gast 9059761

Net ingestapt
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een nieuwe auto. Liefst helemaal nieuw.
Auto wordt alleen gebruikt om van a naar b te rijden. Meeste ritjes zijn minder dan 10 km. Belangrijk zijn lage kosten. Nu zit ik zelf aan de volgende 4 opties te denken:
Dacia Spring, kan alleen openbaar laden, woon in een appartement
Dacia Sandero
Mitsubishi Space Star
VW Up, staan er nog ruim 20 nieuw te koop.
Iemand advies of andere ideeën?

d9wy4uab761t_1200.jpg

• Leuk
Waarderingen: rw54
Mijn advies is om tenminste een viertal verschillende autos te proberen.
Wat je aanstaat is namelijk heel persoonlijk.

De jaarlijkse kosten van een auto kun je verder zelf heel goed naast elkaar zetten voor de verschillende opties. Denk daarbij aan afschrijving, mrb, brandstof en een schatting van je onderhoudskosten.

Als je vooral korte ritten rijdt vermoed ik dat dit in stedelijke omgeving is met veel optrekken en wegrijden.
Juist daarin zijn EV's efficiënt. Door terugwinning van de bewegingsenergie worden ook de remmen gespaard. De vraag is dan hoe de laadvoorzieningen in jouw buurt zijn. Als die goed zijn zou ik een EV kiezen.

Zelf vind ik zicht rondom belangrijk omdat ik geen fietsers wil aanrijden op rotonden. Het zicht rechtachter is dus iets waar ik altijd goed op let om dat dat in veel moderne auto's vrij slecht is.

Bekijk ook eens een 2e hands i3 misschien staat die je aan? ze zijn praktisch en ruim van binnen. 22kwh versie heeft een praktische range van 130km in de winter. 42kwh versies tot 260km in de winter.

Misschien echter wil je af en toe een kar of caravan trekken? Let dan bij op de aanwezigheid van trekhaak en check trekgewicht zeker als het EV betreft.

Is er een specifieke reden dat je een nieuwe auto wil ipv een jong gebruikte?
Je vind lage kosten belangrijk maar de grootste kostenpost is afschrijving, en die is gigantisch bij een nieuwe auto.

Ik weet niet hoeveel je op jaarbasis rijdt maar het is voordeliger om een auto te kopen waar de spreekwoordelijke kop van af is.

Je vind lage kosten belangrijk maar de grootste kostenpost is afschrijving, en die is gigantisch bij een nieuwe auto.

Ik weet niet hoeveel je op jaarbasis rijdt maar het is voordeliger om een auto te kopen waar de spreekwoordelijke kop van af is.
Bij een nieuwe auto tot €20000,- is de afschrijving niet zo groot, zeker niet bij een Toyota Aygo X!

De reden voor een nieuwe auto is, dat ik hem helemaal op ga rijden, en daarmee bedoel ik minimaal 15-20 jaar dat ie mee moet gaan. Aantal km per jaar is max 10000

De reden voor een nieuwe auto is, dat ik hem helemaal op ga rijden, en daarmee bedoel ik minimaal 15-20 jaar dat ie mee moet gaan. Aantal km per jaar is max 10000
Een Toyota Aygo X moet zeker 15-20 jaar meekunnen, van een volledig elektrische auto durf ik dat niet te zeggen (althans de accu)!

Als je hem 15 tot 20 jaar wil gaan rijden en voornamelijk korte stukjes wil gaan doen (wat niet goed is voor de motor maar dat terzijde) zou ik voor een betrouwbaar merk gaan, de eerder genoemde Toyota Aygo (X) is dan een goede suggestie.
Wat ik zeker niet aan zou raden is iets met een hybride motor omdat de motor in jouw geval maar zelden op temperatuur zal komen.

Een EV zou helemaal ideaal zijn maar als je afhankelijk bent van openbaar laden weer niet zo.
Daarnaast is het de vraag of zo'n accu het 20 jaar lang vol zal houden.

Precies dat wou ik hier ook melden.

Je kan bij veel merkdealers van niet nieuw te onderscheiden gebruikte auto's kopen met afhankelijk van het merk 2-6 jaar garantie.

Zou je echt niet naar een wagen gaan kijken "waar de kop er net af is"?

Ik vind het in de huidige tijd erg dapper om zover vooruit te kijken en voor zo'n lange termijn een brandstof auto aan te schaffen.
Met de huidige koersen vd overheden (die nogal eens wijzigen) zou ik er niet zeker van zijn dat je over 10 jaar nog een benzine auto op de weg kunt en wilt houden.
Tegelijkertijd weerhoud accu degradatie en de hoge aanschaf prijs van elektrisch vervoer mij overigens ook om zelf in de richting van elektrisch vervoer te denken.

Ik hoop overigens dat ik er zelf ontzettend naast zit en de auto voor iedereen bereikbaar blijft in de toekomst.

Eigenlijk is het lastig om een goed advies te geven, in 15 tot 20 jaar kan er heel veel veranderen, en niemand heeft een glazen bol.

Wat is dan bijvoorbeeld de brandstofprijs, waar zijn de milieu zones en hoe streng zijn de eisen etc.

Je eigen opties zijn zeker te overwegen. De beide Dacia's Mitsubishi en VW zijn goedkope auto's om te rijden, en om op de weg te houden.

Ik zou zelf dan de Dacia Sandero kiezen. Is het meeste auto voor het geld.

Als je 10 jaar vooruit kijkt dan kun je ook zeker een elektrische auto overwegen. De Leapmotor T03 is dan denk ik ook te overwegen.

Of geef meer geld uit aan een Citroën eC3 of elektrische Fiat Grande Panda. Ik kwam ook bijvoorbeeld een Citroën eC4 tegen uit 2023 voor nog geen € 21000 met aankoopsubsidie van
€ 2.000 is dat ook geen slechte deal.

Meer dan 35 jaar heb ik dezelfde filosofie aangehouden. Net als mijn ouders. Altijd een auto kopen waar de kop af is maar sinds kort ben ik er eigenlijk niet meer van overtuigd dat het altijd de beste oplossing is. Je moet maar net de goede vinden en ook auto's met de kop er af zijn duur. Daarnaast levert spaargeld op de bank ook geen moer meer op en is de inflatie officieel 3,6 % (CBS 10/sept 2024) maar in de praktijk eerder 5%.

Wel ben ik het eens dat het in de huidige tijd dapper om voor zo'n lange tijd een auto met verbrandingsmotor te kopen. Komende 10 jaar zal dat nog wel loslopen maar dan kan het best snel gaan.

Accudegradatie EV is natuurlijk wel een issue. Kun je snelladen vermijden? Rijdt je niet heel veel per jaar. 200.000 km moet toch wel haalbaar zijn.

Wel loop je met nieuwe auto's een groot risico op irritante piepjes. Dat is wel een goede reden om geen nieuwe auto te kopen.

Terug
Bovenaan