Nieuwe leaseauto

CP811

Startmotor
Het is weer tijd voor een nieuwe lease auto dus ik kan wel wat advies gebruiken!

Leasebudget: 1000 elektrisch / 950 PHEV
Kilometrage per jaar: 25.000
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Alleen elektrisch of PHEV
Specifieke wensen: goede stoelen, redelijk stil op de snelweg, ACC, prettige stereo, sneller infotainment dan mijn huidige Peugeot, trekhaak

Na bijna 5 jaar in mijn Peugeot 2008 is het tijd om iets nieuws uit te zoeken. De Peugeot was een redelijk prettige auto die zo z'n dingetjes had. Hij rijd goed en kwam zelfs met 130 pk vlot mee in het verkeer.
Daarnaast vind ik 'm er toch wel gaaf uitzien.

Helaas zijn de stoelen na een jaar of 4 wel echt op en stap ik op lange ritten (1,5 uur of meer) met meer pijn in m’n rug uit de auto dan dat ik had voor ik vertrok. Daarbij is ook het infotainment een partijtje traag... Dat wens je weinig mensen toe. Ook stopt het scherm er af en toe mee en wil de cruise control op koude dagen het wel eens laten afweten.

Wat zoek ik dan in een nieuwe auto?
Ik wil in ieder geval wel iets anders. Even geen peugeot meer en ik vermoed even uberhaupt geen stellantis voor de volgende auto. Het was leuk voor 5 jaar en nu gaan we bij een van de buren kijken.

We gaan ieder jaar met de tent op vakantie.
Verder hopen we op een mogelijke gezinsuitbreiding ergens in de komende paar jaar.
Ook hebben we verschillende hobby's die veel ruimte innemen (fietsen, muziek instrumenten) waardoor we toch snel bij wat ruimere auto's uitkomen.

Ik heb al wat rondgekeken en kom uit bij de volgende opties:
  • Mercedes CLA Shooting brake bus. sol. AMG line (ziet er goed uit, twijfel over de ruimte)
  • Cupra Terramar Business edition (ziet er van buiten goed uit maar twijfel nog over het interieur)
  • Volvo V60 T6 essential edition (van buiten mooi, Ben nog geen dertig dus had ook de auto van m'n vader kunnen zijn...)

Elektrisch heb ik even geparkeerd omdat ik thuis niet kan opladen en dat ook in de toekomst niet zie gebeuren (geen oprit, gemeente die niet echt opschiet met plaatsen van publieke palen).

Een Suzuki met 306 pk? Zeker geschikt voor kamperen op elk terrein!

hjuyatbbfjud_1200.jpg

De Renault Rafale, Hyundai Tucson en Kia Sportage zijn hele goede alternatieven voor de Cupra Terramar.

De Rafale plug in hybride heeft 300 pk.

Zo vaak als mogelijk bij publieke palen. Ik wil er alleen niet afhankelijk van zijn.
Bij een Phev moet je om de dag laden, bij een EV een stuk minder vaak. Maar heb je ook goed de voorwaarden gelezen? Sommige moeten zoveel mogelijk pluggen en als ze teveel brandstof verbruiken ze dat zelf moeten betalen.

Mag je alleen een PHEV kiezen of ook andere vormen van hybride? Als je thuis niet kan laden, zou ik een PHEV een stuk minder interessant vinden. Maar wellicht heb je geen keuze. In dat geval sluit ik mij aan bij hetgeen al gezegd is;
Als je tijd hebt om te tanken dan vast ook wel om te snelladen.
Bij een Phev moet je om de dag laden, bij een EV een stuk minder vaak. Maar heb je ook goed de voorwaarden gelezen? Sommige moeten zoveel mogelijk pluggen en als ze teveel brandstof verbruiken ze dat zelf moeten betalen.

De Renault Rafale, Hyundai Tucson en Kia Sportage zijn hele goede alternatieven voor de Cupra Terramar.

De Rafale plug in hybride heeft 300 pk.
Rafale is zeker mooi! Gaat er bij!
Andere twee vind ik minder eerlijk gezegd.

• Leuk
Waarderingen: ak2
Dat is zeker waar.

In de voorwaarden staat hier niks over.

Die Mercedes CLA uit je lijstje, zou ik nemen.
Een PHEV die je niet gaat opladen, zie ik als een last ipv lust.

Op de site van Ayvens kan je al jouw parameters invullen en een zoekopdracht plaatsen.

Wat te denken van een ruim aangeklede Superb of Passat bijvoorbeeld. Geen twijfel over ruimte. Waanzinnig ruim!

De CLA is prachtig, ook nog redelijk ruim qua interieur. Ruimte in achterbak is echter zeer beperkt. Ook komt er deze zomer een opvolger, je hebt dus meteen een ‘oud’ model mocht je dat een probleem vinden.

Die Rafale-hoe fraai ie ook is- kan ik je afraden, zit een verschrikkelijk werkende automaat in. Geen mogelijkheid om zelf een verzet te kiezen, in de praktijk komt het er op neer dat de schakelmomenten zeer ongelukkig vallen. Superirritant.

De al genoemde CUPRA Leon Sportstourer is een goede optie. Qua ruimte ook. Voor jouw budget kan je ‘m helemaal aankleden!

Laatst bewerkt:
Even ter verduidelijking, ik zeg niet dat ik helemaal niet zou kunnen opladen. Ik zeg alleen dat ik er niet afhankelijk van wil zijn.

Dit omdat wij eind van het jaar naar een nieuwbouwwijk gaan verhuizen waar er bij oplevering nog geen palen staan.

Verder vanochtend een proefritje gemaakt in de CLA. Rijdt heerlijk en erg mooi van binnen en buiten. Dat het dan meteen een oud model zou zijn stoort mij niet moet ik zeggen. In vergelijking met de 2008 viel de laadruimte eigenlijk alles mee. We hadden erger verwacht.

Volgende week een proefrit gepland met de Cupra terramar. Als we daar dan toch zijn meteen de Leon st maar eens bekijken.

PHEV zou ik alleen doen als je thuis kan laden. Volledig EV heb je wat meer vrijheid mee als je dat niet kan.

Ik ga zelf dit jaar de Zeekr 7X bestellen.

Is zeer ruime EV. AWD. Alle mogelijke opties als stoelventilatie, stoelmassage etc. + Actieve luchtvering. Mag 2000kg trekken aan de trekhaak (uniek voor EV). Meer opties dan die mercedes voor veel minder geld.

543km wltp range, wat niet baanbrekend is op het moment, maar wel 800v accu technologie tot 480kw laden. Is alleen nog geen laadpaal in Nederland die het aankan, maar lange laadstops is hiermee verleden tijd. En die 543km is binnen Nederland voor retour ritten eigenlijk al meer dan voldoende.
De RWD longrange versie heeft overigens groter bereik, maar gewoon incl. zelfde 800v accu. En natuurlijk een stukje goedkoper, valt dan zeker wel in je leasebudget.

Is net nieuw op de markt. Word vanaf Juni geleverd volgens mij. Dealer gaf aan dat showmodel vanaf februari in de showroom staat.

Denk alleen wel dat je iets moet bijbetalen met een leasebudget van 1000, afhankelijk van je aantal te rijden kilometers.
Hopelijk heb je hier wat aan.

Laatst bewerkt:
Ik ga zelf dit jaar de Zeekr 7X bestellen.

Is zeer ruime EV. AWD. Alle mogelijke opties als stoelventilatie, stoelmassage etc. + Actieve luchtvering. Mag 2000kg trekken aan de trekhaak (uniek voor EV). Meer opties dan die mercedes voor veel minder geld.

543km wltp range, wat niet baanbrekend is op het moment, maar wel 800v accu technologie tot 480kw laden. Is alleen nog geen laadpaal in Nederland die het aankan, maar lange laadstops is hiermee verleden tijd. En die 543km is binnen Nederland voor retour ritten eigenlijk al meer dan voldoende.
De RWD longrange versie heeft overigens groter bereik, maar gewoon incl. zelfde 800v accu. En natuurlijk een stukje goedkoper, valt dan zeker wel in je leasebudget.

Is net nieuw op de markt. Word vanaf Juni geleverd volgens mij. Dealer gaf aan dat showmodel vanaf februari in de showroom staat.

Denk alleen wel dat je iets moet bijbetalen met een leasebudget van 1000, afhankelijk van je aantal te rijden kilometers.
Hopelijk heb je hier wat aan.
2000 kilo is zeker niet uniek voor een EV.

Even ter verduidelijking, ik zeg niet dat ik helemaal niet zou kunnen opladen. Ik zeg alleen dat ik er niet afhankelijk van wil zijn.

Dit omdat wij eind van het jaar naar een nieuwbouwwijk gaan verhuizen waar er bij oplevering nog geen palen staan.

Verder vanochtend een proefritje gemaakt in de CLA. Rijdt heerlijk en erg mooi van binnen en buiten. Dat het dan meteen een oud model zou zijn stoort mij niet moet ik zeggen. In vergelijking met de 2008 viel de laadruimte eigenlijk alles mee. We hadden erger verwacht.

Volgende week een proefrit gepland met de Cupra terramar. Als we daar dan toch zijn meteen de Leon st maar eens bekijken.
Ik had ongeveer hetzelfde budget, heb een cupra terramar business gekozen. Eigenlijk hetzelfde als de volkswagen Tiguan alleen goedkoper,sportiever en veel standaard veel rijker uitgerust. Zit een heads-up display op standaard, betaal je voor de volkswagen ook al extra voor. Zelfde als adaptiece cruise control

Mocht je trouwens niet een volledig chinese auto wille rijden. Alternatief voor de Zeekr 7X is neefje van Smart. Namelijk de Smart #5. Staat ook op 800v accu techniek. Komt ook dit jaar naar Nederland. Mercedes is voor de helft eigenaar van Smart en hebben dan ook interieur design gedaan, wel wat meer drukke design taal dan hun eigen designs, maar qua uitrusting zeer uitgebreid... De moeite waard om even te googlen en kan gewoon geleverd worden via mercedes dealer netwerk.
Hier gaat Volkswagengroep en Stelantis wel last van krijgen....

Succes met uitzoeken!

een proefritje gemaakt in de CLA
Heb je naar de GLA gekeken? Ik kom met dezelfde tijdsduur en kilometers uit op rond de 950 per maand in private lease voor de 250e in een business line met wat extra vinkjes. Proefrit was verrassend maar qua ruimte lijkt hij me praktischer dan de CLA.

Heb je naar de GLA gekeken? Ik kom met dezelfde tijdsduur en kilometers uit op rond de 950 per maand in private lease voor de 250e in een business line met wat extra vinkjes. Proefrit was verrassend maar qua ruimte lijkt hij me praktischer dan de CLA.
Ja zeker naar gekeken maar viel af omdat ik en mijn vrouw ‘m allebei niet echt mooi vinden.

overigens heb ik bij die proefrit (was in de buurt van waar we wonen) wel even de meest gebruikte instrumenten een keer achterin gelegd. Paste echt prima! We waren positief verrast. Ook door de ruimte voorin en op de achterbank. Ik ben 196cm en kon perfect zitten voorin. Mijn vrouw van 1,80 kon daarna nog makkelijk op de achterbank achter mij zitten.

Komend weekend eens bij de Cupra(s) kijken.

Gisteren gereden in de Cupra terramar.
Eerlijk gezegd waren we een beetje teleurgesteld.
Als je de auto opent ziet het er echt prachtig uit. Dat moet echt gezegd worden. Maar dan: de stoelen zitten niet echt top (erg glad en weinig steun voor je bovenbenen en je zit echt hoog), het is wel heel veel plastic, het grote scherm is niet echt duidelijk ingedeeld.
Daar zou je dan opzich nog overheen kunnen stappen maar ook het rijden was niet echt overtuigend. Voor je gevoel zit er weinig kracht in. De auto versneld wel maar je krijgt er eigenlijk weinig van mee. Verder komt de motor er echt in als een kettingzaag af en toe.
Wel weer positief is de ruimte op de achterbank maar de achterbak is dan wel weer vrij klein.

Kortom, heel erg mooi maar niet wat we nu zoeken.

Verstandig om met elke (plug-in) hybride een uitgebreide proefrit te maken. Zowel in hybride als elektrische mode, het zijn complexe auto's en de samenwerking tussen de elektromotor, brandstofmotor en transmissie is niet altijd even verfijnd. Ook is er nogal een verschil in kracht van de elektro- en brandstofmotoren tussen de diverse (plug-in) hybrides. Sommige hebben meer een hulp elektromotor waardoor de brandstofmotor snel moet bijspringen terwijl andere een veel sterkere elektromotor hebben wat weer anders rijdt!

Terug
Bovenaan