Nieuwe Mazda CX5 gebruiker, paar vragen

CX52017

Net ingestapt
Hallo,

Ik ben sinds kort de troste eigenaar van een Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G 192pk GT-M 4WD Automaat uit 2017. Toen ik jaaaren terug ik superblij was met mijn 1e eigen auto (Een Mitsubishi Colt uit 1995) heb ik ook een tijdje op een forum gezeten en hier veel van geleerd dus nu ook maar weer eens opgezocht.

Ondanks ik al jaren een oogje op deze auto heb, wilde ik eigenlijk een nieuwere auto met minder op de teller. Ik had geen mega budget en na veel zoeken kwam de uiteindelijke keuze uit op een Mitsubishi Eclipse Cross uit 2021 of deze CX5 . Omdat deze auto zo'n beetje alle snufjes heeft waarom ik graag een nieuwe auto wilde en niks heb proefgereden waar ik net zo gelukkig van werd ben ik toch gegaan voor deze. Het is heel fijn dat deze auto meer mag trekken dan de Mitsubishi, maar dit was niet noodzakelijk omdat we ook een Vito hebben voor het zware trekwerk.

Ik heb het een en ander al kunnen opzoeken, maar heb toch nog een aantal dingen waar ik niet helemaal zelf uitkom. Wie weet is er hier een CX5 liefhebber die me kan helpen :cool:

• Is er een instelling dat de spiegels automatisch inklappen bij verlaten van de auto?
  • De USB poort voorin laadt de telefoon heel traag. Ik zie het niet zo zitten om een lange kabel vanuit de 9v aansluiting in de kofferbak te gebruiken. Iemand ervaring met het laten plaatsen van een 9v of snellere USB aansluiting vooraan?
  • Is het mogelijk het infotainment systeem te updaten? Als ik zoek op google kom ik er niet echt uit of dit nou voor mijn model geldt, er is veel wisselende info online. Ik heb een Bose soundsystem, maar de speakers kraken soms als ik luister via Bluetooth. Het is niet altijd en telefoneren is ook vrij schel. Het ligt niet aan Spotify, op andere speakers heb ik dit niet met dezelfde nummers. Wie weet dat een update dit verhelpt. Android Auto en Whatsapp erbij zou helemaal fijn zijn.
  • Navigatie updaten is in elk geval wel mogelijk zag ik, maar prijzig. Ik heb hem 1x gebruikt en kaarten zijn echt te oud, maar weet ook niet of ik het fijner vind navigeren dan mijn telefoon. Benieuwd of er hier mensen zijn die hebben geupdate of dat iedereen zijn telefoon gebruikt.
  • Welke upgrades zijn jullie super blij mee? Ik heb rubber matten besteld en dorpel/achterbumper bescherming. Wil ook nog een hondenrek laten plaatsen. Wellicht ook andere interieurverlichting en een dashcam. Er zitten al 19" velgen onder en die zien er nog top uit.
Andere tip & tricks over het gebruik van deze auto zijn ook super welkom :)

Mooie auto en een betere keuze had je niet kunnen maken, zeg ik bezitter van een 2019 mode met 406.000 km inmiddels.

Er is veel leuks te doen met de auto, zoek eens op mikstore, en voor de navigatie kaart, gewoon op marktplaats kopen, werkt perfect.

Spiegels klappen bij mij standaard in, stand van de schakelaar vlak zetten en niet naar voren of achteren.

Onder je armsteun zit nog een oplader, weet het niet zeker of je dan ook Apple CarPlay hebt, maar zou zomaar kunnen.

Welke kleur heb je?

• Is er een instelling dat de spiegels automatisch inklappen bij verlaten van de auto?
  • Navigatie updaten is in elk geval wel mogelijk zag ik, maar prijzig. Ik heb hem 1x gebruikt en kaarten zijn echt te oud, maar weet ook niet of ik het fijner vind navigeren dan mijn telefoon. Benieuwd of er hier mensen zijn die hebben geupdate of dat iedereen zijn telefoon gebruikt.
  • Welke upgrades zijn jullie super blij mee? Ik heb rubber matten besteld en dorpel/achterbumper bescherming. Wil ook nog een hondenrek laten plaatsen. Wellicht ook andere interieurverlichting en een dashcam. Er zitten al 19" velgen onder en die zien er nog top uit.
- Bij een CX-3 GT-M uit 2017 konden die al inklappen, dus bij een CX-5 GT-M zeker. Alleen, bij sneeuw icm vorst zoals nu zou ik het ten stelligste afraden. Die motortjes bij Mazda zijn fragiel. Bij mijn CX-3 moest er 1 vervangen worden & is iets meer werk dan je denkt.
- Ik zou zelfs niet weten hoe de navigatie van mijn CX-30 werkt, ik heb de garage mijn straatnaam / woonplaats laten instellen, voor de rest telefoon + Waze.
- Ik heb een bij de auto passende rubber kofferbakmat, koop ik steevast voor elke auto. Bij mijn CX-30 zat die er al in, handig.

Als je keyless entry hebt de batterijen van de 2 zenders vervangen, zal wel CR2025 of 2032 zijn. Kost niks, duurt een minuut en bespaart ellende want tussen een waarschuwing geven op het dashboard en niks meer doen zat zééér weinig tijd bij mijn MX-5. Ik vervang ze nu voor onze 3 auto's elk jaar in de Kerstvakantie.

En verder vooral genieten van je nieuwe aanwinst!

Mooie auto en een betere keuze had je niet kunnen maken, zeg ik bezitter van een 2019 mode met 406.000 km inmiddels.

Er is veel leuks te doen met de auto, zoek eens op mikstore, en voor de navigatie kaart, gewoon op marktplaats kopen, werkt perfect.

Spiegels klappen bij mij standaard in, stand van de schakelaar vlak zetten en niet naar voren of achteren.

Onder je armsteun zit nog een oplader, weet het niet zeker of je dan ook Apple CarPlay hebt, maar zou zomaar kunnen.

Welke kleur heb je?
Thanks! Met die km stand kan ik nog even toe :) Ik ga eens kijken bij de armsteun. Als ik de schakelaar van de spiegels in het midden onderin zet, dan klappen ze niet uit als ik de motor start en wegrij. Vrijdag een afspraak bij de Mazda garage om hem even na te laten kijken, zal het daar eens vragen.

Bedankt voor de tip over mikstore, ga daar zeker wat bestellen. En die navigatie kaarten via marktplaats scheelt in elk geval een hoop geld zie ik.

Ik heb een rode, Soul Red geloof ik?

- Bij een CX-3 GT-M uit 2017 konden die al inklappen, dus bij een CX-5 GT-M zeker. Alleen, bij sneeuw icm vorst zoals nu zou ik het ten stelligste afraden. Die motortjes bij Mazda zijn fragiel. Bij mijn CX-3 moest er 1 vervangen worden & is iets meer werk dan je denkt.
- Ik zou zelfs niet weten hoe de navigatie van mijn CX-30 werkt, ik heb de garage mijn straatnaam / woonplaats laten instellen, voor de rest telefoon + Waze.
- Ik heb een bij de auto passende rubber kofferbakmat, koop ik steevast voor elke auto. Bij mijn CX-30 zat die er al in, handig.

Als je keyless entry hebt de batterijen van de 2 zenders vervangen, zal wel CR2025 of 2032 zijn. Kost niks, duurt een minuut en bespaart ellende want tussen een waarschuwing geven op het dashboard en niks meer doen zat zééér weinig tijd bij mijn MX-5. Ik vervang ze nu voor onze 3 auto's elk jaar in de Kerstvakantie.

En verder vooral genieten van je nieuwe aanwinst!
Thanks voor de tip over de vorst, ik laat ze wel even uitgeklapt tot het minder koud is (y)
En batterijtjes vervangen is ook niet zoveel werk :)

Thanks! Met die km stand kan ik nog even toe :) Ik ga eens kijken bij de armsteun. Als ik de schakelaar van de spiegels in het midden onderin zet, dan klappen ze niet uit als ik de motor start en wegrij. Vrijdag een afspraak bij de Mazda garage om hem even na te laten kijken, zal het daar eens vragen.

Bedankt voor de tip over mikstore, ga daar zeker wat bestellen. En die navigatie kaarten via marktplaats scheelt in elk geval een hoop geld zie ik.

Ik heb een rode, Soul Red geloof ik?
let wel mikstore geeft je een idee van wat er te koop is, veel van hun komt gewoon uit China, en daar zijn ook wel wat websites met voordelige prijzen.

Soul Red is prachtig!!! Heb je het manual doorgelezen?

let wel mikstore geeft je een idee van wat er te koop is, veel van hun komt gewoon uit China, en daar zijn ook wel wat websites met voordelige prijzen.

Soul Red is prachtig!!! Heb je het manual doorgelezen?

Ik heb al wat dingetjes gezien die ik wil bestellen zal eens kijken of ze ook lokaal te koop zijn.
Inmiddels heb ik de rubber matten erin liggen en ook dorpelbescherming geplaatst.

De manual heb ik niet helemaal doorgelezen nog ik kwam halverwege, in de auto ligt alleen een Duits boekje en op de telefoon is hij 800 pagina's :ROFLMAO:

Ik ben echt heel blij met de auto, alleen het benzine verbruik valt me echt bar tegen. Ik weet dat ik een zware uitvoering heb maar ik red amper 600 km op een tank. Dat is zonder sportstand, zonder trailer en normaal/zuinig rijgedrag. Kom uit een Golf Plus waar ik 800km op dezelfde tank reed, hele andere auto maar het verschil is wel heel erg groot. Ben benieuwd of ik wel op 1 tank naar Drenthe kom met paarden erachter :eek:

Nog een aanrader voor als je van plan bent een dashcam te kopen: Kabeltje
Zo hoef je geen lange kabels te trekken langs de voorruit. Werkt bij mij tot nu prima. Als je een automatisch dimmende binnenspiegel hebt zou het moeten werken bij jouw C5.

Tja, een grote auto met een 2,5L motor én AWD én automaat qua verbruik gaan vergelijken met een Golf + is toch iets wat je vooraf kon weten vind ik. Of tenminste toch opzoeken.

Ik heb de 2.0 en als ik me aan de snelheid houd en de rust hou dan kom ik naar 660-680 km. De afgelopen dagen 570-580 km, koud en de wind.

Terug
Bovenaan