Mitsubishi Outlander PHEV.

DJ 5977026

Net ingestapt
Hallo, ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe auto en mijn oog is via via gevallen op een Mitsubishi Outlander PHEV 2014-2015 model.
Ik zoek naar een auto met veel binnenruimte, automaat, hogere instap en het hybride vind ik ook wel leuk, maar is geen vereiste.
Nu ging ik research doen naar ervaringen, kwaaltjes, adviezen en daar kwam toch wel een paar dingen naar boven, waarvan ik nu benieuwd ben wat deze voor impact hebben op het plezier na de aanschaf.
Via deze weg ben ik benieuwd of er mensen mee kunnen praten over deze auto's, of er een ander licht op kunnen laten schijnen.

Ik lees erg veel over:
- een gehorige, toerenmakende brandstofmotor die niet zuinig is als je vermogen vraagt
- de stoelbekleding wil geregeld loslaten
- 'dweilerige' besturing
- lage bereik op elektrisch rijden

Als laatste ben ik benieuwd wat voor andere varianten ik op de markt zou kunnen overwegen binnen mijn zoekcriteria (naast de Outlander).
Het gaat om een auto met veel binnenruimte, automaat, hogere instap, liefst zonne-/panoramadak, budget +/- 18.000,-.

Ik hoor graag hoe anderen hierover denken.

Mijn input over het 2015 facelift model:
- een gehorige, toerenmakende brandstofmotor: Onzin, bij vol acceleren wel hoorbaar, maar valt heel erg mee. Bij constante snelheid gewoon normaal geluid. Koude start is wel erg lawaaierig.
- Brandstofmotor die niet zuinig is als je vermogen vraagt: Ja, 1 op 10 met moeite, 1 op 7 bij doorrijden.
- de stoelbekleding wil geregeld loslaten: Onzin, nog nooit van gehoord en ook niet gemerkt.
- 'dweilerige' besturing: Het is een comfortabele SUV van 1800kg, met nadruk op Comfort....
- lage bereik op elektrisch rijden: 35-40km is het wel.

Nadelen zijn de beroerde zit positie door de slechte stoelen. Het lijken wel klapstoeltjes.
Harde en korte zitting, best brede stoelen waardoor de zijdelingse steun tegen valt.

Mijn auto is het niet, er zijn heel veel auto's die beter rijden. Maarja, de bijtelling...

Maar hoeveel kilometer rij je per jaar? Want als de plannen doorgaan ga je straks ook MRB betalen voor een auto van 1800kilo en dan moet je toch aardig wat kilometers maken omdat terug te verdienen.
Toyota Rav4
toyota-rav4-2-0-vvti-executive-business-automaat-navi-camera.jpg

Hier een PHEV voor de deur staan.

Ik lees erg veel over:
- een gehorige, toerenmakende brandstofmotor die niet zuinig is als je vermogen vraagt
- de stoelbekleding wil geregeld loslaten
- 'dweilerige' besturing
- lage bereik op elektrisch rijden

De motor is inderdaad even wennen. Soms maakt hij toeren op momenten dat jij er zelf niet om vraagt. Dit omdat de auto zelf bepaald welk toerental voor hem het beste is in combinatie met het opladen. Even wennen maar om nu te zeggen dat het heel erg stoort.

Stoelbekleding hier zit nog even vast als altijd. Ik hoor inderdaad meer klachten over het zitcomfort. Echter moet ik zeggen dat ik de stoelen best OK vind voor een Jap. Ik weet niet hoe lang of zwaar je bent maar hier met 1.73 mtr vind ik het prima uithouden.

Dweilerige besturing. Vind ik ook wel meevallen. Voor een SUV met best wel wat gewicht kun je er aardig mee de hoek om. Het scheelt dat het gewicht vooral onderin zit vanwege de accu's. Dus zeker niet dweileriger dan andere SUV's.

Lage bereik elektrisch. Het ligt er een beetje aan. Als je 3 keer in de week een lange rit hebt is die wat minder geschikt maar gebruik je hem voornamelijk voor woon/werkverkeer met 30/40 km per dag is het een prima vervoermiddel en erg zuinig als je dagelijks oplaadt. Op lange stukken zit ik rond de 1 op 10. Dat compenseer ik grotendeels door de hoeveelheid kleine stukken die wij rijden.

Al met al een auto die weinig verkeerd doet. Ik heb er zelf echter helemaal niets mee. Maar in de basis zou ik het wel aandurven om er zelf een prive aan te schaffen als je hem gebruikt op de wijze zoals beschreven.

Hartelijk dank voor de reacties tot dusver, zeker vanuit eerste hand is dit erg bruikbaar.
Er staat in de planning om ook een proefrit te gaan maken, daar wou ik deze informatie in meenemen.

SSander zei:
- een gehorige, toerenmakende brandstofmotor: Onzin, bij vol acceleren wel hoorbaar, maar valt heel erg mee. Bij constante snelheid gewoon normaal geluid. Koude start is wel erg lawaaierig.
- Brandstofmotor die niet zuinig is als je vermogen vraagt: Ja, 1 op 10 met moeite, 1 op 7 bij doorrijden.
- de stoelbekleding wil geregeld loslaten: Onzin, nog nooit van gehoord en ook niet gemerkt.
- 'dweilerige' besturing: Het is een comfortabele SUV van 1800kg, met nadruk op Comfort....

Nadelen zijn de beroerde zit positie door de slechte stoelen. Het lijken wel klapstoeltjes.
Harde en korte zitting, best brede stoelen waardoor de zijdelingse steun tegen valt.

Mijn auto is het niet, er zijn heel veel auto's die beter rijden. Maarja, de bijtelling...

Duidelijk wat jou bevindingen zijn. Voor wat betreft de stoelen is dat wel een ding voor mij, ik ben zelf 2.01 meter, waardoor stoelen al snel niet de steun geven die ik zoek. Een minpunt van de Outlander.
Bijtelling heb ik verder weinig mee, ik ga de auto privé aanschaffen.

Epica zei:
Maar hoeveel kilometer rij je per jaar? Want als de plannen doorgaan ga je straks ook MRB betalen voor een auto van 1800kilo en dan moet je toch aardig wat kilometers maken omdat terug te verdienen.
Toyota Rav4
toyota-rav4-2-0-vvti-executive-business-automaat-navi-camera.jpg

Klopt inderdaad, vanaf 2020. Waarschijnlijk is dat ook weer een punt waardoor dit slag auto's minder aantrekkelijk gaan worden.

Voor wat betreft de Rav4, zal ik nog eens nader naar kijken. Bedankt voor de tip.

DJ 5977026 zei:
SSander zei:

Duidelijk wat jou bevindingen zijn. Voor wat betreft de stoelen is dat wel een ding voor mij, ik ben zelf 2.01 meter, waardoor stoelen al snel niet de steun geven die ik zoek. Een minpunt van de Outlander.
Bijtelling heb ik verder weinig mee, ik ga de auto privé aanschaffen.
Ik heb het vaker gehoord vandaar dat ik mijn lengte er bij gezet had. De enige manier waarop ts er achter kan komen is zelf proefrijden. De cx5 is zeker een waardig alternatief.

Ik zie nog geen Honda CR-V voorbijkomen. Erg ruim van binnen, en betrouwbaar. Bovendien standaard met AWD. Ik weet niet hoeveel km's je gaat maken per jaar?

Ik rij ook een PHEV. Met normaal rijden haal je wel 1:12. Stoelen vind ik eigenlijk ronduit slecht. Maar ik ben wat betreft redelijk kritisch. Besturing is erg licht en gevoelloos. Bekleding die los zou laten, heb ik geen last van.

Terug
Bovenaan