Mooie verschijning met minimaal 150 pk voor €15.000

Is 4278424

Startmotor
Best autoliefhebbers,

Ik ben op zoek naar een leuk uitziende (binnen en buiten) hatchback of stationwagen in het C of D segment waarmee ik de komende 2 of 3 jaar mee vooruit kan. Auto wordt grotendeels gebruikt voor 1 persoon.

- Budget € 15.000
- Kilometers per jaar: 20.000
- Diesel of benzine
- Lichte voorkeur voor handgeschakeld
- Kilometerstand tot 250.000
- Minimaal 150 pk
- Een auto die niet overal op de hoek staat

Autospecifieke eisen:
- Cruise controle
- Airco
- Leder interieur
- Stoelverwarming
- Achteruitrijcamera

Auto's waar ik zelf aan zit te denken:
- Alfa Romeo 159 ti 1750 tbi
- Jaguar XF 2.2D
- Mercedes S205 (2014+) (Niet heel uniek, ik weet het)
- Mazda 6 (2014+)

Ik hoor graag jullie suggesties! Constructief afkraken van mijn shortlist is ook toegestaan.

De Mazda6 was de eerste was ik aan dacht maar het interieur van de eerste reeks vind ik niet zo mooi. De auto heeft 2 facelifts gehad (laatste natuurlijk het mooist) en de 1e facelift had ook al een veel mooier interieur. Zou dan wel voor benzine gaan en de handbak.

Alleen met jouw budget, 2014+, handbak en benzine staat alleen op gaspedaal.nl niet eentje.

Ik zou met jou kilometers geen diesel kopen.
Ik zou eerder voor een Giullieta gaan ipv een 159

Niet op elke hoek te vinden. Mooi is subjectief.

Ook deze, bijzonder goede auto's.

D segment, hatchback én stationwagen in 1 auto. En je houdt nog geld over! Unieker nog dan bovenste twee.

Deze is verkocht maar zoiets is ook wel leuk en uniek.

Of moet je misschien iets specifieker zijn met jouw eisen..?

D segment, hatchback én stationwagen in 1 auto. En je houdt nog geld over! Unieker nog dan bovenste twee.

Minder uniek, maar wel een stuk jonger van hetzelfde merk:

Maatje kleiner, maar zeker ook leuk:

Of eentje van een wat minder bekend merk:

Je beperkt jezelf wel enigszins door je autospecifieke eisen. Daar heb ik in mijn selectie ook niet specifiek rekening mee gehouden. Maar op zich is het natuurlijk goed dat je voor jezelf weet wat je perse op een auto wil hebben.

Auto's waar ik zelf aan zit te denken:
- Alfa Romeo 159 ti 1750 tbi
- Jaguar XF 2.2D
- Mercedes S205 (2014+) (Niet heel uniek, ik weet het)
- Mazda 6 (2014+)
Ik heb de afgelopen 5 jaar een 159 1750 Tbi gereden, tot een maandje of twee geleden.
Hou er rekening mee dat de auto in basis al best oud is (2005 kwam deze op de markt). Dat merk je wel aan e.e.a. Fijn sturende wagen verder en nog steeds (vind ik) een mooi ding om te zien.
Toch raad ik je dan een Giulietta Ti aan. Stukje moderner en minder zwaar/lomp en wat mij betreft ook een mooie en originele verschijning.

Ik vind dit onder hatchback vallen:
BMW Z4 (2 zits cabrio met metalen vouwdak), vanaf modeljaar 2008
Mercedes SLK (zoals Z4)
(Z4 is wat sportiever, de SLK meer bedoeld als een all day ride).

Audi A5
Lexus is300h
Kia Optima
Suzuki Kizashi
Honda Civic

Excuses voor de late reactie, ik had wat problemen met inloggen :censored:
Iedereen bedankt voor het meedenken! Nieuwe suggesties zijn uiteraard ook nog welkom.

Ik zou met jou kilometers geen diesel kopen.
Ik zou eerder voor een Giullieta gaan ipv een 159
Qua uiterlijk vind ik de 159 een stuk mooier, ook al is wel duidelijk te zien dat hij wat ouder is. Mensen lijken wel positief over de Giulietta. Ik zal de ze de komende tijd eens in de gaten houden.

Niet op elke hoek te vinden. Mooi is subjectief.

Deze is verkocht maar zoiets is ook wel leuk en uniek.

Of moet je misschien iets specifieker zijn met jouw eisen..?
De 5 Serie GT vind ik een vrij lomp apparaat, maar toen kwam opeens de 4 serie GranCoupe in mijn gedachten. Budget is daar eigenlijk net wat te klein voor.

Van de Talisman meen ik me te herinneren heel veel negatieve verhalen gehoord te hebben, maar wellicht valt dat reuze mee. Wel een leuke auto.
Minder uniek, maar wel een stuk jonger van hetzelfde merk:

Maatje kleiner, maar zeker ook leuk:

Of eentje van een wat minder bekend merk:

Je beperkt jezelf wel enigszins door je autospecifieke eisen. Daar heb ik in mijn selectie ook niet specifiek rekening mee gehouden. Maar op zich is het natuurlijk goed dat je voor jezelf weet wat je perse op een auto wil hebben.
Als Lexus een hatchback / liftback had + non-hybride, dan had ik er direct 1 gekocht.

Uniek is het zeker! Die halve hood scoop is wel wat overdreven voor een auto met 170pk.

Ik vind dit onder hatchback vallen:
BMW Z4 (2 zits cabrio met metalen vouwdak), vanaf modeljaar 2008
Mercedes SLK (zoals Z4)
(Z4 is wat sportiever, de SLK meer bedoeld als een all day ride).

Audi A5
Lexus is300h
Kia Optima
Suzuki Kizashi
Honda Civic
Z4 is wel echt te klein. De reden om hatchback of stationwagen te willen is omdat ik er af en toe wat grotere dingen worden vervoerd.
Audi A5 is overigens nog wel een aardig idee.

TLDR: Veel goede opties, met name de Audi A5 + Alfa Giulietta. + eventueel Renault Talisman (als laatstgenoemde betrouwbaarder + beter is dan ik me meen te herinneren)

Talisman is qua betrouwbaarheid gewoon goed, vooral na mid 2017meen ik. Maar er zijn Renault kenners die dit beter kunnen uitleggen zoals @ak2

Talisman is qua betrouwbaarheid gewoon goed, vooral na mid 2017meen ik. Maar er zijn Renault kenners die dit beter kunnen uitleggen zoals @ak2
In 2020 heb ik veel gekeken naar een Renault Talisman, en het is gewoon een goede, comfortabele en betrouwbare auto.

Ik zou zelf kijken naar een Renault Talisman vanaf productie mei 2017 met standaard Android Auto en Apple Carplay. De Multimedia is dan sneller.
De automaat heeft ook een betere koeling, ook al vielen de problemen in de praktijk wel mee. En als er problemen waren met de automaat dan zijn deze meestal onder garantie al gerepareerd.
De eerste auto's van de productie waren wisselend in afwerking. Maar vaak is dat al door de dealer hersteld.

Belangrijk voor elke occasion is dat er goed voor gezorgd is.
Dat is nog belangrijker dan het bouwjaar.

Mijn broer heeft jarenlang een Renault Talisman diesel uit 2017 gehad, en was er bijzonder tevreden over. Het is de enige lease auto waar hij het contract steeds van heeft verlengd, totdat de leasemaatschappij dit niet meer wilde doen.

Laatst bewerkt:
Ik vind de Peugeot 508 (2e generatie, vanaf 2019) een mooie auto, zowel van binnen als van buiten.

Van de 1.2 weet ik inmiddels dat je daar beter zover mogelijk bij uit de buurt kunt blijven, maar hoe zit dat met de 1.6 liter met 180pk?

Mocht het relevant zijn:
- bouwjaar 2019 of 2020 om het binnen budget te houden
- het gaat om een automaat

En zijn er verder nog belangrijke dingen om naar te vragen/kijken bij dit model?

De Peugeot 508 met 1.6 is gewoon een betrouwbare auto met weinig aandachtspunten. Kijk gewoon of de auto goed onderhouden is, naar de historie, en of er netjes mee om is gegaan. En of de auto goed rijdt.

De Peugeot 508 ziet er op de foto’s netjes en mooi uit, ik zag wel dat de APK is verlopen. Als die al langer te koop staat kun je vaak een goede deal maken.
Ik zag verder geen dingen op het eerste gezicht.

Ik vind de 508 ook een fantastische auto en het rijdt ook fijn.
Heb recent met 2 exemplaren proefritten gemaakt.
Wat voor mij een groot nadeel is is dat de binnenspiegel laag hangt. Ik ben 1.90m en met de stoel in de laagste stand is het nog steeds best hinderlijk.
Het went wel, maar ontneemt echt een stuk zicht.
Daarnaast vind ik de stoelen erg smal. Je voelt de wangen in je been duwen. Maar beide is ook persoonlijk natuurlijk.

Ik had zelf de 508 eigenlijk hierom al afgeschreven, maar ga het komende week nog 1 kans geven omdat ik het gewoon een prachtige wagen vind in de juiste uitvoering

Ik vind de 508 ook een fantastische auto en het rijdt ook fijn.
Heb recent met 2 exemplaren proefritten gemaakt.
Wat voor mij een groot nadeel is is dat de binnenspiegel laag hangt. Ik ben 1.90m en met de stoel in de laagste stand is het nog steeds best hinderlijk.
Het went wel, maar ontneemt echt een stuk zicht.
Daarnaast vind ik de stoelen erg smal. Je voelt de wangen in je been duwen. Maar beide is ook persoonlijk natuurlijk.

Ik had zelf de 508 eigenlijk hierom al afgeschreven, maar ga het komende week nog 1 kans geven omdat ik het gewoon een prachtige wagen vind in de juiste uitvoering
Ik ging laatst proefzitten in een nieuwe 508 maar kon met mijn 1.98 en 130kg geen normale zithouding vinden in de auto waar ik ook nog eens de tellers normaal kon zien. Wel jammer vond ik het.

Ik kwam deze advetentie tegen: https://www.autotrack.nl/a/peugeot-508-benzine-2019-56028577

Hij staat te koop sinds januari 2025, en volgens mij daarvoor ook al 6 maanden. Ik ben dus een beetje huiverig dat er iets niet klopt. Prijs is redelijk stevig, maar hij zit wel goed in de opties. Bedrijf heeft goede beoordelingen.

Wat vinden jullie? Mis ik iets?
Een ruim 6 jaar oude auto met 135k op de klok, in een carrosserie variant die bijna niemand meer schijnt te willen, en dan een opvallende kleur ipv grouwgrijs wat iederen wil. Ik kan me wel voorstellen dat die wat langer staat iig

Ik ging laatst proefzitten in een nieuwe 508 maar kon met mijn 1.98 en 130kg geen normale zithouding vinden in de auto waar ik ook nog eens de tellers normaal kon zien. Wel jammer vond ik het.
Zeker nooit eerder in een Peugeot met i-cockpit gezeten?
Juist het kleine stuur en hoge tellers zijn voor lange mensen prima.
Ik vond dat in mijn 308 super en was er tijdens de proefrit met de 508 ook meteen fan van.
Had je ook last van de stoelen zelf?

Een ruim 6 jaar oude auto met 135k op de klok, in een carrosserie variant die bijna niemand meer schijnt te willen, en dan een opvallende kleur ipv grouwgrijs wat iederen wil. Ik kan me wel voorstellen dat die wat langer staat iig
Ik denk ook dat de prijs te hoog is in combinatie met de kilometerstand. Wel echt een mooie uitvoering en die kleur is in het echt ook heel gaaf!

Bedankt voor jullie reacties en tips!
Ik zal tijdens de proefrit extra letten op de zitpositie tov het stuur (die ook in de verschillende reviews wat gemengde reacties oplevert), de spiegel en de zitting zelf.

Bij onze Peugeot 308 van de 2e generatie had ik zelf geen enkele problemen met de zitpositie, maar wellicht is de 508 weer net anders.

Hopelijk is er nog wat mogelijk met de prijs :D

Zeker nooit eerder in een Peugeot met i-cockpit gezeten?
Juist het kleine stuur en hoge tellers zijn voor lange mensen prima.
Ik vond dat in mijn 308 super en was er tijdens de proefrit met de 508 ook meteen fan van.
Had je ook last van de stoelen zelf?
Om de tellers goed te kunnen zien moest het stuur zo laag dat het tegen mijn knieën aan kwam of ik moest kiezen voor een deel slecht zien.

Ik heb laatst een proefrit gedaan met een e5008 en sindsdien ben ik primair gaan letten op de stoelen want het viel mij op dat die van de Peugeot echt gemaakt was voor smalle mensen. Stoelen met zulke harde en brede wangen zijn echt niet praktisch.

1.6 THP zijn inderdaad een stuk betrouwbaarder dan zijn 1.2 broertje.
Gewoon ff internet afstruinen en je weet genoeg.
De 1.6 met THP is wel wat anders. De tweede generatie is/was leverbaar met een 1.6 e-THP met 165 pk, de 1.6 PureTech met 180 pk en de bovenstaande 225 pk. Van die 180 pk kan ik sowieso zeggen dat die betrouwbaar is.

Ik kwam deze advetentie tegen: https://www.autotrack.nl/a/peugeot-508-benzine-2019-56028577

Hij staat te koop sinds januari 2025, en volgens mij daarvoor ook al 6 maanden. Ik ben dus een beetje huiverig dat er iets niet klopt. Prijs is redelijk stevig, maar hij zit wel goed in de opties. Bedrijf heeft goede beoordelingen.

Wat vinden jullie? Mis ik iets?
Ik zie nu dat die rode in Stadskanaal staat. Ik weet niet hoever je moet rijden, maar in Damwoude staan ook regelmatig mooie exemplaren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan