Nieuwe leaseauto - twijfel tussen Skoda Octavia Combi en de Opel Astra Sports tourer

Joost 9773901

Net ingestapt
Hallo,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Joost en woon in het noorden van het land. Voor mijn werk zit ik veel in de auto. Tot dusver reed ik altijd naar volle tevredenheid een VW Polo waarvoor ik een autotoeslag kreeg. Echter is mijn vriendin nu in verwachting wat maakt dat ik op zoek ben naar een grotere auto. Via mijn werk kan ik een auto leasen, vandaar dat ik nu naar een lease auto aan het kijken ben. Als 'leek' op het autogebied is dat een hele puzzel :). Ik ben op zoek naar een station waarbij ik vanuit mijn werk nog mag kiezen voor een benzine variant. Hier gaat ook mijn voorkeur naar uit. Na het afstrepen van enkele opties twijfel ik nu tussen de Opel Astra Sports tourer business edition en de Skoda Octavia Combi Business Edition Plus. Het gaat om de volgende exemplaren:
  • Opel Astra Sports Tourer - 1.2 turbo Hybr 107kW Business Edition AT 5d

• Skoda Octavia Combi - 1.5 TSI e-TEC mHEV DSG-7 auto Bus Ed Pls 5d
Voor beide opties valt wat te zeggen. De Opel Astra Sports tourer komt uit op een netto bedrag voor mij van +/- 335 per maand, de Skoda Octavia zit op +/- 380 per maand. De Opel Astra lijkt op het eerste oog sportiever als ik de recensies lees en bevat o.a. de AGR stoelen die goed beoordeeld worden. De Skoda Octavia lijkt aan de andere kant wat degelijker/minder spannend maar bevat volgens mij wel meer technische snufjes en komt als ruimer over. Ook komt Skoda voor mij over als een betrouwbaarder merk dan de Opel (maar dat is puur een gevoel). De Opel Astra is een 1.2 liter, de Skoda een 1.5 liter. Daartegenover heeft de Opel 107Kw als vermogen tegenover 85Kw van de Octavia. Maakt dat een verschil voor de huis, tuin en keuken gebruiker waar ik mezelf even onder schaar :). Ten opzichte van mijn huidige Polo zullen beide opties volgens mij een upgrade zijn. Iemand die mee kan denken in mijn zoektocht en misschien op voorhand al tips/ervaringen heeft die hij/zij kan delen en die ik mee kan nemen bij de aanstaande proefritten? Alle tips/trics worden gewaardeerd!

Groet Joost

Naast de 85 kw versie, is de Octavia ook leverbaar met 110 kw. Dezelfde motor, maar dan met andere software, zodat er meer vermogen uitkomt. Tevens is de 1,5 een 4 cilinder, waar de opel met 1,2 motor een 3 cilinder is.

Qua betrouwbaarheid, verwacht ik weinig verschil tussen deze 2 auto's. Mijn voorkeur gaat i.i.g. uit naar de Octavia.

Een vaak gehoorde klacht bij de Astra K is dat de ruimte op de achterbank niet overhoud , mocht dit een belangrijk punt voor je zijn zou ik hem eens vergelijken met een octavia

Een vaak gehoorde klacht bij de Astra K is dat de ruimte op de achterbank niet overhoud , mocht dit een belangrijk punt voor je zijn zou ik hem eens vergelijken met een octavia
Ik ken iemand die een Astra had, daarmee tevreden was en precies om die reden van ruimte wisselde naar... Een Octavia combi...

Een vaak gehoorde klacht bij de Astra K is dat de ruimte op de achterbank niet overhoudt
Nee de Astra K was juist een heel ruime auto, ook op de achterbank.

De huidige Astra L is echter onderhuids een Peugeot 308 en daardoor een stuk krapper op de achterbank.

Aangezien TS vader wordt en dus een maxicosi op de achterbank kwijt moet: Altijd voor de Octavia gaan. Probleem is dat de voorstoel namelijk redelijk ver naar voren moet om dat kinderstoeltje kwijt te kunnen, en dan is de kans groot dat je zittend op de voorstoel niet lekker meer je benen kwijt kunt. Het kan wel maar het is niet comfortabel. Tenzij je beduidend korter bent dan 1,80 meter.

Dus, Hoewel die Astra een fijn rijdende auto is met goede AGR stoelen (die echter niet standaard zijn!), en een zuinige hybride aandrijflijn (formeel mild hybride maar je schijnt er in praktijk behoorlijk veel elektrische kilometers mee te kunnen maken), valt ie wat mij betreft vanwege het criterium 'babystoel' door de mand.

Dus ga voor de Octavia. Kijk wel kritisch naar de uitrusting. Waarschijnlijk ben je mede daardoor wel iets meer geld kwijt, maar je krijgt er een erg plezierige en praktische auto voor terug (kan ik uit eigen ervaring zeggen).

De Astra is extreem krap op de achterbank. Met een Maxicosi-achtige stoel op de achterbank mag degene die daarvoor zit zijn of haar stoel in de bijna voorste stand zetten. Alleen al om die reden de Occie kiezen.

Terug
Bovenaan