Mogelijke alliantie tussen BMW, Renault en Stellantis

Marleen

Asfaltkampioen
Vandaag op de frontpage:

Nu de auto-industrie het stevig voor de kiezen krijgt, is meer samenwerking mogelijk de oplossing. Stellantis en Renault lijken wat naar elkaar toe te trekken en ook BMW zou aan willen haken.

Een fusie is voorlopig nog een te stevige term, maar er is volgens Il Sole 24 wel sprake van gesprekken over een mogelijke alliantie. Stellantis, Renault en BMW zouden volgende week tijdens de Autosalon van Parijs om tafel gaan om de mogelijkheden te bespreken. Er zou ook al een leider op het oog zijn: Luca de Meo. ( Carlos Tavares van Stellantis stevent op zijn afscheid/pensioen af.

Voorlopig zijn het nog geruchten, maar waar rook is, is ook in de auto-industrie regelmatig toch vuur. Een alliantie tussen deze drie partijen zou het grootste samenwerkingsverband in de auto-industrie zijn. Het is natuurlijk nog maar de vraag wat marktautoriteiten daarvan vinden. Om je een idee te geven van welke automerken dan onder één hoedje zouden opereren, sommen we ze even voor je op: Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Alfa Romeo, DS, Lancia, Abarth, Maserati, Vauxhall, Jeep, Ram, Dodge, Chrysler, Renault, Dacia, Alpine, BMW, Mini en Rolls-Royce.

Ter aanvulling:
Fusies zorgen voor overlappingen en dikwijls maakt het bepaalde merken overbodig. BMW is complementair met Stellantis/Renault. Maar tussen Renault en Stellantis zijn er heel wat overlappingen. Zo zou een fusie tussen Stellantis en Renault, leiden tot de oprichting van een reus met 18 merken (15 Stellantis-merken en 3 Renault-merken (met Dacia en Alpine)). En het is onwaarschijnlijk dat ze allemaal zullen overleven, ook omdat er een aantal Stellantis-merken zijn die het moeilijk hebben (Abarth bijvoorbeeld, maar ook Maserati en DS).

Stellantis, met zijn portfolio van 15 merken, wordt momenteel al geconfronteerd met overlappingen en beheert modellen en merken voornamelijk op geografische basis. In zijn melkwegstelsel heeft alleen Jeep een wereldwijde dekking, terwijl de anderen, waaronder Peugeot, feitelijk de grenzen van Europa niet verlaten. Het positioneren van modellen en merken kost enorm veel geld en het is helemaal niet eenvoudig om ze van elkaar te laten onderscheiden. Marketing helpt dikwijls om overlap te voorkomen. Voorbeeld: de nieuwe Citroën C3 is het zusje van de nieuwe Fiat Panda. Ze delen dezelfde Smartcar-architectuur, aandrijflijn en veel plaatwerkonderdelen, maar het zijn twee modellen die verwijzen naar een verschillend (historisch) verhaal en gericht op verschillende gebruikers.

In februari klonk het zo :

Op dit moment is Tavares van mening dat de autosector nog niet volledig heeft begrepen welke impact ze zal ondergaan, en hij verklaarde zelfs in een interview dat degenen die niet kunnen volgen, zullen verdwijnen: “Het is vrij duidelijk dat degenen die geen concurrerende batterij-elektrische voertuigen kunnen produceren qua kosten, geconfronteerd zullen worden met een existentieel probleem,” legde hij uit.

“In deze Darwinistische wereld zijn degenen die hun resultaten kunnen beschermen degenen die morgen zullen winnen”, vertelde hij aan het persbureau Bloomberg, waar hij ook aangaf klaar te zijn voor elke vorm van consolidatie. Met andere woorden: Tavares zet de deur wijd open voor een fusie met een andere grote speler in de sector. En volgens hem is het een dringende zaak, want als de auto-industrie niet in beweging komt, zal ze verdwijnen onder de aanval van de Chinese industrie.

Als het om een fusie met Renault zou gaan, moet de Mededingingscommissie nog groen licht geven, aangezien dit scenario de mogelijkheid van een trust zou openlaten. Dit omdat de twee groepen samen goed zouden zijn voor 40% van de verkochte personenauto’s in Europa. Dat gezegd hebbende, zal Europa ook moeten beseffen dat het winnen of verdwijnen wordt…
(bron: gocar.be)

• Leuk
Waarderingen: DBAA
BMW en Re
Ik snap dat merken gaan samenwerken, maar als je al 15 merken hebt (en daarmee ook al verschillende grote 'oude' autofabrikanten) en je moet nog steeds gaan samenwerken, dan doe je echt iets niet goed. Ik vraag me ook af of zo'n nog grotere samenwerking wel door de mededingingsrichtlijnen komt.
Hier sluit ik mij bij aan. BMW en Renault en Ford lijkt mij meer een logische keuze.

Ik snap dat merken gaan samenwerken, maar als je al 15 merken hebt (en daarmee ook al verschillende grote 'oude' autofabrikanten) en je moet nog steeds gaan samenwerken, dan doe je echt iets niet goed. Ik vraag me ook af of zo'n nog grotere samenwerking wel door de mededingingsrichtlijnen komt.
Het ligt er natuurlijk ook aan op welk gebied je gaat samenwerken. Renault en Stellantis hebben weinig te bieden aan BMW, maar samen in kopen op het gebied van bijvoorbeeld accu's en dat soort dingen kan altijd interessant zijn.

Intussen werden de geruchten door Tavares ontkend. "pure speculatie", noemde hij het.

Over zijn nakende pensioen / vervanging als CEO: In 2026 is hij 68 jaar, wat volgens hem “een redelijke leeftijd is om met pensioen te gaan. Daarom is mijn vervanging zeker een optie. Iets wat mijn vrouw graag zou willen en aangezien ik een goede echtgenoot ben..."

Over de problemen in de VS zei hij dat deze ruim vóór het aflopen van zijn contract, verwacht in 2026, zullen worden opgelost. “De problemen houden hoofdzakelijk verband met een marketingplan dat in de VS niet werkte. Maar we zijn bezig dit te corrigeren. De merken van Stellantis hadden in september een marktaandeel van 8,1%, vergeleken met 7,2% in juli. Op dezelfde manier is onze voorraad bij Amerikaanse dealers de afgelopen drie maanden met 50.000 auto's verminderd."

visite-du-directeur-general-de-stellantis-carlos-tavares-dans-l-usine-du-constructeur-automobile-de-sochaux-photo-lionel-vadam-1727953283.jpg

Bron en een livefeed van het bezoek van Tavares aan de fabrieken van Peugeot in Sochaux:

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: DBAA
Zo krijg je dus allemaal 'koelkasten'. Krek eender techniek maar in andere jasjes. De Europese bouwes mogen zich wel eens achter hun oren krabbelen hoe het toch komt dat ze het zo moeilijk hebben.. misschien toch gewed op het verkeerde paard? Slim van vooral Japanse merken om de kat uit de boom te hebben gekeken.

Mede door doorgeslagen regelgeving op het gebied van milieu en veiligheid zijn auto's in Europa bijna onbetaalbaar geworden, dat zie je terug in de verkopen.

En als je mede door die regelgeving flink hebt geinvesteerd in auto's waar weinig vraag naar is, heb je dus een dubbel probleem. Merken die minder afhankelijk zijn van de Europese markt, hebben daar minder ook last van.

De problemen houden hoofdzakelijk verband met een marketingplan dat in de VS niet werkte. Maar we zijn bezig dit te corrigeren. De merken van Stellantis hadden in september een marktaandeel van 8,1%, vergeleken met 7,2% in juli. Op dezelfde manier is onze voorraad bij Amerikaanse dealers de afgelopen drie maanden met 50.000 auto's verminderd."

Als er al meer is verkocht, dan zal dat ongetwijfeld komen door de enorme kortingen. 10,20,30% op een voorraad model. Ze zijn gewoon te duur in een markt waar mensen minder

Carlos zal het niet volhouden tot zijn einde contract denk ik. En ze zullen echt met een saneringsplan moeten komen.

onvermijdelijk in tijden van crisis
Ik zou eerder zeggen: onvermijdelijk in tijden van paradigm shifts. Wat nu gebeurt zie je bij alle paradigm shift, ongeacht het soort product, ongeacht overheidsbeleid etc. Er komt iets nieuws, de 'new kids on the block" zien mogelijkheden, proberen dat met of zonder succes. Bestaande partijen willen het liefst niet meedoen omdat het hun bestaande business kannibaliseert, en zijn vaak net te laat om toch in te stappen. En moeten dat vervolgens meer investeren dan wat ze eigenlijk kunnen om de achterstand in te halen. Klassiek bedrijfskunde verhaal. En iedere keer zie je het weer gebeuren, terwijl iedereen toch beter zou moeten weten gezien eerdere shifts.

Op het YT kanaal van Thomas Sieber is eea te zien/horen over de automarkt in de VS.En dan met name over Stellantis. Dodge Hornet als verkoop sof maar ook over de Dodge Ram. Chrysler wat 1 model heeft. etc.

Maar ook over andere merken gaat het.

Terug
Bovenaan