Nieuwe auto: lening, lease of.......

Joel 1987

Kilometervreter
Vanmorgen las ik onderstaand 'nieuws' bericht.

Een auto nodig maar....

Oké, dus een kwart van de mensen sluit een lening af voor een auto. Dat kan, en een alternatief is dus private lease.... Of eigenlijk valt dat ook onder dezelfde 'lening'

Waarom wordt dit zo normaal gevonden?
Er wordt nergens in het artikel genoemd dat 'even doorsparen' of een 'minder dure auto kopen' ook een optie is...

Zomaar elke maand €500,- overmaken omdat je zo nodig een nieuwe auto wilt rijden. En daarna klagen dat er geen betaalbaar huis is te vinden.

Ben ik de enige die zich hier over verbaasd of zijn er meer?

Ik snap je punt maar er zijn ook goede redenen te bedenken: Als je van een oude benzineslurper naar een EV wil kun je sneller profiteren van de lagere maandlasten. Dus die lening kost dan misschien zeg even 600 euro per maand maar doordat je meteen 400 euro per maand bespaart ben je netto 200 per maand duurder uit.
Ga je sparen voor diezelfde auto dan zul je een groter bedrag dan 200 euro maandelijks opzij moeten zetten.

of een 'minder dure auto kopen' ook een optie is...

Zomaar elke maand €500,- overmaken omdat je zo nodig een nieuwe auto wilt rijden.
Momenteel zijn occasions ook niet meer te betalen. Het aantal nieuw verkochte auto's is al decennia afnemende terwijl de vervoersbehoefte dat niet doet; ook hier zien we eenzelfde trend als op de woningmarkt.

En daarna klagen dat er geen betaalbaar huis is te vinden.
70% van de koopwoningen in Nederland is met een hypotheek belast, daar spreekt niemand schande van. "Koop je een minder duur huis of spaar je langer" gaat niet op want de prijzen stijgen harder dan dat je kan sparen.
Ziet u een trend?

Dit noemen wij nu reclame. Organisaties willen dat je dat normaal gaat vinden.
AD, Autotrack en Independer zijn eigendom van DPG. Door zo'n verhaaltje de plaatsen is er toch weer wat meer animo door rijke leasemaatschappijen of banken om een reclame linkje te plaatsen (bij auto's op Autotrack, in het AD of op Independer).

Een 10 jaar oud wagentje kopen bij CrazyChris zijn een paar stuivers voor Chris, dat is niet interessant voor DPG. Een lening voor een gloednieuwe Fabia is natuurlijk veel interessanter.

Vuistregel: behalve hard nieuws (iets dat echt net is gebeurd, van toegevoegde waarde om te vertellen) zitten de media helemaal vol met dit soort fratsen. Winterbanden, leasen, modeverschijnselen, Dubai en andere vakantieoorden, warmtepompen, zonnepanelen (voorheen) of het opknappen van je huis (traprenovatie, lol) het houdt niet op.

Als je voor een paar procent geld kunt lenen om een auto te financieren ipv eigen geld uit te geven, dan is dat altijd een slimme keuze, mits je dat geld wat je overhoudt daadwerkelijk investeert.

Maar je moet oppassen voor hoge rentes etc. en juist daar gaat het vaak mis. Geld lenen voor een nieuwe keuken, vakantie, TV etc. zijn vaak gebaseerd op dure leningen.

Er wordt wel tegenwoordig wel erg gemakkelijk reclame voor private lease en geld lenen gemaakt. Als je bij diverse merken een auto configureert, vragen ze als eerst lease of particulier , of ze doen in de samenvatting een voorstel om geld te lenen.

70% van de koopwoningen in Nederland is met een hypotheek belast, daar spreekt niemand schande van. "Koop je een minder duur huis of spaar je langer" gaat niet op want de prijzen stijgen harder dan dat je kan sparen.
Ziet u een trend?
Eens, in andere landen kijken ze je raar aan als je bijvoorbeeld 2-3 ton nooit gaat afbetalen.
Auto van de zaak is net zo iets, dat is allemaal luxe en volledig geaccepteerd. Echter als het bedrag gestort zou worden en je zelf naar de Audi of BMW dealer moest met je eigen pinpas zal driekwart waarschijnlijk liever even bij de tweedehands Peugeot of Renaultjes gaan kijken.

Ziet u een trend?
Is ook zeker zo, die trend is er absoluut.
Maar de vergelijking met een huis vind ik niet helemaal op gaan.
Bij een huis gaat het inderdaad niet op, maar bij een auto wel...

Ik zou dolgraag een splinternieuwe auto rijden, maar daar heb ik het budget niet voor. Dan is er toch ook nog iets als een occasion. Dan dus geen splinternieuwe auto om mee te pronken, maar een gebruikte auto die je wel kunt betalen.

In het artikel worden de voor- en nadelen benoemd, en tsja, het is net wat VORQ zegt; bedrijven hebben belang bij dit soort ‘nieuwsberichten’, je kan het net zo goed Advertorial noemen. Persoonlijk vind ik lenen voor een auto prima, zolang je maar niet 100% de waarde financiert. Mijn spaargeld rendeert beter met mijn beleggingen dan dat ik het in een auto stop.

Dat is inderdaad de andere kant van 'geld lenen voor een auto'
In mijn ogen gebeurd het vooral als iemand wel een nieuwe auto wil, maar er geen geld voor heeft.
Maar dat is natuurlijk te kort door de bocht. Soms iets verder nadenken ;-)

Ziet u een trend?
Raar vergelijk natuurlijk. Een huis kopen zonder hypotheek kunnen er maar heel erg weinig. Daar naast kopen de meeste vaak geen nieuwe auto en ben je dus minder goed verzekert als je hem kwijt raakt. Na een ongeluk krijg je vaak niet het aankoop bedrag terug, maar ben je wel je auto kwijt en zit je nog met een schuld.
Bij een huis is de kans dat je hem kwijt raakt vele malen kleiner.
Maar ik ben op zich niet tegen Private Lease, mij nicht had een oude auto en daar ging al het gespaarde geld ieder jaar in het onderhoud en de extra kosten die er bij kwamen, de auto weg gedaan en Private Lease genomen, nu een probleemloze auto en met 2 kinderen is dat ook wat waard.

Er is niks mis met leverage effect zolang je het wel slim doet. nooit 100% en looptijd aflossen korter dan de afschrijving - face value lening lager dan verwachte waarde na aflossing.

Dat gezegd hebbende. Ik ben er te Hollands voor

Er is voor mij geen universeel "goed versus fout" op dit onderwerp. Privé financieringsbeslissingen nemen is niet veel anders dan in een bedrijf. Maar de mening van buitenstaanders verschilt vaak wel al snel, vooral vanuit persoonlijke overtuigingen. Het is in mijn ogen heel goed en belangrijk om persoonlijke overtuigingen te hebben, maar minstens zo goed en belangrijk om die dan ook vooral op je eigen persoon toe te passen en niet op anderen.

Bij een bedrijf vinden we het normaal dat een duur machinepark wordt gefinancierd, in privé blijkbaar niet. Een huis financieren vinden we normaal, een andere grote uitgave financieren blijkbaar niet. Zulke sentimenten vind ik tekenend voor het 'onderbuik- en borreltafel-gehalte' van veel individuele meningen.

Voor mij zit het verschil niet in de keuze an sich, maar in de rationaliteit van afwegingen, risicobewustzijn en calculaties die er aan ten grondslag liggen. Wanneer de drijfveer voor een financiering ligt in andere aspecten dan zuivere economische afweging en (potentieel) leidt tot het spreekwoordelijke boven-je-stand-leven, dan vind ik daar zeker iets van... en dat doe ik zelf dus ook pertinent niet.

Zolang ik niet verantwoordelijk ben voor c.q. afhankelijk ben van dergelijke keuzes door anderen of de gevolgen van dergelijke keuzes door anderen, laat ik iedereen lekker haar of zijn eigen (on)zalige gang gaan :censored:

Verder vooral een heerlijk onderwerp om met een grote bak popcorn het theater te gaan volgen :geek:

Wij hebben zelf een PL, en ik ken ook wat mensen met een PL. Voor sommigen is het gewoon 'alles op abonnementsbasis', voor ons was het lage leasetarief (en extra gunstige voorwaarden via werkgever) de reden.
Anderen gooien het op 'zekerheid van de kosten en service'.
Maar als ik al die elektrische bakfietsen, fatbikes, dure auto's en dure huizen om mij heen zie vraag ik me echt af wat er daarvan al afbetaald is en wat niet. SBS had ooit een grappig tv-programma: 'wat ben je waard', daar moet ik dan steeds aan denken.

Lenen is omgekeerd sparen uiteindelijk. Waarbij je bij lenen direct de beschikking hebt en extra kosten hebt in de vorm van rente. Ga je sparen, ontvang je wat wisselgeld aan rente en wordt je geld jaarlijks minder waard.

Tussenvorm is leasen en aangezien tegenwoordig alles met abonnementen gaat en iedereen daar vrede mee heeft is dat ook prima (you will own nothing and be happy...)

Goed of fout is er niet. Als je maar met je volle verstand de afweging maakt, het maandelijks kunt ophoesten én er goed van slaapt 's nachts.

Uiteindelijk kun je elke euro maar 1x uitgeven, dus vervolgens niet klagen dat je geen hypotheek kunt krijgen omdat een lease contract of een lening er zo inhakt elke maand. Al zou dat dus in je overweging moeten zitten.

Zeker waar, er is geen goed of fout in deze.
Ik ben hierin absoluut een buitenstaander, want ik weet de persoonlijke reden van iemand niet om een bepaalde keuze te maken.
En ik lees ook zeker goede argumenten om juist wél geld te lenen voor een auto (of een andere grote aankoop).
Verder vooral een heerlijk onderwerp om met een grote bak popcorn het theater te gaan volgen :geek:
En dit inderdaad ;-)

Van de andere kant bekeken: je komt op de wereld met niks, en idealiter verdwijn je ook weer van de wereld met niks. Dat moment kan je meestal echter niet timen. Nu hebben wij geen kinderen, maar betalen we wel het huis af, lenen we daarnaast ook niet (ok, de private lease dan). Maar waarom? Want dan bouw je vermogen op waar je niks aan hebt. Dan moeten we op ons 60e ook maar een dure camper kopen en mee doen aan 'We zijn er bijna' van Omroep Max :D
Ik snap dus wel dat sommige mensen niets geven om 'bezit'.

Het is een dunne lijn waar je zelf de balans op moet vinden als je het mij vraagt.

PL hoeft niet slecht te zijn. Kennis van mij heeft heel veel pech gehad met zijn vorige (prive) auto en daardoor jaren hoge kosten gehad. Onder het mom van "er zit al zoveel geld in" steeds maar weer laten repareren. Uiteindelijk vervangen voor PL en de meerprijs is voor hem geen issue gezien de "rust" die hij ervoor terug krijgt.

Ieder voor zich. Ik heb het zelf ook gedaan bij een auto. Prive gefinancierd (financial lease geen private lease) en de maandelijkse lasten betaald uit mijn mobiliteitsbudget. Auto kwam inclusief onderhoud en 5 jaar garantie dus nergens geen omkijken naar. Toch was ik er geen fan van en heb ik de financiering 1,5 jaar later afgelost. Ik doe het niet meer. Maar dat is puur een gevoelskwestie.

Ik vraag met enige regelmaat een hypotheek aan (zo ongeveer elke dag) en het begint wel een ding te worden met BKR noteringen. Vorige maand een afwijzing gehad of de hoeveelheid BKR noteringen. Dus niet op degene die op dit moment open staan maar op de hoeveelheid registraties uit het verleden. Klant moraliteit gooien ze het dan op.

Barri heeft uiteraard ook een punt. Maar je zou ook bijvoorbeeld met je 70e verjaardag je afgeloste huis kunnen verkopen en terug huren. Dan teer je maximaal in op je eigen vermogen en kun je leuker leven. Andersom kan ook, een afgelost huis betekent dat je minder pensioeninkomen nodig hebt om lekker te kunnen leven. Je buurman die huurt weet in elk geval zeker dat hij elk jaar meer gaat betalen.

Ik zit even vlug een rondje Google te doen. Financial lease via een merk of een persoonlijke lening via een bank kost je al snel tussen de 7% en 11% rente. Dat zijn wel serieuze stevige tarieven en tikt in euro's toch stevig aan als je daar een jaar of 2 á 3 aan vast zit.

Ik vraag met enige regelmaat een hypotheek aan (zo ongeveer elke dag) en het begint wel een ding te worden met BKR noteringen. Vorige maand een afwijzing gehad of de hoeveelheid BKR noteringen. Dus niet op degene die op dit moment open staan maar op de hoeveelheid registraties uit het verleden. Klant moraliteit gooien ze het dan op.

Dat vind ik een bijzondere. Ik dacht ook wel eens begrepen te hebben dat BKR noteringen positief kunnen zijn. Het toont aan dat je altijd netjes je verplichtingen bent nagekomen.

Ik ken de Nederlandse markt niet zo goed, maar heb je geen lease aanbiedingen met 0.9% of 1.9% rentes? Hier heel erg populair.

Wat mij steekt bij de hypotheekaanvragen is dat er voor de hypotheek wordt gekeken welk deel van je inkomen je mag 'verwonen' (ik heb ooit eens WFT Hypothecair Krediet gedaan en afgevinkt, dus de theorie zit ergens vaak nog verstopt in mijn hoofd).
Nu begrijp ik ook dat bepaalde vaste verplichtingen invloed hebben op wat je kan lenen, maar als je leent voor een auto (private lease), dan gaat er ook minder op aan het bakje 'autokosten' wat natuurlijk al zit in het verschil tussen 'totaal inkomen' en 'te verwonen deel van het inkomen'. Echter, die totale Private Lease (ok, de toekomstige termijnen) wordt geheel van het mogelijke hypotheekbedrag afgehaald. Dat is krom want nu wordt die twee keer meegeteld.

Dat vind ik een bijzondere. Ik dacht ook wel eens begrepen te hebben dat BKR noteringen positief kunnen zijn. Het toont aan dat je altijd netjes je verplichtingen bent nagekomen.

Vooral in de USA heb je daar profijt van. Een goede kredietscore maakt lenen makkelijker.

In NL is dat niet zo. Als jij alles leent wat los en vast zit (telefoon wasmachine CV ketel) dan ziet de bank dat als negatief. Oftewel, je kunt het schijnbaar niet opbrengen zelf voor iets te sparen en 9/10 mensen die op deze manier leven hebben daarnaast ook geen spaarbuffer. Oftewel, gaat er ook maar iets mis in het inkomen zijn er sneller problemen.

Wat mij steekt bij de hypotheekaanvragen is dat er voor de hypotheek wordt gekeken welk deel van je inkomen je mag 'verwonen' (ik heb ooit eens WFT Hypothecair Krediet gedaan en afgevinkt, dus de theorie zit ergens vaak nog verstopt in mijn hoofd).
Nu begrijp ik ook dat bepaalde vaste verplichtingen invloed hebben op wat je kan lenen, maar als je leent voor een auto (private lease), dan gaat er ook minder op aan het bakje 'autokosten' wat natuurlijk al zit in het verschil tussen 'totaal inkomen' en 'te verwonen deel van het inkomen'. Echter, die totale Private Lease (ok, de toekomstige termijnen) wordt geheel van het mogelijke hypotheekbedrag afgehaald. Dat is krom want nu wordt die twee keer meegeteld.

Hier ben ik het mee eens. Voorheen werd er met 65% van het leasetarief gerekend maar dat is naar 100% aangepast. Mensen die zelf een auto in bezit hebben en hier veel geld aan uitgeven zijn hier zeker in het voordeel.

Bank ziet het als volgt. Eigen auto kan morgen verkocht worden en je hebt geen lasten meer. PL zit je 3-4-5 jaar aan vast.

Zo wordt bijtelling voor een leaseauto ook niet meegerekend terwijl dat zomaar in de buurt kan komen van een PL maandlast.

Bank ziet het als volgt. Eigen auto kan morgen verkocht worden en je hebt geen lasten meer. PL zit je 3-4-5 jaar aan vast.
Aan de ene kant logisch, aan de andere kant: men verwacht dus dat het 'te verwonen bedrag' van het inkomen groter wordt als het slecht gaat. Vervoer is dan niet meer belangrijk. Dat is wel een beetje kijken vanuit één hoek.
Bijtelling tikt inderdaad ook wel aan, en heb je toch echt het hele kalenderjaar nog te betalen. Het is alsof de banken niet echt meegaan met de realiteit.
Zo moest ik ook de creditcardlimiet van 1000 euro destijds even naar 0 zetten, en een week later weer naar 1000. Dat ding heb ik alleen maar voor huurauto's op vakantie...

Je lost toch je lening af zodra je auto is verkocht ?

Met PL bedoel ik private lease. Daar kun je vaak niet zomaar onderuit.

Bij een persoonlijke lening is het inderdaad de bedoeling dat de lening afgelost wordt als de auto verkocht is. Ik zie in de praktijk helaas anders. Auto verkocht en de lening die voor 10 jaar afgesloten is (want lage maandlasten) nog niet afgelost. Dus de lening verhogen voor de nieuwe auto en daardoor het "probleem" verder vergroten. Steeds hogere maandlasten dus minder ruimte om te sparen. Dus de wasmachine ook maar op afbetaling.... Enfin... je snapt in welke spiraal je terecht komt.

Ik ben een echte autoliefhebber maar daarnaast ook een heel nuchter en rationeel denkend mens, en altijd opgevoed met het idee om een spaarpotje achter de hand te hebben voor onverwachte uitgaven / slechtere tijden. Ik heb nog nooit ergens een lening voor afgesloten en zal dat ook nooit doen, al helemaal niet voor een nieuwe auto, Al zou ik dat in mijn positie misschien best kunnen. Het budget wat ik uitgeef voor de aanschaf van een auto is maar een fractie van mijn / ons totale spaargeld en toch ben ik best trots op mijn eigen en zuurverdiende 11 jaar oude auto! Ik zie een auto niet als statussymbool al ben ik best wel gevoelig voor allerlei gadgets en luxe. Ik hoef niet perse het nieuwste van het nieuwste. Het leven bestaat uit zoveel meer dingen dan een stuk blik op wielen!

Ik vind het ook belangrijk om nog wat na te laten aan onze zoon, net zoals mijn (schoon) ouders dat voor ons hebben gedaan. Ik ga echter nooit uit van geld wat je krijgt maar van wat je zelf verdiend. Ik heb met mijn vrouw een minimale buffer afgesproken voor onze spaarrekening. Bij de aanschaf van onze huidige auto kwamen we daar iets onder maar dat gaan we uiteraard weer aanvullen. Dan maar even een keertje minder uit eten of naar de bioscoop!

Laatst bewerkt:
Met PL bedoel ik private lease. Daar kun je vaak niet zomaar onderuit.

Bij een persoonlijke lening is het inderdaad de bedoeling dat de lening afgelost wordt als de auto verkocht is. Ik zie in de praktijk helaas anders. Auto verkocht en de lening die voor 10 jaar afgesloten is (want lage maandlasten) nog niet afgelost. Dus de lening verhogen voor de nieuwe auto en daardoor het "probleem" verder vergroten. Steeds hogere maandlasten dus minder ruimte om te sparen. Dus de wasmachine ook maar op afbetaling.... Enfin... je snapt in welke spiraal je terecht komt.

Precies dit!

Mijn gevoel zegt dat dit veel gedaan wordt. Tot het moment dat je zoveel vaste lasten hebt en er iets drastisch veranderd in je financiële situatie. En dan?

Onderbuikgevoel, op niets gebaseerd :)

Vroeger had ik wel een mening over financieren van een auto (of een keuken, badkamer, boot, vakantie enz enz), nu denk ik: ik hoop dat ieder voor zich de juiste en vooral verantwoorde afweging maakt! Of die afweging nu rationeel of emotioneel is, dat maakt me daarbij niet uit. Gaat dat regelmatig mis? Ja, dat is algemeen bekend en dat is een behoorlijk maatschappelijk probleem, dus goede overheidscampagnes en goede toetsing zijn erg belangrijk.

Zelf ben ik veel te voorzichtig en tegelijk zijn mijn materiële wensen gelukkig niet groter dan mijn inkomen en spaarrekening in kunnen voorzien.

Laatst bewerkt:
Ik zie in de praktijk helaas anders. Auto verkocht en de lening die voor 10 jaar afgesloten is (want lage maandlasten) nog niet afgelost. Dus de lening verhogen voor de nieuwe auto en daardoor het "probleem" verder vergroten
Wist niet dat dit kon eerlijk gezegd. Dacht dat het net als met hypotheek werkt.

Ik schrik wel hoeveel mensen er met Klarna en wehkamp enz in de problemen komen.

Ik heb met mijn vrouw een minimale buffer afgesproken voor onze spaarrekening. Bij de aanschaf van onze huidige auto kwamen we daar iets onder maar dat gaan we uiteraard weer aanvullen. Dan maar even een keertje minder uit eten of naar de bioscoop!
Jep hebben wij ook. Potjes potjes potjes… zo hebben m’n vrouw en ik het geleerd van onze ouders en doen wij het ook.

Ik schrik wel van mensen die geen geld hebben gespaard voor iets als een wasmachine. Ieder z’n portemonnee is anders, maar dat soort tegenvallers ga je echt hebben in het leven…

Wist niet dat dit kon eerlijk gezegd. Dacht dat het net als met hypotheek werkt.

Ik schrik wel hoeveel mensen er met Klarna en wehkamp enz in de problemen komen.

Als je een beetje handig bent met internet en independer is het erg makkelijk een krediet van bijvoorbeeld 20k af te sluiten. Als je nu begint heb je met een beetje geluk morgen het geld op je rekening. Zonder opgave van onderpand en een looptijd van 10 of soms zelfs 15 jaar. Na 7-8 jaar gaat de auto stuk en wordt er bijgeleend om toch maar een andere te kopen want reparatie is te duur.

Erg zwart wit natuurlijk maar kom het meer dan eens tegen.

Ik schrik wel van mensen die geen geld hebben gespaard voor iets als een wasmachine. Ieder z’n portemonnee is anders, maar dat soort tegenvallers ga je echt hebben in het leven…

Ik denk dat je je er over zult verbazen hoeveel mensen dat domweg niet kunnen omdat hun inkomen net wel/net niet toereikend is voor de maandelijkse kosten. De verbazing is denk ik nog groter als je weet dat daar ook gewoon veel dubbele inkomens tussen zitten, maar geen gigantisch inkomen hebben.

Als dan je wasmachine sneuvelt en je de was van een gezin moet wegwerken dan zou ik in zo'n geval ook een wasmachine op afbetaling nemen. Want de was met de hand doen is ook niet alles.

Let ook maar eens op bij het tanken hoeveel mensen exact voor 20 of 30eu tanken, dat is niet omdat ze niet meer nodig zijn...

Maargoed, zo gaat de discussie wel een hele andere kant op ;)

Ooit op TV: stel in A'dam dat een huis wilde kopen; samen €10.000 netto per maand aan inkomen, vraag van de hypotheekadviseur: hoeveel spaargeld hadden ze? NUL......
Want ja, 3x per week uit eten en natuurlijk dure aaifoon, merkkleding, paar keer per jaar op vakantie...
En over niet kunnen sparen: als je iets op afbetaling kan kopen kan je dat bedrag dus missen en dus had je dat bedrag ook per maand kunnen sparen, it's that simpel !
En de meeste mensen hebben totaal geen idee wat echt zuinig leven is...
Ik kreeg vroeger geen zakgeld van stiefmoeder (gelukkig na 5 jaar opgehoepeld) want we zouden toch niet met geld om kunnen gaan....en dus jarenlang krantenwijken gelopen, iedere ochtend om 5 uur je nest uit en direct na school nog een middagkrant lopen. Grote voordeel: je leert heel snel de waarde van geld....
Dus nooit geld geleend, nooit rood gestaan, geen krediet; en ondanks laag inkomen huis in 1x betaald).

Terug
Bovenaan