Occasion elektrisch rond €20/25000 verstandig?

Jungleland

Startmotor
Ik overweeg om een 2e hands elekrische wagen aan te schaffen, wil er tussen de 20 en 25000 euro aan uit geven, ik heb geen eigen laadpaal, opladen in de buurt is geen probleem, prijs per Kw 45/65€cent.

Ik rijdt ongeveer 10.000km per jaar, max 2 personen er in, 50% stad 50% snelweg.

Is dit verstandig, ik maak me vooral eventuele zorgen tav een slecht/defect accu want dat is dan een flinke onkosten post en de wegenbelasting gaat de komende jaren ook flink omhoog.

Zag dat qua elektrisch oa een VW ID 3 , CUPRA Born, Polestar 2 , Ford Mustang,MG MG4 tot de opties behoren. Tesla valt af , heb ik mee gereden en vind de vering veel te hard.

Zouden jullie een elektrische wagen in mijn geval aanraden of beter bij benzine blijven?

Heb je er ook rekening mee gehouden dat je straks de volledig mrb gaat betalen en dit grote en zware auto's zijn.

Tussen de 20 en 25k worden er nu een hoop Kia e-Niro's aangeboden. In tegenstelling tot de genoemde Mazda heeft deze een (praktijk)actieradius van boven de 300 kilometer. Bovendien staan de accu's van de e-Niro bekend als zeer betrouwbaar en hebben deze met hogere kilometerstanden nog steeds een heel beperkte degradatie. Lijkt me een goede om mee te nemen in je lijstje.

Als je veel voor weinig wil dan is een zoe met koop accu een aanrader, je kan dan ook je budget verlagen naar bijvoorbeeld €15.000 , ga bij elektrische niet uit dat nissan en renault overeen komen de leafe heeft wel aandachtspunten, en terug leveren is voor jouw niet van toepassing.
Een hyundai kona 64 kw was zijn tijd ook ver vooruit , helaas is er van de ionic uit die tijd geen 64 kw

Ik zie
Ik overweeg om een 2e hands elekrische wagen aan te schaffen, wil er tussen de 20 en 25000 euro aan uit geven, ik heb geen eigen laadpaal, opladen in de buurt is geen probleem, prijs per Kw 45/65€cent.

Ik rijdt ongeveer 10.000km per jaar, max 2 personen er in, 50% stad 50% snelweg.

Is dit verstandig, ik maak me vooral eventuele zorgen tav een slecht/defect accu want dat is dan een flinke onkosten post en de wegenbelasting gaat de komende jaren ook flink omhoog.
Als ik deze wensen zie kun je dan niet beter een minder grote en minder zware occasion zoeken. Daar rijd je een stuk goedkoper in, en zijn jonger, met vaak nog lange fabrieksgarantie.

Binnen dit budget vind je bijvoorbeeld een Peugeot e 208 facelift uitvoering uit 2024 vinden, een Citroën e C4 vanaf 2023, een Opel Corsa, Renault Zoë, Renault Megane, of iets dergelijks.

Opel Ampera-e? Actieradius van 350-470 km (is mijn ervaring), voorzien van alle luxe én allemaal in de terugroepactie een nieuw accupakket gekregen! Op dat accupakket zit weer 8 jaar fabrieksgarantie.

Zelf best gecharmeerd van de Jeep Avanger. Voor 20 a 25k koop je er al eentje van 1 a 2 jaar oud (2023 2024).

Een reden waarom je elektrisch wil gaan? Met opladen aan 65cent/kWh rij je niet bepaald voordelig.

Dan zou ik toch proberen thuis te kunnen laden.

Ben het overigens eens met Rudyke dat een Avenger een toffe auto is.

Een Zoë koop je inderdaad ook goedkoop en is een best handige auto, ik rij zelf nu een tijdje met zo een ding. Enkel is het niet echt een 'volwassen' EV. Daarmee bedoel ik dat het één van de pioniers is op EV gebied en bepaalde dingen dus nog niet doordacht zijn - zoals de plaatsing van het accupakket. Onder de voorstoelen waardoor je redelijk hoog in de auto zit. Met 1m82 is dit voor mij net geen probleem, maar ik kan me inbeelden dat ding voor langere mensen anders ligt.

Ik zou voor een E-niro gaan, vind ik er beter uitzien dan de Avenger.
Maar even uitzoeken scheelt je een hoop geld. Bij mij bijna voor de deur staat een laadpaal met een tarief van 35ct

De vraag is, waarom wil je een EV-rijden? Ik denk dat het financieel gezien voor jou niet heel erg aantrekkelijk is. Maar je rijdt wel schoner en ik vind zelf een EV heel relaxed rijden. De financiële kant kun je zelf doorrekenen, daar zijn voldoende tools voor beschikbaar op het internet. Ook op deze site.

Voor 25K heb je ook een goede nieuwe. Die geeft als voordeel dat de auto niet zo zwaar is. De Inster weegt ruim 1300 kilo met het accupakket van 49KWH. Daar haal je 370 km wltp mee. Bij Hyundai getekend dit dat je ook in de winter minimaal 300 km haalt.

Een reden om elektrisch te(blijven) rijden is omdat het wel goed bevalt, de twijfel zit hem in de laadpalen in de buurt(beschikbaarheid in de toekomst, erg hoge wegenbelasting in de toekomst, accu degeneratie/defect) .

Inderdaad smaken verschillen het gaat mij dan ook niet om een oordeel over het uiterlijk maar meer om wat verstandig zo zijn ook met het oog op de toekomst.

Met onze buitengewoon stabiele, ver vooruitkijkende en daarop beslissingen nemende overheid.... Kan bij pennenstreek veranderen allemaal. Maar als je de kans hebt, gewoon doen!

Als het je in die mate goed bevalt, gewoon doen dan.

Ben zelf ook een tijdje met de Zoë aan het stekkeren (tijdelijk) - valt me niet tegen, maar ook niet in het bijzonder mee - neutraal dus :)

Terug
Bovenaan