Nieuwe leaseauto - onderhandelruime dealers

Nick 8723897

Net ingestapt
Hi,

Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken voor levering April/Mei. Budget is €43.000.- en we hebben volledig vrije keuze zolang we maar binnen het budget blijven. De onderhandelingen met de dealer doen wij ook zelf als werknemer.

Onze voorkeur gaat uit naar Skoda Octavia Combi maar zoals samengesteld kom ik wel iets boven budget uit (wie niet). Nu vroeg ik mij af wat tegenwoordig realistisch is aan korting op een nieuwe auto. Is 10% nog realistisch of zijn die marges ook zo ver uitgeknepen dat de dealers niet veel meer kunnen?
Ik snap dat op voorraadmodellen meer korting zit maar aangezien mijn huidige auto pas in Mei eruit gaat heb ik daar op dit moment nog niet zoveel aan.

Hoor graag jullie ervaringen.

Alternatieven als de Skoda niet binnen budget komt zijn:
Toyota Corolla Touring Sports - GR sport
Hyundai I30 Wagon - N Line

Als jullie nog goede tips hebben voor goede alternatieve auto's dan hoor ik het graag.

Laatst bewerkt:
Als jullie nog goede tips hebben voor goede alternatieve auto's dan hoor ik het graag.

268013129

Een elektrische Subaru Uncharted met 600 km actieradius voor €42.900!

10% lijkt mij echt niet realistisch.

Wel lekker dat je een aanschafbudget hebt (en dus geen maandbedrag). dan kun je inderdaad nog wat. Op een voorraad auto zou een 10% nog een keer mogelijk kunnen zijn, zeker als die gekentekend is met wat stimulans van de importeur. Maar van een nieuwe nog te produceren auto ga je echt geen 10% krijgen. setje dakdragers of misschien een aftermarket trekhaak als je geluk hebt, dan houd het vaak wel op. ;)

ik zou gewoon in het voorjaar kijken of er ergens bij een dealer een voorraad model staat (vast wel ergens toch?) en zo een goede deal te sluiten

Ik denk dat 4–5% korting op een nieuwe auto tegenwoordig echt realistisch is. Het is slim om te kijken naar voorraadauto’s — daar maak je meestal meer kans op een goede deal.

Ze moeten van de auto af willen, dan kan een hoop. Incourante kleur, uitloopmodel, Geannuleerde auto met rare opties etc etc. Nieuwe populaire modellen worden met weinig marge geleverd, hoe langer het model leverbaar is, dan vaak meer marge. Soms ook van belang wat een concurrent doet. BMW kwam met de E34 en MB gaf gelijk aan de dealers een paar duizend gulden (toen nog) extra speelruimte om maar geen overstap naar BMW te creeeren. Ook krijgen dealers soms bonussen, als ze bijvoorbeeld 110% van hun target van model A hebben gehaald. Als jij net die ene bent waar hun bonus van af hangt kunnen ze je de auto zowat geven..... Andere manier van naar auto's kijken! Ooit bemiddeld in een Nissan X-trail aankoop. 12% korting van de 14% die de dealer had... Maar die was tevreden door de marges op de te monteren accessoires zoals trekhaak, Imperiaal, Bullbar, lampen, andere velgen en nog wat meer spullen. Daar had'ie > 30% marge op.

Laatst bewerkt:
10% lijkt mij echt niet realistisch.

Wel lekker dat je een aanschafbudget hebt (en dus geen maandbedrag). dan kun je inderdaad nog wat. Op een voorraad auto zou een 10% nog een keer mogelijk kunnen zijn, zeker als die gekentekend is met wat stimulans van de importeur. Maar van een nieuwe nog te produceren auto ga je echt geen 10% krijgen. setje dakdragers of misschien een aftermarket trekhaak als je geluk hebt, dan houd het vaak wel op. ;)

ik zou gewoon in het voorjaar kijken of er ergens bij een dealer een voorraad model staat (vast wel ergens toch?) en zo een goede deal te sluiten

Nieuw te bestellen i5 gaat met 10-20% korting weg. Maar goed die is zelfs dan nog ver buiten budget.

Kan dus wel iig.

“Ik” kreeg 15% korting op een showroomauto.
Met nieuwprijs had ik deze auto niet kunnen rijden.

De daadwerkelijke levering was pas 2 maanden later.

Rijd inmiddels in mijn 7e leaseauto en heb ervaring met 3 verschillende leasemaatschappijen. Tegenwoordig doet mijn werkgever zaken met Alphabet. Aangezien zij onderdeel zijn van BMW was er met BMW's meer mogelijk dan met sommige andere merken. Maar stel je er niet teveel van voor, marges zijn idd erg dun.

Wat ook mijn ervaring is: handel snel. Soms is een auto heel even scherp geprijsd, maar voordat je 3x 'mmm.. interessant' kunt zeggen is de korting er weer vanaf en past hij opeens niet meer.

Volgens mij houden leasemaatschappijen/fabrikanten de leasemarkt zoveel mogelijk intransparant, om zoveel mogelijk commercieel voordeel te halen in de hele keten, just my 2 cts.

BMW is al jaren de marktleider in BEL. Toen in 2013 de F30 / F31 3 serie uitkwam hebben ze die zeer agressief in de leasemarkt gezet. Ik had incl opties 16% korting op de catalogusprijs. Idem bij Volvo in 2018, de V60 was zelfs met nog iets meer korting. Ik wil dit soort dingen gewoon weten uit interesse dus ik vroeg er ook naar. Bij Volvo zei de verkoper : jij hebt de auto “goedkoper” dan als ik hem zelf zou kopen met personeelskorting…
Ik weet van een collega dat Audi destijds stuntte met de eerste A5 SB.

De dealer doet zaken met de leasemaatschappij, niet met de berijder. Misschien kan er tussen die 2 wel wat geregeld worden. Maar uiteraard alleen als de dealer de garantie krijgt dat zij mag leveren. Dat is niet vanzelfsprekend. Bij mijn werkgever is precies vastgelegd welke bedrijven de auto's mogen leveren aan de leasemaatschappij, daar heb ik als werknemer niets over te zeggen. En volgens mij is dat vaak zo.

Wie is de leasemaatschappij? Wij zitten bij Ayvens en daar kan je als berijder helemaal niks. Je mag blij zijn als zij een dealer uitzoeken waar je met het OV kunt komen, want de vorige auto kan je niet meer inleveren bij de dealer die de nieuwe levert.

Veel dealers zijn ook niet blij met Ayvens. Diverse malen meegemaakt dat ik geeneens een proefrit kon maken omdat Ayvens toch niet bij hun besteld en dat ze zelfs het onderhoud niet mochten doen.

^^ Tja, de processen zodanig stroomlijnen dat de centen in de zak blijven van de (meest) belanghebbenden :sneaky:

Maar goed, jouw werkgever kan wel aangeven dat het anders moet, meer vrijere keus, maar dat kost dan meestal wel geld, dus een hoger leasetarief.

In het geval van TS'er lijkt het mij dat er geen sprake is van een tussenpartij als zijnde leasebedrijf maar een zakelijke koop betreft.

Terug
Bovenaan