Nieuwe compacte SUV gezocht.

SSander

Wegverkenner
Voor m'n ouwe lui zoek ik een nieuwe auto.

Automaat is een must.
Benzine (hybride mag) motor, ze gaan niet stekkeren.
Budget max 40k, geen inruil.
Comfort ipv sportief.
Compact SUV formaat, max 4.5 meter, hoe korter hoe beter.
Compacte SUV voor de iets hogere instap, maar ook niet te hoog.
Gebruik voor stadsritjes en af en toe een 200km snelweg rit.
Luxe uitrusting, stoel+stuur verwarming, adaptive cruisecontrol, open dak, goede audio, etc etc, dus de topmodellen van bepaalde auto komen dan al snel in beeld. Graag ook leer en stoelgeheugen, maar dat zal in deze klasse weinig voorkomen.
Nieuw ivm garantie en volledige ontzorging.

Al gevonden:
De Kia Stonic Gt Plusline Dct l Helemaal vol met opties en luxe voor 35k.
Ford Puma Titanium 1.0 Powershift met alle opties gaat net over de 40k heen, maar ook interessant. (ST line ook leuk, maar denk te sportief)
Een VW Tiago en T-Cross zijn duurder, zie niet echt voordelen, ga ze wel bekijken.
De VW T-roc is een fijne auto, maar de nieuwe is te groot en te duur.
Toyota Corrola Cross is net even te groot/fors en eigenlijk wil je de top versie van 50k..
Nog te bekijken, Honda Jazz, Yaris Cross, Captur.

Heeft iemand ervaringen en aanraders/suggesties in dit segment?

Er zijn inderdaad verschillende opties, ik heb onder de nieuwe auto's voor je gezocht. Heb je bijvoorbeeld gedacht aan een Dacia Duster of een Citroën C3 Aircross / Opel Frontera? Of een Seat Arona? In het algemeen kom je snel aan duurdere uitvoeringen, zelfs in dit segment. Je zou ook kunnen kijken naar voorraadmodellen of jong gebruikt, dan kun je wellicht wat meer luxe krijgen voor het geld.

Ik zou in dit geval een Toyota Yaris Cross kiezen. Een stekkerloze hybride, altijd automaat, en met de rij-eigenschappen van een elektrische auto vanwege de E-cvt.

Als je echt AL die uitrusting wil (leer, open dak, memory seats, elektrische koffer ook wellicht, mooi sound system, 360 camera…) ga je er nieuw niet komen met 40K. Belange na niet. Ofwel budget ophogen ofwel eisen inperken en prioriteiten stellen. Ofwel jong tweedehands kopen.

In dit segment beperk je wel de erg de keus als je een open dak, en leren bekleding wil hebben.

Heb zelf gereden met de Renault Captur dit is een hele prettige en comfortabele auto, de Mitsubishi ASX is technisch identiek.

Belangrijk om auto’s te gaan bekijken, en als het wat lijkt om proefritten te maken.

Kwam kort geleden een Lexus LBX tegen, die aan veel van de eisen voldoet.

40k moet haalbaar zijn. Zie wat ik over leer en stoelgeheugen schreef. Graag maar dus geen must.
De Stonic is met 35k ruim binnen budget en het is niet erg dat er geen leer en stoelgeheugen op zit. Idem voor opendak, want veel auto's hebben het niet eens als optie.

Citroën, Opel en andere Stellantis auto's vallen af. Daar zijn vanaf nieuw echt zoveel problemen mee helaas.
De Cx-30 en Xceed zijn te groot.
Arona neem ik mee en de Kamiq voeg ik toe aan de lijst.
De ASX ook.
LBX is een leuke toevoeging, wel een dure, maar gaat ook op de lijst.

Mitsubishi ASX is technisch identiek.
én heeft een langere garantie. Zeker de moeite waard om te vergelijken.
een Lexus LBX tegen, die aan veel van de eisen voldoet
Wij vonden 'm niet zo groot qua interieur toen we 'm proefreden.

Hier een vergelijkende test tussen twee auto's die je al noemt: de Kia Stonic vs Ford Puma. En in deze occasionvergelijkingstest worden zes gebruikte kleine SUV"s met elkaar vergeleken (ook video). En hier nog een vergelijking tussen de Lexus LBX en Toyota Yaris Cross.

Ga zeker uitgebreid proefrijden als comfort zo belangrijk is. Voor mij is comfort ook een zekere mate van rust aan boord.
Ben recent een lange rit meegereden met een Puma 1.0 en vond het ding heel rumoerig van binnen.
Ik had zelf toen nog een Octavia die ook al niet als heel stil bekend staat, maar het verschil was groot.

Verder zou ik eerder een jong gebruikte kopen van een merk met veel garantie dan een nieuwe

• Leuk
Waarderingen: rw54
Met een Skoda Kamiq Monte Carlo kom je een heel eind. Alleen verwarmbaar stuur en open dak heb je dan niet, wel panoramadak. Staan veel nieuwe in voorraad voor aantrekkelijke prijs.

Mis in de reeds genoemde auto's nog de BMW X1. Past qua aanschaf in het budget, heeft weinig km's gereden.
Diverse opties zoals pano, metallic, leer, hud enz. Is een paar jaar jong maar dan heb je ook wel wat mooi's.
Voor het geval dat het dan ev. toch niet een nieuwe moet zijn.....

Full options is best lastig.
Hyundai Kona HEV kan ook nog.
Voordeel van Hyundai, Kia en Toyota: 10 jaar garantie.
Voordeel Honda: 10 jaar garantie is niet nodig.
Ik zou wel een zuinige hybride nemen: vanaf 2027 is ETS2 actief. Benzineprijs wordt dan 10 tot 45 cent/liter duurder.
Dan lijd je met 1:20 rijden minder pijn.
Als je de auto 10 jaar blijft rijden (toch garantie), dan kun je misschien toch iets meer uitgeven als je de mogelijkheden hebt. Dan is een Toyota CH-R, Corolla Cross een optie.
Of je koopt er één met de kop er af: 8 ipv 10 jaar garantie is toch ook mooi?

Ik zou wel een zuinige hybride nemen: vanaf 2027 is ETS2 actief. Benzineprijs wordt dan 10 tot 45 cent/liter duurder.
Dan lijd je met 1:20 rijden minder pijn.
45ct lijkt wat overdreven:
Table-2.jpg

Bron:https://www.rabobank.nl/kennis/d011...-impact-heeft-het-op-huishoudens-en-bedrijven

Maar: ben het met je eens dat zuinig kiezen beter is…

Het wordt echt een nieuwe, dus alles wat hiervan afwijkt is niet relevant.
Het aantal kilometers of benzineprijs maakt verder niet uit, een zuipert zal het in deze klasse sowieso niet zijn, dus geen relevant onderwerp.

De opmerking over comfort vind ik een goeie en is mogelijk belangrijk op de Stonic. En daarom doet een eerder voorgestelde Dacia ook niet mee. Zeker veel waar voor je geld, maar de besparing moet ergens vandaan komen.
Daarom ben ik ook wel benieuwd naar de LBX. Is de premium meerprijs het waard?

De Cx30 lengte valt me nog mee, hij ziet er vooral heel breed uit, wat ook een ding is, dus valt nog steeds af.

Voor nu staat de ASX Instyle op papier voor net 40k bovenaan de lijst.

Proefrit lijstje:
Stonic
Puma
ASX
Yaris Cross
Captur
LBX

Lexus LBX lijkt mij de beste keuze. Goede service, garantie, gevoel van luxe (afwerking/isolatie). Zijn wat acties op momenteel zag ik.

De Cx30 lengte valt me nog mee, hij ziet er vooral heel breed uit, wat ook een ding is, dus valt nog steeds af.

Ik heb een smalle garageinrit uit de jaren 60 én een CX-30 die achteruit moet binnenrijden, wegens palend aan voetpad / fietspad / straat, anders wordt “blind” buitenrijden een probleem. hiervoor een Volvo V60 van het huidig model.
Welnu, die zijn op max. 1 cm na en met uitgeklapte spiegels… even breed. Dus je OPM is zeker terecht.

Succes met de keuze, mooie afwegingen allemaal. Laat zeker nog weten wat het geworden is!

De LBX is echt een andere auto dan de Yaris Cross. Beter meubilair, fraai dashbord en vooral stiller. Voor de jongere oudere,'die verwend wil worden.
Dat was ook de conclusie van de vergelijkende test (linkje hierboven). @SSander - Ik ben wel nieuwsgierig of hoe je de Renault Captur en de Mitsubishi ASX ervaart, die zijn als het goed is alleen qua uiterlijk verschillend maar wellicht zijn er toch wat andere zaken die je bij de proefrit ziet/voelt.

Voor die 40k al eens gedacht aan Suzuki S-cross 1.4, mild hybride ?
Schijnt er nu ook weer te zijn met automaat. Style uitvoering met alles dat je wilt, incl 4wd. Woon in Frankrijk. Daar all in voor 34k, NL zal iets meer zijn. Heb demo met 500km gekocht in januari 2, inmiddels (okt 25) 24000km mee gereden, bevalt ook als caravantrekker erg goed

Voor die 40k al eens gedacht aan Suzuki S-cross 1.4, mild hybride ?
Schijnt er nu ook weer te zijn met automaat. Style uitvoering met alles dat je wilt, incl 4wd. Woon in Frankrijk. Daar all in voor 34k, NL zal iets meer zijn. Heb demo met 500km gekocht in januari 2, inmiddels (okt 25) 24000km mee gereden, bevalt ook als caravantrekker erg goed
In Nederland is de S-Cross er ook met automaat én heb je voor die 40k een vierwielaangedreven op een na meest uitgebreide uitvoering of tweewielaangedreven de meest uitgebreide. Aanhangergewicht geremd in beide gevallen 1.200 kg.

Terug
Bovenaan