Mini Cooper - Mijn configuratie

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Naar aanleiding van een review heb ik bedacht om een Mini Cooper door de configurator te halen. Hoewel de verleiding groot was redelijk back to basics te gaan (immers, een Mini was oorspronkelijk geen royaal uitgeruste auto) ben ik toch voor enkele essentials gevallen. Ik heb sowieso een elektrische gekozen, maar in de SE Classic uitvoering en met een rood lakje. Geen geel, ik vind rood beter passen bij de Mini in zo'n classic trim. Ik koos ook voor de wat grotere accu (393 km WLTP, 160 kW), deze geeft wat speelruimte en pret op de weg. Het S-pakket geeft handige opties als stoelverwarming (naast een aantal dingen die van mij weer minder nodig zijn zoals verlichting spiegeltjes en kraaltjes). Ja, je kunt je helemaal te buiten gaan in de optiepakketten maar met deze basis kan ik goed de weg op. Wit dakje is wel leuk en ik ga hier voor een licht interieur. Ook de wielen krijgen een licht accent - geen zwarte bedoeling dus. De factuur toont een bedrag van 40.090 euro. Dan ziet het plaatje er ongeveer zo uit:
20260721-Mini-Cooper-E-buiten.jpg

20260721-Mini-Cooper-E-binnen.jpg

Ik ben er zeker van dat mijn idee niet breed wordt gedeeld en dat er onder jullie zeker mensen zijn die de optielijsten gaan aanvinken. Waar kom je op uit?

Ach, de Mini, die was er ook nog! Zou m haast vergeten met al die olijke compacte EV's die de laatste tijd uitkomen. Tijd voor een vergelijking met de R5 e.d.?

Mijn eerste leasebakkie was een Cooper uit 2006, dus de oorspronkelijke New Mini maar dan voorzien van een minimale facelift en een aantal technische verbeteringen. Met de lage zitpositie, grote ronde klokken, tuimelschakelaars, lage rechtopstaande voorruit, het gegier uit de transmissie bij bepaalde verzetten/toerentallen ("producteigenschap"), vond ik het echt een feestje. Alle latere Mini's die ik gereden heb gaven een steeds meer verdunde beleving. Tegenwoordig is er niet eens meer een mini met handbak te krijgen, zag ik laatst.

Ik vermoed dat dan de elektrische Mini meer recht doet aan het oorspronkelijke concept eigenlijk, dan de Cooper C nog kan. Het is een (tamelijk) uniek model, tenminste zoveel driedeurs hatchbacks worden er niet meer aangeboden meen ik. Dus jammer dat ie zoveel lelijker en minder karaktervol is geworden over de jaren, desalniettemin hulde voor het feit dat-ie er is.

Dus de "mijne" is ook een SE Classic, twv €40.990,-. Uiteraard in prachtig groen met wit dak en spiegelkappen. Heb die paketten vluchtig doorgenomen, maar daar zit wat mij betreft hoofdzakelijk mini-onwaardige flauwekul in, massagestoelen enzo.
Klik
Screenshot-20260721-215449-Firefox.png

Screenshot-20260721-215804-Firefox.png

Als eerste bij de motor/accukeuze (Cooper, SE, JCW uit mijn hoofd). Eenmaal binnen SE staat motor/accukeuze inderdaad vast en ga je verder met de trim (Classic, Favoured etc) en andere opties.
Ik weet het, heb zelf een Cooper SE :)
Je hebt het overigens fout, Er is een Cooper E en een Cooper SE. net zoals het altijd is geweest, zonder de toevoeging van de 'E'. Foei foei, autojournalist...

Ik weet het, heb zelf een Cooper SE :)
Je hebt het overigens fout, Er is een Cooper E en een Cooper SE. net zoals het altijd is geweest, zonder de toevoeging van de 'E'. Foei foei, autojournalist...
1. Ik ben geen journalist maar communitymanager (ook geen lid van de redactie maar uiteraard wel goede contacten)
2. Mea culpa, ik had de selectie (gisteren) snel gemaakt en verder gegaan - en jouw vraag snel en uit het hoofd beantwoord. Ik had natuurlijk ook op mijn schreden (en vooral naar de configurator) kunnen terugkeren om het nog eens te zien. Dat kwam me op dit moment even niet uit.

De Cooper C is ten opzichte van de vorige Cooper niet veel van buiten veranderd de neus en kont en vanbinnen is er meer veranderd namelijk een nieuw dashboard en de stoelen.

Ik vindt hem een geslaagd model.

Waar ik me heb geërgerd de vergelijkende test van de Mini Cooper C 5drs en de fiat 600

De dienstdoende journalist beschreven dat de Mini Cooper C als een hybride maar dat klopt van geen kant het is namelijk gewoon een benzinemotor.

De dienstdoende journalist beschreven dat de Mini Cooper C als een hybride maar dat klopt van geen kant het is namelijk gewoon een benzinemotor.
Ai… Dat is vrij genant. Misschien kan Roadracer vragen of deze journalist even kan uitleggen waarom hij dat heeft opgeschreven?

De Cooper C is ten opzichte van de vorige Cooper niet veel van buiten veranderd de neus en kont en vanbinnen is er meer veranderd namelijk een nieuw dashboard en de stoelen.

Ik vindt hem een geslaagd model.
Plaatwerk is ook aangepast, maar door ‘ouderwetse’ mallen kan bij de Cooper C niet elke hoek even scherp/mooi zijn als bij de Cooper (S)E. Daarom is elk onderdeel, inclusief achterlichten en spiegels bijvoorbeeld, anders bij de C en (S)E.

Ik vind het duidelijk zichtbaar, ook in het interieur, dat de C flinke beperkingen heeft door het oude platform en dus niet mee kan met de nieuwe (S)E. Vooral in het interieur en de neus van de Cooper C is dit zichtbaar. Dat de F66 Cooper C op leeftijd is, is duidelijk zichtbaar. De (S)E is qua look en feel een lichtjaar moderner. En dan hebben we het nog niet eens over het rijden :)

De bolle neus van de F66 past niet meet lekker met de nieuwe koplampen en motorkap. Het is duidelijk ‘one facelift too much’. De voorruit snap ik, maar uiteindelijk staat er wel een modernere auto met een betere stroomlijn. Kwestie van wennen;). Qua zitpositie zit je ook veel minder ‘op de bok’ in de J01. De tijd heeft niet stil gestaan;)

Ai… Dat is vrij genant. Misschien kan Roadracer vragen of deze journalist even kan uitleggen waarom hij dat heeft opgeschreven?
Vermoedelijk door verkeerde gegevens in de tabel die we hebben aangehouden (bij Mini zijn die niet altijd duidelijk); Jan had het in de tekst ook over een langzame start-stop bij de Mini en die heb je meestal niet bij een mild hybrid. We moeten dat verder uitzoeken en zo nodig in de brontabel corrigeren. Met verontschuldigingen!

Maar met alle respect, er is geen Mini Cooper Hybride. Dan kan een tabel onduidelijk zijn, maar dat hoort een autojournalist toch gewoon te weten? Beetje een slap excuus... Een 'expert' zijn en zo'n fout maken, terwijl je zelfs de auto hebt gereden (tenminste, dat mag ik aannemen als je er over schrijft), dan trekt dat de expertise toch wel enorm in twijfel. Wat gaan jullie dan verder nog uitzoeken?

Maar met alle respect, er is geen Mini Cooper Hybride. Dan kan een tabel onduidelijk zijn, maar dat hoort een autojournalist toch gewoon te weten? Beetje een slap excuus... Een 'expert' zijn en zo'n fout maken, terwijl je zelfs de auto hebt gereden (tenminste, dat mag ik aannemen als je er over schrijft), dan trekt dat de expertise toch wel enorm in twijfel. Wat gaan jullie dan verder nog uitzoeken?
Niet zo overdrijven zeg, het is een mild hybride en die kan zich dus wel gedragen als hybride.

Het is dus geen mild Hybrid:ROFLMAO:… Dat is het hele punt. Dat jij het niet weet is jouw probleem, maar een autojournalist die de auto in handen heeft…

Terug
Bovenaan