Nieuwe auto teruggeven???

Tom 7509606

Startmotor
goeiedag heren dames ,ik heb voor eerst een nieuwe auto gekocht , een fiat grande panda 44kwh. het leveren werd al een paar keer uitgesteld maar uiteindelijk blij met mijn gele rakker. zeker omdat je ze nog weinig ziet.

helaas al snel softwareproblemen. het scherm achter het stuur is al paar keer uitgevallen en de teller klopt vaak niet met wat er echt gereden word. DC snelladen niet meer dan 40 kwh ipv 100, de app werkt vaker niet dan wel en linkerhelft van de voorruit wordt niet dampvrij etc. de dealer is heel aardig en wil het oplossen maar ik ben nu de auto al 2 weken kwijt. ik heb garantie maar ik heb dit nog nooit met een auto meegemaakt.

kan ik bij grote onvrede de auto teruggeven aan de dealer en geld terug krijgen? ik heb weinig vertrouwen in de auto.

kortweg gezegd; de verkopende partij moet in de gelegenheid zijn om het te herstellen.

als de auto nu al tig keer terug is geweest voor het zelfde probleem en ze krijgen het maar niet opgelost dan kun je wel wat eisen stellen. je krijgt dan nooit het (het zelfde) geldbedrag terug, immers heb je de auto ook gebruikt in tussentijd. Als het zover is gekomen zou ik met de dealer en importeur in gesprek gaan dat het vertrouwen weg is en kijken naar een gezamelijke oplossing.

nu is het gewoon balen, laat de dealer er naar kijken en oplossen. en hopelijk snel gewoon weer genieten van je nieuwe aanwinst.

Hier bij mijn werk stond een Skoda Enyaq ook al na 2 maand na aflevering meerder keren bij de dealer met verschillende problemen in software en hardware. Na 4 maand 'gedoe' en de nodige herstelwerkzaamheden en updates lijkt hij nu prima te werken. Lijkt wel steeds normaler met nieuwe auto's, helaas.

Volgens mij moet je de verkoper een redelijke kans geven dit op te lossen. Heb je bijvoorbeeld een (goede) vervangende auto en over 3 weken een prima auto terug dan is het daarmee opgelost.

Ik zou niet teveel teleurgesteld zijn over je aankoop. Bij wijze van spreken kan dit allemaal worden opgelost met het vervangen van één module of zelfs één stekkertje wat beter aandrukken.

Misschien kan je een deal maken met de dealer die hen ook niet teveel kost. Bijvoorbeeld wat gratis onderhoud in de toekomst of gratis vervangend vervoer.

Nadeel van ééntje van de eerste batch te hebben… zelf ook voorgehad met de huidige Volvo V60, ik had één van de eerste modellen back in the day en die was ver van probleemloos qua electronica. Allemaal met de glimlach en kosteloos opgelost maar ik heb er toch op zitten vloeken want onpraktisch en niet leuk om met een kerstboom aan lampjes op het dashboard rond te rijden.
Eens de gremlins eruit prima auto aan gehad, hopelijk bij jou ook en kan je genieten van de idd nog zeldzame gele rakker (y)
Teruggeven zal het em niet worden vrees ik wat AsconaGT ook al schreef.

Teruggeven zal het em niet worden vrees ik wat AsconaGT ook al schreef.
nou, als na reparatie het ding nog steeds niet werkt, en dan na een reparatie of update nog niet, Dan is het product gewoon niet conform. Dan kun je de koopovereenkomst ontbinden en geld terug eisen. Maar daar zullen ze moeilijk over doen, daarom dossiervorming, en evt je advocaat of rechtsbijstandverzekering informeren

Ja, tussen gelijk hebben en gelijk krijgen gaapt wel een grote juridische kloof.
En de auto rijdt uiteindelijk wel, weliswaar met glitches. Heb je de Discussies rond de eerste lichting Mazda CX-60s gelezen op deze site, een paar oud-eigenaars zijn daar financieel serieus in de boot gegaan bij het “teruggeven”…

En dan nog altijd zelf blijven opletten. Die CX-60’s hebben veel updates gehad en zijn veelal daarmee beter geworden.
Maar vervolgens is mijn CX-80 van 2025 ook nog niet geheel vrij van “storingen” omdat het niet vanzelfsprekend is dat alle updates dan ook op alle nieuwe auto’s worden toegepast.
Zo heb ik zelf de Mazda Connect geupdate met 3 versies hoger en was mijn navigatie nog de versie uit 2023. :rolleyes:
Nieuwe auto betekent dus niet de nieuwste software.

.. Lijkt wel steeds normaler met nieuwe auto's, helaas.
Klopt, en met veel meer zaken. Personeelstekorten zijn echt wel voelbaar. Bovendien wordt alles steeds complexer. Je ziet dat ook wel aan diverse storingen bij welke organisatie dan ook.

De teleurstelling snap ik, heel vervelend als een nieuwe auto storingen heeft.

( dat verwacht je niet bij een nieuwe of jonge auto, zelf in 5,5 jaar met mijn nieuw gekochte auto geen enkele storing of reparatie gehad, maar zou van storingen enorm balen)

De verkopende partij moet in de gelegenheid worden gesteld om binnen een redelijke termijn de problemen op te lossen ( zoals al aangegeven).
Als er nu een goede vervangende auto is dan is het afwachten of dit binnen een redelijke termijn lukt. Er zal voldoende jurisprudentie zijn wat een redelijke termijn is.

nou, als na reparatie het ding nog steeds niet werkt, en dan na een reparatie of update nog niet, Dan is het product gewoon niet conform. Dan kun je de koopovereenkomst ontbinden en geld terug eisen. Maar daar zullen ze moeilijk over doen, daarom dossiervorming, en evt je advocaat of rechtsbijstandverzekering informeren

zeker, als na meerdere garagebezoeken het probleem nog niet verholpen is kun je daarover in discussie gaan. Is vaak genoeg gebeurd tot aan de rechter aan toe. Maar in ogenschouw genomen dat er dan (zeg 10.000 km) wel met de auto is gereden mag die waarde gewoon in mindering gebracht mocht het zover komen. En kost het je wel flink wat geld. Eigenlijk wil je dat ook niet.

advies is dan ook, blijft gewoon in gesprek met de garage, ga niet dreigen met rechtsbijstand. de garage is welwillend wat ik lees, hopelijk is het na 1 garagebezoek opgelost. vervelend, dat zeker. geduld en hopelijk snel de auto weer terug

Maar in ogenschouw genomen dat er dan (zeg 10.000 km) wel met de auto is gereden mag die waarde gewoon in mindering gebracht mocht het zover komen.
nou, dat is nog maar de vraag. Waarschijnlijk gaat de rechter daar namelijk helemaal niet in mee en moet de garage het volledige bedrag terugstorten, en als je ook nog onkosten hebt gemaakt, zoals een huur auto, kun je de garage daar ook op aanspreken.

bedankt voor jullie reacties. een grande panda als leenauto maar viel scherm ook paar keer uit :ROFLMAO: ik wacht het nog maar rustig af. sorry ben nieuwe auto's niet gewend. er bestaat helaas geen 'niet goed geld terug binnen 30 dagen' bij auto's :D

Inderdaad goed dossier bijhouden en steeds teruggaan naar de dealer.
Niet boos worden op de dealer: de mensen die je te woord staan kunnen er ook niks aan doen, kost hun ook alleen maar tijd en geld. Die zien je liever ook niet terug in de garage, behalve voor een beurt of om wat nieuws te kopen.
Als het uiteindelijk niet lukt, dan kun je ze in gebreke stellen door rechtsbijstand in te schakelen.

Klopt, en met veel meer zaken. Personeelstekorten zijn echt wel voelbaar. Bovendien wordt alles steeds complexer. Je ziet dat ook wel aan diverse storingen bij welke organisatie dan ook.
Softwareproblemen zal net zoals bij andere producten komen doordat verplaatsen van functionaliteit naar de software productontwikkeling makkelijker maakt. Je kunt vast gaan produceren en later met software updates zaken fixen. Je kunt daardoor misschien wel zomaar een jaar eerder een product op de markt brengen. En zolang je een goede software roll-out strategie hebt kan dat ook een prima optie zijn. En dan nog af en toe wat extra features toevoegen die nooit in de folder hebben gestaan en iedereen is blij.

Terug
Bovenaan