Nieuwe Auto voor rond de 30k

Ezra 6089221

Startmotor
Ik zoek een nieuwe auto voor rond de 30k.
Voor roadtrips door europa.
werk/woon verkeer.

Ik verwacht de auto de komende 7 jaar te bezitten, ik wil graag een nieuwe auto ondanks afschrijving etc.
Een kadootje aan mijzelf na een ellendige scheiding.

Ik wil graag electrisch maar woon in een flat met geen oplaadpalen in de straat.Echter zie ik veel voordelen aan het goedkoop reizen binnen europa, alle auto`s die ik in deze prijs klasse vind hebben een maximaal bereik van 250~ km in de winter met de grootste accupakket die ze aanbieden binnen dat budget.

Mijn ogen zijn vooral gevallen op de Toyota Yaris Dynamic hybride of een Renault 5 E-tech 150 pk comfort range

Ik sta open voor tips. Liefst electrisch maar ben bang dat dit de komende 5 jaar (zit hier voorlopig nog in dit goedkope flatje)

Laatst bewerkt:
Heb je deze zoekfunctie van Autoweek al gebruikt? https://www.autoweek.nl/elektrische-autos/ kun je om te beginnen al filteren op een max prijs. Hoe zie je het laden voor je aangezien je zelf al aangeeft dat je niet rondom je woning kunt laden? (Deze is er ook voor reguliere brandstofauto's en hybrides, dat laatste is misschien handiger in jouw geval?)

Daarnaast denk ik dat het op z'n zachts uitdagend gezegd uitdagend is om met een Renault 5 door Europa te reizen, tenzij je hiermee bedoelt de grens over naar België of Duitsland. De Renault 5 komt in de winter volgens enkele site's in de winter niet verder dan 235 kilometer, dan zou je vanuit Utrecht krap de grens over gekomen zijn. In de zomer +/- 300 maar dan is je auto wel leeg. Niet echt ideaal als je op doorreis bent lijkt mij.

Als ik de 30k budget letterlijk als grens neem, dan kom je inderdaad snel tot je keuze: een Fiat 600e Pop met 409 km range, Leapmotor B05 met 482 km range, MG4 Urban met 416 km range of de Opel Corsa-e met 429 km actieradius. De Fiat 600e en Leapmotor B05 zijn zoals Wouter zegt de wat grotere opties qua ruimte.

Geef je het budget wat meer ruimte, tot 33k, dan komen onder andere ook de Renault 5 E-TECH die je noemt in beeld. Het lijkt me echter wel dat je met een Renault Megane (of Renault 4) E-TECH meer comfort van hetzelfde merk hebt. Met de wat ruimere prijs komen dan ook de (kleinere) VAG-kleintjes Cupra Raval, Skoda Epiq en Volkswagen ID.Polo in beeld.

Wat rij je nu en wat vind je daaraan mee- en tegenvallen?
Wil je liefst merktrouw blijven of maakt dat minder uit? Merken die je voorkeur hebben en/of die je vooraf uitsluit?

Dank allen, ik rij nu in een bijna 17 jaar oude Colt 1.3 waarvoor een grote beurt aan zit te komen.

De Fiat 600 en de Leapmotor B05 spreken mij erg aan, blijkbaar heeft the Renault 5 slechts een max bereik van 200km in de wintermaanden met de grootste accu pakket dus die valt al af.

Ik zal het verder onderzoeken de Leapmotor B05 klinkt wel erg mooi maar ben nog sceptisch ivm het een nieuwkomer is op de NL markt.

Ik zal het verder onderzoeken de Leapmotor B05 klinkt wel erg mooi maar ben nog sceptisch ivm het een nieuwkomer is op de NL markt.

In rijtesten lees je vaak over vervelend stuurgevoel en irritante rij"hulp"systemen van Leapmotors, zou ze daarom overslaan.

Voor € 1.000 meer heb je deze zelfs helemaal nieuw:

Zelf kijk ik ook met interesse naar de Jeep Avenger. Dat lukt iets boven de 30k ook nieuw:

Bij VW hebben ze momenteel ook actiemodellen van de ID3 rond de 30k:

Of bij Citroen de e-C4:

Als je jezelf een plezier wil doen met een elektrische auto van 30K voor road trips in Europa kom ik toch uit op een gebruikte Tesla Model Y. Model 3 kan ook. In de categorie “nieuwe auto’s” zit nog niks binnen je budget waarmee ik met plezier Europa zou rondreizen. Als je oude Colt de apk nog een keer haalt dan kan je ook doorsparen tot 40K en dan kan je volgend jaar misschien wel een 1 jaar oude Mercedes CLA op de kop tikken.

Dankuwel allen, ik probeer denk ik teveel een "budget" EV te buigen aan mijn benodigheden, voor dat geld zit je met de meeste EVs rond de 200~km in de winter maanden. Dat word hem niet.

Ik ga denk maar voor een Toyota Yaris Hybrid indien ik nieuw koop.

Bij 2ehands heb ik wel intresse in een Tesla van rond de 30k, alleen ben ik bang dat ik het onderhoud niet kan betalen ivm het toch een klasse hoger is desondanks het een 2e handsje is dan.

Ik lees over onderdelen van 7k euro die vervangen moeten worden op een Tesla, dat soort geld heb ik als een verdiener niet op de plan voor onderhoud.

Voorkeur zou altijd gaan voor een Tesla

Laatst bewerkt:
De Model 3 standard (of hoe hij tegenwoordig mag heten) is met inruilbonus 32k geloof ik. Daar heb je de komende 4 jaren echt geen onderhoud aan, behalve banden afhankelijk van rijgedrag en kilometers. Range daarbij prima voor een roadtrip.

Ik ga mijzelf verdiepen in de Tesla model 3 in dat geval.

Ik zie dat het basis model nieuw 36k euro kost en tweedehands varieert de prijs nogal.
Tweedehands zie ik ze tussen de 27~36k gaan voor bouwjaar 2023+ met een km stand van 60k~ of meer.

Het basis model klinkt top, maar tweedehands modellen hebben accupakketten met meer range, maar dan al weer een jaar of 2 achter de rug + 60k of meer op de teller.

Lastige afweging.

Voordeel van de Tesla is het oplaadnetwerk. Als je een Europese roadtrip wilt maken werkt dit echt perfect.
Je geeft je bestemming in en de auto bepaalt de rest, echt ideaal.
En je kunt zeggen wat je wilt over Tesla, als elektrisch vervoermiddel is er weinig tot niets echt beter.

Maar nog een vraag, hoeveel range heb je nu echt nodig?
Een Model 3 standard heeft een WLTP bereik van 530 km, dat is toch prima?

Allereerst vind ik het erg om te lezen over je persoonlijke situatie. Ik wens je veel sterkte om er weer bovenop te komen!

Ik rijd al twee jaar in een Model 3 Highland met meer dan 71.000 km op de teller. Ik maak er in de winter veel reizen mee naar Oostenrijk en Noorwegen. Mijn auto is een LFP-model, maar ik merk in de praktijk geen verschil in actieradius. Het is meer een kwestie van denken dan van werkelijkheid. De auto is sportief, direct en dynamisch en geeft veel rijplezier! Het netwerk van snelladers is daarbij een groot pluspunt en maakt het opladen heel gemakkelijk en betrouwbaar!

Ik wens je heel veel succes!

Voor 30K koop je een hele mooie gebruikte Tesla Model 3. Kan je zelfs bij Tesla zelf terecht, heb je naast de fabrieksgarantie op motor en accu ook nog een jaar garantie op alle andere dingen.
Onderhoud is juist veel goedkoper, setje ruitenwissers en interieurfilter, daar stopt het normaal.

Oh, en ga voor het model met warmtepomp, dus heel globaal na januari 2021, die is op veel vlakken echt heel veel beter.

Ik zou voor een Smart #1 gaan, met de kop er af. Fijne auto.
Of goed zoeken voor een #1 Brabus, dan heb je ook nog eens een heel tof ding.

Belangrijk is om ook uitgebreide proefritten te maken, dan merk je goed de verschillen tussen verschillende auto’s.

Heb in veel auto’s zelf gereden of mee gereden, niks mis met een Toyota Yaris maar de auto maakt wel duidelijk meer geluid, is kleiner, en is duidelijk minder comfortabel dan mijn huidige Renault Clio.

De tesla model 3 rwd kost rijklaar €36990.- ruil je een oud barrel in dan krijg je een inruilbonus van €5000,-. Ik heb zelf via marktplaats een oud beestje gekocht en ingeruild en heb €31990 betaald voor een spiksplinternieuwe model 3. Ik rijdt er nu 3 maanden mee en ben er mee naar Monaco gereden en daarna via Italië en Zwitserland weer terug. Het laadnetwerk is echt fantastisch. En de model 3? Ik heb nog nooit zo’n geweldige auto gereden. Rijden is een feestje.

Waarom geen hybride? De nieuwe Renault Clio heb je met hybride aandrijving (160pk, automaat) rond de 30k. Er staan er redelijk wat bij dealers nieuw op voorraad met een paar duizend euro voorraadkorting. Kun je meer dan genoeg roadtrips maken, ook door landen waar de laadinfrastructuur een stuk minder is.

Allereerst vind ik het erg om te lezen over je persoonlijke situatie. Ik wens je veel sterkte om er weer bovenop te komen!

Ik rijd al twee jaar in een Model 3 Highland met meer dan 71.000 km op de teller. Ik maak er in de winter veel reizen mee naar Oostenrijk en Noorwegen. Mijn auto is een LFP-model, maar ik merk in de praktijk geen verschil in actieradius. Het is meer een kwestie van denken dan van werkelijkheid. De auto is sportief, direct en dynamisch en geeft veel rijplezier! Het netwerk van snelladers is daarbij een groot pluspunt en maakt het opladen heel gemakkelijk en betrouwbaar!

Ik wens je heel veel succes!
Dankjewel, erg fijn om te lezen <3

Voor 30K koop je een hele mooie gebruikte Tesla Model 3. Kan je zelfs bij Tesla zelf terecht, heb je naast de fabrieksgarantie op motor en accu ook nog een jaar garantie op alle andere dingen.
Onderhoud is juist veel goedkoper, setje ruitenwissers en interieurfilter, daar stopt het normaal.

Oh, en ga voor het model met warmtepomp, dus heel globaal na januari 2021, die is op veel vlakken echt heel veel beter.
Dankjewel! ik zal rekening houden met een warmtepomp dat is een enorm pluspunt voor de koudere maanden.

De tesla model 3 rwd kost rijklaar €36990.- ruil je een oud barrel in dan krijg je een inruilbonus van €5000,-. Ik heb zelf via marktplaats een oud beestje gekocht en ingeruild en heb €31990 betaald voor een spiksplinternieuwe model 3. Ik rijdt er nu 3 maanden mee en ben er mee naar Monaco gereden en daarna via Italië en Zwitserland weer terug. Het laadnetwerk is echt fantastisch. En de model 3? Ik heb nog nooit zo’n geweldige auto gereden. Rijden is een feestje.
haha dat is een goed idee, ik zal zeker kijken voor de mogelijkheden tot inruilen.

Terug
Bovenaan