Nieuwe occasion

gast 6139094

Startmotor
Hi,

Ik had een account hier, maar die is met de noorderzon verdwenen lijkt het helaas.
Momenteel rij ik een Astra H GTC uit 2006. Ga nu bijna het 3e jaar ermee in en ik merk dat het tijd wordt voor wat anders, maar de keuze is lastig.

Mijn wensen:
  • Automaat
  • Tot 150k gelopen
  • Vanaf ~2011
  • Minimaal C-segment
  • Benzine
  • 5 deuren
  • Cruise control, climate control, licht- en regensensor, carplay
  • Hatchback, sedan of SUV
  • Parkeersensoren
  • Goede verlichting. Liever geen halogeen kaarsjes. Anders projector waar ik dan zelf wel een LED lamp in druk.
  • Comfortabel / stil
Ik ben 2 meter dus ruimte is voor mij belangrijk. De Astra is qua ruimte ok, maar nog wat meer ruimte zou fijn zijn. Ik heb erg lange benen.
Maar nu het probleem: budget tot 10k.
Het valt me op dat occasions de laatste jaren schreeuwend duur geworden zijn. Ik zie voor dit budget met mijn wensen gewoon veel oude meuk of probleemauto's (al die TSI's). Ook automaten zijn nog erg schaars. De automaat is echter wel een harde eis. Ik ben zelf zat van dat geschakel en mijn vriendin wil ook niet schakelen (kan ze ook nog amper, ze is geïmporteerd uit Azië :p ).

Ik rij ongeveer 10.000km per jaar dus super zuinig hoeft niet, maar een slurper natuurlijk ook niet. We hebben en willen geen kinderen dus bagageruimte etc. is ook niet zo spannend. We zijn jong (32) dus het moet er ook nog een beetje leuk uit zien.

Wat ik tot nu toe heb gevonden:
  • Opel Astra J 1.4T
    • Zwaar, pre-facelift vind ik niet mooi, kosten nog veel.
  • Opel Astra K 1.4T Innovation
    • Leuke auto's, maar boven budget
  • Hyundai i40 sedan
    • Leuke outsider, maar wel een enorme sloep en schaars. Ook onderkant budget
  • Hyundai i30 vanaf 2013
    • In luxe uitvoering best leuke auto's, maar schaars aanbod in automaat
  • Renault Megane
    • De MK3 vind ik eigenlijk niet mooi, maar de MK4 is weer boven budget. Heb verder weinig met Renault
  • Peugeot 308
    • Oogt ook alweer wat ouder en vind vooral het interieur verschrikkelijk met dat kleine stuurtje
  • Ford Focus 3
    • Vaak karig uitgevoerd en hoor slechte verhalen over de "ecoboom" motoren
  • Kia Ceed
    • Niet de mooiste auto, schaars
Ik zie vooral veel B segment karretjes, maar dat is een no go. Het is soms nu al mezelf opvouwen in de Astra. Mis ik verder nog iets?

Chevrolet cruze, deelt techniek en onderstel met astra
308 is een risico

Fiat tipo wellicht nog een optie, maar die zijn zeldzaam

Lancia delta is ook gaaf, maar veel import

Als je zo weinig rijdt, misschien een BEV? Dingen worden aardig betaalbaar. Model 3 binnenkort?

Bedankt voor jullie reacties!
De Cruze heb ik ook gezien, maar zijn vaak karig uitgerust en vind ze er oud uitzien.
Fiat en Lancia vind ik verschrikkelijk. De Tipo is een grappige outsider, maar zou hem niet kopen.

De auto's die door @Volt aangedragen zijn, vind ik helemaal niks. Schreeuwen in mijn optiek bejaardenbakken en ook dit zijn vooral B segmenters. De Focus en Mazda 3 zijn wel leuk, maar met de Focus heb je de ecoboom motoren en de Mazda 3 roest dacht ik. Ze zijn ook wat schaarser, maar wel leuke optie.

Een elektrische auto wordt hem voorlopig niet. Te duur en ik woon in de stad zonder fatsoenlijk oplaadpunt.

De Laguna vind ik wel een leuke! Ik meen me te herinneren dat de Laguna 3 kwalitatief wel in orde was na het debacle van de 2? Heb niet zoveel zin in elektronische storingen.

De laguna 3 is kwalitatief tegen Japans aan, kent "mits geen" schade geen roestproblemem. De laguna staat bij bovag garage dus dat biedt perspectief. De automaat is een 6 traps vol automaat met kopprlontvormer van het Japanse merk jatco. Zijn weinig renault modellen met deze automaat, dan kom je bij de velstatis diesel of espace uit.

Laatst bewerkt:
  • Opel Astra K 1.4T Innovation
    • Leuke auto's, maar boven budget
De Astra K is al vaker mijn advies geweest en zou ook in dit draadje mijn advies zijn. Wellicht even kijken of je daarvoor dan nog ergens 2 a 2,5k extra budget kan vinden voor een net exemplaar met zoveel mogelijk of alle gewenste opties. En allicht ook de 1.0 overwegen met een goed uitrustingsniveau. Die kan ook prima mee in het verkeer. Astra K is in basis een auto uit 2015. Of je rijdt nog even een half jaar langer door met je huidige Astra, totdat een Astra K wel binnen je budget past. Weet niet of je op korte termijn al kosten moet gaan maken aan je huidige Astra? Of dat je daar nog wel een aantal maanden mee door kan rijden?

Een Laguna 3 is in ik meen 2009 op de markt gekomen. Dus qua ontwikkeling en stand der techniek etc. in basis 6 jaar ouder. De gevonden parel uit 2011 is daarbij toch weer al 5 jaar ouder dan de oudste Astra K die je nu kan vinden net boven je budget. Maar dan geef je ook wel wat meer euro's uit nu. Maar krijg je er waarschijnlijk ook nog wat meer terug bij inruil.

Zijn inderdaad niet de spannendste modellen maar wel iets goedkoper! De Focus in de lijst is met atmosferische 1.6L motor en de Mazda 3 met 2.0L.

De astra 1.0 heeft een half automaat, das een automaat die ze vooral gebruiken in a-segmenters. Mocht je gevoelig zijn voor restwaarde dan is de kia optima hybride heel interessant, die is nu nog geen youngtimer, maar wordt dat binnenkort wel, en youngtimers benzine hybride (lexus gs en rx) zijn schaars en is veel vraag naar.

De Laguna is in de basis inderdaad wel een oude auto en dat staat mij ook wel weer tegen. Voor zo'n klap geld wat je moet neerleggen wil je toch wel een beetje moderne techniek.

De Astra K is lange tijd inderdaad favoriet geweest en is dat eigenlijk nog steeds wel. De 1.0 zie ik eigenlijk nooit echt met Innovation pakket (niet geleverd?) en ik vind juist die LED achterlichten daarvan ook zo mooi. De halogeen pitjes maakt hem gelijk weer zo oud lijken vind ik. Ik zie dat de 1.0 inderdaad ook alleen met half automaat er is en daar ga ik niet aan beginnen. De voorkeur ligt dus nog wel bij de 1.4. Fijne 4 cilinder met wat meer power.

De huidige Astra hoeft niet gelijk weg, die houdt het ook nog wel een jaartje vol. In januari eerst de apk die ik sowieso eerst wil doen. Hij heeft nu 181k gelopen dus is nu nog wel een beetje waard, maar ik merk dat er onderhoud aan begint te komen zoals banden, koppeling, klein rateltje in de motor bij stationair, etc. dus ik wil ook niet meer al te lang wachten.

De Laguna is in de basis inderdaad wel een oude auto en dat staat mij ook wel weer tegen. Voor zo'n klap geld wat je moet neerleggen wil je toch wel een beetje moderne techniek.

De Astra K is lange tijd inderdaad favoriet geweest en is dat eigenlijk nog steeds wel. De 1.0 zie ik eigenlijk nooit echt met Innovation pakket (niet geleverd?) en ik vind juist die LED achterlichten daarvan ook zo mooi. De halogeen pitjes maakt hem gelijk weer zo oud lijken vind ik. Ik zie dat de 1.0 inderdaad ook alleen met half automaat er is en daar ga ik niet aan beginnen. De voorkeur ligt dus nog wel bij de 1.4. Fijne 4 cilinder met wat meer power.

De huidige Astra hoeft niet gelijk weg, die houdt het ook nog wel een jaartje vol. In januari eerst de apk die ik sowieso eerst wil doen. Hij heeft nu 181k gelopen dus is nu nog wel een beetje waard, maar ik merk dat er onderhoud aan begint te komen zoals banden, koppeling, klein rateltje in de motor bij stationair, etc. dus ik wil ook niet meer al te lang wachten.
Als ik dit zo lees, zou ik gewoon die APK en het hoogstnoodzakelijke nu doen. En dan komende maanden het aanbod Astra K met 1.4 en automaat en Innovation pakket een beetje in de gaten blijven houden. Dan zal er op enig moment toch vast eentje voorbij komen die aan je wensen voldoet en binnen je budget past.

Wat is er mis met een tsi? Die vind je ook vast wel rond de 10k denk ik. Hele betrouwbare motoren vanaf 2014. Vw heeft zijn lesje geleerd. In tegenstelling tot sommige andere fabrikanten.

Vanaf 2013. En dat klopt. Maar als hij ze niet vertrouwd, mooi laten gaan. Dat soort discussies win je hier toch niet.

Ik dacht dat die TSI's vanaf 2016-2017 pas betrouwbaar waren? Zelfde voor de DSG. Dacht dat het vanaf 2009-2016 rommel was.
Ik vind een Golf 7 ook leuke auto's, maar die dingen zijn ontzettend duur. Voor mijn budget zal het moeilijk worden een nette te vinden die binnen mijn wensen past.

Ik dacht dat die TSI's vanaf 2016-2017 pas betrouwbaar waren? Zelfde voor de DSG. Dacht dat het vanaf 2009-2016 rommel was.
Ik vind een Golf 7 ook leuke auto's, maar die dingen zijn ontzettend duur. Voor mijn budget zal het moeilijk worden een nette te vinden die binnen mijn wensen past.
Misschien een Seat Leon i.p.v. een Golf 7? Zelfde techniek. Andere verpakking. En vaak rijker aangekleed voor hetzelfde geld. Of dezelfde opties, maar dan voor minder geld. Weet niet of het uberhaupt past in budget. En hoeveel ouder het dan wordt t.o.v. een Astra K bijvoorbeeld. Zowel Golf 7 als Leon 3 zijn zo'n beetje in 2012 op de markt gekomen. Astra K vanaf eind 2015. Dus op zich dezelfde opmerking als bij de Laguna gaat ook wel enigszins op.

Deze valt net buiten je budget (11k) en zit iets boven je kilometerstand (159.479km), maar tikt verder volgens mij wel zo ongeveer wel al je andere wensen aan:

Ik kan er alleen even niet de vinger achter krijgen in hoeverre deze specifieke 1.4tsi tot de probleem TSI's behoort of niet. Daarover lees je verschillende dingen. Goed en aantoonbaar uitgevoerd onderhoud lijkt me belangrijk voordat je koopt.

Deze valt net buiten je budget (11k) en zit iets boven je kilometerstand (159.479km), maar tikt verder volgens mij wel zo ongeveer wel al je andere wensen aan:

Ik kan er alleen even niet de vinger achter krijgen in hoeverre deze specifieke 1.4tsi tot de probleem TSI's behoort of niet. Daarover lees je verschillende dingen. Goed en aantoonbaar uitgevoerd onderhoud lijkt me belangrijk voordat je koopt.
11K voor een auto uit 2013 met 160k op de teller... dan moet je wel heel graag een Golf willen?

In deze prijsklasse is de Opel Astra K een hele goede keus.

Een goed alternatief voor de Renault Laguna 3, wat wel een hele goede en betrouwbare auto was, is de facelift Peugeot 508 vanaf september 2014 met sterk verbeterde 1.6 e -THP.
Erg onderschatte auto vanwege de matige reputatie van de fase 1, biedt erg veel auto voor het geld.

In deze prijsklasse is de Opel Astra K een hele goede keus.

Een goed alternatief voor de Renault Laguna 3, wat wel een hele goede en betrouwbare auto was, is de facelift Peugeot 508 vanaf september 2014 met sterk verbeterde 1.6 e -THP.
Erg onderschatte auto vanwege de matige reputatie van de fase 1, biedt erg veel auto voor het geld.
Als dat klopt wat jij beweerd, dan zouden de ds4 en ds5 ook interessant zijn.

https://www.gaspedaal.nl/kia/optima/hybride?trns=14&pmax=12500&kmax=200000&srt=pr-a had hem al getipt, maar is de kia optima nog een suggestie, laat je niet afschrikken door de goedkoopste, met de kapotte automaat bak, das een combinatie die in nl nooit is geleverd, had hem er ook uit kunnen filteren.
Hebben allen een hoge kmstand t.o.v. de wens van TS.
Goede optie is nog even doorsparen voor een goede Astra K denk ik.

Wat de 508 betreft, is er dan geen goede 308 als optie? Al benoemde TS wel dat het interieur hem niet aanstaat.

Zo'n Kia is een hele goede auto, maar wel bijna 400kilo zwaarder dan de Golf station. Moet hij wel heel veel zuiniger zijn en zoveel beter rijden dat je dat er uit haalt.

De Golfjes en Leon's zijn leuk inderdaad, maar ik denk toch te duur. Als je het vergelijkt met de Astra k lijk je meer waar voor je geld te krijgen met minder kilometers op de klok.
De Kia Optima heb ik ook al voorbij zien komen, maar het gewicht schrok me inderdaad af. Dit lijkt me ook wel een erg grote auto en net even een stap te ver. Ook deze zijn weer moeilijk te vinden. In Amerika hoor je overigens vaak dat de automaten (CVT's?) van Hyundai/Kia dramatisch zijn, maar is dat hetzelfde spul als wat er hier verkocht wordt?

De 508 heb ik niet echt over nagedacht. Ik ken de THP inderdaad, maar wist niet dat deze ooit verbeterd waren. Vanaf de facelift zijn ze moeilijk te vinden, maar ik moet zeggen dat ik van dit model ook niet erg warm wordt. Deze heeft in ieder geval geen kart stuur :)

Misschien is die Astra dan toch de beste keus. Ik hoor altijd goede dingen over de AGR stoelen en dat vind ik ook wel prettig. De stoelen van de huidige Astra zijn net houten planken.

Zo'n AGR-stoel is inderdaad top. Vond ze in de K heerlijk zitten, al kwam ik niet verder dan een uitgebreide proefrit. Maar mijn Focus heeft ook AGR-stoelen en ik zweer erbij. Wellicht ook afhankelijk van de standaard stoel die je anders hebt...

Ik heb vandaag in een Astra K gezeten. Proefrit kon helaas niet omdat de auto helemaal ingebouwd stond en de verkoper in zijn eentje stond vandaag, maar misschien dat ik die volgende week alsnog inplan. Het zitten was alvast erg prettig. De stoel kan lekker ver naar achter en naar beneden en de stoelverlenger + kanteling is super fijn. Ik zat heerlijk. Dit was een 1.4 Innovation automaat uit 2017, maar wel import en toch wel aardig boven budget nog.
Wel erg benieuwd om even te rijden.

Ik heb vandaag in een Astra K gezeten. Proefrit kon helaas niet omdat de auto helemaal ingebouwd stond en de verkoper in zijn eentje stond vandaag, maar misschien dat ik die volgende week alsnog inplan. Het zitten was alvast erg prettig. De stoel kan lekker ver naar achter en naar beneden en de stoelverlenger + kanteling is super fijn. Ik zat heerlijk. Dit was een 1.4 Innovation automaat uit 2017, maar wel import en toch wel aardig boven budget nog.
Wel erg benieuwd om even te rijden.
Klinkt wel goed. Verder ook naar wens, qua opties zoals je eerder beschreef?
Import is niet direct zorgelijk vind ik, staat er genoeg op papier? Liever NL wagen snap ik, maar als alles klopt. Zeker nog even een rit maken dan!

Ja, hij checkte alle vinkjes af. Hij had zelfs stoel- en stuurverwarming. Geen Intellilux lampen, maar dat was een erg dure optie en moeilijk te vinden. Echter heeft de Astra K altijd een projector dus kan er zo een LED lamp insteken.

De Nederlandse Innovations hebben ook elektrisch inklapbare spiegels en keyless entry, maar dat had deze niet. 1 knopje van de stoelverwarming was een klein beetje versleten, vond ik ook wel jammer. Zie sowieso vaker bij dit model dat de knopjes van slechte kwaliteit zijn en snel afslijten.
De bestuurdersgordel rolde ook heel erg langzaam op. Misschien gewoon vuil of zo.
Hij had wel een sluitende historie volgens de verkoper, maar ik ben vergeten te kijken in de boekjes. Hij is in 2023 naar Nederland gehaald.

Alleen de prijs was te hoog o_O

Deze is €1000 goedkoper, scheelt toch weer:
Deze kleur vind ik zelf wel gaaf.

En een 1.0 automaat van dit model? Scheelt ook weer iets geld.

Of, bijna binnen budget, een 1.4 Automaat van een particulier:

Ik hoef ook niet nu gelijk te kopen dus ik wacht nog even af. Eerst volgende maand sowieso nog de apk en dan rustig in de gaten houden wanneer er wat voorbij komt wat goed matcht. De proefrit zou ik nog wel graag willen doen zodat ik ook kan voelen hoe de auto rijdt. Persoonlijk vind ik de spiegels en keyless dan wel weer fijne opties :)

@Barri die had ik ook al gezien inderdaad, maar heeft weer niet de comfort stoelen helaas.
De 1.0 automaat is een semi-automaat blijkbaar dus daar gaat de voorkeur niet naar uit. Daarnaast vind ik zo'n 1.0 3 cilinder blokje gewoon niks. Liever de sterkere 4 cilinder. Dat extra power vind ik (denk ik haha) wel prettig.

Particulier ga ik voor dit geld niet aan beginnen, te groot risico. Overigens is die ook een station :)

Inmiddels weer even verder, maar de keuze is niet makkelijker.
De Astra K is nog steeds favoriet, maar simpelweg te duur. Ik heb vorige week APK gehad waarbij ik de auto ook heb laten controleren op 3 dingen, begint de drang om hem weg te doen sterker te worden.

De automaat maakt de zoektocht helaas erg moeilijk en ik neig ernaar om die eis maar te laten vervallen. Ik denk daarom nu aan een auto van rond de €8k, handgeschakeld mag dan ook wel.

De Astra J komt dan veel in beeld en die vind ik ook nog wel interessant. Enige puntje is de M32 bak maar als je een laat exemplaar hebt van 2014/2015 dan zou je relatief veilig zijn.
Ook de Focus zie ik veel, maar dus de 1.0 Ecoboost. Ik lees wisselende verhalen, maar zijn ze echt slecht? Het model spreekt me best aan.
De Franse auto's met de VTI's, THP's en PureTechs durf ik niet aan. Een rijke 308 zou ik op zich ook nog kunnen overwegen, maar de motoren zijn me te risicovol.

Jammer dat je voor dit geld vooral veel rommel kan kopen. Zie ik verder nog iets over het hoofd?

Thanks vpor de update Is de astra j er ook niet met een 5 bak? Een fiat bravo( t-jet of 1.6)is ook een underdog, maar dan shop je in oudere bouwjaren en daar zat ook een m32 in. Bij de megane 3 is de 1.6 een aanrader, de 1.2 tce geen aanrader en de 1.4 tce kan ik geen zinnig woord over zeggen. Lancia delta is ook qua ruimte heel interessant o.a. een verschuifbare achterbank. Dat autoweek hem vergelijkt met een mercedes a-klaase slaat nergens op, want hij is meer segment mercedes b-klasse

Oh ja was ik nog even weer , de delta heeft ook een m32 bak, de automaat loont het om je budget te verhogen , heel wat anders is een mitsubishi lancer nog een optie?

Terug
Bovenaan