Nieuwe plugin daily gezocht (*lease advies*)

MG ZR 160

Startmotor
Ha forummers,

Begin volgend jaar (feb '23) moet ik mijn huidige auto inleveren en wat ik zo hoor van dealers en andere mensen in de omgeving moet ik met de huidige leverperikelen niet te lang wachten met het uitzoekwerk. Vandaar alvast eens een inventarisatierondje naar jullie mening.

Wat zoek ik:
- Nieuwe auto waarmee goed dagelijkse kilometers te rijden zijn
- Qua motor zoek ik een pluginhybride op benzine maar wil ook wel kijken naar EV
- Zoek in premium C / D / premium D segment
- Leasevorm is private, voor vergelijk standaard aantal maanden / km (minder maanden voor minder geld uiteraard pré)
- Budget ligt zo tussen 600-700
- Opties die ik graag heb: adaptieve cruise / stoelverwarming voor / draadloze telefoonlader
- Zoekrichting is bij voorkeur iets niet al te alledaags

Wat wordt er vervangen:
- Peugeot 3008 HYbrid 225 GT Business in Vertigo Blue
- De Z4 blijft ;-)

Wat had ik zelf al gevonden:
- BMW 320e Business Plus (facelift komt bijna / is er net?)
- Mazda CX60 (misschien wel erg groot?)
- Peugeot 508 HYbrid 225 (niet meer zo'n jong model?)
- Mercedes CLA 250e (in de basis 'gewoon' een A-klasse?)
- Volvo S60 T6 Recharge (rijdt wat bedaagd?)
- Mini Countryman SE All4 (in de basis 'gewoon' een Mini?)
- Cupra Formentor VZ (duidelijk gebaseerd op een VAG c segmenter?)
- DS4 E-Tense (rijdt 'ie wel strak genoeg?)
- Alfa Tonale PHEV (geen tarieven bekend?)
- Jeep Compass 4XE (wat grofstoffelijk?)

Kortom; bijna alle plugins in genoemde segment 45-55k consumentenadviesprijs vind ik wel interessant.
Om beetje de advocaat van de duvel te spelen heb ik bij iedere optie een vermeende bedenking neergezet.
Hoor heel graag of er duidelijk een winnaar tussen zit, of uiteraard dat ik een model vergeten ben wat er zeker tussen hoort :)

https://www.autoweek.nl/auto/102904/mitsubishi-eclipse-cross-phev-intense/ niet mijn smaak maar wel een plug in hybride

https://www.autoweek.nl/auto/101423/suzuki-across-25-plug-in-hybrid-style/ wijkt hier en daar qua uiterlijk wat af deze https://www.autoweek.nl/auto/102827/toyota-rav4-25-plug-in-hybrid-awd-business/

Auto encyclopedie zei:
https://www.autoweek.nl/auto/102904/mitsubishi-eclipse-cross-phev-intense/ niet mijn smaak maar wel een plug in hybride

https://www.autoweek.nl/auto/101423/suzuki-across-25-plug-in-hybrid-style/ wijkt hier en daar qua uiterlijk wat af deze https://www.autoweek.nl/auto/102827/toyota-rav4-25-plug-in-hybrid-awd-business/

Ah ja, goeie opties. Ik had ze er niet bij gezet omdat ik ze zeker qua interieur niet zo fraai vind als de andere opties op de lijst (en om eerlijk te zijn, misschien wel minder dan de 3008 van nu) maar qua aandrijflijn zeker interessant inderdaad. De 2.5 PHEV van Toyota / Suzuki schijnt één van de beste plugin aandrijflijnen te zijn las ik.

Leuk lijstje! Daar zitten een hoop leuke auto's tussen. Ik zou zelf heel benieuwd zijn naar de CX-60 en Tonale.

MG ZR 160 zei:
Hoor heel graag of er duidelijk een winnaar tussen zit, of uiteraard dat ik een model vergeten ben wat er zeker tussen hoort :)
Volgens mij is de private lease aanbieding van Lynk& Co voor de Lynk & Co 01 onverslaanbaar qua voorwaarden.
+ 500 euro per maand voor 1250km per maand (15.000km per jaar) en maandelijks opzegbaar
+ Had ik al gezegd: maandelijks opzegbaar?
+ Je hoeft geen opties te kiezen: alles zit erop.
- Is ie premium genoeg? Het is onderhuids een Volvo XC40.
- Als je geen blauwe of zwarte wil heb je pech: meer is er niet te kiezen.
- Is ie groot genoeg? Kleiner dan een 320e denk ik maar net zo groot als een DS4 E-Tense?

Een snelle blik op de private lease prijzen wijst uit: een BMW 320e lijkt zo'n 642 euro per maand voor 60 maanden en 10.000km per jaar. En dan moet je nog wat opties gaan selecteren. Een DS4 E-Tense zit ook rond die koers.

Gezien de historie zou ik ook zeker kijken naar de splinternieuwe Peugeot 308, die een plug en hybride en volledig elektrische aandrijving heeft.

Volledig elektrisch zijn in willekeurige volgorde de, Hyundai Ioniq 5, Renault Megane E tech Electric, en Kia EV6 ook zeer interessante en luxe auto's

Of kijk eens naar de Citroën C5 X, die is zeker niet alledaags, mooie techniek, en niet duur.

Kijk ook gewoon wat je krijgt voor je geld. Sommige modellen in het lijstje zijn ook al wat ouder. Maak ook eerst een keus of je een SUV model of wat anders wil hebben. Lagere auto's rijden vaak strakker.

De Lynk & Co 01 is ook een goede keus.

Rroelll zei:
Leuk lijstje! Daar zitten een hoop leuke auto's tussen. Ik zou zelf heel benieuwd zijn naar de CX-60 en Tonale.

MG ZR 160 zei:
Volgens mij is de private lease aanbieding van Lynk& Co voor de Lynk & Co 01 onverslaanbaar qua voorwaarden.
+ 500 euro per maand voor 1250km per maand (15.000km per jaar) en maandelijks opzegbaar
+ Had ik al gezegd: maandelijks opzegbaar?
+ Je hoeft geen opties te kiezen: alles zit erop.
- Is ie premium genoeg? Het is onderhuids een Volvo XC40.
- Als je geen blauwe of zwarte wil heb je pech: meer is er niet te kiezen.
- Is ie groot genoeg? Kleiner dan een 320e denk ik maar net zo groot als een DS4 E-Tense?

Een snelle blik op de private lease prijzen wijst uit: een BMW 320e lijkt zo'n 642 euro per maand voor 60 maanden en 10.000km per jaar. En dan moet je nog wat opties gaan selecteren. Een DS4 E-Tense zit ook rond die koers.

Een hele goede toevoeging! Ik heb er maar één ding op te zeggen: ik heb 'm al gehad XD
Heb er 6 maanden in gereden, was één van de eerste in NL. Van mei tot november vorig jaar. Uiteindelijk ingeleverd omdat ik 3 maanden voor werk op reis moest, en besloten er komende paar jaar niet een terug te nemen totdat alle plooien gladgestreken zijn. Want ik heb best wel een hoop ellende met dat ding gehad, van niet werkende app tot sleutels die niet reageren, vastlopende navi tijdens het rijden, etc. Aan delen ben ik niet eens toegekomen omdat het platform mij er uit knikkerde. Dus ik zou in de toekomst graag nog eens naar een Lynk kijken maar ik pas voor nu even, de auto biedt simpelweg teveel kopzorgen voor private lease (wat je toch neemt omdat het makkelijk is).

Maar dikke punten voor de tip, want het is inderdaad eigenlijk geen mindere auto dan de 3008 van nu, en dat voor 100 per maand minder. Voor ieder ander die op zoek is: zeker overwegen!

ak2 zei:
Gezien de historie zou ik ook zeker kijken naar de splinternieuwe Peugeot 308, die een plug en hybride en volledig elektrische aandrijving heeft.

Volledig elektrisch zijn in willekeurige volgorde de, Hyundai Ioniq 5, Renault Megane E tech Electric, en Kia EV6 ook zeer interessante en luxe auto's

Of kijk eens naar de Citroën C5 X, die is zeker niet alledaags, mooie techniek, en niet duur.

Kijk ook gewoon wat je krijgt voor je geld. Sommige modellen in het lijstje zijn ook al wat ouder. Maak ook eerst een keus of je een SUV model of wat anders wil hebben. Lagere auto's rijden vaak strakker.

De Lynk & Co 01 is ook een goede keus.

Dank voor je reactie. De nieuwe 308 / Astra vind ik zeker interessant (en mooi!), maar ik zou het leuk vinden er qua algehele kwaliteit / hoeveel auto je krijgt toch weer een stapje op vooruit te gaan tov de 3008 van nu, vandaar dat ik wel een 508, DS4, of idd C5X zou overwegen maar niet zo snel de reguliere 308 of Astra. Als ik me niet vergis is er nog niks bekend rond de EV aandrijflijn van de nieuwe 308?

Het Kia / Hyundai duo is ook leuk en inderdaad goede optie. De EV6 heb ik al eens proef mee gereden, weinig op aan te merken behalve feit dat je geen opties kunt kiezen dus gelijk voor een (te dure) versie moet gaan als je beetje goed in de spullen wilt zitten. De Megane zou ik graag eens in het echt zien, ik begreep dat deze al bij de dealer staat?

De hoog / laag vraag is een hele goede. Met de 3008 van nu heb ik stiekem heimwee naar iets lagers, want de auto stuurt niet super strak maar is wel vrij bonkig dankzij de 19 inch wielen. Niet de lekkerste combi eigenlijk. Het is echter gewoon zo dat veel nieuwe modellen automatisch crossover zijn, kijk naar de CX60. Ik heb misschien wel liever een Mazda 6 met die aandrijflijn, maar dat bestaat niet. En dat geldt helaas voor wel meer merken (Giulia plugin, zou fantastisch zijn..)

Voordeel van private lease is dat zeker de third party leasemaatschappijen nog wel eens een stuntje wagen met modellen die al langer bestaan. Ik heb nu een 12 maanden deal via Broekhuis voor de 3008 waar ik bij Peugeot zelf echt niet aan hoef te komen. Je wordt soms letterlijk uitgelachen omdat de dealer denkt dat het nooit uit kan, tot je ze het tarief onder de neus duwt en dan kijkt men ineens heel angstig. Ik zou de S60 of 508 er niet om laten staan, om bijvoorbeeld iets te noemen als ik die voor 200-300 per maand goedkoper kan rijden dan bij de dealer (en over dat soort verschillen heb je het soms echt, aardig bizar).

De Toyota bZ4X Active of RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Business. De bZ4X is extreem zuinig met 14,4 kWh/100km en haalt 516 km WLTP met een 71,4 kWh accu.

https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=105702&id2=102827

Over de elektrische 308 is wel het een en ander bekend. De auto komt naar verwachting het 3e kwartaal van 2023, en heeft een bereik van ongeveer 400 km.

Dat is netjes, die 400 km, heb eergisteren nog geïnformeerd naar de actieradius van de e-208 en die zou, volgens de verkoper op 250 km komen, wat ik niet zoveel vind, eerlijk gezegd.

ak2 zei:
Over de elektrische 308 is wel het een en ander bekend. De auto komt naar verwachting het 3e kwartaal van 2023, en heeft een bereik van ongeveer 400 km.
DS4 en Astra krijgen zeker ook deze aandrijflijn.
Technisch zou dat voor de C5 X ook kunnen. Gezien het groeiende belang van elektrische aandrijving in China zou het ook een goede zaak zijn voor de verkoop van de wagen. De vraag is echter of Stellantis de investering wilt doen gezien de relatief geringe verkoopsaantallen en de aanpassingen die het voor de productielijn met zich meebrengt.

In de huidige Autoweek kwam de Kia Sportage PHEV erg goed uit de test. Ook het overwegen waard zou ik zeggen.

Terug
Bovenaan