Net over de grens (DL)

MCW 41

Petrolhead
Sinds ik in Salland woon is Duitsland niet zo heel ver weg. Alleen op basis van google maps vind ik het lastig om te zien wat nou echt mooi is. En dan bedoel ik natuur, landelijke omgeving, mooie (oude!) dorpjes/gehuchten en steden. Als ik er naar zoek dan komen ze vaak aan met bv Monschau (wel eens geweest trouwens) maar 3 a 4 uur rijden is voor mij niet "net over de grens". Kennen jullie nog mooie plekken dichterbij? En dan bedoel ik niet grotere steden als Keulen en Essen (Wuppertal vorige week geweest, vond ik wel wat hebben) of gebieden die verder weg zijn (zoals Zwarte Woud)

Eigen ervaringen:
- Bad Bentheim. Onderweg kwam dichte mist opzetten dus we zagen letterlijk bijna niks.
- Münster. Toen doorgereden naar deze prachtige stad.
- Uelsen en omgeving. Vorig jaar wezen kamperen (en veel fietsen) in De Lutte. Op laatste dag auto geparkeerd in Ootmarsum en toen noordelijk naar DL gefietst. Vond het daar erg mooi qua heuvels, oude boerderijen, watermolens e.d.

Wat ik leuk vind vind jij misschien niet leuk maar misschien weet jij nog iets gezelligs/kneuterigs. Ik zoek geen mooie autorijwegen ;)

Tecklenburger land. Ligt bij Osnabruck. Regio Hameln is ook mooi.
Of rij een keer de B213 uit naar Delmenhorst.
Het gebied rond Apen/Wiesmoor vind ik altijd erg mooi om te rijden. Landelijk, vrij rustig.
Iets verder bij Soltau ook goed vertoeven. Voor de pretpark liefhebber, Heide Park.

Laatst bewerkt:
Teutoburgerwald vond ik leuk, mooi gebied om te wandelen. Van die grote beklimbare rotsen ook. Of is dat eigenlijk te ver weg?

Wat voor mij dichtbij is, is voor een nader misschien wel ver weg.

- Papenburg, aardige binnenstad, en de Mayer Werft die te bezoeken is.
- Emden, mooie binnenstad, wat ook geld voor Aurich.

Boppie benoemd omgeving Wiesmoor, daar ben ik het mee eens. Als aanvulling heb ik nog Norden, daar is een heel leuk automuseum. En het kustgebied in die omgeving is ook erg mooi.

Teutoburgerwald vond ik leuk, mooi gebied om te wandelen. Van die grote beklimbare rotsen ook. Of is dat eigenlijk te ver weg?

Die rotsen zijn gaaf zeg. Iets te ver om even heen te gaan maar wel goed om in achterhoofd te houden voor evt vakantie

Wat voor mij dichtbij is, is voor een nader misschien wel ver weg.

- Papenburg, aardige binnenstad, en de Mayer Werft die te bezoeken is.
- Emden, mooie binnenstad, wat ook geld voor Aurich.

Boppie benoemd omgeving Wiesmoor, daar ben ik het mee eens. Als aanvulling heb ik nog Norden, daar is een heel leuk automuseum. En het kustgebied in die omgeving is ook erg mooi.

Dankje. Oja Emden ook geweest trouwens. Was 4 dagen in prov. Groningen met mijn moeder en toen daar ook heen gegaan.

Leer is volgens mij ook wel een aardig stadje, ligt tussen Papenburg en Emden in. Als je richting Norden gaat zou je ook nog kunnen oversteken naar de Duitse waddeneilanden. Niet per se ver rijden, maar je moet een wel een boottocht aan vast plakken.

Qua Duitse Waddeneilanden vond ik Borkum (het dichtstbijzijnde eiland voor ons) leuk. Best heel anders dan de Nederlandse Waddeneilanden qua sfeer en bebouwing enzo.

Oldenburg gaan wij zelf graag naartoe vanuit Friesland, maar vind het lastig inschatten of dat vanuit jou te ver is. Salland is ook een ruim begrip. :p

Leer is wel bijzonder, leuk centrum en kasteel Evenburg is daar en is erg mooi. Ook qua park en tuinen/omgeving.
Misschien te ver, maar de moeite waard.

Liefst max. ong. 2 uur rijden (nou ja altijd Stau daar) voor een dagje weg. Ben niet zo dol op snelwegen rijden :ROFLMAO: Vind veel Duitse dorpen vaak wat deprimerend... dus als jullie nog meer weten die nog wel mooi/oud zijn bv in deze buurt..

M6vWtdF.jpeg

Laatst bewerkt:
De verschillende Wildparken zijn ook een aanrader als je daarvan houdt. Een tijd geleden ben ik nog vanuit Landal Kröv naar Wildpark Daun geweest. Ben er al vaker geweest maar vooral met de dieren die gewoon vrij rond kunnen lopen is het wel erg leuk.

maar 3 a 4 uur rijden is voor mij niet "net over de grens".;)
haha, hollander, das toch niks? :ROFLMAO:

Ik begrijp het wel hoor. Toen ik verhuisde vond ik 2 uur rijden ook nog veel. Daarmee kwam je heel nederland wel door. In spanje is 2 uur al niks, en in de VS al helemaal niet. Ik moet 18 uur rijden van mn nieuwe huis naar Twix :oops:

Zoals al genoemd is het Teutoburger Wald een mooie heuvelrug waar je prachtig kunt wandelen of fietsen. De Dörenther Klippen zijn mooie rotsformaties niet ver over de grens. Kijk eens op www.superfamilie.nl voor wandelroutes, vaak rond de Hermannsweg.
Als je een leuke stad wilt bezoeken is Münster wel een aanrader.

Ik begrijp het wel hoor. Toen ik verhuisde vond ik 2 uur rijden ook nog veel. Daarmee kwam je heel nederland wel door. In spanje is 2 uur al niks, en in de VS al helemaal niet. Ik moet 18 uur rijden van mn nieuwe huis naar Twix :oops:

Haha ik weet het :D We zijn gewoon verwend dat je binnen een uur al veel moois heb. Nu al 3x wezen kamperen binnen die tijd maar wel compleet andere en schitterende omgeving. Vorig jaar met vrienden naar Ardennen en Saarland geweest. Ruim 4 uur rijden maar onderweg zag ik ook al mooie gebieden vanuit de auto. Ik vind autorijden gewoon niet zo leuk als het vooral snelwegen zijn..

Heeft hij wel tijd om koffie te zetten.

Uelsen richting Mander, Vasse, (Oud) Ootmarsum is mooi, voelt als buitenland. Wij wandelen daar regelmatig o.a. in het Springendal. Gebied heb je al ontdekt vanuit de Lutte.

Bentheimer en Dörenther Klippen zeker de moeite waard, weet niet zeker of je daar goed kunt fietsen.

Münster is als stad onovertroffen in dit gebied. Studentenstad met prettige sfeer en schitterend oud centrum.

Kleiner is Tecklenburg, ouderwets kneuterig. Daarom leuk om te bezoeken. Je kan dan nog doorrijden naar het automuseum in Melle.

Bad Bentheim staat bekend om zijn burcht en het mooie uitzicht op de omgeving. Prima te combineren met een wandeling op de Bentheimer Klippen.

Onbekender is Steinfurt (tussen Enschede en Münster) met zijn waterslot Burg Steinfurt en park/tuin.

Ik was in 2017 een paar dagen bij een Duitse vriendin in Rinteln (Nedersaksen). Dat is op 2 uur 22 minuten van Deventer. Een prachtig historisch stadje:

Nabij liggen de stadjes Minden en Bückeburg (waar we naar het kasteel zijn geweest), vergelijkbare stadjes vol mooie vakwerkhuizen. In Melle ligt een automuseum.

Een stuk zuidelijker, in Noordrijn-Westfalen (pakweg anderhalf uur vanaf Deventer), liggen een aantal stadjes waar ik nog nooit ben geweest, maar die wel leuk en goed bewaard lijken te zijn: Kalkar, Kevelaer en Rheinberg.

In en om het Roergebied liggen her en der nog goed bewaarde dorpjes waar ik ook nog nooit ben geweest, zoals Grafräth (in Solingen), Kettwig (in Essen), Hattingen en Westerholt (in Herten).

Er zijn natuurlijk vele interessante industriemusea in het Roergebied, naast Zeche Zollverein in Essen vond ik Zeche Zollern in Dortmund erg gaaf en mooi.

Laatst bewerkt:
Uelsen richting Mander, Vasse, (Oud) Ootmarsum is mooi, voelt als buitenland. Wij wandelen daar regelmatig o.a. in het Springendal. Gebied heb je al ontdekt vanuit de Lutte.

Bentheimer en Dörenther Klippen zeker de moeite waard, weet niet zeker of je daar goed kunt fietsen.

Münster is als stad onovertroffen in dit gebied. Studentenstad met prettige sfeer en schitterend oud centrum.

Kleiner is Tecklenburg, ouderwets kneuterig. Daarom leuk om te bezoeken. Je kan dan nog doorrijden naar het automuseum in Melle.

Bad Bentheim staat bekend om zijn burcht en het mooie uitzicht op de omgeving. Prima te combineren met een wandeling op de Bentheimer Klippen.

Onbekender is Steinfurt (tussen Enschede en Münster) met zijn waterslot Burg Steinfurt en park/tuin.

Goeie tips! Bedankt!

Ik was in 2017 een paar dagen bij een Duitse vriendin in Rinteln (Nedersaksen). Dat is op 2 uur 22 minuten van Deventer. Een prachtig historisch stadje:

Nabij liggen de stadjes Minden en Bückeburg (waar we naar het kasteel zijn geweest), vergelijkbare stadjes vol mooie vakwerkhuizen. In Melle ligt een automuseum.

Een stuk zuidelijker, in Noordrijn-Westfalen (pakweg anderhalf uur vanaf Deventer), liggen een aantal stadjes waar ik nog nooit ben geweest, maar die wel leuk en goed bewaard lijken te zijn: Kalkar, Kevelaer en Rheinberg.

In en om het Roergebied liggen her en der nog goed bewaarde dorpjes waar ik ook nog nooit ben geweest, zoals Grafräth (in Solingen), Kettwig (in Essen), Hattingen en Westerholt (in Herten).

Er zijn natuurlijk vele interessante industriemusea in het Roergebied, naast Zeche Zollverein in Essen vond ik Zeche Zollern in Dortmund erg gaaf en mooi.

Ook mooie tips! Van het voorjaar gekampeerd in Berg & Dal en toen ook naar Kalkar gefietst. Vond het ook een leuk stadje. Grieth vond ik tegenvallen, had wel paar mooie straatjes en leuk plein maar lijkt wel alsof Duitsers ook helemaal geen moeite doen om toeristen te lokken.

Kevelaer ook eens geweest. Was ook mooi idd. Was toen vanuit Oost-Brabant dus dat was goed te doen.

Laatst bewerkt:
Ik heb vroeger een keer een rally gereden met de Mercedes-Benz SLK-club in de omgeving van De Lutte / Nordhorn / Gildehaus. Door leuke plaatsjes gekomen en mooie weggetjes gezien. Ook Denekamp (in Nederland) was mooi, zeker de omgeving met de kleine stroompjes en wegen. Je weet precies als je in Nederland bent: 60 km/h zone en drempels op buitenwegen. In Duitsland geen last van.

Net over de grens ken ik eerlijk gezegd geen echt leuke bestemmingen. Het landschap lijkt nog teveel op Nederland en qua steden is het ook niet zoveel. Pas richting de Eiffel wordt het leuk. Naar het noorden is Duitsland vooral handig om naar Scandinavië te rijden.

Ik heb vroeger een keer een rally gereden met de Mercedes-Benz SLK-club in de omgeving van De Lutte / Nordhorn / Gildehaus. Door leuke plaatsjes gekomen en mooie weggetjes gezien. Ook Denekamp (in Nederland) was mooi, zeker de omgeving met de kleine stroompjes en wegen. Je weet precies als je in Nederland bent: 60 km/h zone en drempels op buitenwegen. In Duitsland geen last van.
Toch zijn het dat soort wegen in Duitsland waar ik de laatste 2 jaar meer boetes heb gehad dan in Nederland. Het wordt steeds meer gehandhaafd daar.

Mijn eerste boete in deze auto was ook in DL..

Ik heb vroeger een keer een rally gereden met de Mercedes-Benz SLK-club in de omgeving van De Lutte / Nordhorn / Gildehaus. Door leuke plaatsjes gekomen en mooie weggetjes gezien. Ook Denekamp (in Nederland) was mooi, zeker de omgeving met de kleine stroompjes en wegen.

Zeker. heb me daar vorig jaar geweldig vermaakt. Een goeie kennis van Enschede zei al eens dat ik die richting op moest. Doordat ik een andere kaart (zoals hierboven) gebruik zag ik zelf ook al die heuvels en mooie gebieden. Zo dichtbij en zo mooi.

Klopt. Ik reed die bolletje-pijltjeroute daar alleen (dus zonder navigator) maar had als compensatie daarvoor toestemming om de navigatie-app af en toe in te schakelen. En toen we op een gegeven moment onder Nordhorn met een groepje 'nergens' uitkwamen ontdekte ik dat er een fout in de route-opdracht zat die de organisatie ondanks vijf keer proefrijden over het hoofd had gezien ;-)

Als je de geschiedenis van de 2e wereldoorlog interessant vindt, dan is NS Vogelsang in de Eifel erg interessant: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ordensburg_Vogelsang

De Eifel is een mooi wandelgebied. Rondom Vogelsang liggen stuwdammen en oude bunkers van de Westwall.

Dichterbij kun je vanuit Mook in Nederland wandelend de grens over, het Reichswald in.

Iets verder weg is de Harz een mooi gebied. De Harzer-Hexen-Stieg is een mooie wandelroute. Je loopt over de oude grens van West naar Oost. In Oost zie je meer oude huizen en ook verschillen in het landschap.

Als je de geschiedenis van de 2e wereldoorlog interessant vindt, dan is NS Vogelsang in de Eifel erg interessant: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ordensburg_Vogelsang/

Gaaf zeg! Ben paar jaar geleden ook op vakantie geweest in de Eiffel.

Dichterbij kun je vanuit Mook in Nederland wandelend de grens over, het Reichswald in.

Afgelopen lente was ik kamperen bij Berg & Dal en ook Reichwald door en omheen gefietst. Het is uh ja veel bos.. mooi van een afstandje ;)

Terug
Bovenaan