Occasion EV met hoge km-stand: Ja of Nee?

Alexander 4887708

Net ingestapt
Hallo allemaal.

Wellicht dat ik binnenkort tot wel 50k km/jr ga rijden, en gezien de almaar oplopend brandstofprijzen, ben ik serieus mijn opties aan het bekijken inzake een EV.

Maar hoe zit dat met hoge km-standen en EV's? Normaliter zou ik voor een diesel gaan, maar tegenwoordig kan ik beter in mijn huidige benzineauto blijven rijden dan de benzine-diesel switch te maken.

Wellicht is er iemand die zelf veel (snelweg-)km's maakt met een EV en zijn/haar ervaringen delen wilt?

Ik hoor graag van jullie!

Belangrijk is o.a. hoe er met de batterij is omgegaan, hier tips van BMW!

Vijf laadtips voor een gezonde batterij.​

Om de batterij van uw elektrische BMW zo lang mogelijk in topconditie te houden en de actieradius te maximaliseren, volgt u onderstaande vijf tips.
  1. Laad bij voorkeur langzaam via AC-laden en gebruik DC-laden alleen voor lange ritten.
  2. Laad alleen wanneer nodig en vermijd opladen na elke rit.
  3. Stel een laaddoel van maximaal 80% in en houd de batterij dagelijks tussen 10% en 80%.
  4. Laad volledig op alleen als u de maximale actieradius nodig heeft.
  5. Laad op voordat het niveau onder 10% komt. Zo behoudt u de batterij en haalt u het meeste uit uw BMW.

Mijn vrouw en ik rijden nu een jaar of vier electrisch en de ervaringen zijn verbijsterend. Mijn vrouw rijdt ca 20.000 km per jaar in haar bmw i3 42 Kwh uit 2020 die nu ongeveer 80.000 op de teller heeft. Er is totaal geen accudegradatie merkbaar. De aangegeven range loopt nu bij hoge temperaturen op tot 360 km en deze komt overeen met de werkelijke kms die je ermee kan rijden. Wij hebben het vaak grappend over onze perpetuum mobile.

Hierbij moet worden opgemerkt dat wij doorgaans niet hard rijden en veel provinciale wegen rijden. Daarnaast laden we meestal thuis s'avonds of s'nachts.

Ik zelf rijd een id-buzz en die is dorstiger volgens de boardcomputer is het verbruik 20 Kwh/100km. In de praktijk is de range 310km in de winter 280 als ik uitga van 80% volladen wat standaard is. Deze gaat wel regelmatig aan een snellader maar meestal kort tijdens een koffiebreak 10 minuten of. Voor het overige laad ik deze ook aan het stopcontact maar hier is een catch. Waar de i3 in een nacht meestal wel vol is, is de bus dat pas na ca 20 uur of zelfs nog langer als zij erg leeg is.

Maar over het algemeen ben ik erg tevreden. Ik begrijp de aversie tegen Ev wel want het is een beetje zielloos maar het is in mijn ogen veruit de superieure aandrijftechniek voor personenvervoer en dat ook met een aanzienlijke marge.
Ik verwacht dat heel veel EV's met gemak 200.000km gaan halen.

Dat is - even grof gezegd - 200km per dag? Dus met 400wltp heb je dan al genoeg.

Kan je thuis laden?

Wat is je budget?

Een beetje moderne EV haalt de 3 ton wel.

Idealiter geef je wel 30k+ uit om 5 jaar door te kunnen. Je schrijft dan wel naar 0 af.

Dieseltje voor 20k kopen en naar 5k afschrijven kan misschien goedkoper zijn? Tco doorrekenen.

Of het handig is maakt ook heel erg uit hoe je de auto gebruikt. Je gaat waarschijnlijk 50k km per jaar rijden. Wordt dit 200km per dag (=ideaal voor een EV). Of twee keer per week 700km op een dag (kan ook, maar waarschijnlijk niet zonder tussendoor laden)? De staat van de accu is belangrijk, maar volgens mij zijn die duurzamer dan een aantal jaren geleden was voorspeld. Eigenlijk een beetje het Prius scenario. Die durfde ook niemand te kopen uit angst dat de auto niets meer waard zou zijn als de accu het zou begeven. Inmiddels weten we dat die accu's heel lang goed blijven.

Het is deels afhankelijk van je km's per dag en je rijstijl. Rij je drie keer per week 500km op een dag en hou je ervan om veel 130+ te rijden? Dan ben je veroordeeld tot dagelijks snelladen. Rij je 200km per dag en heb je thuis een laadpaal, dan is er niks aan de hand.

Los daarvan: bedenk je wel dat een EV met 50k per jaar ook afschrijft. Ze zijn sowieso al niet zo waardevast door de snel ontwikkelende techniek. Dus wat je goedmaakt aan brandstofkosten zou je kunnen verliezen aan waardedaling. Dan ben je onder de streep net zo ver.

Daarbovenop: gebruik je de auto's ook voor vakanties e.d.? En wat zijn je eisen aan een auto dan? Zou een EV daarbij passen? Als je met de auto naar onherbergzame gebieden wil waar je amper kunt laden, ga je niet gelukkig worden.

Doe het niet. Het is, naar mijn mening, niet leuk meer in het hedendaagse verkeer.
Zelfs op zondagochtend is het al niet meer rustig (in de randstedelijke delen dan) om even vlot ergens heen te geraken, merkte ik vanochtend weer.. :mad:
Ja dat is superwaar. Ik ben tegenwoordig zeer terughoudend met de auto pakken. Grofweg moet je Utrecht Noord en Zuid Holland en Brabant proberen te vermijden

Dat is - even grof gezegd - 200km per dag? Dus met 400wltp heb je dan al genoeg.

Kan je thuis laden?

Wat is je budget?

Een beetje moderne EV haalt de 3 ton wel.

Idealiter geef je wel 30k+ uit om 5 jaar door te kunnen. Je schrijft dan wel naar 0 af.

Dieseltje voor 20k kopen en naar 5k afschrijven kan misschien goedkoper zijn? Tco doorrekenen.
Diesel goedkoper? no way, onderhoud

Het is deels afhankelijk van je km's per dag en je rijstijl. Rij je drie keer per week 500km op een dag en hou je ervan om veel 130+ te rijden? Dan ben je veroordeeld tot dagelijks snelladen. Rij je 200km per dag en heb je thuis een laadpaal, dan is er niks aan de hand.

Los daarvan: bedenk je wel dat een EV met 50k per jaar ook afschrijft. Ze zijn sowieso al niet zo waardevast door de snel ontwikkelende techniek. Dus wat je goedmaakt aan brandstofkosten zou je kunnen verliezen aan waardedaling. Dan ben je onder de streep net zo ver.

Daarbovenop: gebruik je de auto's ook voor vakanties e.d.? En wat zijn je eisen aan een auto dan? Zou een EV daarbij passen? Als je met de auto naar onherbergzame gebieden wil waar je amper kunt laden, ga je niet gelukkig worden.
Alleen het laatste argument vind ik een redelijk goed argument.

Het zou mij niet verbazen als komende jaren hybride auto's harder gaan afschrijven dan Ev's

Terwijl hybrides juist veel verkocht worden. Met een fatsoenlijk accupakket heb je twee werelden behoorlijk goed gecombineerd. Al zitten er ook risico's aan een dubbele aandrijflijn.

Mijn ervaring is dat EV’s op dit moment wel waardevast zijn. De handelsprijzen lopen snel op is mijn ervaring. Vorig jaar EV ingeleverd was nog een drama. Dit jaar EV ingeleverd en lag de handelswaarde veel hoger. Met de hoge brandstofprijzen is het de verwachting dat de waarde alleen maar oploopt.

Een EV moet bij je passen. Is de actieradius voldoende en hoe kijk je tegen snelladen onderweg aan? EV’s halen bij normaal gebruik ongeveer 400k en vaak nog meer. Het rijden met de EV is goedkoop en de occasionprijzen lopen op dit moment op.

Een EV moet bij je passen. Is de actieradius voldoende en hoe kijk je tegen snelladen onderweg aan? EV’s halen bij normaal gebruik ongeveer 400k en vaak nog meer. Het rijden met de EV is goedkoop en de occasionprijzen lopen op dit moment op.
Ja dat klopt wel.

Ik denk eigenlijk dat het onderscheidende element is of je met de auto ver op vakantie gaat. Ga je met de auto naar Spanje of vaak naar Duitsland en verder dan denk ik dat je beter nog even kan wachten. Ga je alleen in Nederland of in Frankrijk dan is het een wel optie die ik zeker zo meenemen. Bij het zoeken naar een vervangende auto zou ik altijd mijn opties zo ruim mogelijk maken en in de buurt zoeken. Want een auto ver weg halen is, zo is mijn ervaring, onpraktisch en niet altijd een succes.

Ik vind het als tweede auto wel een optie, maar vind het de uitgave nog niet waard. Tijdje terug had ik iets op het oog rond 14k, dat is inmiddels allemaal 16-17k minimaal. Dat geld wil ik er niet aan uitgeven.

Auto's zijn gewoon knetterduur.

Met een jaarkilometrage van 50.000 is een EV financieel gezien echt een no-brainer naar mijn mening. Als je alleen zegt 'de EV zal goedkoper zijn', dan blijft het abstract. Het enorme verschil wordt pas duidelijk als je de kosten echt vergelijkt.
  • Brandstof - Een dieselauto die 1:20 loopt, kost je bij 2 €/L op jaarbasis 5.000 € aan brandstof. Een EV die 18 kWh/100 km slokt kost per jaar 1.800 € als je tegen 20 ct/kWh kunt thuisladen en 4.500 € als je tegen 50 ct/kWh openbaar moet laden. Hoe dan ook goedkoper dus, maar met thuisladen loopt het echt heel hard op, ook zonder zonnepanelen.
  • Onderhoud - Aan onderhoud zul je veel besparen. Voor mijn eigen EV ben ik per jaar ca. 350 € aan onderhoud en reparaties kwijt. De auto is nu 8 jaar oud. Bij een diesel zal dat rustig 1.000+ €/j zijn.
  • Wegenbelasting - Een diesel is nog altijd fors duurder in de wegenbelasting dan een EV en zal dat ook wel blijven. Een EV van 2.000 kg is 262 €/kwartaal waar ik woon, een diesel van 1.700 kg zonder fijnstoftoeslag is 560 €/kwartaal. Scheelt je ook weer ca. 1000 €/j.
  • Afschrijving - Hangt er natuurlijk helemaal vanaf welke auto's je met elkaar vergelijkt. Koop je een Kona EVuit 2020 met 200.000 voor 16.000€, dan pakt het anders uit dan een vrijwel nieuwe Polestar voor 35.000 €. Idem voor de diesel.
  • Batterijdegradatie - Ja, de batterij degradeert. De meeste auto's zijn de eerste 10% kwijt rond de 150.000 km en de volgende 5% ergens tussen de 200.000 en 300.000 km. Kan ook wat sneller, maar je komt weinig auto's tegen met 20% of meer degradatie. Valt best mee dus.
Een besparing van 2.000 - 4.000 €/j is echt mogelijk. Dat is gelijk aan 4.000 - 8.000 € bruto salaris. Moet je toch best even voor werken.

Als je een eigen oprit hebt, zou ik echt blind voor EV kiezen. Bij openbaar laden is het iets meer uitkienen of er een goedkope laadpaal in de buurt of op werk staat. Vakanties vergen wat omdenken, maar zijn heel goed te doen als je het niet erg vindt dat je er een uurtje langer over doet. Denk eraan dat je duizenden euro's per jaar bespaart, dan vind ik het prima om 1x/j iets langer onderweg te zijn.

Als aanvulling op bovenstaande; wij zijn nu voor het eerst op vakantie met een EV. Het enige dat ik anders heb gedaan tijdens de reis is gekeken waar de laadstations zijn en daar een koffie of lunchpauze gepland. En dat was echt prima te doen. Met twee jonge kinderen staan we toch geregeld stil. Binnen een half uur is de auto klaar met laden en rijd je minstens 250-300 km op volle snelheid.
Zijn op vakantie in Duitsland, abonnement Ionity, betaal 41 cent voor het laden en zo'n 7-8 cent per kilometer. Helemaal blij mee. Thuis laden we met zonnepanelen helemaal voordelig.

Terug
Bovenaan