Nieuwe occasion 7-sitter advies gevraagd

Hawkeye81

Startmotor
Beste Autoweek forum,

Enige tijd geleden heb ik ook op dit forum advies gevraagd aangaande de aanschaf voor een "nieuwe" 7-sitter occasion.
Zeer veel bruikbare tips gekregen (waarvoor nog mijn dank). Echter toentertijd besloten om nog even te wachten met de aanschaf van een 7-sitter en heb toen totaal iets anders gekocht, namelijk een Audi Q3 2.0 TFSI Quatro uit 2013. Km stand momenteel 175.000 km.
Geweldige auto! Hij lust m wel maar dat is dan ook de enige klacht die ik heb. Nou ja, en de ruimte (of het gebrek er aan).
Maar het trieste moment is nu toch echt aangebroken dat ik afscheid van deze fijne auto moet nemen, ik ontsnap er helaas niet aan om nu tocht echt een 7-sitter te moeten aanschaffen (gezinsuitbreiding).

Ik ben natuurlijk al even wezen kijken bij diverse autodealers met verschillende merken en modellen auto's.
Mijn budget is 18.000 euro (incl inruil Audi Q3). Ik heb bij diverse bedrijven al wat navraag gedaan en ik heb biedingen van 9000/9500 euro gekregen voor de Audi.

De keus zal vallen op of een Opel Zafira (Type C van na de facelift) met een 1.4 motor of een Peugeot 5008 1.2 Puretech. Beide modellen zijn toevallig uit 2018.

Nu heb ik wel een vraag aangaande de Peugeot 5008 1.2 Puretech. Ik hoor zoveel verhalen over deze motoren, de ene roept "met een wijde bocht omheen lopen" en de ander zegt "die problemen zijn allang verholpen op "nieuwere" modellen.

Zijn er hier mensen met gebruikerservaring of monteurs die hier mij meer over kunnen vertellen.
Verder sta ik zeker ook open voor andere suggesties binnen mijn budget. Ik zou zelf graag een Seat Taraco willen hebben maar deze zit simpelweg boven het budget wat ik wil neerleggen voor een auto .
ik hoor graag van u allen! Alvast bedankt voor de feedback.

De dacia lodgy had in zijn nadagen een 1.3 tce , dan heb je qua prijs kwaliteit en relatief jong bouwjaar. In 2018 was de puretech volgens mij nog niet ge update

Nou, ik zie twee Tarraco's in ons lijstje als ik tot 18.000 euro selecteer maar die hebben best een forse kilometerstand. Een 1.2 PureTech zou je kunnen overwegen maar zorg wel dat je de geschiedenis goed in kaart hebt: op tijd van riem verwisseld, stipt en gedocumenteerd onderhoud (bij een dealer) met de juiste olie. Ideaal zou je bij aankoop een nieuwe distributieriem en verse olie kunnen onderhandelen. Maar er zijn op dat gebied meer onderlegde forummers die hier vast een idee over hebben.

Ik zit in dezelfde boot. Ik ben naar een Kia Carens aan het kijken als alternatief. Zijn zonder turbo zeer betrouwbaar. Ze zijn wel relatief zeldzaam daarentegen.

Een andere optie die ik overweeg is om minder geld uit te geven en een zo nieuw mogelijke Mazda 5 te halen.

Nu heb ik wel een vraag aangaande de Peugeot 5008 1.2 Puretech. Ik hoor zoveel verhalen over deze motoren, de ene roept "met een wijde bocht omheen lopen" en de ander zegt "die problemen zijn allang verholpen op "nieuwere" modellen.
Als het gaat om bouwjaar 2018 zou ik niet gaan voor de 1.2, maar voor de 1.6 (180 pk) PureTech. Al wordt dat met dit budget nog best pittig om er eentje te vinden. Naar mijn weten zijn de 1.2 problemen toen nog niet verholpen.

Laatst bewerkt:
Ik zit in dezelfde boot. Ik ben naar een Kia Carens aan het kijken als alternatief. Zijn zonder turbo zeer betrouwbaar. Ze zijn wel relatief zeldzaam daarentegen.

Een andere optie die ik overweeg is om minder geld uit te geven en een zo nieuw mogelijke Mazda 5 te halen.
De 5 is geen 7-zitter je kan niet met fatsoen op de middelste rij zitten.

Als het gaat om bouwjaar 2018 zou ik niet gaan voor de 1.2, maar voor de 1.6 (180 pk) PureTech. Al wordt dat met dit budget nog best pittig om er eentje te vinden. Naar mijn weten zijn zijn de 1.2 problemen toen nog niet verholpen.
Duidelijk, dank je voor de info. Ik heb inderdaad gekeken naar de 1.6 maar die zijn schaars en meteen een stuk duurder.

Is een Ford Galaxy of S-Max niet een betere optie?
Absoluut, heb hiervoor een Ford C-Max gehad en ik vond dat een erg fijne auto. De Galaxy en S-Max zijn ook behoorlijk aan de prijs.

Ik zoek een auto onder de 150.000 en dat maakt het natuurlijk ook niet makkelijker op.
Als ik het internet wat afstruin kom ik zoveel verhalen tegen over de 1.2 Puretech
dat ik de Peugeot maar laat links laat liggen.
Ik lees dat bij 60.000 km de distributieriem al moet worden vervangen in veel gevallen. En dat schijnt een dure grap te zijn. Ik rij 30.000 km per jaar en dan moet ik om de 2 jaar de riem laten vervangen?

Toch de Zafira maar een kans geven. Beetje saai maar komt zeer degelijk over en heeft voldoende ruimte.
En ik hoor tenminste geen horrorverhalen over die motoren (1.4).

Veel 1.6jes de 2 liter handbak heb ik volgens mij nog nooit te koop zien staan

Zou ook zeker kijken naar de betrouwbare, moderne en ruime Renault Grand Scenic.

De Dacia Jogger in 7 persoons uitvoering is denk ik ook zeker te overwegen. De auto is ook op lpg geleverd.

Heb je al wat Zafira modellen op het oog? Ben benieuwd omdat ik zelf ook op zoek ben.

Deze vond ik er wel goed uitzien, ook nog eens en automaat. Deze motor heeft wel een turbo. Moet ik ook wel want een Zafira C model is een grote auto. Nog een slag groter dan een Carens.

Zou ook zeker kijken naar de betrouwbare, moderne en ruime Renault Grand Scenic.

De Dacia Jogger in 7 persoons uitvoering is denk ik ook zeker te overwegen. De auto is ook op lpg geleverd.
Oh, Renault.....Heb er drie gehad, echt een haat/liefde verhouding met dat merk. Mooie auto's, het rijdt heerlijk maar wat heb ik ook een enorme ellende gehad met twee van de drie auto's.

Maar ik begrijp dat de nieuwere modellen een stuk betrouwbaarder zijn. Welke motoren specifiek als ik vragen mag : )

Oh, Renault.....Heb er drie gehad, echt een haat/liefde verhouding met dat merk. Mooie auto's, het rijdt heerlijk maar wat heb ik ook een enorme ellende gehad met twee van de drie auto's.

Maar ik begrijp dat de nieuwere modellen een stuk betrouwbaarder zijn. Welke motoren specifiek als ik vragen mag : )
1.3 tce

De 1.3 -TCe is een fijne, betrouwbare en zuinige motor, zit ook mijn Renault Clio.

De diesels zijn ook goed.

De 1.3 -TCe is een fijne, betrouwbare en zuinige motor, zit ook mijn Renault Clio.

De diesels zijn ook goed.
Inderdaad! Beide blokken zijn samen met Mercedes ontwikkeld en worden ook toegepast in Mercedes, Nissan, Mitsubishi.

Ik heb nog de oude 1.2TCE waar blijkbaar nog wat kinderziektes in zaten. Al ben ik zelf na 70k nog gespaard gebleven!

BMW Gran Tourer niet een optie? Heb zelf recent een 5-zits 218i automaat uit 2017 aangeschaft voor 15k en 120k op de teller. Comfortabele rit. 7 zits is een extra optie maar zou te vinden moeten met jouw budget. Lees wel dat de 3e zitrij vrij krap is dus alleen geschikt voor kinderen.

BMW Gran Tourer niet een optie? Heb zelf recent een 5-zits 218i automaat uit 2017 aangeschaft voor 15k en 120k op de teller. Comfortabele rit. 7 zits is een extra optie maar zou te vinden moeten met jouw budget. Lees wel dat de 3e zitrij vrij krap is dus alleen geschikt voor kinderen.
Ik heb zelf een Gran Tourer gehad, de 7 zitter (220i). Hele fijne auto. Maar een knap exemplaar valt denk ik wel buiten het budget. En het onderhoud is ook des BMW's, dus daar moet je wel toe bereid zijn.

Heb je ook een Renault Espace V overwogen? Hier ben ik zelf op uitgekomen na een lange zoektocht en een vaste overtuiging dat ik een Volvo moest hebben. Ok, het is geen Volvo maar ik ben echt positief verrast over deze auto, zeer comfortabel, ruim, 3 echte zitplaatsen op de achterbank en op de derde zitrij kunnen kinderen goed zitten. Zelf heb ik een Initiale Paris 1.8 TCE 225PK uit 2018 gekocht, dit moet haalbaar zijn met jouw budget.

Morgen ga ik 3 auto's proefrijden: Opel Zafira 1.4 uit 2018, Nissan X-trail 1.6 uit 2016 en een Ford S-Max 1.5 uit 2017.
Heb ook een gekeken naar auto enigszins in de buurt (straal van 50k) gekeken. Geen zin om het halve land door te rijden als er wat mis is. Maar dat beperkt je opties wel een beetje. Ach...

Goed om eerst te kijken welk model je goed bevalt, kan je daarna altijd kijken waar het perfecte exemplaar staat.

Ik lees even mee, had hier eerder een topic over geopend.

Dacht aan een Rifter, Berlingo, et cetera maar werd gewaarschuwd voor de 1.2 Puretech. Dan valt er een heleboel af, want de Rifter is er alleen in 1.2. De C4 Spacetourer wordt veel aangeboden maar is ook vaak een 1.2.

Dan maar een 1.6? Volgens Jay-DoubleYou moet je de 1.6 THP van voor 2015 ook laten liggen (sept 2014 geupdate, dan moet je naar productie-datum kijken).
Vanaf 2017 zou het dan wel weer kunnen. Maar lastiger te vinden.

Wat houd je dan nog over als alternatief / wat is wel te overwegen?
Wat geknipt en geplakt, schiet er maar op:

motoren
  • 1.2 Puretech niet voor 201? 2018
  • 1.3 -TCe is een fijne, betrouwbare en zuinige motor
  • de 1.6 THP van voor 2015 laten liggen (sept 2014 geupdate, dan moet je naar productie-datum kijken)

auto's
  • De Dacia/Renault met 1.3 TCE - maar de Lodgy is van achteren eh .. bijzonder
  • Dacia Jogger
  • De Mercedes R-klasse LWB werd aangeraden
  • Renault Espace vanaf 2015, met een 1.6 of 1.8 TC benzine " Liefst met de 1.8 als initiale"
  • Renault Grand Scenic en Espace zijn natuurlijk ook uitstekende keuzes.

Laatst bewerkt:
De Mercedes R Klasse is al een oud model, en zal waarschijnlijk een hele dure auto zijn om te rijden, grote motor, veel gewicht, hogere leeftijd Zou ik niet meer aan beginnen.

Kijk ook wat je denkt nodig te hebben, en maak proefritten.

Een Renault Espace is een hele fijne en luxe auto maar kost aanzienlijk meer om te rijden dan bijvoorbeeld een Dacia Jogger, of Lodqy.

De Renault Grand Scenic zit daar tussen in.

De Jogger kom je ook vaak op het voordelige LPG tegen.

Succes met de proefritten.

De Mercedes R Klasse is al een oud model, en zal waarschijnlijk een hele dure auto zijn om te rijden, grote motor, veel gewicht, hogere leeftijd Zou ik niet meer aan beginnen.

Kijk ook wat je denkt nodig te hebben, en maak proefritten.

Een Renault Espace is een hele fijne en luxe auto maar kost aanzienlijk meer om te rijden dan bijvoorbeeld een Dacia Jogger, of Lodqy.

De Renault Grand Scenic zit daar tussen in.

De Jogger kom je ook vaak op het voordelige LPG tegen.

Succes met de proefritten.
Scheelt het echt zo veel tussen de Espace en Grand Scenic? Volgens deze vergelijkingssite gaat het om paar procenten ..

• Leuk
Waarderingen: ak2
Mijn eigen ervaring na drie zevenzitters (vier kinderen...) is dat wanneer je de stoelen in gebruik hebt, de kofferbak het lijdend voorwerp is geworden; al snel te klein. Kijk ook eens of er een Toyota Siena of (onder welke merknaam dan ook) Voyager, Kia Carnival e.d. te vinden is. Met mijn vier kinderen was de kofferruimte van een gewone Voyager krap aan....
Nu is de oudste de deur uit en rijden wij nog een paar jaar door met de Mitsubishi Grandis uit 2011; die is echt héél goed in elkaar gezet. Een maatje groter dan een Zafira, maar de middelste plek is wel wat krap.

Ik heb net een Kodiaq gekocht, vind een XC90 net wat te spannend met onderhoud en in de lopende kosten is die gewoon een stuk duurder.
De Kodiaq is achterin nog ruim genoeg voor mijn oudste mede door verschuifbare middenbank.
En met 1 van de 2 twee achterstoelen plat kun je ook nog een weekendje weg. Voor de lange stukken ontkom je niet aan een dakkoffer.
Ik vond overigens een Tiguan allspace echt te krap achterin net als een 5008 Megane etc.
Espace kon net maar vond die techniek ook spannend.
Kodiaq wel met een 1.5 tsi en DQ380 DSG wegens onbetrouwbare DSG van generatie ervoor.

Mijn eigen ervaring na drie zevenzitters (vier kinderen...) is dat wanneer je de stoelen in gebruik hebt, de kofferbak het lijdend voorwerp is geworden; al snel te klein. Kijk ook eens of er een Toyota Siena of (onder welke merknaam dan ook) Voyager, Kia Carnival e.d. te vinden is. Met mijn vier kinderen was de kofferruimte van een gewone Voyager krap aan....
Nu is de oudste de deur uit en rijden wij nog een paar jaar door met de Mitsubishi Grandis uit 2011; die is echt héél goed in elkaar gezet. Een maatje groter dan een Zafira, maar de middelste plek is wel wat krap.
Het gaat hier ook om budget.
De Kia Carnival is allen als model voor 2010 te krijgen.
De Siena heel duur (77k)
De Chrysler Voyager heel duur of of ook ouder dan 2010

Heb nav. dit topic naar een Grand Scenic gekeken, maar voor onze lange kinderen echt te krap. Nu aan het kijken naar een Ludospace, maar dan kom je uit bij een 1.2 Puretech of 1.5 BlueHDI. Daar zijn veel rampverhalen over te vinden; tegelijk staan er ook oplossingen op internet.

Ben nu aan het kijken naar een Opel Combo 1.5 BlueHDI. Qua ruimte geweldig. Ga aanstaande week een proefrit maken en heb gelijk de kwestie van de riem* aangekaart. De verkoper (tevens Peugeot-dealer en garage) kende de problemen en wilde hem niet met oude riem de deur uit laten gaan. Daar

* bij de BlueHdi is het probleem dat de ketting 7mm is. Moet je vervangen door een 8mm ketting en tegelijk ook de as aanpakken. Er zijn garages die dit soort reparaties standaard doen.

Het gaat hier ook om budget.
De Kia Carnival is allen als model voor 2010 te krijgen.
De Siena heel duur (77k)
De Chrysler Voyager heel duur of of ook ouder dan 2010

Heb nav. dit topic naar een Grand Scenic gekeken, maar voor onze lange kinderen echt te krap. Nu aan het kijken naar een Ludospace, maar dan kom je uit bij een 1.2 Puretech of 1.5 BlueHDI. Daar zijn veel rampverhalen over te vinden; tegelijk staan er ook oplossingen op internet.

Ben nu aan het kijken naar een Opel Combo 1.5 BlueHDI. Qua ruimte geweldig. Ga aanstaande week een proefrit maken en heb gelijk de kwestie van de riem* aangekaart. De verkoper (tevens Peugeot-dealer en garage) kende de problemen en wilde hem niet met oude riem de deur uit laten gaan. Daar

* bij de BlueHdi is het probleem dat de ketting 7mm is. Moet je vervangen door een 8mm ketting en tegelijk ook de as aanpakken. Er zijn garages die dit soort reparaties standaard doen.
De voyager ging na 2010 tot 2016 als lancia voyager verder

Dank allen voor de vele input! Ik heb alles aandachtig en met veel plezier gelezen.
Maar de kogel is door de kerk...Er is een nieuwe auto gekocht, namelijk een Opel Zafira 1.4 Turbo uit 2018.
Automaat en genoeg opties: LED verlichting, climate controle, PDC voor en achter, achteruitrijcamera, stoelen en stuur verwarming etc.

Uiteindelijk mede door het goede bod op mijn inruil (en de wens van mijn vrouw voor een automaat) toch voor de Zafira gekozen. Niet de meeste spannende keus laten we maar zeggen maar de auto heeft net 110,000 km gereden en ziet er als nieuw uit (zowel binnen als buiten). En wat een ruimte! Zeker in vergelijking met mijn Q3!

Ik denk dat deze auto prima is voor de komende jaren, ik zal hem goed verzorgen.

Bedankt voor de terugkoppeling en veel plezier er mee.
Niet zo spannend is niet echt van belang bij dit soort auto's

Terug
Bovenaan