Nieuw of jonge occasion

Dag Autokenners,

Wij zijn op flinke kosten gelopen met onze huidige Nissan en inmiddels al even op zoek naar een nieuwe SUV.

Het belangrijkste voor ons is de comfort en daarnaast de kosten na aanschaf. We merken dat we door de pech met onze huidige wagen bang zijn om een occassion aan te schaffen en weer tegen hoge kosten aan te lopen (10k+) Ook vind ik de aanschafprijs van jonge occassions aan de hoge kant..

Echter zijn we ook skeptisch in de aanschaf van een nieuwe wagen, omdat we onzichtbare kosten (afschrijving) toch ook oplopen, maar dan hebben we wel weer een aantal jaar meer garantie.

We overwegen nu om een Kia Sportage of EV5 aan te schaffen en gebruik te maken met Kia Private Plan.

Maken we het onszelf te moeilijk en is occasion altijd goedkoper of zijn er toch argumenten om nieuw aan te schaffen?

Alvast dank voor alle hulp!

Een occasion is doorgaans goedkoper omdat je al (veel) afschrijving kwijt bent én je met zo'n plan rente betaalt.
Dat gezegd hebbende, heb ik wel een nieuwe (elektrische) auto aangeschaft ipv een occasion, met een financiering.
Kort gezegd, hetgeen ik zocht vond ik al vrij prijzig als occasion. Ik heb voor Ford gekozen omdat je dan maar 0,99% rente betaalt. Dat vind ik acceptabel.
Ik zou persoonlijk bij een jonge, elektrische occasion niet zo bang zijn voor verborgen kosten. Goed kijken naar wat andere gebruikers/ervaringsdeskundige zeggen over de betrouwbaarheid. De onderhoudskosten zijn doorgaans laag. En kijk naar garantie vanuit de verkoper of resterende vanuit de fabriek.
Ik zou even goed afwegen of jullie dan voor een elektrische of een hybride gaan. Of één volledig op brandstof, dat kan natuurlijk ook.

Bij het ontbreken van meer informatie over je huidige auto is het lastig goed advies te geven. Is je Nissan 3 jaar oud of 10?
Maar bij Kia is de garantie 10 jaar en dus heb je bij een redelijk jonge tweede hands meer garantie over dan bij een hoop merken als een auto nieuw is.
Ik zou ook bij Ford kijken met een nog lagere rente.

Dit is niet een eenvoudig antwoord. Dat ligt enorm aan (o.a.) je jaarkilometers en hoeveel jaar je de auto wilt houden. Stel dat je voornemens bent om maximaal 5 jaar een auto te gaan rijden dan is nieuw kopen vrijwel altijd duurder. De afschrijving op een nieuwe auto is (pak hem beet) de eerste 4 tot 6 jaar het hoogst. Daarna neemt de afschrijving af maar onderhoudskosten (gemiddeld genomen) toe. Daarentegen heeft een occassion van die leeftijd niet meer de afschrijving maar wel risico op kosten.

Gemiddeld genomen is het voordelig om een occassion te kopen van 5/6 jaar oud en daar weer 5/6 jaar mee te rijden. Afhankelijk van het aantal kilometers dat je zult gaan rijden kan het handig zijn om langer of juist korter te rijden. Stel dat je een occassion koopt van 5 jaar met 100.000 km op de klok en je rijdt 20.000 per jaar en je verkoopt de auto na 5 jaar rijden dan staat er al 200.000 kilometer op de teller. De kans op dure reparaties neemt dan natuurlijk al significant toe.

Investeren in een auto met veel kilometers vinden veel mensen eng en vervelend en dat komen er termen als "technisch totalloss" tevoorschijn. Maar in de regel is het voor je portemonnee vaak beter om toch je oudere auto te repareren zelfs als er hogere kosten zijn omdat de aanschaf van een nieuwere auto ook veel geld kost en -zoals je gemerkt hebt- je dat zeker niet vrijpleit van onderhoudskosten.

Dit alles is natuurlijk vrij kort door de bocht en er zijn nog wel 100.000 uitzonderingen, afwijkingen etc. te noemen. Daarnaast kan de een gewoon geluk en de ander pech hebben met de kosten. Via een leaseconstructie of onderhoudscontract dek je een deel van je risico af, maar als er weinig of niets stuk gaat betaal je natuurlijk relatief veel. Dat is de afweging die je zelf moet maken, wel risico kan ik dragen en welk risico wil ik überhaupt lopen.

Terug
Bovenaan