Nieuwe ergernis in opkomst: ADDW

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Na de invoering van de Intelligent (?) Speed Assistant in juli 2024 komt bij nieuwe auto's dit jaar ook de Advanced Driver Distraction Warning ingebouwd. Dat zit al bij nieuw geïntroduceerde modellen sinds juli 2024 en in juli dus op alle nieuwe auto's: een camera die met software in de gaten houdt of je de aandacht wel bij de weg houdt. In de praktijk heeft deze 'rijhulp' per merk of type een verschillende intensiteit: in sommige gevallen tolerant, in andere gevallen kun je bij wijze van spreken niet eens de stoelverwarming een standje lager zetten zonder een 'aandachtswaarschuwing' te krijgen. Ik kreeg zelf bij een rit in de Volvo EX30 bijvoorbeeld een waarschuwing toen ik (op het display) keek hoe hard ik reed. En dat is vaak best handig.
Dit systeem moet net als de andere ADAS-systemen bij het starten van de motor aangezet worden maar daarna zou je het kunnen uitzetten. Welke ervaring heb je (al) met dit systeem?

Ik heb dit al in meerdere auto's meegemaakt. De Ioniq5 en de Nio staan me het meeste bij en de meeste ervaring.
Waar ik met ISA wel moeite heb (en dan in alle auto's wel) heb ik met ADDW dat niet, mits het goed werkt.

De Ioniq5 wilde nog weleens vals alarm geven, al twijfel ik een beetje of dit een volledig ADDW systeem was.

De Nio geeft bij mijzelf nooit vals alarm. Wanneer het dat wel doet heb ik te lang zitten rommelen aan het navigatiesysteem (ja, heel verkeerd en dan is ADDW dus terecht en moet ik beter worden). Als ik een zonnebril draag kan het systeem je ogen niet zien maar ipv een vals alarm komt er dan een klein symbool van een zonnebril in een hoekje van het cluster. Bij mijn vrouw geeft ADDW soms wel een vals alarm in de Nio. Of dit is omdat zij haar handen anders op het stuur heeft (de sensor kijkt door het stuur heen bij de Nio - sommige merken hebben een sensor in de A-stijl), omdat ze dichter bij het stuur zit, of gewoon een ander gezicht, daar zijn we nog niet achter. Alsnog is het niet irritant vaak.

Ik heb wel met dergelijke systemen gereden, rijdt compleet kut. De auto wordt nagenoeg onbruikbaar als auto en het zou voor mij een goede reden zijn om geen nieuwe auto uit te kiezen. Hopelijk resulteert het in een forse daling van het aantal verkeersslachtoffers, dan weegt het nog op tegen de extra irritatie.

Altijd rijden met een zonnebril op (dan ook maar 's nachts) is dus een handige manier om er minder last van te hebben, begrijp ik.

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar zit ook totaal niet te wachten op dit soort systemen.
Ik ben vooral heel erg benieuwd of ze ook echt gaan bijdragen aan de veiligheid op de weg, ik heb er zo mijn twijfels bij zeker omdat je ze gewoon uit mag zetten.

Heb ervaring nu met deze systemen bij BMW (3 serie 2025 model) en Tesla Model Y Juniper. Beide mbt snelheidswaarschuwing makkelijk te omzeilen met sneltoets , maar dat trekken aan je stuur is lastiger uit te zetten. Op de snelweg prima maar B en N wegen moeilijk irritant en gevaarlijk met fietspaden

Ik snap echt de meerwaarde niet, ik heb in mijn oudere BMW gewoon dat m’n stuur trilt , ik stuur bij en het is opgelost. Bij de tesla zet ik het uit en dus werkt het niet meer.

De Tesla heeft dat met die camera al en is ook actief aan. Het geeft heel snel aan dat je niet voldoende voor uit kijkt, vind ik ook heel erg irritant. Afschermen kan niet want dan zet die gewoon alle systemen incl ACC uit en die wil je juist wel.

Wat een gedoe. Zijn helemaal gek geworden

Ik kan het helemaal uitzetten, maar de waarschuwingen storen me niet echt.

Ik heb wat kleine ogen waardoor het systeem sowieso constant denkt dat ik in slaap gevallen ben. :ROFLMAO: Hij stelt dus standaard binnen een half uur een pauze voor.
Maar hij grijpt niet echt in. Alleen een waarschuwing in het scherm. Irritant, want onterecht, maar gewoon negeren en er is niks aan de hand.

Een vraag ter verduidelijking

Is Advanced Driver Distraction Warning een aanvulling/uitbreiding op het Intelligent Speed Assistent of is het een apart systeem daar naast.

Nog een reden om moderne autos gewoon maar links te laten liggen. Die dingen beginnen meer ellendig te worden . Dan nu maar snel nog een nieuw ouder model kopen en daar heel lang mee rijden

Kan je die camera niet gewoon afplakken? Of start je auto dan helemaal niet meer? :unsure: Wat een onnodige bemoeizucht weer van de wetgever.

Dit soort systemen aanbieden zolang ze niet 100% goed werken vind ik al zeer twijfelachtig maar verplicht maken zolang je letterlijk geen rit kunt maken zonder onjuiste meldingen, ingrepen etc. is echt te bizar voor woorden. Ik heb in een Peugeot gereden die in de paniek schoot toen ik naar mijn navigatiescherm en zijspiegels zat te kijken. Remingrepen bij een Ford Transit die onterecht vond dat fietsers die op een (rood) verkeerslicht afreden van rechts voor mijn auto terecht zouden komen. De SEAT Ibiza leenauto die ik nu heb schiet iedere ochtend in de stress als ik op de 2-baansweg de gemeente uitrij en daarbij op de linkerbaan voorbij ga aan stilstaand verkeer voor rechtsaf. Echt ver-schri-ke-lijk. Je schrikt je echt een ongeluk wanneer zo'n auto ineens begint te piepen en flitsen voor niks. Laat staan ingrijpen. Ook Lane-assist die niet begrijpt hoe een spitsstrook werkt in Nederland en je bijna de buurman in probeert te sturen. Dat het allemaal mag snap ik echt niet.

Om voor de EU op te nemen:

Dit soort maatregelen zijn helaas ook afgeroepen door een gedeelte die echt niet goed kunnen rijden en hun mobiel belangrijker vinden dan het verkeer. Het was een kwestie van tijd en die is nu aangebroken.

Er bestaat iets als 'de goede lijden onder de kwaden' en dit is eigenlijk iets soortgelijks als die ene Eredivisie voetbalwedstrijd een tijdje geleden waar na ongeveer 20 minuten het hele wedstrijd gestaakt werd nadat één iemand van het publiek een volle beker naar een grensrechter gooide. Iedereen moest weg en de wedstrijd werd een paar dagen later hervat zonder publiek. Ook zo'n gevolg van een goed bedoelde maatregel dat voor ergernis zorgde.
https://nos.nl/artikel/2472432-grensrechter-geraakt-door-beker-fc-groningen-nec-gestaakt

Dus ja, niet leuk maar misschien wel nodig. en voor degene met slechte ervaringen: Met het ene merk is het systeem net even beter ingesteld dan de andere, misschien voor Autoweek een leuke huiswerk om te kijken welke auto het beste te dealen is met al die veiligheidssystemen. en geef het een paar jaar en wellicht is het net zo normaal als die andere 'betuttelingsmaatregel' de gordel

En wellicht dat er een soort uniformiteit wordt afgesproken (als die er niet al is) over hoe zo'n systeem moet werken en reageert.
Gordels en airbags werken immers ook allemaal op een zelfde manier bij alle auto's. Laten ze dan ook dit soort (softwarematige) instellingen meer generiek maken.

Dit zou trouwens ook pleiten voor een generiekere inrichting van de omgeving. Want het was echt opvallend afgelopen week dat mijn auto bij de grensovergang van Belgie naar Nederland (ik reed via 80-kilometer wegen) ineens de weg niet meer snapte en de lane-assist cancelde...... :rolleyes:

De Tesla heeft dat met die camera al en is ook actief aan. Het geeft heel snel aan dat je niet voldoende voor uit kijkt, vind ik ook heel erg irritant. Afschermen kan niet want dan zet die gewoon alle systemen incl ACC uit en die wil je juist wel.
Maar kan het (ADDW) wel uitgeschakeld?

Dit soort maatregelen zijn helaas ook afgeroepen door een gedeelte die echt niet goed kunnen rijden en hun mobiel belangrijker vinden dan het verkeer. Het was een kwestie van tijd en die is nu aangebroken.
Helemaal eens en vind telefoon gebruik in verkeer het bizarste qua slechte ‘evolutie’ van onze mensheid

Alleen vind ik wel dat je de ‘root cause’ onvoldoende oplost, enkel de gevolgen die zouden kunnen gebeuren, door een techniek verplicht te stellen die juist hierdoor soms gevaarlijke(re) situaties creëert zoals hierboven ook geschetst.

Mijn Golf 7 heeft ook zoiets, en die is uit te schakelen. Ik heb 'm ingeschakeld en krijg de melding alleen na een dag sturen op vakanties. Dat geeft aan dat ie niet strak werkt, maar wel goed.

Mijn Golf 7 heeft ook zoiets, en die is uit te schakelen. Ik heb 'm ingeschakeld en krijg de melding alleen na een dag sturen op vakanties. Dat geeft aan dat ie niet strak werkt, maar wel goed.
Dat is waarschijnlijk de 'vermoeidheidswaarschuwing', die veel auto's van die generatie al hebben. Mijn Octavia en Focus hiervoor hadden die ook. In de Octavia nog nooit afgegaan. Ook niet toen ik in Duitsland met 80 over zo'n versmalde rijbaan reed en wegtrekkers kreeg.

Die systemen zijn eigenlijk niet te vergelijken met waar dit topic over gaat. Die werken o.a. met een camera, dat zit in jouw auto echt niet.

Maar hij pakt toch wel vergelijkbare signalen op? Alleen het fysiek wegkijken registreert ie niet, maar wel stuurbewegingen enzo.

^^ Dit gaat over het niet afleidend kijken. Je ogen worden met een camera gevolgd. Is pas verplicht vanaf 2024 bij nieuw te homologeren auto's en vanaf juli dit jaar dus bij eerste keer te registreren (kentekenen) auto's.

Dus daar valt jouw Golf (helaas?) niet onder. ;)

An sich is zo'n assistent natuurlijk wel prima geschikt om 'kijkers op de mobiel aan het stuur' op te sporen en aan te sporen dat gedrag tijdens rijden niet te doen. Maar ja, die mensen zullen dat wel uit gaan zetten.

Een vraag ter verduidelijking

Is Advanced Driver Distraction Warning een aanvulling/uitbreiding op het Intelligent Speed Assistent of is het een apart systeem daar naast.
Het is een apart systeem. Dit houdt je met een camera in de gaten en als je afgeleid lijkt, waarschuwt het systeem je om op de weg te letten.

Mijn nieuwe Civic heeft nog niet zo'n camera gelukkig en de hulpsystemen die erop zitten zijn niet hinderlijk.

Heeft dit zin?

Het is een apart systeem. Dit houdt je met een camera in de gaten en als je afgeleid lijkt, waarschuwt het systeem je om op de weg te letten.

Ik heb sterk de indruk dat de veroorzakers van schade dat niet doen omdat ze "afgeleid" zijn. Ik denk eerder dat ze juist heel goed kijken of het botsdoosje toevallig net een fractie sneller kan zijn.

Voor mij een goede reden om het bij oudere auto's zonder al die systemen te houden.

Voor mij een goede reden om het bij oudere auto's zonder al die systemen te houden.
Het "probleem" met al die systemen is niet dat jij als bestuurder van een auto met die speeltjes er last van hebt, het probleem is dat die andere automobilist de kunsten van het systeem overschat.

"Mijn waggie heeft zo veel drieletterwoorden, zelfs een hufter als ik kan er geen ongeluk mee maken..."....

Wat jammer nou, het lukt wel.

Terug
Bovenaan