Mitsubishi Eclipse Cross PHEV maart 2024, Tomtom met deels onbegrijpelijk uitgesproken plaatsnamen

A 4861167

Net ingestapt
Hallo Mitsubishi Eclipse Cross rijders,
Veel Duitse plaatsnamen maar ook een aantal Nederlandse plaatsnamen worden door de ingebouwde Tomtom onbegrijpelijk uitgesproken. Dat geldt ook voor straatnamen. Het lijkt of ze door een engelsman worden gelezen. De garage zegt alleen te kunnen updaten en volledig afhankelijk te zijn van Mitsubishi Nederland of de importeur. Tomtom zegt ook niets te kunnen doen. De hardware is van Mitsubishi en de software is van Tomtom. Met Mitsubishi en met de garage lijkt het allemaal dood te lopen. Een niet correct werkende Tomtom in een auto van een dergelijke prijsklasse en niemand die iets kan of wil doen. Een losse Tomtom van een paar honderd euro doet het wel goed. 8 jaar garantie helpt hier blijkbaar ook niet. Wij merkten het probleem uiteraard pas bij ritten door Duitsland.
Komt dit bij meer Mitsubishi Eclipse Cross auto's voor? Of zijn er ook rijders bij wie dit wel goed werkt? Wat is hier nog aan te doen?

als die bij jou niet goed uitgesproken worden dan is dat bij anderen net zo. enige oplossing is kijken of dit met een update is opgelost. Als dat niet werkt dan kan de garage daar ook weinig mee. Ik kan bij elke auto wel dingen opnoemen dit beter kunnen of niet handig zijn of waar een update nodig zou moeten zijn.

oplossing; Neem aan dat er ook gewoon android auto op of apple carplay op zit? Dat werkt überhaupt altijd beter icm google maps of waze met altijd up-to-date kaarten en live traffic, dan zo'n tomtom systeem af fabriek.

Vind het wel heel ver gaan om zo'n functie als dusdanig essentieel te bestempelen. Mitsubishi adverteert niet met een systeem waarmee ze garanderen dat alle plaats- en straatnamen 100% correct uitgesproken worden. De navigatie werkt dus gewoon correct alleen het gesproken deel laat soms te wensen over. Dat geldt overigens voor alle navigatiesystemen. Ook Google Maps heeft moeite met de uitspraak van de straat waar ik woon, niet echt iets om van wakker te liggen lijkt mij.

Zoals AsconaGT ook zegt, jouw straatnamen zijn echt niet uniek ingesproken voor jouw auto dus dit zal een algemeen "probleem" zijn voor Mitsubishi met verglijkbare TomTom navigatiesystemen. Wat je hier aan kunt doen is dus in feite niets behalve je klacht kenbaar maken. Maar 8 jaar garantie heb je uiteraard niet op het correct uitspreken van straat- en plaatsnamen. Dat zou van de zotten zijn.

Als de software in basis TomTom is, dan kun je wellicht door de instellingen snuffelen. Ik heb zelf nooit de gesproken aanwijzingen aan staan (vind ik enorm irritant als ik naar iets aan het luisteren ben, zeker bij een opeenvolging van kruisingen of rotondes wauwelt zo'n navi er constant doorheen) maar je zou je straatnaamongenoegen kunnen verminderen door 'spreek straatnamen uit' of iets soortgelijks uit te vinken. Die optie is er wellicht. Dan krijg je nog wel de gesproken aanwijzigingen 'linksaf, rechtsaf' en zo maar leest hij de straatnamen niet voor.

Bij de Tomtom-app voor smartphone en tablet kon je in de instellingen zelf uit verschillende stemmen kiezen. Ook stemmen die eigenlijk bij een andere taal horen. Wellicht is dat hier ook het geval, en heeft iemand ooit voor bijvoorbeeld een Engelse stem gekozen?
Jouw beschrijving van de vreemde uitspraak lijkt daarop te wijzen. Al zou ik dan verwachten dat de navigatie-aanwijzingen ook in het Engels zijn.

Maar per taal kon/kun je vaak uit verschillende stemmen kiezen, als het al een Nederlandse stem is kun je eens een andere Nederlandse of Vlaamse stem uitkiezen die de (plaats)namen misschien beter uitspreekt.
Dit alles mits de Tomtom-versie voor (deze) Mitsubishi die instelmogelijkheid heeft natuurlijk.

Terug
Bovenaan