Moeilijke start bij warme motor.

S7871970

Startmotor
Goedendag,

Sinds 2 maanden een andere auto, vw polo 1.4 trendline bouwjaar 2000. Nu heb ik het volgende probleem: Bij een koude motor start hij altijd zonder problemen. Na een rit waarbij de motor op temperatuur is en ik even de motor heb uitgezet start hij daarna erg moeilijk, als hij eenmaal aanslaat schokt de motor flink, na een paar keer gas geven is dit weg en rijdt hij weer goed. Tijdens het rijden merk je niks en vloeistoffen zijn allemaal op peil.

Iemand enig idee wat dit probleem kan veroorzaken? Motorcode is AKK volgens de autoweek kenteken check.

Al eens gelet op je verbruik? Is dat sinds de problemen omhoog of juist omlaag gegaan?
Mocht je dat op zo'n korte termijn nog niet weten. Waarschijnlijk is het een mengsel probleem. Bijvoorbeeld door een sensor die verkeerde waardes geeft. De temperatuursensor is daarbij wel verdacht.
Even uitlezen op sensorwaarden, en vooral bij warme motor. Kan wat lastig zijn bij een oudere auto, wellicht dat de lokale garage je kan helpen.

Bedankt voor de reactie, zal van de week de sensor laten controleren. Is het ook een symptoom dat het toerental bij de start dan wat hoger ligt dan normaal?

Verhoogd toerental bij starten is vrij normaal, dit is de koudstartregeling. Maar als de computer altijd een signaal krijgt dat de koelvloeistoftemperatuur -10 is klopt het mengsel niet voor de warme motor door teveel brandstof.

Valse lucht of een te hoge sensorwaarde (te weinig brandstof) kan ook voor dit soort problemen zorgen.

Als het verbruik omlaag is gegaan kan dat duiden op te wenig brandstof. Dus controleer ook op valse lucht, zoals een gescheurde rembekrachtigingsslang.

Het is niet goed voor de katalysator, maar doet hij het beter als je gas geeft tijdens het (warm) starten?

Het is niet goed voor de katalysator, maar doet hij het beter als je gas geeft tijdens het (warm) starten?
Ja als ik flink gas geef slaat hij sneller aan. Als ik een paar keer probeer te starten zonder gas te geven ruik ik overigens wel een flinke benzine geur.

Terug
Bovenaan