navn bericht in AD 13-8-2026. Auto te water? gebruik de noodknop om de zijramen te open

kees 3356733

Net ingestapt
Ik heb een Opel astra L uit 2023. Hoe kan ik de ramen van de portieren op afstand openen? Van alles geprobeeerd, ook raam open, 5 sec vasthouden, sluiten en weer 5 sec vasthouden. Is er een mogelijke software oplosssing voor deze voorziening?

Rij niet het water in... en als dat toch gebeurt werken de raamschakelaars vaak wel. Zo niet, lifehammer, open dak of de gebeden der stervenden....

Als de auto te water raakt werken de raamschakelaars nog wel even. Je ziet het ook vaak in persfoto's van een auto te water dat de verlichting ook nog blijft werken. Ook blijven de raamschakelaars nog een tijdje werken wanneer de auto van contact af wordt gehaald.

Er bestaat geen noodknop. Dat is echt een foute gedachtegang.

Als het gaat om de functie om de ramen met behulp van de vergrendel/ontgrendel knop op de sleutel te openen dan ook hierbij DIT IS GEEN NOODKNOP.
Dit is een comfortfunctie die niet op alle auto's bestaat en in veel auto's ook naar wens van de eigenaar kan worden uitgeschakeld. Ook is de betrouwbaarheid daarvan niet hetzelfde als de betrouwbaarheid van de raamschakelaars in de auto zelf.

Ik kan ook geen bericht vinden van het AD wat dit zegt. Of ze moeten het bericht vanwege een fout alweer hebben teruggetrokken.

Mislukt dit allemaal:
Gebruik een lifehammer, desnoods op de achterste zijramen of het achterraam (voorraam gaat je niet lukken, voorste zijramen zijn ook soms gelaagd). Ander alternatief: dan gewoon de deur openen, maar dat heeft als nadeel dat dit pas lukt wanneer de waterstand in de auto ongeveer gelijk is aan die buiten de auto.

Ik denk dat het over dit bericht gaat:

Het artikel is weinig informatief: het ezelsbruggetje is ook al geen hoogvlieger:"Gordel los, raam open en eruit" (...?)

Zorg dat je een lifehammer hebt. Weet ook dat je met alle kracht en macht moet inzetten. Politieagente Ellie Lust had er moeite mee:Youtube . Misschien is een 300-500g hamer een beter idee.

Maar zoals gezegd, probeer liever raampjes zo snel mogelijk te openen. Ik heb ook ooit vernomen dat je de voorruit bij de randen eruit kan duwen met je benen. Je duwt hem niet kapot maar je drukt hem uit de kitranden.

De voorruit eruit duwen kon alleen in de tijd dat voorramen niet verlijmd waren. Zelfs bij mijn oldtimers zijn er al auto's bij met verlijmde voorramen dus dat advies mogen we nu wel achterhaald noemen.

Ik denk dat het over dit bericht gaat:

Het artikel is weinig informatief:
DPG en weinig informatieve berichten.... 1 groot belgisch nieuwsrecycle moloch.....

Ik heb een Opel astra L uit 2023. Hoe kan ik de ramen van de portieren op afstand openen? Van alles geprobeeerd, ook raam open, 5 sec vasthouden, sluiten en weer 5 sec vasthouden. Is er een mogelijke software oplosssing voor deze voorziening?
Kees, ben je er nog?

Terug
Bovenaan