Nieuwe subsidie voor aanschaf gebruikte elektrische auto eind 2026

Volt

Asfaltkampioen

Subsidie voor automobilist met laag- en middeninkomen voor aanschaf elektrische auto​

Het kabinet wil een subsidie invoeren om automobilisten met een laag- of middeninkomen te helpen met de aanschaf van een elektrische auto. Haagse bronnen bevestigen berichtgeving door RTL Nieuws.

Misschien dat geld gebruiken voor de stookkosten te drukken - mensen helpen investeren in duurzamere energie in hun huis?
Of anders in het OV pompen in plaats van een luxeproduct subsidies te geven.

Misschien dat geld gebruiken voor de stookkosten te drukken - mensen helpen investeren in duurzamere energie in hun huis?

Die programma's lopen al, natuurlijk. Vaak jakkert dat weer de vraag naar technische arbeidskrachten (die er van origine niet meer zijn in NL, dus hogere arbeidsmigratie (wat onwenselijk is, lijkt mij).

De verkoper van EV's (en de inkopers van sloopauto's) kunnen die paar extra klanten erbij wel handelen zonder de verwerkingscapaciteit uit te breiden, verwacht ik.

Dit zijn toch vooral 'stimuleringen' voor de korte termijn die een groep kopers helpt die vaak al op de drempel van een aanschaf stonden.

Het is nog even afwachten wat de uitwerking is van de regeling maar als die zodanig wordt dat EV's van 10 jaar oud ook nog in aanmerking komen.. dan zullen die wel weer in aanschafprijs stijgen, de komende weken.. Schiet dus niet op, alleen de handelaren zelf worden (weer) wat rijker.. :mad:

Subsidies om de energietransitie te versnellen lijken me in ieder geval handiger dan de accijns te verlagen. Want wat kan je dan nog doen als de olie nog veel duurder wordt dan nu?

Dat gezegd hebbende: is subsidie op EV's nog nodig? Bijvoorbeeld: een ID3 is nu al stukken goedkoper dan een Golf. Zelfs een Tesla Model 3 is goedkoper dan een Golf, zeker als je een Golf met vergelijkbare features wilt uitrusten.

"Tot slot is er een regeling in de maak om mensen versneld over te laten stappen op een elektrische auto. Specifiek richt het kabinet hierbij op mensen in de 'lagere (midden)inkomens'. Die mensen kunnen hun brandstofauto met emissieklasse Euro 1 tot en met Euro 4 inruilen om te laten slopen, om subsidie te krijgen voor een gebruikte elektrische auto. Deze regeling wil het kabinet eind dit jaar al invoeren en hiervoor worden financiële middelen aangewend die voor 2029 begroot waren. Om welke bedragen het hierbij gaat, is nu nog niet duidelijk."

Laatst bewerkt:
Ik ben heel benieuwd hoe het kabinet dit voor zich ziet.

Bij midden of laag inkomen denk ik toch aan de categorie mensen die in een auto van een paar duizend, tot max 10k (?) rijden. In elk geval stukken goedkoper dan wat een beetje gebruikte EV kost. Alles hangt af van de subsidieregeling, maar als dat 1000 of 2000eu is gaat dat het verschil niet maken voor die mensen.

Dan het laden. Ik kan mij zomaar voorstellen dat deze mensen ook lang niet altijd een eigen oprit hebben en dus geen eigen laadpaal kunnen realiseren. Dus duur openbaar laden, niet echt een besparing in euro's tov reguliere brandstof.
Hebben ze wel plek op eigen terrein, dan komt er nog een laadpaal bij. Weer 1000eu, de duizendjes liggen bij deze categorie mensen niet voor het oprapen vermoed ik. Wellicht dan toch het verlengsnoer van de Action maar uit het raam en op 230V laden....

En ja, nu komt er vast iemand met een advertentie van een Tesla met 500k op de teller voor 15.000eu of een Renault Twizy voor 5000eu met een huuraccu. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, ik vraag mij alleen af hoe het voor deze groep gemiddeld genomen gaat werken zoals het kabinet dit voor ogen heeft.

Of anders in het OV pompen in plaats van een luxeproduct subsidies te geven.

Als blijkt dat door deze ellende het verwarmen van een woning weer stukken duurder wordt, dan moet daar het geld naar toe inderdaad. Ik vind een behaaglijk huis (en dat hoeft geen 21 graden te zijn) een basisbehoefte, iets waar een deel van de laag/middeninkomens ook mee worstelen.

Deze groep mensen help je ook niet door subsidie op een warmtepomp te geven, want ook dan kunnen ze die niet betalen. Wel willen ze graag een warm huis in de winter, wat met bijna een 1eu accijns/belasting per m3 gas (!) een duur grapje is.

Hetzelfde geld natuurlijk voor brandstof, maar daar een korting op wat voor manier in verwerken is lastiger te regulieren. Daar profiteert Jan Modaal (die net buiten midden/laag inkomen valt) ook van, die heeft het breed zat en kan het wel betalen.... natuurlijk :poop:

OV is ook knetter duur, maar in grote delen van het land is het OV ook qua reistijd geen fatsoenlijk alternatief voor de auto.

OV is inderdaad duur en slecht geregeld. In het algemeen was het vroeger in NL beter, maar hier in België is dienstverlening van de bus door besparingen bijna onbestaande.

Maar een warm huis is inderdaad een basisbehoefte, je verplaatsen kan ook nog altijd met de fiets.

Subsidies op auto's en verduurzaming in huizen ben ik in principe op tegen omdat de markt daar gewoon op reageert. Dat zag je een paar jaar geleden ook al. Ineens een run op gebruikte EV's, prijzen omhoog en het levert je netto dus geen zak op. Zelfde gebeurt in de bouw, wanneer je het dak laat isoleren kun je subsidies krijgen maar je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te zien dat het grootste gedeelte van dat geld gewoon naar de aannemer gaat.

We verhogen de prijs met 2000 euro en dan krijgt u 2000 euro korting. Mensen zijn gek op subsidies en kortingen maar 9 van de 10 keer zie je er onder aan de streep niets van terug op deze manier. Zelfde zag ik in mijn tijd bij de garage. Klanten die beweerden dat ze elders een hogere inruilprijs kregen voor hun auto, de aan te kopen auto was dan eigenlijk altijd precies het verschil duurder. Even kijken wat er onder aan de streep gebeurt.

Als je mensen echt wilt bewegen om uit de auto te gaan doe je wat aan OV. Dat is nog de meeste directe vorm van geld gebruiken in het vervoer zonder dat er direct een slimme autoverkoper of aannemer van gaat profiteren.

We verhogen de prijs met 2000 euro en dan krijgt u 2000 euro korting. Mensen zijn gek op subsidies en kortingen maar 9 van de 10 keer zie je er onder aan de streep niets van terug op deze manier. Zelfde zag ik in mijn tijd bij de garage. Klanten die beweerden dat ze elders een hogere inruilprijs kregen voor hun auto, de aan te kopen auto was dan eigenlijk altijd precies het verschil duurder. Even kijken wat er onder aan de streep gebeurt.
Inderdaad. Dat is zowat hetzelfde als "gratis verkoopt goed". Een Carwash waar je gratis mag stofzuigen en 20€ vraagt om je auto te wassen is populair. Vraagt een andere carwash 12€ voor te wassen en moet je nog eens 6€ betalen voor te stofzuigen? Nee hoor dat doen we niet, bij die andere mag je 'gratis' stofzuigen. Toch ben je 2€ meer kwijt.

Ooit mijn schoonvader over skihandschoenen iets gelijkaardigs weten zeggen: ik ga ze in winkel A kopen, want daar is er tenminste 30% korting en hier in winkel B krijg je niets. Alleen waren dezelfde handschoenen in winkel B goedkoper dan in winkel A waar ze over korting liggen te schreeuwen.

Enige verschil is dat hetgeen ik hier schrijf een slim marketingstrukje is waarbij je vrije keuze hebt om erin te lopen of niet. Bij het verhaal met subsidies moet de belastingbetaler opdraaien voor de extra winst van een slimme/sluwe handelaar.

Terug
Bovenaan