaan. Ik herken dat!

Verder gewerkt aan Gertrud. Ik moest dus op zoek naar zo'n rubber bumper manchet/stootkussen en die Z profielen. Het Opel museum had ze niet, dus dan maar even kijken op marktplaats. En jawel, niet eens zo ver hier vandaan was er iemand die Kadett C spul had liggen. Daar waren bumpers bij, dus ik er heen om te kijken. In een oud boerderijtje met hooizolder lag de wereld aan onderdelen, met complete voor en achterbumpers, inclusief een oude kentekenplaat er nog aan. De stootkussens en de z profielen zagen er goed uit, dus die gekocht. Verder ook een kapje voor de radiateur gekocht, en een tellerbak om als reserve te hebben. Hier zit de spanningsregelaar nog aan, en die willen wel eens stuk gaan, en niet meer te krijgen.

6uxbel0.jpg

Deze miste ik, maar nu is Gertrud weer helemaal kompleet.

Verder ook nieuwe geperste kentekenplaten besteld waar ik wel gaatjes op de juiste plaats kon boren, dus nu zit voor de plaat weer mooi recht.

lAcRgI2.jpg

En zoals te zien, zit de bumper er weer op, met twee goede rozetten. De z profielen en steunen zijn ontroest en weer gelakt. Ik had nog een potje zwarte hoogglanslak liggen, dus dat maar gebruikt. Op de gekochte bumpers zaten nog veel betere z profielen, maar de rozetten waren ook oud, 50 jaar minstens, en die draadeinden waren ook niet zo best meer. De dikke draadeind was te redden, maar de kleine niet meer. Hier kun je ook niet zomaar een draadtapper op zetten, er is geen ruimte om te draaien. Voor de binnen draadeinden kon ik die wel opfrissen, en het monteren ging lekker soepel. Uiteraard met nieuwe bouten en ringen.

933lpV4.jpg

Met het zoeken naar boutjes, moertjes en ringen, kwam ik weer mijn oude Philips radio tegen. Het kan wezen dat deze ook in de lichtblauwe coupe zat. Het is een radio uit de jaren 70, mijn vader had ook zo eentje in de Kadett city lang geleden. Dus die wou ik toch maar in Gertrud steken, anders ligt ie maar op de plank. Wat blijkt? Deze serie Kadettjes, de C1 hebben geen radio voorbereiding. Al mijn vorige C Kadettjes hadden een radio, Gertrud niet. En dat opbergvakje waar anders de radio zat, is een geheel met het dashboard. De radio past er precies in, maar om aan te sluiten zou ik gaatjes moeten boren voor de bedrading. Aangezien ik geen antenne op het scherm wil monteren, is gaatje, is potentiele roestplek, zit de radio er nu voor de sier.

L77cK1x.jpg

Net echt.

Laatst bewerkt:
Mooi topic en mooie Opeltjes! Ik kom uit een Opel-gezin, dus er zit nog wel een zwak voor het oude Opel in m'n bloed.

Leuk om te zien dat je een radio uit de juiste tijd hebt! Apple car play hoeft niet in een oude auto. De FM (en eventueel een cassettebandje) zou toch genoeg moeten zijn :).

MarkusF1, dus ook wel wat jeugdsentiment. Heb je nog oude foto's van de Opels?
De W116 is een plaatje trouwens, mooie kleur. Wees er zuinig op.

Bij het opruimen van de bijkeuken/rommelhok/opslagplaats oude Opel meuk, kwam ik een doos tegen met de oude koplampen van de Kadett D. Daar zijn toen nieuwe op gekomen, en de oude had ik bewaard voor het geval dat. Maar met de roest op de reflectoren en barsten in de glazen kan ik ze nu wel weg doen. Onder en naast die doos vond ik deze twee:

T83Mbpu.jpg

Originele mistlampen uit de jaren 70. De Rekord D die ik had, had precies dezelfde, maar dan met wit glas. (zie vorige pagina) Deze heb ik dan zeker gekocht om die met het witte glas te vervangen, want zelfs op de foto's is te zien dat die op de Rekord ook al roestende reflectoren hadden.
Deze mistlampen hou ik, ze zouden eventueel ook op Gertrud kunnen, period correct.
Wie weet wat ik nog meer kan vinden.

Dag Gert,

Dankjewel, op de W116 ben ik zeker zuinig!

Foto's, die heb ik nog wel een paar. In 2012 kocht ik mijn eerste 2e auto. Een Opel D Kadett 1.3S. Mijn opa had een blauwe luxus uitvoering waar ik vroeger regelmatig achterin zat. Dus dit was wel wat jeugdsentiment.

Gekocht van de eerste eigenaresse en een dikke 2 jaar mee gereden. Zelf een beetje getjoend met Irmscher spullen, mistlampen en leuke Berlina velgjes. Er lagen ook nog een GTE trimsetje en een Irmscher spoiler klaar, maar helaas heeft de lokale junk hem toen gestolen en flink mee gejoyrided.

55130019401_626bc1490e_b.jpg

55130019406_b6548e179e_b.jpg

55130205703_63a8922c14_b.jpg

Ik kreeg hem 3 weken later terug; bandjes lek door een spijkermat en er had een politieauto in de zijkant gehangen om hem tot stoppen te dwingen.

Toen hij na een paar maanden benzine begon te lekken (een soort waterval uit de vulnek) was ik er wel klaar mee. Dus wilde ik hem naar de sloop brengen, maar iemand die mijn Irmscher gril had gekocht op marktplaats wilde hem wel overnemen. Dus zo gezegd zo gedaan.

En nu is het blijkbaar een schuurvondst

Daarna kwamen er bij mij nog een Corsa C GSI, dat was echt een top ding. En uit nood geboren een Corsa D 1.2, waar ik nooit echt van heb gehouden. Dat was alleen maar voor A naar B.

Mijn ouders reden een Corsa A, daarna een Vectra A en hebben tot 2 jaar geleden nog flink gereden in hun Vectra B uit 2001, die ze sinds 2004 hebben gehad. Die is helaas ook heen gegaan. Maar van al die auto's heb ik nog maar weinig foto's. Zal binnenkort eens gaan zoeken.

Laatst bewerkt:
Het probleem met die verdeelkap van Sneeuwvlokje zit hem in het systeem waarmee je onderdelen voor een bepaald model zoekt. Wanneer je zoekt op Kadett E 1.6, of zelfs 1.6nz, krijg je de kleine verdeelkap. Als je op het onderdeel nummer zoekt, 202 000 001, dan krijg je de juiste grote verdeelkap. Deze worden door Topran gemaakt als vervangend onderdeel van de Delco, en ik denk dat die Topran verdeelkap niet in de zoek systemen zit. Maar met het op nummer zoeken kan de verdeelkap nog gevonden worden en is gewoon op voorraad en direkt leverbaar.
Sneeuwvlokje wordt in september 35 jaar. En deze oude auto's kunnen zichzelf wel eens repareren. Ik had een probleempje met het konstant aan staan van het kontakt, zelfs met de sleutel er uit. Dit was even opgelost door de zekering van het injectiesysteem er uit te halen, de motor bleef onddanks dat onverstoorbaar lopen. Maar het kontakt was uit na het uitzetten van de motor. Laatst toch eens gekeken wat er gebeurde met de zekering er weer in, en het kontakt werkt weer normaal.

De jaren gaan wel tellen, de lak is aan groot onderhoud toe. Ik denk dat cleaneren de lak weer mooi glanzend en glad kan krijgen, dan in de was. En uiteraard daarvoor even de paar roestplekjes aanstippen.
Verder blijft het een solide auto, voelt nog altijd degelijk aan zonder een enkel rammeltje. De koelvloeistof wordt wel wat verbruikt, maar geen olie. En met 145.000 km op de teller nog lang niet moe.

Terug
Bovenaan