Occasion Megane en 508

Jeroen 508

Kilometervreter
Ik overweeg om mijn Octavia in te ruilen.

Kijkende naar budget en wensen kwam ik op de Megane vanaf 2019 uit, maar zag dat ook de Peugeot 508 van die leeftijd best betaalbaar is geworden.

Voor de Megane zou het gaan om de 1.3TCE met 160pk.
De 508 met 1.6THP en 180pk (want 1.2 durf ik niet aan)

Het moet sowieso een automaat zijn.

Zijn er specifieke punten voor deze auto's om goed op te letten of redenen zijn om deze auto's niet te overwegen?
Hoe zijn de automaatbakken?

Wensen;

Bouwjaar 2019 of jonger.
Kilometers onder de 80.000
Automaat
Adaptieve cruise control
Stoelverwarming

Open dak zou leuk zijn, maar is geen must.

Prijs max 23.000

Laatst bewerkt:
wat mis je in de octavia?

De megane is rationeel de beste keuze, de 1.3 is bewezen betrouwbaar, zuinig en fijne automaat (DCT)

508 weet ik zo niet, vind hem absoluut mooier dan de megane, maar het stuurtje, en geen idee hoe de 1.6 THP motoren zijn van die jaren. sowieso heel veel beter dan die oude.

Auto is gewoon prima, maar na veel gedoe met schadeherstel is het fijne gevoel wel een beetje weg. Daarnaast gewoon wel zin in iets anders na 2,5 jaar hetzelfde dashboard te zien ;)

Het stuurtje in de 508 vind ik een groot pluspunt. Heb dat in de 308 ook gehad en vond het heel fijn.

Denk ook dat de Megane wel de veiligere keuze is.

Moet wel goed de caravan kunnen trekken dus vandaar deze vermogens.

De recente 1.6 uit de 508 is ook een betrouwbaar blok. Ik heb zelf een 1.2 in mijn Citroën. Gewoon goed onderhouden en dan draait die prima. Ik zou die wel niet aanraden voor een grote auto als de 508

De 1.2 lijkt me sowieso niet ideaal voor de 508.
Ga ze volgende week allebei wel een keer bekijken. Vind de 508 wel echt heel gaaf, maar ben nog altijd een beetje bang voor de reputatie van Peugeot.

Heb dus een 308 T9 gehad. Die was op zich best goed.

De Megane in een beetje dikke uitvoering is toch ook best leuk.

Gewoon kiezen waar je je het best bij voelt. Maar ook eentje die je zelf leuk vindt, eentje die prettig rijdt/zit.

508 is wel een ander segment dan de Megane. Ik snap de opties wel, beide mooie auto's. Vind zelf Talisman ook erg mooi.

Denk wel dat je voor hetzelfde bedrag bij de Megane een betere deal hebt, wanneer je kijkt naar vergelijkbare leeftijd en kilometerstand.

Is de 1.6 180 in de 508 wel een THP? Volgens is de 165 pk een (e)-THP.

Wij hebben zelf de 180 pk automaat in een 2019 508 SW, die bevalt erg goed en is een vlotte auto. Minder ruim dan zijn voorganger, maar nog steeds goed te doen.

Ik denk dat de Renault Talisman wel ruimer is.

Talisman zou ik ook nog wel naar kunnen kijken
Het verbaast me dat ik van beide modellen veel tegenkom zonder stoelverwarming. Zeker in de 508 had ik dat anders verwacht.
Nu went het ook wel weer om het niet te hebben natuurlijk ;)

Bij de 508 kom je dan denk ik in de GT-Line, al is onze Allure ook wel redelijk aangekleed. Onze vorige 508 SW (2015) was ook een GT-Line. Als je dan in een 2019 Allure stapt mis je wel dingen als pano dak, maar het nieuwe model heeft wel allerlei hulpmiddelen en sensoren extra.

Stoel en stuurverwarming kunnen mij gestolen worden.
Persoonlijk zou ik voor de 508 gaan, vind ik een stuk mooier dan de Megane

In de familie hebben we een 508 1.6 Puretech 180 pk. Ongeveer 100.000 mee gereden nu.

Allereerst: de auto is supercomfortabel, richting deinerig. In sport modus zijn de dempers juist erg strak maar dan zit de automaat ook in sportmodus. Geen individuele optie mogelijk.

Pro: motor heeft geen issues. Geen olieverbruik, geen problemen met inhouden door vervuiling en geen hoorbare kettingissues na 100.000 km. Zeer zuinig, daarvoor hoef je geen 1.2 te nemen. Automaat zeer soepel (Aisin). Zitpositie is geweldig maar check of je zelf ook goed zit.

Nadeel: interieur kraakt wat. Ruis keert steeds terug rond stijlloze ramen. Er zit een soort soft stop op waardoor automaat moeilijk 'kruipt' bij lage snelheid. Zorgt bij koude motor voor irritant springerig gedrag. Mediasysteem is moeilijk te doorgronden maar Android Auto werkt prima. Soms rare elektronische problemen maar gaan vanzelf weer weg.
Edit: deurvangers voorzijde kraken snel. Onderstel wordt snel wat rumoerig op slecht wegdek door slijtage. Veel Peugeots hebben dit en is mij niet duidelijk wat dit exact is. Check of hij sticky steering heeft, het stuurgedrag is sowieso vrij direct.

Verder is de 508 prachtige wagen om te zien en een goede caravantrekker indien nodig.

Laatst bewerkt:
Renault gebruikt de 7DCT300 automaat van Magna Getrag, die heb ik ook in mijn Clio zitten. Fijne en betrouwbare automaat die door door heel veel merken wordt gebruikt. ( zoals Mercedes, Nissan, BMW, Mini, Mitsubishi, Dacia, Ford etc.)
In mijn auto zit de zelfde 1.3 TCe motor, dit is een hele fijne, betrouwbare en zuinige motor.

Peugeot gebruikt een betrouwbare automaat van het Japanse Aisin.
In de bouwjaren waarin je zoekt was de 1.6 motor goed en betrouwbaar.

Eigenlijk zijn de Peugeot 508 en Renault Megane hele goede opties.

Kijk dan ook naar naar de Renault Talisman. Mijn broer heeft vele jaren een gehad, en was er bijzonder tevreden over.
Verlengde steeds het lease contract, dit heeft hij bij geen enkele andere auto gedaan, tot de leasemaatschappij dit niet meer wilde.

Laatst bewerkt:
De 508 als leaseauto gehad. Lage instap en nog lagere daklijn bij instappen. Dat zal wel een verschilpunt met de Megane zijn.
Verder ging de 508 na 3-4 jaar best wel eens hier en daar piepen, ergens rechts in dashboard en koppelingspedaal. Eerlijk: een even oude Insigna zat wat dat betreft beter in elkaar.
Staat wel tegenover dat je een fraaie afwijkende gangsterbak rijdt waar veel grijze D-aanbidders nog lang niet aan toe zijn.
Kofferbak van 508 (II) is niet extreem groot bij de gewone 5 deurs, tgv aflopende achterzijde. Voordeel tov Talisman is dan wel weer de grote achterklep.
Verder zijn de Megane en 508 van verschillende klasse met ongetwijfeld verschillende maandkosten. Maar je rijdt er wel een fraaie wagen mee. Zou voor de 508 gaan.

Zie inmiddels wel in dat ik voor een echt mooie 508 wel wat dieper in de buidel moet tasten.
Maar ga wel allebei eens in het echt proberen te ervaren deze week.
Zag vandaag nog een 508 in mijn binnenspiegel en vind die wel erg dik.
Maar heb deze week ook een proefrit in een mooie Megane RS line gepland staan

Voordeel van de 508 is dat ze bewezen betrouwbare aisin automaten hebben.
Nadeel is dat die bakken een echt hoog meerverbruik geven, en door sommigen als onrustig en traag schakelend worden ervaren. Dus zeker eerst een uitgebreide proefrit, inclusief snelweg en inhaalacties daar, voor je eventueel daarvoor kiest, en je (bv in de verbruiksmonitor) oriënteren op het meerverbruik - als je daar waarde aan hecht natuurlijk, maar met de huidige (en toekomstige) brandstofprijzen zal wsl bijna niemand dat meer helemaal koud laten.

Beide factoren waren voor mij dealbreakers om niet voor een PSA-product met zo'n bak te kiezen, dat laatste na een proefrit waarbij hij pas op de snelweg echt door de mand viel.

Met de Renault geen ervaring, maar die hebben een veel modernere automaat die die nadelen zeker niet heeft.

De 508 gaat toch te duur worden in lasten ook. Jammer, want wel heel gaaf model.

Heb nu 2 Megane's op het oog. Donderdag even kijken

Talisman net ook wel bekeken. Zeker als sedan erg mooi!
Maar dan kom ik al snel op een wat ouder exemplaar uit

Nadeel is dat die bakken een echt hoog meerverbruik geven, en door sommigen als onrustig en traag schakelend worden ervaren. Dus zeker eerst een uitgebreide proefrit, inclusief snelweg en inhaalacties daar, voor je eventueel daarvoor kiest, en je (bv in de verbruiksmonitor) oriënteren op het meerverbruik - als je daar waarde aan hecht natuurlijk, maar met de huidige (en toekomstige) brandstofprijzen zal wsl bijna niemand dat meer helemaal koud laten.

Beide factoren waren voor mij dealbreakers om niet voor een PSA-product met zo'n bak te kiezen, dat laatste na een proefrit waarbij hij pas op de snelweg echt door de mand viel.

Met de Renault geen ervaring, maar die hebben een veel modernere automaat die die nadelen zeker niet heeft.
De grootste zorg bij een automaat is onderhoud, ook vol automaten is ontwikkeling dat ze telkens zuiniger worden.

De grootste zorg bij een automaat is onderhoud, ook vol automaten is ontwikkeling dat ze telkens zuiniger worden.
En toch blijft juist de Aisin duidelijk onzuiniger en trager, 'ontwikkeling' of niet. Lock-ups zijn ook niets meer dan een lapmiddel, om de inherente tekortkomingen van een koppelomvormer te maskeren, niet fundamenteel te verhelpen. Meer versnellingen is ook een rare ontwikkeling, met steeds soepeler motoren, die bij een koppelomvormer zelfs averechts kan werken omdat er met meer versnellingen ook meer schakelmomenten zullen zijn waarbij de nadelen van de koppelomvormer weer vrij spel hebben.

Discussie is sowieso achterhaald, want de TS heeft zijn keus al gemaakt.

De 508 gaat toch te duur worden in lasten ook. Jammer, want wel heel gaaf model.

Heb nu 2 Megane's op het oog. Donderdag even kijken
Goeie keus (y) (zeg ik, met normaal een lichte voorkeur voor Stellantis ;))
Veel succes en plezier - met kijken, proefrijden en aankoop!

Laatst bewerkt:
Geen interesse in een 4e generatie Octavia?

Ik vind de 508 een erg fraaie auto maar is wel behept met het Peugeot-syndroom: Het ziet er mooi (soms zelfs prachtig) uit, maar het is qua bediening en gebruiksgemak notoir ondoordacht. Bovendien vond ik in de 508 de zit op de achterbank echt slecht gezien het formaat van de auto. Ik denk dat dat, komende uit een Octavia, gaat irriteren.

De Octavia 4 is zeker ook mooi en rijd fijn, maar ik lees vaak over storingen en foutmeldingen en heb dat zelf ook ervaren.
Zeker van binnen wel moderner dan de Megane.
Ook de Seat Leon wel overwogen.
Alleen beide zijn amper te vinden met minimaal de 1.5 TSI en de rest van de wensen binnen budget.

Ook naar de Focus gekeken, maar vond dat dashboard in de Fiesta al niet fijn dus zal het in de Focus ook niet bevallen ga ik vanuit.

Ik vind het voorlaatste dashboard in de Focus wel prettig, redelijk clean en nog genoeg via knoppen. Alleen stuurverwarming had ook op het stuur gemogen, zoals bij Opel. Of een schakelaar links zoals bij Renault. Nu moet je achter de pook langs. Wel beetje eerste wereld probleem natuurlijk. Bij de nieuwe modellen zit het achter het scherm meen ik, ik heb toch liever nog fysieke knoppen!

De Octavia 4 is zeker ook mooi en rijd fijn, maar ik lees vaak over storingen en foutmeldingen en heb dat zelf ook ervaren.
Tsja die van mij is probleemloos, maar die is van bouwjaar 2023. Weet niet of dat binnen budget valt? Wat ook zal helpen is zorgen dat de software up-to-date is, dat hoeft geen belemmering te zijn.
Plus, lullig misschien, maar: denk je dat een Peug dan wél een goed idee is?

Ook naar de Focus gekeken, maar vond dat dashboard in de Fiesta al niet fijn dus zal het in de Focus ook niet bevallen ga ik vanuit.
De pre-faceliftversie is zeer prettig in gebruik edoch. Praktisch comfort en bedienbaarheid op niveau van Skoda. Kwaliteit ook erg goed, absoluut hoger dan in de Fiesta ook, je ziet het er alleen niet aan af.

Laatst bewerkt:
@DeeTwee
Een O4 vind ik alleen met de 1.0 binnen budget en redelijke kilometerstanden.
Die motor heb ik gehad en vind ik te licht.
Peugeot heb ik inmiddels afgeschreven. Was ook wel een beetje huiverig voor de electronica.

Zal de Focus nog eens in het echt gaan bekijken binnenkort.
Vond de stand van het scherm niet fijn bij de Fiesta.

Zal de Focus nog eens in het echt gaan bekijken binnenkort.
Vond de stand van het scherm niet fijn bij de Fiesta.
Ik vond het in de focus zeer vergelijkbaar met de Octavia, alleen was het scherm in de focus kleiner en zaten er wat -handige!- fysieke knoppen onder. Volgens mij heeft de Fiesta een vergelijkbare set-up alleen niet een randje waar je hand/pols op kunt laten rusten, waardoor het veel minder prettig bedient.

Wat mijns inziens wel lastig wordt bij de Focus is om níet bij een 1.0 uit te komen, zeker met jouw wensen (automaat). Als mild-hybrid is de ecoboost dan wel weer wat krachtiger dan die van VAG (als 125 pk-versie ga ik zeggen dat het niks uitmaakt of dat het VAG-blokje zelfs wat beter presteert), maar hij loopt niet zo mooi trillingsvrij als het VAG-blok. Daarnaast zijn de automaten in de focus niet zo geavanceerd als die van VAG volgens mij.

De DSG die ik nu heb is ook niet foutloos.
Schakelt bij normaal rijden wel soepel, maar ga je wat sportiever rijden gaat het soms wat bruut.

Daarnaast staat dit type DSG ook bekend om hoge slijtage van de koppeling.

Als het een Focus zou worden moet het echt de 1.5 zijn.
Hoewel de Vag 1.0 mij wel verbaasd heeft met caravan houdt het niet echt over. De huidige 1.5 is veel vlotter

Dit is best een fijn exemplaar, in robijnrood wat ik zelf ook op mijn Focus had. Heel mooie kleur en vrij exclusief aangezien ie duurder was dan de andere lakkleuren.

Dit is best een fijn exemplaar, in robijnrood wat ik zelf ook op mijn Focus had. Heel mooie kleur en vrij exclusief aangezien ie duurder was dan de andere lakkleuren.

Erg mooie kleur inderdaad. Ik ben blij met mijn Chrome Blue, maar deze vind ik nog mooier.
Alleen die nieuwe opties bij Ford... wel stoelverwarming maar geen stuurwielverwarming. En nog vreemder, geen voorruitverwarming! Dat is (was?) juist zo fijn bij Ford vind ik!
En ik zou de AGR stoelen missen

Alleen die nieuwe opties bij Ford... wel stoelverwarming maar geen stuurwielverwarming. En nog vreemder, geen voorruitverwarming! Dat is (was?) juist zo fijn bij Ford vind ik!
De stuurwiel- en voorruitverwarming had ikzelf ook inderdaad, erg prettig. Die laatste mis ik nog regelmatig op mijn Skoda.

De AGR (tienvoudig verstelbare) stoelen waren nog niet leverbaar toen ik de Focus bestelde. Maar ik zat eerlijk gezegd prima in de normale ST-Line stoelen. Ben sowieso benieuwd hoeveel Focussen je tweedehands gaat vinden met die optie.

De stuurwiel- en voorruitverwarming had ikzelf ook inderdaad, erg prettig. Die laatste mis ik nog regelmatig op mijn Skoda.

De AGR (tienvoudig verstelbare) stoelen waren nog niet leverbaar toen ik de Focus bestelde. Maar ik zat eerlijk gezegd prima in de normale ST-Line stoelen. Ben sowieso benieuwd hoeveel Focussen je tweedehands gaat vinden met die optie.
Mijn Focus was tweedehands en had ze ;)
Sowieso best complete uitvoering.
Moet wel zeggen dat de behoefte aan stuurverwarming afhankelijk is van het stuur. De ZOE heeft het niet, maar dat stuur voelt niet zo koud. Materiaal verschilt dus logisch. Maar voorruitverwarming is toch wel ideaal, dat zou ik meer missen denk ik. Al went dat ook wel weer natuurlijk.

Erg mooie kleur inderdaad. Ik ben blij met mijn Chrome Blue, maar deze vind ik nog mooier.
Nou is dit een import dus daar kan het verschil in zitten.
Maar ik vind dit ook een mooie auto, nu alleen als hatchback in deze kleur en het zou zomaar een opvolger kunnen worden voor mijn huidige auto.
Hoe zijn de automaten van Ford tegenwoordig, ik weet dat de eerste generatie powershift niet de beste was.

Nou is dit een import dus daar kan het verschil in zitten.
Maar ik vind dit ook een mooie auto, nu alleen als hatchback in deze kleur en het zou zomaar een opvolger kunnen worden voor mijn huidige auto.
Hoe zijn de automaten van Ford tegenwoordig, ik weet dat de eerste generatie powershift niet de beste was.
Wat 'm vooral "verraadt" als import -realiseer ik me nu- is de combinatie van de 182 pk motor met automaat. Die was volgens mij nooit leverbaar in Nederland. Maar de uitrusting is inderdaad ook niet volgens mij de Nederlandse samenstelling, daar zat stoelverwarming samen met stuur- en voorruitverwarming in het Winter Pack.

Dat klopt. Heb ik mee te maken gehad, thermostaat vervangen en het probleem was opgelost.

Maar als je dat niet tijdig opmerkt heb je uiteraard een groter probleem zoals lekke koppakking of nog erger.

Verder wel een heel fijne auto zo’n Megane.

Bedankt voor de tips voor de Megane.
Zal het navragen als de proefrit bevalt.

Heb een luxe pré facelift met schuifdak gezien van 2019 en een RS line van na de facelift.
Die laatste is mooier, zowel qua kleur als uitstraling, maar ook een paar duizend euro duurder.
Eens goed kijken of dat het waard is voor mij.

Ik zou zeker voor de facelfit versie gaan, die heeft het Easylink-infotainmentsysteem wat een stuk stabieler werkt dan het R-Link 2 van voor de facelift. Ik kan mij verder aansluiten bij de rest, mooie station zo'n Mégane en de 1.3 TCe + EDC automaat combinatie heb ik in mijn Clio ook. 0 problemen tot dusver. Het probleem met het thermostaathuis is mij niet bekend voor deze motor maar de 0,9 TCe van de vorige Captur had er ook vlot last van, worden kennelijk van papier mache gemaakt tegenwoordig! De tip van Vertmaori ga ik dus zelf ook maar opvolgen.

Dit is een mooie!

Het is helaas niet tot een proefrit gekomen.
Vooraf even gesproken over mijn eigen auto en nog zonder deze gezien te hebben kwam hij aan met een belachelijk laag bedrag voor inruil.
Totaal niet in verhouding met het huidige aanbod vergelijkbare auto's.
Heel verhaal over de daling in waarde met de jaarwisseling waar hij al rekening mee moet houden omdat hij de mijne niet meer voor die tijd zou kunnen verkopen enz.
Volgens hem was hun auto al goedkoper gemaakt ter compensatie van de komende jaarwisseling.

Hoewel uiteraard wel nieuwsgierig naar de Megane toch maar bedankt voor de proefrit, want we zouden er nooit uit zijn gekomen.

Ik kijk rustig verder en anders blijft de Octavia gewoon nog een jaar langer.

Terug
Bovenaan