MWH: BX.TA.110.IQ.+ - Saab weg, iets geks erbij

Na een paar jaar zonder wijzigingen is er nu toch eens wat veranderd in het wagenpark. Zoals eerder beschreven mocht de Saab wel weg. Ik heb de prijs van vorig jaar flink laten zakken, hem nog eens in wat Saabgroepen geadverteerd en toen was het snel gebeurd. Hij is naar een enthousiaste Drent gegaan die van plan is om de nodige pijnpuntjes aan te gaan pakken.

Bij de verkoop kwam ik er nog achter dat ik mezelf tekort heb gedaan: Ik had al die jaren in een verkeerd afstelde stoel gereden... Hoe dan? De koper zei na de proefrit dat hij niet lekker zat, terwijl hij dat in andere 9-3's nooit zo had ervaren. Een korte speurtocht leidde tot de ontdekkig van busjes onder de stoelrails... Blijkbaar was een vorige eigenaar zo klein dat de stoel wat verhoogd is. Na de busjes er direct tussenuit te hebben gehaald bleek ik ineens ook een stuk fijner te zitten, met meer steun voor de bovenbenen.

De reden om toch eens wat meer vaart achter de verkoop van de Saab te zetten is niet voor iedereen te begrijpen. Een vriend van me is verhuisd en zijn auto's moeten nu ook verhuizen. Dat zijn er nogal wat, ik vind autorijden en klooien met trailers leuk, dus ik heb aangeboden een week vrij te nemen, een auto te kopen en hem daarmee te helpen. Daarvoor moest nog wel wat gebeuren:
1) Saab verkopen want ik wil niet méér auto's. Zoals gezegd, gelukt.
2) BE-rijbewijs halen. Wilde ik al langer, eindelijk doorgezet. Dagcursus gedaan, pas de problème.
3) een trekauto kopen.

Oké, puntje 3 was strikt gezien niet nodig. Ik kon ook best een auto lenen. Maar ik zag in deze omstandigheid een mogelijkheid om eens voor korte tijd een 'belachelijke auto' te rijden die ik anders nooit zou kopen. Ik zat te azen op een dikke diesel, maar net toen het concreet werd haalde de oranje man uit het westen een geintje uit en vloog de dieselprijs omhoog. Het moet wel een beetje leuk blijven, dus ik ben op zoek gegaan naar ongeveer de goedkoopste auto op lpg met 2+ ton trekgewicht die ik kon vinden. Vooral door de lage prijs kom je automatisch uit bij auto's die niemand wil hebben, en dat vind ik alleen maar leuk. Resultaat:

Ik ben van het type "eerst plaatjes kijken". Ik schrok me rot. Maar na het lezen snap ik het. Leuk!

Hoeveel auto's moeten verplaatst worden?

De aankoop was ook wel een leuk dagje. Ik had een halve dag vrij genomen en een vriend (die een keurige Passat GTE rijdt, om aan te geven wat voor stijl auto hij normaal vindt) ging mee. De Ssangyong stond in Hoogeveen, schijnbaar het Apeldoorn van het noorden qua autohandelaren. Dat bleek ook wel. Op een overvol terreintje met een golfplaten keet erop stond deze auto klaar. De auto's die ervoor stonden waren op straat gezet, anders kon je er nooit uit. De man kwam aardig over, maar wist helemaal niets van de auto want hij deed alleen in inruilers die niemand anders wilde hebben. Tenminste, zo interpreteerde ik de uitleg van zijn handel. De Nissan Platina die laatst op dit forum voorbij kwam stond er toen ook. Hij had ook nog geen tijd gehad om iets aan de auto te doen, schijnbaar waren de andere auto's wel gewassen en gezogen...

Maar hij start en loopt zo, zei hij. Even de sleutel omdraaien, de linksonder in het dashboard gebeunde startknop indrukken en hij doet het! Euh. Totdat ik het probeer. Geen kik. Meer uitleg: Sleutel omdraaien, terug laten komen en dan de knop in blijven drukken. Dat is schijnbaar de truc. Je komt er in elk geval niet zomaar mee weg, laten we dat maar als een voordeel zien.

Eenmaal lopend komt er een zagende resonantie uit de motorruimte. Het lijkt iets wat een beetje los ligt misschien, maar we kunnen niets vinden. Misschien zit het dieper... Maar hij loopt. Rijden dan maar.
Ik moest al bijna steken om van het terrein af te komen, de draaicirkel is een stuk groter dan ik had gedacht. En toen viel de motor uit... Het zal mijn onhandigheid met een andere auto wel zijn. Starten, rijden, en bij het opschakelen valt hij weer uit. Ik ben toch niet helemaal incompetent? Ik heb een heel klein blokje om gereden, maar zo'n beetje elke 100 meter liet hij het afweten. Daarna startte hij wel direct... Maar zo gaan we er niet mee verder.

Terug voor overleg. Misschien is de LPG op? Het knopje laat wel allerlei lampjes zien, maar hoe je het afleest spreekt niet voor zich. Erop drukken is te proberen. *piep* En nu? Zijn we nu omgeschakeld naar benzine misschien? Nog eens een rondje rijden. Geen probleem, hij blijft lopen. Blijkbaar gaat het op benzine wel goed. Maar daarvoor ga ik hem niet kopen. Ik wil wel zeker zijn dat LPG ook werkt.
De verkoper verwijst ons naar een LPG-station verderop op het bedrijventerrein. "Ga daar maar wat tanken, als je hem niet koopt dan betaal ik het je terug en anders verrekenen we het bij de prijs." Goed, dan weet ik ook direct hoe ik LPG moet tanken. Nooit eerder gedaan.

Zo gezegd, zo gedaan. Beetje LPG erin. Omschakelen. En nu blijft hij lopen. Gekke geluiden uit de motorruimte blijven voortduren, waarschuwingslampjes blijven branden, het ding ziet er niet uit, maar het functioneert. Ik waag de gok. En inderdaad, na het overeen komen van een prijs deed de beste man er nog keurig wat vanaf voor de getankte LPG. Dat de benzinetank ook vrijwel leeg was, olie en kvs ook op minimum stonden en er ook geen ruitensproeiervloeistof in zat, tsja.

Ik ben van het type "eerst plaatjes kijken". Ik schrok me rot. Maar na het lezen snap ik het. Leuk!

Hoeveel auto's moeten verplaatst worden?
Tientallen. Ik help een stukje, maar aangezien een enkele reis in ideale omstandigheden 2 uur kost, verwacht ik maar één rit per dag te kunnen doen met files en op- en afladen erbij. Misschien dat ik ga proberen 2 te redden op sommige dagen. Ik ga het in elk geval niet redden om alles over te hevelen...

Goeie actie! Ook mooi voor het EMWalhalla (y)
Ik wilde hem snel verkopen, maar inmiddels zitten we daar zo dicht op dat dat ook nog wel kan inderdaad.

Ik zou er nooit aan denken om een SsangYong aan te schaffen, hoe klein m'n budget ook zou zijn, maar ik vind het toch altijd leuk als ik er eentje ziet rijden. Het is toch een merk met een eigenzinnig karakter.

Ik zou er nooit aan denken om een SsangYong aan te schaffen, hoe klein m'n budget ook zou zijn, maar ik vind het toch altijd leuk als ik er eentje ziet rijden. Het is toch een merk met een eigenzinnig karakter.
Gewoon omdat het merk niet bekend is, en je er dus niet aan denkt? Ze zijn volgens mij niet slecht. En ik kan niet bijhouden hoe vaak ik heb gehoord "Dat is er zo eentje met Mercedes techniek toch?" Blijkbaar heeft het ergens toch een goede indruk achtergelaten.

Gewoon omdat het merk niet bekend is, en je er dus niet aan denkt? Ze zijn volgens mij niet slecht. En ik kan niet bijhouden hoe vaak ik heb gehoord "Dat is er zo eentje met Mercedes techniek toch?" Blijkbaar heeft het ergens toch een goede indruk achtergelaten.
Hebben de latere modellen dat ook nog? Ik kan het me uit de jaren ‘90 wel herinneren van de Musso en de Korando.

Hebben de latere modellen dat ook nog? Ik kan het me uit de jaren ‘90 wel herinneren van de Musso en de Korando.
Het is me niet helemaal duidelijk eerlijk gezegd. M161-951 wordt het meest genoemd als motorcode, waarover ik weinig kan vinden. Gezien de codering verwacht ik dat het op zijn minst een doorontwikkeling/licentie zijn van Mercedes. Maar her en der staat ook dat het een M111.970 is. Dat is echt Mercedes, maar na 1997 alleen nog als licentieproduct verkocht.

Iemand op het www, betrouwbaarheid onbekend, beweert het volgende: "they are very similar. m161 is the engine that sangyong use from Mercedes Benz. Basicly m mean it has application to vehicles out side of Mercedes Benz cars. There are some very small diffrences. 161 is based on the early 90s m111 with a clutch fan the later M111 used electronic cooling fans."

Tientallen. Ik help een stukje, maar aangezien een enkele reis in ideale omstandigheden 2 uur kost, verwacht ik maar één rit per dag te kunnen doen met files en op- en afladen erbij. Misschien dat ik ga proberen 2 te redden op sommige dagen. Ik ga het in elk geval niet redden om alles over te hevelen...
Heeft 'ie een autobedrijf?

Affijn, op dagen dat je er geen twee kan doen, kan je wel al voorbereiden en laden voor de volgende dag.
Ik zou dat ook zo kunnen doen voor een weekje. Net als jij houd ik van autorijden én klooien met aanhangers.

We zijn inmiddels al een maandje verder na aankoop, en ondanks dat ik me had voorgenomen niets aan de Ssangyong te doen, is het toch aantrekkelijk om wat kleine dingetjes te verbeteren. Te beginnen met uitmesten. Kilo's zand kwamen uit hoeken en gaten. En nog steeds is hij van binnen niet schoon te noemen...

Rondneuzend in de techniek was duidelijk dat er de laatste jaren maximaal is bespaard op onderhoud. Zoals gezegd, alle vloeistoffen op minimum, verschillende (maten/seizoenen) banden erop van budgetmerken, storingslampjes... Een oliewissel vond ik wel het minste om de auto wat liefde te tonen, dus gedaan. Andere vloeistoffen heb ik bijgevuld waar nodig, oude storingen (waar ik niets van merkte) heb ik gewist.

Optisch waren ook wat dingetjes makkelijk te verbeteren. Een schaafplek op de zijkant werd met wat polijsten (door mijn vader, die heeft er meer ervaring mee en hij kan het niet laten...) een stuk minder zichtbaar:

naar

De velgen aan de rechterzijde waren behoorlijk afgebladderd. Ik had nog wat velgenspray staan die ik ooit voor de Panda had gekocht, dus die maar even grof erop geflatst. Van een afstandje lijkt het weer wat. Van dichtbij is het afschuwelijk, maar boeiuhnd, dat was het al.

Aha! Komt @Pjotr ’s FSO daar ook niet vandaan?
Klopt! In zijn enthousiasme om nieuwe auto's aan de collectie toe te voegen ontkomt hij niet aan af en toe wat uitdunnen...

Wat een heerlijk dwaze aanschaf, goed verhaal ook. En ik moet zeggen, dit is nu typisch zo'n auto die relatief beter op het netvlies is gaan liggen omdat andere modellen dat minder zijn gaan doen.

Hopelijk blijft hij werken zoals het hoort en dient hij zijn doel. Ik ben wel bang dat je er nog even aan vastzit. De markt voor deze auto's lijkt me behoorlijk klein, al zal de LPG-installatie wel helpen. Aan de andere kant, als hij het gewoon blijft doen lijkt het me geen straf om wat langer mee te rijden.

Terug
Bovenaan