nexen 1e montage op VW golf??

Moos de Kat

Startmotor
Tenmiste, dat vond ik op internet. Ik rij af en toe een 2024 vw golf als dienstauto. Een prima auto met erg goede rijeigenschappen. De auto stond toen hij afgeleverd werd op continental winterbanden (was ook in de winter) en die reden gewoon prima. Nu zijn de banden bij de dealer (VW) gewisseld voor zomerbanden. De eerste rit dacht ik dat er een band lek was, dus bij de eerste parkeerplaats gestopt en dit bleek niet het geval. Wel zag ik dat er nexen banden onderzaten.... Ik moet zeggen, ik ben niet echt blij met de rijeigenschappen. Wollig en in de regen minder grip dan de winterbanden die erop zaten (continental). Waarom doet VW zoiets?? Je doet afbreuk aan je eigen product. Ik ben hier verbaast over. Het is een dienstauto, heb hiet verder niks over te zeggen, kan alleen aan de vlootbeheerder aangeven dat de nieuwe banden slecht rijden, maar dat is het dan ook. Mer mensen deze ervaring met de nieuwe golf?

Betreft dit een NL auto? Want ook daar zit verschil in volgens mij

bandenmerk word o.a. bepaald met waar ze een goede deal mee kunnen maken. Zie golfjes 8 ook wel op vredesteins staan af fabriek. In mijn ogen ook een B merk, net als nexen. Niet heel slecht, maar ook zeker geen Continentals bijvoorbeeld. Denk dat het een beetje typerend is voor de hele golf 8. Prima auto, maar ook niet meer dan dat.

Eerlijk gezegd verbaast het mij niet; als je de golf 7 kent wat een goede auto was, dan druipt de kostenbesparing bij de 8 er gewoon vanaf. Met name in het interieur valt het direct op. Knopjes wegbezuinigd, materiaalkeuze. Juist daar waar VW altijd erg goed in was zie ik niet terug komen in de golf 8. Verbaast mij dan ook niet dat ze ook onderhuids en op bijvoorbeeld de banden andere keuzes maken. VW heeft dan ook de afgelopen jaren meermaals de winstverwachting moeten verlagen en zitten ze momenteel in een grote reorganisatie waarbij het personeelsbestand drastisch word verminderd. Misschien de kostenbesparing ook mee speelt in het inkoopproces van banden.

EDIT; volkswagen zegt letterlijk in 2023 dat ze de inkoopkosten drastisch moeten drukken om de winstgevendheid te verhogen. Gok dat hier het antwoord in zit

Ehm, dienstauto. Dan gaat het dus waarschijnlijk om een leasecontract en is de vlootbeheerder of leasemaatschappij verantwoordelijk voor de keuze van de banden.
Het gaat om een later geplaatste zomerset, niet om de banden die af fabriek geleverd zijn op de auto. Maakt weinig uit wie ze monteert, de dealer hoeft die keuze niet te hebben gemaakt.
Als de vlootbeheerder of leasemaatschappij de kantjes er van af probeert te lopen qua financiën krijg je dit soort taferelen tot er iemand een ongeluk veroorzaakt door die slechte banden.

Zo slecht hoeft Nexen niet te zijn, en geen enkele auto wordt af fabriek op winterbanden afgeleverd. Altijd zomerbanden, of optioneel op all season. Nooit op winterbanden.

Nexen is een prima merk: ik zag Autoblog ook al afgeven op Nexen, terwijl ze over goedkope autobanden spraken. Maar het is een middenklasse, dus niet de goedkoopste en zeker niet de duurste. En qua rijeigenschappen zal de gemiddelde bestuurder er niets op te mekkeren hebben.

Onder mijn Nissan Leaf heb ik op de vooras nu Nexen zomerbanden en op de achteras Goodyear zomerbanden, waarbij ik echt geen verschil merk. Met toen op de vooras nog Goodyear zomerbanden zaten. Ik kies liever voor de Nexen, want die auto schrijft al hard genoeg af. Dus ik ga dan niet de duurste banden onder de auto leggen....

de auto is inderdaad geleased bij pon lease door het bedrijf. hij is afgeleverd met 200km op de teller bij ons op winterbanden. Die reden prima. Het verschil met de zomer nexen banden die de vw dealer monteert vind ik best wel groot en niet op een positieve manier. Vandaar mijn vraag. Misschien ben ik er zelf wat gevoeliger voor dan een andere automobilist. Vond het alleen jammer dat het een negatief effect heeft op een anders goed rijdende auto. Vond het ook bijzonder dat een vw dealer deze banden monteert, maar zag later op internet dat nexen ook 1e montage is op enkele vw modellen. In het verleden was het altijd continental en die reden altijd goed.

In het verleden werden Volkswagens altijd op Continental banden afgeleverd omdat Pon importeur daarvan was. Sinds 2019 is Continental zelf importeur geworden en is de PBG (Pon Banden Groep) opgericht wat gewoon een handel in banden is. In eerste instantie werden op nieuwe Volkswagens nog wel steeds Continentals gemonteerd (het zogen. ombanden), maar de relatie tussen Pon en Continental is niet meer zo stevig als vroeger.

En wat heeft een importeur te maken met de banden die er bij de fabriek in Wolfsburg al onder gedraaid worden?
Geheel niets.

Tenzij ze bij het importeren die banden er weer af draaien en er een ander merk op zetten om de fabrieksbanden door te verkopen... maar dat lijkt me geen valide verdienmodel,
Je ziet het direct als een band al eens gemonteerd is geweest.

Anderzijds... het blijft PON...

En wat heeft een importeur te maken met de banden die er bij de fabriek in Wolfsburg al onder gedraaid worden?
Geheel niets.

Tenzij ze bij het importeren die banden er weer af draaien en er een ander merk op zetten om de fabrieksbanden door te verkopen... maar dat lijkt me geen valide verdienmodel,

Lijkt me ook heel arbeidsintensief voor een beetje extra geld...

In mijn ervaring is Nexen een prima B-merk, had het op de Chevrolet Cruze liggen, de wegligging was prima, maar ze sleten wel als sneeuw voor de zon. Nu reageert elke auto wel anders op elke band, op de Ford Tourneo heb ik bij regenweer ook meer tractie-grip met Pirelli winterbanden dan met Conti zomerbanden.

Dacht dat ik ook ooit Nexen banden op een nieuwe Clio 4 gezien had, maar daar ben ik niet geheel zeker van.

Geheel niets.

Dat deed Pon vroeger dus wel.

Dat is het nadeel van rijden in andermans auto: de eigenaar bepaalt.
Klopt, al weten veel mensen over de banden van hun nieuwe auto niet veel meer dan "rond & zwart".

Aftermarket koop ik zelf meestal een goed B-merk (of zoals laatst een A-merk aan een hele mooie prijs), mijn werkgever heeft een contract met de lokale bandencentrale die Vredestein monteert dus daar heb ik geen inspraak in.

Wat er onder een nieuwe auto ligt? Dat hangt vaak af van in welke fabriek deze auto gebouwd is, en welke overeenkomsten met bandenfabrikanten/leveranciers deze fabriek heeft.

Nexen is wel eerste montage bij VW voor sommige modellen, niet alle:

Waarschijnlijk is dit vanuit de lease zo besloten om ook op jouw Golf Nexen te monteren. Nexen is volgens mij aanzienlijk goedkoper dan, Michelin, Continental of Hankook en de aantallen die leasemaatschappijen verorberen zullen een aardig zakcentje schelen dan.

Nexen is wel eerste montage bij VW voor sommige modellen, niet alle:

Waarschijnlijk is dit vanuit de lease zo besloten om ook op jouw Golf Nexen te monteren. Nexen is volgens mij aanzienlijk goedkoper dan, Michelin, Continental of Hankook en de aantallen die leasemaatschappijen verorberen zullen een aardig zakcentje schelen dan.
Zoals ik al postte hierboven zaten de zomerbanden al bij de auto, die komt af fabriek namelijk nooit op winterbanden.
En de leasemaatschappij waar deze auto rijdt monteert in de regel merken als Continental en Michelin.

Vind het wel opmerkelijk dat VW auto's aflevert met Nexen banden. Zou ik persoonlijk niet accepteren.
Nou heeft Continental bandjes ook niet meer mijn 1e voorkeur. Maar dat is een ander verhaal.

Vind het wel opmerkelijk dat VW auto's aflevert met Nexen banden. Zou ik persoonlijk niet accepteren.
Nou heeft Continental bandjes ook niet meer mijn 1e voorkeur. Maar dat is een ander verhaal.
Het zijn geen vrachtwagens, waar je het merk en type band kan aankruisen op het bestelformulier.... De goedkoopste leverancier krijgt de order voor de banden.

Het zijn geen vrachtwagens, waar je het merk en type band kan aankruisen op het bestelformulier.... De goedkoopste leverancier krijgt de order voor de banden.
Denk dat het wel genuanceerder is en de fabrikant alleen uit een vooraf bepaalde range/merk banden, zijn auto's wil afleveren. Uiteraard zal de prijs daar ook mee te maken hebben. Vind het alleen opmerkelijk dat Nexen in dat rijtje zit.
Zou goed kunnen, hoor. Als ze €5.- per auto kunnen besparen op goedkopere bouten, dan zullen ze dat niet nalaten.

Denk dat het wel genuanceerder is en de fabrikant alleen uit een vooraf bepaalde range/merk banden, zijn auto's wil afleveren. Uiteraard zal de prijs daar ook mee te maken hebben. Vind het alleen opmerkelijk dat Nexen in dat rijtje zit.
Zou goed kunnen, hoor. Als ze €5.- per auto kunnen besparen op goedkopere bouten, dan zullen ze dat niet nalaten.
Stel 100.000 x 4 bandjes x € 5,- = € 2.000.000. Zelfs € 1,- verschil telt natuurlijk lekker snel op met die aantallen. Is het ook gelijk duidelijk dat er beroerde, maar goedkope, onderdelen OEM worden gemonteerd. Zolang ze maar de garantieperiode overleven. (Problemen met de banden worden bij alle merken auto's afgeschoven op de bandenleverancier)

Laatst bewerkt:
Betreft dit een NL auto? Want ook daar zit verschil in volgens mij

bandenmerk word o.a. bepaald met waar ze een goede deal mee kunnen maken. Zie golfjes 8 ook wel op vredesteins staan af fabriek. In mijn ogen ook een B merk, net als nexen. Niet heel slecht, maar ook zeker geen Continentals bijvoorbeeld. Denk dat het een beetje typerend is voor de hele golf 8. Prima auto, maar ook niet meer dan dat.

Eerlijk gezegd verbaast het mij niet; als je de golf 7 kent wat een goede auto was, dan druipt de kostenbesparing bij de 8 er gewoon vanaf. Met name in het interieur valt het direct op. Knopjes wegbezuinigd, materiaalkeuze. Juist daar waar VW altijd erg goed in was zie ik niet terug komen in de golf 8. Verbaast mij dan ook niet dat ze ook onderhuids en op bijvoorbeeld de banden andere keuzes maken. VW heeft dan ook de afgelopen jaren meermaals de winstverwachting moeten verlagen en zitten ze momenteel in een grote reorganisatie waarbij het personeelsbestand drastisch word verminderd. Misschien de kostenbesparing ook mee speelt in het inkoopproces van banden.

EDIT; volkswagen zegt letterlijk in 2023 dat ze de inkoopkosten drastisch moeten drukken om de winstgevendheid te verhogen. Gok dat hier het antwoord in zit
Vredestein is gewoon één van de A-merk bandenleveranciers, net als Continental.

Vredestein is gewoon één van de A-merk bandenleveranciers, net als Continental.

Vredestein komt over het algemeen maar heel gemiddeld uit de testen. Veel garages monteren het ook zeker niet als een van hun voorkeursmerken. De garage hierbij het dorp wil ze niet meer monteren. Ook Joep van Carrec heeft zich meermaals negatief uitgelaten over Vredesteins en monteert ze liever niet. Ik heb er zelf ook alleen maar slechte ervaringen mee, zowel onder de BMW (nieuw) als Audi waren ze ook niet top, maar die waren ook al wat ouder.
Vresestein kan niet in de schaduw staan van bijvoorbeeld een continental. Maargoed, de prijzen van vredesteins zijn doorgaans ook een stukje gunstiger dan conti’s

Laatst bewerkt:
Vredestein komt over het algemeen maar heel gemiddeld uit de testen. Veel garages monteren het ook zeker niet als een van hun voorkeursmerken. De garage hierbij het dorp wil ze niet meer monteren. Ook Joep van Carrec heeft zich meermaals negatief uitgelaten over Vredesteins en monteert ze liever niet. Ik heb er zelf ook alleen maar slechte ervaringen mee, zowel onder de BMW (nieuw) als Audi waren ze ook niet top, maar die waren ook al wat ouder.
Vresestein kan niet in de schaduw staan van bijvoorbeeld een continental. Maargoed, de prijzen van vredesteins zijn doorgaans ook een stukje gunstiger dan conti’s

Inderdaad, zelf gemengde ervaringen met Vredestein.
De winterbanden hebben heel goede grip - heb ze onder een Laguna 1 gehad en mijn ouders onder een Clio Estate, zijn zeer slijtvast, maar na een jaar of 7 kwamen er bij de auto van mijn ouders hele brokken rubber uit los wat ze per definitie gevaarlijk maakt.

Onder een Audi A4 met zomerbanden hetzelfde gezien, brokken rubber die tot op de koordlagen loslaten.

Mijn werkgever heeft intussen een deal met de lokale bandenboer - die monteren nu ook Vredestein aan uiterst scherpe prijzen, en ik moet zeggen dat de zomerbandjes bij nat wegdek veel meer grip hebben dan de Conti's die origineel op mijn Ford zaten. Hoe ze het op lange termijn gaan houden is nog afwachten natuurlijk.

Dusja Vredestein profileert zichzelf wel als een A-merk, maar eigenlijk heb ik betere ervaringen met diverse B-merken.

Zoveel banden, zoveel meningen. De een voelt zich beter met een band die de ander weer niet hoeft. Maar daar ging het mij ook niet om. Ik stelde dat Vredestein in de categorie A-merken valt en dat is gewoon een feit. Net als alle fabrikanten maakt Vredestein veel verschillende banden en het is altijd wel zaak dat de combinatie band - auto klopt. En dan is Vredestein gewoon net als veel anderen een goede band en is dienovereenkomstig geprijsd, net als de hier genoemde Continental. Ook die banden hebben hun nadelen onder bepaalde auto's.
Als echter iemand hier stelt dat Vredesteins na zeven jaar problemen geven vraag ik mij af waarom iemand in godsnaam nog op zulk oud rubber rondrijdt. Dat is vragen om problemen.

Ik stelde dat Vredestein in de categorie A-merken valt en dat is gewoon een feit.

blijkbaar is dat dus ook persoonlijk. De garages die ik ken zien het echt als (prima) B merk. De meeste autobandentesten beoordelen de vredesteins ook zo. In een hele recente zomerbandentest kwamen de vresesteins ultrac als een van de slechtsten uit de testen. Rij eigenschappen waren nog wel prima maar bizar hoge slijtage.

Geen idee die er bepaald of iets een A of B merk is, maar ik ken er maar weinig (of eigenlijk niemand) die een vredestein op gelijke hoogte zet als een bijvoorbeeld continental.

Als echter iemand hier stelt dat Vredesteins na zeven jaar problemen geven vraag ik mij af waarom iemand in godsnaam nog op zulk oud rubber rondrijdt. Dat is vragen om problemen.

Er zijn enkele redenen om daar nog mee rond te rijden.
1) er is geen enkele wet die verplicht banden na 6-7 jaar te vernieuwen
2) er zit nog voldoende profiel op en de band geeft nog prima grip
3) de meeste bandenfabrikanten en bandencentrales geven 10 jaar op als leeftijd om banden te vervangen ook al hebben ze nog voldoende profiel
4) banden mogen tot 5 jaar na de productiedatum nog perfect wettelijk als nieuwe band verkocht worden - al is dat uiteraard niet wenselijk.
5) Al genoeg banden gezien van budgetmerken die al meer dan 10 jaar op auto's zitten en dit soort fratsen niet hebben. Dan spreek ik over banden die zo goedkoop zijn dat ik ze niet eens overweeg om op mijn eigen auto te monteren.

In het geval van de auto van mijn ouders gaat het om een rustige chauffeur en een auto die steeds binnen geparkeerd is dus niet teveel UV-licht. Tijdens de zomer zijn ze ook steeds droog en donker gestockeerd. In het geval van die Audi waar ik het over had heb ik geen idee hoe er met de auto/banden is omgegaan.

Elke fabrikant schrijft ook voor om banden na 5 jaar jaarlijks te controleren. Wel in dit geval zijn ze minstens 2x per jaar gecontroleerd. Als het onderhoud net in de winterperiode valt krijgen ze op dat moment ook nog eens een check. Tijdens winter 2019/2020 waren ze in November nog in prima staat, maar in januari kwamen er bij 2 van de 4 banden brokken rubber los en dat hoort niet.

Zou ik nooit meer Vredestein zelf kopen dan? Want uiteindelijk was ik onder mijn Laguna hier heel tevreden van?
- aan de volle prijs nee.
- aan de prijzen die mijn werkgever ze moet betalen? Ja, want met de overeenkomst die ze afgesloten hebben kosten ze zowat evenveel als Chinese troep.

In het verleden werden Volkswagens altijd op Continental banden afgeleverd omdat Pon importeur daarvan was. Sinds 2019 is Continental zelf importeur geworden en is de PBG (Pon Banden Groep) opgericht wat gewoon een handel in banden is. In eerste instantie werden op nieuwe Volkswagens nog wel steeds Continentals gemonteerd (het zogen. ombanden), maar de relatie tussen Pon en Continental is niet meer zo stevig als vroeger.
InterSprint en Van den Ban moederbedrijf koopt vervolgens PBG op na 2 jaar.
Dus die divisie hebben ze bij PON toch afgestoten.

Dat ombanden zal wel een gouden handel zijn anders kopen ze dit ook niet over.

Er zijn enkele redenen om daar nog mee rond te rijden.
1) er is geen enkele wet die verplicht banden na 6-7 jaar te vernieuwen
2) er zit nog voldoende profiel op en de band geeft nog prima grip
3) de meeste bandenfabrikanten en bandencentrales geven 10 jaar op als leeftijd om banden te vervangen ook al hebben ze nog voldoende profiel
4) banden mogen tot 5 jaar na de productiedatum nog perfect wettelijk als nieuwe band verkocht worden - al is dat uiteraard niet wenselijk.
5) Al genoeg banden gezien van budgetmerken die al meer dan 10 jaar op auto's zitten en dit soort fratsen niet hebben. Dan spreek ik over banden die zo goedkoop zijn dat ik ze niet eens overweeg om op mijn eigen auto te monteren.

In het geval van de auto van mijn ouders gaat het om een rustige chauffeur en een auto die steeds binnen geparkeerd is dus niet teveel UV-licht. Tijdens de zomer zijn ze ook steeds droog en donker gestockeerd. In het geval van die Audi waar ik het over had heb ik geen idee hoe er met de auto/banden is omgegaan.

Elke fabrikant schrijft ook voor om banden na 5 jaar jaarlijks te controleren. Wel in dit geval zijn ze minstens 2x per jaar gecontroleerd. Als het onderhoud net in de winterperiode valt krijgen ze op dat moment ook nog eens een check. Tijdens winter 2019/2020 waren ze in November nog in prima staat, maar in januari kwamen er bij 2 van de 4 banden brokken rubber los en dat hoort niet.

Zou ik nooit meer Vredestein zelf kopen dan? Want uiteindelijk was ik onder mijn Laguna hier heel tevreden van?
- aan de volle prijs nee.
- aan de prijzen die mijn werkgever ze moet betalen? Ja, want met de overeenkomst die ze afgesloten hebben kosten ze zowat evenveel als Chinese troep.
Nee, die wet is er jammer genoeg niet. Gek genoeg is het bij caravans wel een verzekeringseis dat banden niet ouder mogen zijn dan zes jaar, maar bij auto's is dat niet zo. De meeste banden halen dat ook niet, die zijn dan al lang versleten gelukkig. Maar als oud keurmeester heb ik genoeg oude banden gezien om er de kriebels van te krijgen. Rubber veroudert namelijk en dat heeft gevolgen. Hoe zachter de band, hoe sneller het mis gaat en scheuren of verbrokkeling optreedt. De tien jaar die de handel noemt is gewoon veel te oud.

blijkbaar is dat dus ook persoonlijk. De garages die ik ken zien het echt als (prima) B merk. De meeste autobandentesten beoordelen de vredesteins ook zo. In een hele recente zomerbandentest kwamen de vresesteins ultrac als een van de slechtsten uit de testen. Rij eigenschappen waren nog wel prima maar bizar hoge slijtage.

Geen idee die er bepaald of iets een A of B merk is, maar ik ken er maar weinig (of eigenlijk niemand) die een vredestein op gelijke hoogte zet als een bijvoorbeeld continental.
Persoonlijke mening is iets anders dan de ranking. daar valt Vredestein wel onder de A merken. Wat die rij eigenschappen aangaat ten opzichte van de slijtage, dat is vrij logisch. Hoe zachter het rubber, hoe beter de grip maar ook hoe hoger de slijtage. Bij de Ultrac is die verhouding inderdaad vrij scherp. Het is een band die in de grotere maten veel onder snelle auto's wordt gemonteerd en daar zowel op droog als op nat voor prima rijeigenschappen zorgt. Maar de levensduur is dan inderdaad vrij kort. Het zelfde zag je bij bepaalde types Bridgestone en Pirelli. Maar dat is een keuze die de berijder maakt. Een band kan niet alles hebben.

Ben wel benieuwd naar die 'ranking' dan en wie dat bepaald.

Wat die rij eigenschappen aangaat ten opzichte van de slijtage, dat is vrij logisch. Hoe zachter het rubber, hoe beter de grip maar ook hoe hoger de slijtage. Bij de Ultrac is die verhouding inderdaad vrij scherp. Het is een band die in de grotere maten veel onder snelle auto's wordt gemonteerd en daar zowel op droog als op nat voor prima rijeigenschappen zorgt. Maar de levensduur is dan inderdaad vrij kort.

Mooi verhaal, maar als het even om deze specifieke ANWB test gaat; Als het gaat om grip scoort de vredestein goed inderdaad. Slijtage/milieu zeer slecht. de band eindigd overall helemaal onderaan. Ja zachte band slijt meer.

Maar in die zelfde test scoort continental nóg beter op het onderdeel grip. en vele malen beter dan vredestein als het gaat om slijtage. Eigenlijk op alle onderdelen. En daarin zit dus het verschil tussen een A merk wat overall heel goed scoort. en en vredesteins op sommige delen het laat vallen.

De prijs van de vredesteins in deze test zijn dan ook 40 euro per band goedkoper dan de vergelijkbare conties en zit wat dat betreft ook in B-merk band segment. Is alllemaal niets mis mee, al het waar naar zn geld.

En ja sommige auto's gaan beter op bepaalde banden dan andere, en geloof ook dat sommige banden zoals de 4-seizoenen het best aardig doen. Maar overall staan ze meestal niet in de top 5.

Laatst bewerkt:
Persoonlijke mening is iets anders dan de ranking. daar valt Vredestein wel onder de A merken. Wat die rij eigenschappen aangaat ten opzichte van de slijtage, dat is vrij logisch. Hoe zachter het rubber, hoe beter de grip maar ook hoe hoger de slijtage. Bij de Ultrac is die verhouding inderdaad vrij scherp. Het is een band die in de grotere maten veel onder snelle auto's wordt gemonteerd en daar zowel op droog als op nat voor prima rijeigenschappen zorgt. Maar de levensduur is dan inderdaad vrij kort. Het zelfde zag je bij bepaalde types Bridgestone en Pirelli. Maar dat is een keuze die de berijder maakt. Een band kan niet alles hebben.

En waar staat die ranking dan en hoe is die bepaald?

Je kan inderdaad zeggen: Continental is de hoofdnaam van de groep en dus het A-merk.
Barum, Uniroyal, Viking,... zijn dan de B-merken want deze zijn ook eigendom van Continental.

Echter als je op die manier gaat kijken is Linglong ook een A-merk want dat is het hoofdmerk van de groep. Mag je zelf even kiezen hoe je naar Linglong gaat kijken.

Bij Vredestein zou sinds 2009 Apollo dan het A-merk zijn en Vredestein het B-merk. Nu niet dat Apollo zo een hoogstaande naam is. Tot voor de samenwerking met Vredestein zou ik het al bijna onwetend Chinese troep genoemd hebben - ook al komen ze uit India.

Kijk je op de website van autobandenmarkt staat er bij de omschrijving van Vredestein "Nederlandse bandenfabrikant voor het middelste segment."
Wat staat er bij de omschrijving van Continental? "premiumbanden met korte remwegen voor optimale veiligheid"
Niet dat dat echt betrouwbare informatie is, maar ik vraag mij dan ook af waar je effectief een officiële lijst kan vinden met welk merk een A, B, C of Z merk is...

Nee, die wet is er jammer genoeg niet. Gek genoeg is het bij caravans wel een verzekeringseis dat banden niet ouder mogen zijn dan zes jaar, maar bij auto's is dat niet zo. De meeste banden halen dat ook niet, die zijn dan al lang versleten gelukkig. Maar als oud keurmeester heb ik genoeg oude banden gezien om er de kriebels van te krijgen. Rubber veroudert namelijk en dat heeft gevolgen. Hoe zachter de band, hoe sneller het mis gaat en scheuren of verbrokkeling optreedt. De tien jaar die de handel noemt is gewoon veel te oud.
Waarom zou de handel 10 jaar noemen als ze al nieuwe banden na 6 jaar kunnen verkopen?
Een heel pak meer omzet.
En de ene band gaat langer mee dan de andere. De Michelins onder mijn Mégane doen het al meer dan 80.000km waardat de Conti's onder de Tourneo de 40.000 niet gehaald hebben. Zelfde chauffeur, andere auto. Bij +80.000km levensduur en wisselen met winterbanden gaan je banden langer dan 6 jaar mee...

Overigens hebben we daarvoor een technische keuring, om slechte banden eruit te halen.

Er stond vandaag een lease Fabia voor het huis van januari 2024. Deze stond op Kumho's. Daar was ik ook wel licht verbaasd over.

Echter ik begrijp heel goed dat wagenparkbeheers ook naar kosten / baten kijken. Als je een alternatief kunt bieden dat net zo goed of bijna net zo goed is als een Goodyear of Michelin dan ben je toch gek als je het premium product neemt?

Mijn ervaring met de Kumho's: prima banden, goede stuurprecisie en hoge bochtsnelheden zijn zeer goed mogelijk. Misschien dat ze op nat heel iets minder zijn dan bijvoorbeeld een Dunlop maar met regen doe ik het toch rustig aan, dus voor mij geen issue.

Zeker logisch, mijn huidige auto staat op hankook. Ik was wat sceptisch maar na 2 jaar Zeer positief verrast. als wagenpark beheerder begrijp ik het wel. Of een nieuwe golf op nexen moet staan, ik weet het niet. Maar is ongetwijfeld een financiële keuze.

De ANWB caravanverzekering hanteerd wel de 10 Jaar. Zij vinden 6 jaar weer te kort. Ik zelf ook trouwens. Als banden verouderen worden ze 'harder'. Dat zul je vooral merken in de grip in de regen. Bij motorbanden is de regel 5 jaar oud. Motorbanden slijten ook veel harder 10 tot 15K is de max qua kilometrage. Sportbanden zelfs seller.

Vredestein is echt wel een B merk qua performance en marktplaatsing. Vreemd genoeg zou je ze gevoelsmatig meer credits geven alleen de ervaring die ik er zelf mee heb is dat ze ook als B merk presteren tov de a merken.
Stukken rubber die uit de band komen duidt wel op een slechte serie. Zou ze wel vervangen. Maar dit is ook wel eens bij A merken voorgekomen hoor.

Waar het mij in de openingspost om ging is dat ik het zo zonde vond dat de rijeigenschappen van de auto zo nadelig werden beinvloed door de bandenkeuze. Een officiele VW dealer die dit monteert. Als het mijn eigen auto was had ik dit zelf niet geaccepteerd. (maar meestal geven ze wel aan dat ze band x of band y gaan monteren en heb je nog een moment om dit op te kunnen vangen.)

(...)
Een officiele VW dealer die dit monteert.
Zoals ik hierboven al een paar keer heb aangegeven denk ik dat die banden gewoon af-fabriek komen. Wie de banden, die al bij de auto horen, dan monteert doet er niet toe. Als jij een set zomervelgen op Linglongs heb, en de dealer schroeft die eronder. Benadruk je dan ook dat de officiële dealer dat merk banden heeft gemonteerd? Dat slaat toch nergens op.

Er stond vandaag een lease Fabia voor het huis van januari 2024. Deze stond op Kumho's. Daar was ik ook wel licht verbaasd over.

Echter ik begrijp heel goed dat wagenparkbeheers ook naar kosten / baten kijken. Als je een alternatief kunt bieden dat net zo goed of bijna net zo goed is als een Goodyear of Michelin dan ben je toch gek als je het premium product neemt?

Mijn ervaring met de Kumho's: prima banden, goede stuurprecisie en hoge bochtsnelheden zijn zeer goed mogelijk. Misschien dat ze op nat heel iets minder zijn dan bijvoorbeeld een Dunlop maar met regen doe ik het toch rustig aan, dus voor mij geen issue.
Ik verkoos de Kumho's boven een top A merk.
De PS71 UHP band komt in de testen geregeld tegen de A-merken aan. Tyre Review
Dat tegen een aanzienlijk lagere prijs.

En dan zeker met de consensus "in de regen doe je rustig" is het bijna zonde om een A-merk UHP te kiezen als de auto dat niet is.

Zoals ik hierboven al een paar keer heb aangegeven denk ik dat die banden gewoon af-fabriek komen. Wie de banden, die al bij de auto horen, dan monteert doet er niet toe. Als jij een set zomervelgen op Linglongs heb, en de dealer schroeft die eronder. Benadruk je dan ook dat de officiële dealer dat merk banden heeft gemonteerd? Dat slaat toch nergens op.
Ik denk niet dat je het snapt. De nexen banden zijn nieuw, de auto is geleverd op continental winterbanden. De nexen banden zijn duidelijk minder dan de banden die erop zaten. Mijn verbazing was ook het feit dat de VW dealer zo zijn product 'promoot'.

Ik denk dat ik het wel begrijp: Geen enkele auto verlaat de fabriek op winterbanden, die zijn dus bij de garage eronder gezet vóór de aflevering. De originele banden/velgen liggen dan opgeslagen bij de dealer en komen er in het voorjaar weer onder, verdwijnen de winterbanden weer het magazijn/opslag in.

Ik denk niet dat je het snapt. De nexen banden zijn nieuw, de auto is geleverd op continental winterbanden. De nexen banden zijn duidelijk minder dan de banden die erop zaten. Mijn verbazing was ook het feit dat de VW dealer zo zijn product 'promoot'.

Denk niet dat je barri snapt

- de golf is in de fabriek voorzien van nexen banden
- waarschijnlijk is de golf in de winter afgeleverd en de dealer of wagenpark beheerder heeft hem op winterbanden gezet en laten afleveren. De nieuwe nexen bandenset die de auto vanuit de fabriek heeft meegekregen is in de opslag gegaan.
- Nu in het voorjaar zijn de winterbanden er af gehaald en naar de opslag gegaan en de nieuwe nexenset weer uit de opslag gehaald en op de auto gezet.

De dealer heeft hoogstwaaarschijnlijk niet deze zomerbanden verzorgd, maar de fabriek. De dealer heeft alleen deze bandenset er op gezet. Dat het nexen banden zijn kunnen zij ook weinig aan doen.

Laatst bewerkt:
Ik verkoos de Kumho's boven een top A merk.
De PS71 UHP band komt in de testen geregeld tegen de A-merken aan. Tyre Review
Dat tegen een aanzienlijk lagere prijs.

En dan zeker met de consensus "in de regen doe je rustig" is het bijna zonde om een A-merk UHP te kiezen als de auto dat niet is.
Kumho, of Hankook, zijn IMO gewoon top banden die in het rijtje thuis hoort zoals Michelin, Pirelli, Continental etc. Echter een stuk goedkoper.
Als de dealer de bandenwissel gedaan heeft van die dienstauto. Dan moet dat wel op iemand zijn advies zijn geweest.
Ik kan me niet voorstellen dat de dealer dat op eigen houtje heeft gedaan.

InterSprint en Van den Ban moederbedrijf koopt vervolgens PBG op na 2 jaar.
Dus die divisie hebben ze bij PON toch afgestoten.

Dat ombanden zal wel een gouden handel zijn anders kopen ze dit ook niet over.

Ik denk dat dit niet meer bij PON in Leusden gebeurt, hoor. Daar hebben ze geen belang meer bij omdat de Continental import er niet meer is. Die locatie in Barneveld staat nu vol met gevulde fietsenrekken/containers. ;)

Terug
Bovenaan