Occasion advies +/- 25.000

Roy 6105999

Startmotor
Hallo,

Momenteel ben ik actief opzoek naar een nieuwe auto maar heb toch aardig wat twijfels die wellicht opgehelderd kunnen worden via dit forum.
Mijn situatie is als volgt: Ik ben recent verhuisd en werk 4 dagen in de week thuis en 1 dag op kantoor (heen-terug +/- 200km, verwacht na corona z'n 7-9k km per jaar woon werk te maken). Naast die afstanden rijdt ik voornamelijk korte afstanden lokaal (sport/school/boodschappen) en vakantie (1 a 2 keer naar zuid Europa per jaar). In totaal verwacht ik ongeveer 15.000 km/jaar te gaan rijden.
We zijn op zoek naar een ruime auto (station/SUV) die zuinig is en ook nog een caravan van 1400kg kan trekken en heb een budget van 25-27.000 euro die we z'n 8 jaar kunnen rijden.
Omdat ik thuis kan laden (geen laadpaal, wel via stekker) en zonnepanelen is een plugin hybride voor mij een optie zoals een VW passat GTE. Voor dat geld heb je een passat met 60k-100k op de teller uit 2016 en uiteraard zeer goed aangekleed (automaat etc) en kan ik nog even profiteren van lagere wegenbelasting.
Qua plug-in hybdrides zijn er verder weinig alternatieven; Mercedes C klasse station is denk iets te klein met 2 kinderen en bagage voor vakanties e.d.
Benzine varianten zijn uiteraard iets goedkoper maar dat geeft me geen optie om elektrisch te rijden. Een benzine passat vind ik dan wat aan de dure kant en voor dat geld heb je bv ook een vrijwel nieuwe Skoda Octavia (nieuwe model) met een 1.5 TSI motor en maar 10-20k op de teller en die is als benzine auto redelijk zuinig. Een VW Tiguan (rijd ik regelmatig in) vind ik ook een leuke auto die in die prijsklasse valt, maar die zou dan wat ouder en meer km (60k-100k) op de teller hebben voor dat bedrag en is wat minder zuinig dan een Tiguan.

Ik zou graag horen of er nog bepaalde factoren zijn die ik wellicht mee moet laten wegen mijn zoektocht. Zijn er nog andere modellen die voldoen aan mijn eisen die wellicht een betere optie zijn? Seat Leon is denk ik net te klein. Peugeot 308 station is ook ruim, maar ken ik wat minder goed.
Is een passat van 5 jaar oud voor dat bedrag wel een goede investering als ik die nog 8 jaar wil rijden, rekening houdende met accu degeneratie e.d.? Ik ben niet echt merkvast, maar volkswagen is mij tot nu toe goed bevallen, maar de prijs is toch wel flink hoger dan bv een skoda.

Zo'n plugin is heel geen gek idee in jouw situatie. De Passat heeft ook een goed trekgewicht, de Mercedes C-klasse niet. Maar zo'n Passat GTE is wel al een jaar of 6 oud.
Tegenwoordig komen er veel meer plugins op de markt, maar die zitten nog boven budget.

Ik rij zo'n mercedes. Ook met 2 kinderen. Op vakantie gaat er gewoon een dakkoffer mee op dak. Ruimte op de achtebank is prima maar de kofferbak houd niet over voor die doeleinden. Maar er zit maar een kleine accu in en de C-klasses die met 7% bijtelling zijn geregistreerd hebben geen trekgewicht op kenteken. De exemplaren met 14% bijtelling wel. Je herkent ze het makkelijks aan de af-fabriek trekhaak (en iets grotere wielen)

maar als hybride is een passat gewoon een betere auto en ook iets ruimer

Ja precies, de wat grotere plug ins zijn nog nauwelijks verkrijgbaar. En uiteindelijk is een passat over een paar jaar wel een dure auto qua wegenbelasting, onderhoud en (bezine) verbruik tov bv een nieuwere, lichtere en zuinigere Octavia of Peugeot 508. Ik vraag me af of dat beetje elektrisch rijden dan nog wel aantrekkelijk is... Ik rij de auto prive dus mijn portemonnee is wat dat betreft iets belangrijker dan een "groene" plug-in.

Roy 6105999 zei:
Ja precies, de wat grotere plug ins zijn nog nauwelijks verkrijgbaar. En uiteindelijk is een passat over een paar jaar wel een dure auto qua wegenbelasting, onderhoud en (bezine) verbruik tov bv een nieuwere, lichtere en zuinigere Octavia of Peugeot 508. Ik vraag me af of dat beetje elektrisch rijden dan nog wel aantrekkelijk is... Ik rij de auto prive dus mijn portemonnee is wat dat betreft iets belangrijker dan een "groene" plug-in.

Vraag ik me ook af. Je rijdt weinig maar wel lange afstanden. Dan denk ik dat een niet-plugin hybride een beter alternatief is voor je. Dan kom je vrij snel bij iets van lexus uit denk ik.

Arjee zei:
Roy 6105999 zei:

Vraag ik me ook af. Je rijdt weinig maar wel lange afstanden. Dan denk ik dat een niet-plugin hybride een beter alternatief is voor je. Dan kom je vrij snel bij iets van lexus uit denk ik.

Die mogen geen 1400kg trekken.

Maar Roy wil graag een plugin omdat ie kan laden en zonnepanelen heeft. Anders is een 'gewone' benzine net zo'n goed alternatief. En een D-segmenter is dan vaak een stuk voordeliger dan een gelijkwaardige SUV.

Mitsubishi Outlander PHEV mag 1.500 kg trekken en is meer dan voldoende ruim. Stoelen zijn in mijn beleving wel waardeloos. 30 km op een volle accu. Voor de korte ritjes is dat prima. Laden gaat over één fase met 10A, 6 uur voor een volle accu.

Idd - maar lees dus dat niet iedereen overtuigd is dat je een 2016 passat GTE hybride "goedkoper" (wegenbelasting, benzine, onderhoud over 5-8 jaar) kan rijden tov een nieuwe 2020 skoda octavia. Qua verbruik lijkt de 508 ook een interessante optie: flinke auto met een motor die nog zuiniger is dan octavia volgens de vergelijkingen. Ondanks zijn formaat is de kofferbak van een 508 echter maar beperkt, en ANWB zegt zelfs minder dan de kleinere 308?! Dan vraag ik me af waar die ruimte blijft. De 2019 model versie is echter erg gunstig geprijsd als occasion.
SUV zoals de Tiguan en Kodiaq zijn idd flink aan de prijs en qua verbruik lijken ze ook minder aantrekkelijk. Andere SUV zoals de Ateca e.d. zijn weer te klein. De Rav4 benzine versie is qua verbuik niet echt gunstig en de hybride mag weer geen caravan trekken...

De 308 heeft best een goede naam, bovendien een ruime station. voorbeeld:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-308-sw-blue-l-allure-1-2-puretech-130pk-eat8-volautom-benzine-grijs-dcd0d837-56e9-4962-8960-fff99d43561d?source=list_searchresults&cldtidx=19&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage

Volgens mij zijn die plugins geen winstknallers. Hoe voordelig ga je echt rijden (heb je bijvoorbeeld airco of kachel nodig) en plug je altijd in? De elektriciteit is ook niet gratis. Je zou dus voor €12-15k ook een Octavia uit 2016 kunnen rijden? Dat soort prijsverschillen ga je natuurlijk nooit niet terugverdienen met hybride rijden, zeker niet als je woon-werk vrij minimaal is.

Je rijdt particulier en wil er 8 jaar mee vooruit. De accu van de GTE zou ik me qua degeneratie niet eens zo zorgen om maken, verder is het een vrij complexe auto die vanaf intro toch niet geheel een smetteloze reputatie heeft. Geeft niks, want vaak lease en relatief nieuwe technieken gaan niet altijd zonder slag of stoot, maar...

als particuliere koper voor de lange termijn zou ik, echt een no brainer, kiezen voor een 2020 Octavia Combi 1.5 TSI met prettig lage km-stand!

Ruim,, comfortabel, fijn blok en met een normale rijstijl en op lange afstand heus relatief zuinig. Ook nog eens stukken lichter dan de GTE en dus veel minder MRB en lagere verzekeringskosten, en op lange termijn (heel veel) minder kans op dure reparaties schat ik zo in...

Dikke bak toch?

d63f70a650b260fb9f849fe630848fa9b59f66bfa431d8669ac512f6e80ce63a.jpg

De Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Dynamic mag 1650 kg trekken.

i6jyiovbsml1.jpg

https://www.autoweek.nl/auto/88573/toyota-rav4-25-hybrid-4wd-dynamic/

GT86 zei:
als particuliere koper voor de lange termijn zou ik, echt een no brainer, kiezen voor een 2020 Octavia Combi 1.5 TSI met prettig lage km-stand!

Ruim,, comfortabel, fijn blok en met een normale rijstijl en op lange afstand heus relatief zuinig. Ook nog eens stukken lichter dan de GTE en dus veel minder MRB en lagere verzekeringskosten, en op lange termijn (heel veel) minder kans op dure reparaties schat ik zo in...
Hier sluit ik me wel bij aan.

Ik zat te denken aan de Kia Ceed Sportswagon Phev, maar die begint pas bij de €29.000,- en is dus boven budget. Mega veel keuze in plugin 's met jouw eisen heb je niet echt. Ik zou ook voor een 'gewone' benzine gaan die je voor €20.000,- krijgt zodat je met de resterende €6.000,- iets anders leuks kunt gaan doen? Of mocht zo'n Kia phev wel iets zijn, nog een paar maanden sparen totdat die binnen budget valt. Succes met de keuzes.

Gezien de wensen lijkt mij de nieuwe Skoda Octavia ook een prima keus.

In plug in hybrides heb je niet heel veel keus en het zijn vrij complexe auto's.
De VW Passat PHEV voldoet goed aan de wensen, maar bleek zeker niet zonder problemen.

Je kunt ook voor minder geld een auto kopen met een zeer zuinige benzinemotor. Ik zat zelf te denken aan de zeer zuinige, stille, betrouwbare en krachtige 1332 CC motor die Mercedes en Renault hebben ontwikkeld die vind je o.a. in de Renault Megane, Talisman en Kadjar. De motor zit ook in mijn Clio en is echt heel fijn en zuinig.

Ford heeft de 1.0 ecoboost in de Focus en Mondeo.

Dank allen voor de reacties.
Uiteindelijk toch de keuze gemaakt voor de Skoda Octavia (nieuw model met 20k op de teller met voldoende opties en een 1.5 TSI motor). Wat duurder dan een wat oudere versie, maar nieuwe model houdt hopelijk zijn waarde nog even vast. Dus hier kunnen we weer even mee vooruit!

Gefeliciteerd Roy met je nieuwe Skoda Octavia! Dus toch nog even geen plugin. Fotootje plaatsen hier als je 'm binnen hebt mag :p

Roy 6105999 zei:
Dank allen voor de reacties.
Uiteindelijk toch de keuze gemaakt voor de Skoda Octavia (nieuw model met 20k op de teller met voldoende opties en een 1.5 TSI motor). Wat duurder dan een wat oudere versie, maar nieuwe model houdt hopelijk zijn waarde nog even vast. Dus hier kunnen we weer even mee vooruit!

Van harte gefeliciteerd! Is het een mooie rooie geworden?:cool:

Roy 6105999 zei:
Een zwarte, alleen helaas geen chroom sierlijsten maar je kan niet alles hebben... :)
ach, bij BMW betaalde je vroeger/ betaal je extra voor zwarte raamlijsten, heette dat niet shadowline ofzo?

In ieder geval een fijne auto lijkt me, uitstekende gezinsauto waar je, lijkt me, 8 jaar prima mee vooruit moet kunnen.

Onze Corolla wil ik 20 jaar in rijden, tenzij dat accijnstechnisch op een gegeven moment onmogelijk wordt gemaaakt

GT86 zei:
Roy 6105999 zei:
Een zwarte, alleen helaas geen chroom sierlijsten maar je kan niet alles hebben... :)
ach, bij BMW betaalde je vroeger/ betaal je extra voor zwarte raamlijsten, heette dat niet shadowline ofzo?
...

Lol ja hoogglans zwart want rubberzwart was voor de armelui's viercilinderuitvoeringen.

@TS gefeliciteerd, slimme keus. Die lijsten zijn volgens mij goed te vervangen als het je echt dwars zit. Mijn ervaring is echter dat her snel een bodemloze put wordt als je elk stripje, lampje en pookje naar smaak wil maken.

Terug
Bovenaan