Na de invoering van de Intelligent (?) Speed Assistant in juli 2024 komt bij nieuwe auto's dit jaar ook de Advanced Driver Distraction Warning ingebouwd. Dat zit al bij nieuw geïntroduceerde modellen sinds juli 2024 en in juli dus op alle nieuwe auto's: een camera die met software in de gaten houdt of je de aandacht wel bij de weg houdt. In de praktijk heeft deze 'rijhulp' per merk of type een verschillende intensiteit: in sommige gevallen tolerant, in andere gevallen kun je bij wijze van spreken niet eens de stoelverwarming een standje lager zetten zonder een 'aandachtswaarschuwing' te krijgen. Ik kreeg zelf bij een rit in de Volvo EX30 bijvoorbeeld een waarschuwing toen ik (op het display) keek hoe hard ik reed. En dat is vaak best handig.
Dit systeem moet net als de andere ADAS-systemen bij het starten van de motor aangezet worden maar daarna zou je het kunnen uitzetten. Welke ervaring heb je (al) met dit systeem?
www.autoweek.nl
Dit systeem moet net als de andere ADAS-systemen bij het starten van de motor aangezet worden maar daarna zou je het kunnen uitzetten. Welke ervaring heb je (al) met dit systeem?
Vanaf dit jaar houden nieuwe auto’s je verplicht in de
Vanaf juli 2026 houdt iedere nieuwe auto in de EU de...