Nieuwe lease auto max 45/50K fiscale waarde

Ben 9788929

Net ingestapt
Onlangs een mail gekregen dat een nieuwe lease auto via de portal uitgekozen mag worden, Ik kan zelf geen laadpaal wegzetten thuis dus electrisch lijkt me niet praktisch al is het wel mogelijk volgens collegas.

Informatie vooraf:
Ik rij gemiddeld 500 a 1000KM per week.
Ik heb geen kinderen om rekenng mee te houden.

Momenteel rij ik een (oude) Astra uit 2020 en wat ik er waardeer zijn de comfortable stoelen inclusief evt. verlenging van de bovenbenen. Daarnaast heb ik niet veel nodig buiten comfortable stoelen & Cruise control.

Dit in acht nemende en er vanuit gaan dat je een PHEV wilt kom ik zelf op de volgende modellen uit:
- Golf Style
- Cupra Leon (business versie + Optie stoelen)
- Cupra Formentor (business versie + Optie stoelen)
- Audi A3 (Advanced edtion)
- Skoda Suberp

Eventueel Electrisch:
- Cupra Born
- Volkswagen ID3
- BYD Seal

Ik weet zelf door de bomen het bos niet meer te vinden aangezien ik de PHEV bijna allemaal prima autos vind. Ik vraag me vooral af wat echte auto kennis als aanbeveling hebben en waarom?

Als ik het goed lees rijd je dus pakweg 35.000-40.000 km/jaar; veel op lange afstanden? Wat is je normale woon-werkverkeer-rit in kilometers? Dat helpt wellicht voor anderen een beeld te vormen. Kun je eventueel thuis opladen (je wilt geen elektrisch, wel PHEV)? Moet je een bepaalde vorm van 'elektrisch' kiezen?
Bij Duitse auto's kun je in ieder geval letten op AGR-stoelen, deze zijn op veel manieren verstelbaar zodat je altijd een goede zit/ondersteuning kunt krijgen. Vaak tegen meerprijs die het waard is (zeker als je het uiteindelijk als bijtelling krijgt).
Bij elektrische aandrijving zou ik in ieder geval de Renault Mégane of Renault Scenic willen zetten als aanbeveling om eens een proefrit mee te maken.

Als je geen laadpaal aan huis kunt hebben is een PHEV niet aan te raden imo. Je zult dan waarschijnlijk weinig tot nooit opladen. Zeker als je regelmatig lange ritten maakt zal het aandeel elektrische kilometers gering zijn. Dan gebruik je dus de capaciteiten van de auto eigenlijk nauwelijks en zal je verbruik (zeer) ongunstig zijn (nota bene een PHEV laadt veel langzamer op dan een EV, dus opladen is niet iets waar je je rit voor onderbreekt itt een EV). Mijn werkgever eist bij inzet van een PHEV dat er zoveel mogelijk elektrisch mee gereden wordt, en stelt (dus) een laadpaal aan huis verplicht (die door de werkgever betaald wordt overigens). Hoe zit jouw werkgever daarin?

Mij lijken een EV, benzine of stekkerloze hybride vooralsnog logischer keuzes in jouw geval.

Voor goede stoelen kun je traditioneel altijd goed bij Volvo terecht. Daarnaast hebben diverse merken de zgn AGR-stoelen (Aktion Gesunder Rücken e.V.), die hebben een keurmerk wat een indicatie zou kunnen zijn van een prettige stoel. Zelf heb ik achtereenvolgens een Volvo V40 gehad met zeg maar het middelste niveau qua stoelen, en vervolgens een Opel Astra (zelfde model als jij) met de top of the bil ;-) AGR-stoelen met massage, verwarming, ventilatie, tienvoudig elektrische verstelling, etc. Die zaten formidabel maar als ik heel eerlijk ben bewaar ik de beste herinneringen aan de Volvostoelen (die bij mijn weten geen keurmerk hebben). Die wilde ik 's-avonds bij thuiskomst het liefst mee naar binnen nemen om in de woonkamer op te kunnen zitten.

De auto's die je noemt lijken me op zich prima (maar dan wellicht niet in de PHEV-uitvoering) maar probeer sowieso proefritten te maken en ga dan om de stoel goed te testen gewoon even een flink stuk rechtuit op de snelweg rijden om te focussen op de zit achter het stuur.

Waarom niet het nieuwe model Astra? en waarom geen Octavia maar meteen een Superb?
- Octavia biedt geen PHEV aan, en dat is ook de eerste autos waar ik naar gekeken heb.
- Rij al 10 jaar opel en heb wel behoefte aan iets anders, daarnaast weinig behoefte aan franse autos.
Als ik het goed lees rijd je dus pakweg 35.000-40.000 km/jaar; veel op lange afstanden? Wat is je normale woon-werkverkeer-rit in kilometers? Dat helpt wellicht voor anderen een beeld te vormen. Kun je eventueel thuis opladen (je wilt geen elektrisch, wel PHEV)? Moet je een bepaalde vorm van 'elektrisch' kiezen?
Bij Duitse auto's kun je in ieder geval letten op AGR-stoelen, deze zijn op veel manieren verstelbaar zodat je altijd een goede zit/ondersteuning kunt krijgen. Vaak tegen meerprijs die het waard is (zeker als je het uiteindelijk als bijtelling krijgt).
Bij elektrische aandrijving zou ik in ieder geval de Renault Mégane of Renault Scenic willen zetten als aanbeveling om eens een proefrit mee te maken.

- Met enige regelmaat lange afstanden
- Woon werk heen en terug ongeveer 180KM.(Minimaal 3x p.w. naar kantoor).
- Nee geen fysieke laadpaal thuis want appartement in de stad, wel openbare laadpalen maar met enige regelmaat bezet.
- Neen ik moet geen electrische auto rijden, maar op PHEV & Electrisch kun je niet besteed leasebedrag terug krijgen op benzine niet.

Dank voor de reacties heren!.

Als je geen laadpaal aan huis kunt hebben is een PHEV niet aan te raden imo. Je zult dan waarschijnlijk weinig tot nooit opladen. Zeker als je regelmatig lange ritten maakt zal het aandeel elektrische kilometers gering zijn. Dan gebruik je dus de capaciteiten van de auto eigenlijk nauwelijks en zal je verbruik (zeer) ongunstig zijn (nota bene een PHEV laadt veel langzamer op dan een EV, dus opladen is niet iets waar je je rit voor onderbreekt itt een EV). Mijn werkgever eist bij inzet van een PHEV dat er zoveel mogelijk elektrisch mee gereden wordt, en stelt (dus) een laadpaal aan huis verplicht (die door de werkgever betaald wordt overigens). Hoe zit jouw werkgever daarin?

Mij lijken een EV, benzine of stekkerloze hybride vooralsnog logischer keuzes in jouw geval.

Voor goede stoelen kun je traditioneel altijd goed bij Volvo terecht. Daarnaast hebben diverse merken de zgn AGR-stoelen (Aktion Gesunder Rücken e.V.), die hebben een keurmerk wat een indicatie zou kunnen zijn van een prettige stoel. Zelf heb ik achtereenvolgens een Volvo V40 gehad met zeg maar het middelste niveau qua stoelen, en vervolgens een Opel Astra (zelfde model als jij) met de top of the bil ;-) AGR-stoelen met massage, verwarming, ventilatie, tienvoudig elektrische verstelling, etc. Die zaten formidabel maar als ik heel eerlijk ben bewaar ik de beste herinneringen aan de Volvostoelen (die bij mijn weten geen keurmerk hebben). Die wilde ik 's-avonds bij thuiskomst het liefst mee naar binnen nemen om in de woonkamer op te kunnen zitten.

De auto's die je noemt lijken me op zich prima (maar dan wellicht niet in de PHEV-uitvoering) maar probeer sowieso proefritten te maken en ga dan om de stoel goed te testen gewoon even een flink stuk rechtuit op de snelweg rijden om te focussen op de zit achter het stuur.
Er is geen keiharde eis om te moeten laden. Echter heeft het wel de voorkeur van de werkgever natuurlijk. Op kantoor kan ik altijd laden. Laadpaal is (semi) verplicht, echter indien dit niet mogelijk is dan komen er x bedrag aan kosten bij omdat je openbaar of snelladen moet gebruiken.

Wel heb je een valide punt natuurlijk, toch nog bang met electrische auto omtrent range en het vele kilometers maken op meerdere dagen.
Benzine heeft niet mijn voorkeur omdat het leasebedrag voor benzine significant lager is, wat er voor zorgt dat Benzine eigenlijk niet aantrekkelijk is.

Dank voor je antwoord.

Hé!
Net zo’n zelfde zoektocht achter de rug met bijna hetzelfde rijtje aan kandidaten. Ook een ruimer budget op EV en PHEV.

Ik had sterk de neiging om een Golf te kiezen en dan de Life Edition met veel vakjes aangekruist -denk aan panodak en ergo stoelen-plus achteraf (buiten bijtelling om) leerinbouw.
Of een GTE met enkele opties.
Dan kom je rond de 50K uit en heb je volgens mij een knappe wagen staan.

De CUPRA’s zijn -in mijn ogen- schreeuwerig en overgewaardeerd. De Superb kan je net niet de lekkere uitvoering van nemen voor dat geld.
Audi is prima optie, maar zou ik zelf om absoluut irrationele redenen niet voor kiezen ;)

Een knappe aangeklede pre facelift PHEV Octavia zou wel kunnen, maar dan moet je leasemaatschappij ze importeren uit het buitenland. Gebeurd vaker dan je denkt! Kijk maar eens rond, je ziet ze best vaak rijden op NL kenteken.

Laatst bewerkt:
Hé!
Net zo’n zelfde zoektocht achter de rug met bijna hetzelfde rijtje aan kandidaten. Ook een ruimer budget op EV en PHEV.

Ik had sterk de neiging om een Golf te kiezen en dan de Life Edition met veel vakjes aangekruist -denk aan panodak en ergo stoelen-plus achteraf (buiten bijtelling om) leerinbouw.
Of een GTE met enkele opties.
Dan kom je rond de 50K uit en heb je volgens mij een knappe wagen staan.

De CUPRA’s zijn -in mijn ogen- schreeuwerig en overgewaardeerd. De Superb kan je net niet de lekkere uitvoering van nemen voor dat geld.
Audi is prima optie, maar zou ik zelf om absoluut irrationele redenen niet voor kiezen ;)

Een knappe aangeklede pre facelift PHEV Octavia zou wel kunnen, maar dan moet je leasemaatschappij ze importeren uit het buitenland. Gebeurd vaker dan je denkt! Kijk maar eens rond, je ziet ze best vaak rijden op NL kenteken.
En wat is de keuze geworden uiteindelijk en waarom?

Is een gewone Hybrid geen optie? Zoals Kia Sportage, Toyota Corolla. Deze verbruiken onder aan de streep minder dan een PHEV. Met een PHEV rij je 80% gewoon op benzine, dat doet-ie niet zuinig. Een Toyota Prius is overigens een PHEV waar je wel wat verder mee komt. En geen alledaagse verschijning (door de kleine kofferbak).

Een EV zou ik alleen overwegen als er een supercharger in de buurt is.
En een EV dat snel oplaadt, want je moet er toch steeds op wachten.. Alleen de Model 3 Long Range zou ik dan overwegen. Je moet dan 2x per week een kwartier opladen. Of kun je op je werk laden? Dan wordt het anders.

En wat is de keuze geworden uiteindelijk en waarom?

Deze

Keuze is gemaakt omdat ik net iets meer ruimte in de kofferbak nodig heb dan een Golf me kan bieden en een CLA SB -mits smaakvol geconfigureerd- erg prettig aan het netvlies hangt.
Daarnaast rijden ze erg comfortabel en viel deze ook nog heel gunstig bij m’n leasemaatschappij.

De Superb was een geduchte tegenstander maar viel af omdat ik op een kleurtje en chromenlijstjes na niets kon aanvinken binnen het budget. Open dak ben ik altijd fan van maar dat kon dus niet meer.
Wel een hele groooooooote auto. Enorm!

Laatst bewerkt:
Is een gewone Hybrid geen optie? Zoals Kia Sportage, Toyota Corolla. Deze verbruiken onder aan de streep minder dan een PHEV. Met een PHEV rij je 80% gewoon op benzine, dat doet-ie niet zuinig. Een Toyota Prius is overigens een PHEV waar je wel wat verder mee komt. En geen alledaagse verschijning (door de kleine kofferbak).

Een EV zou ik alleen overwegen als er een supercharger in de buurt is.
En een EV dat snel oplaadt, want je moet er toch steeds op wachten.. Alleen de Model 3 Long Range zou ik dan overwegen. Je moet dan 2x per week een kwartier opladen. Of kun je op je werk laden? Dan wordt het anders.
Prius is inderdaad ook een leukerd. In een mooi kleurtje een prachtige verschijning!
Corolla -zeker als GR sport- ook goeie tip.

Laatst bewerkt:
Bij de elektrische auto's zou ik de Skoda Elroq nog bij zetten, je krijgt heel veel EV voor het geld. En de auto is net op de markt, dus waarschijnlijk een lage leaseprijs.

Als je thuis niet kunt laden, maar wel op het werk heb je meer aan een volledig elektrische auto, of een auto met traditionele/ hybride aandrijving.
Er zijn al veel opties genoemd.
Een PHEV is eigenlijk een matige elektrische ( klein bereik, niet snel opladen) en een matige, zware benzine auto. Je sleept steeds 2 aandrijflijnen mee.

Bij elektrische auto's zou ik de al genoemde elektrische Renault Megane en Scenic ook op lijstje zetten, wel Frans maar hele goede , moderne en betrouwbare elektrische auto's. Kijk dan gelijk ook even bij Kia. De EV3 is ook een interessante, moderne elektrische auto

Een PHEV is eigenlijk een matige elektrische ( klein bereik, niet snel opladen) en een matige, zware benzine auto. Je sleept steeds 2 aandrijflijnen mee.
Tuurlijk is ie iets zwaarder dan een vergelijkbare benzine uitvoering - meen Golf rond 1500 en Superb 1700kg- maar de techniek schrijdt voort hoor.
DC laden is standaard bij een Golf of Superb. Tussen de 100 en 144km actieradius.

Dus klein elektrisch bereik valt reuze mee en heel erg zwaar zijn ze ook niet ;)
Van ‘meeslepen’ zoals het dramatisch klinkt in je post is geen sprake. Rijgedrag technisch gezien voelen moderne PHEV’s zeker niet zwaar aan.
Volgens mij heb je in gedachten de Volvo’s V60 van wat jaartjes terug met een elektrisch bereik van net niks en een leeggewicht van 2000kilo….

Het is nu ook wel beter.
Oudere plug in hybrides kunnen niet snelladen, en hadden een klein bereik.

Mijn broer heeft een plug in hybride VW van 2022.
Gewoon een mooie, fijne en hele comfortabele auto.
Rijdt super relaxed, comfortabel en snel als de accu vol is.

Maar je merkt erg goed als de accu leeg is,
dan merk en hoor je dat het een hele zware auto is,
de auto is 1725 kg, en dat de motor (hoorbaar) hard moet werken.
Eigenlijk verwacht dat niet bij een dergelijk dure auto. Dan is een volledig elektrische aandrijving toch duidelijk fijner.

Als je niet thuis kan laden zou ik geen PHEV doen. De ID.7 valt tegenwoordig ook binnen je budget denk ik, dat is wel een enorm fijne (en erg grote) EV.

Terug
Bovenaan