Oldtimer electrificeren

Ik weet dat er een paar bedrijfjes zijn die de ombouw voor je kunnen verzorgen en/of de spullen kunnen leveren zodat je het zelf kan doen.
Waarom overweeg je je oldtimer te elektrificeren?

Ik heb laatst een proefrit gemaakt in een nieuwe elektrische auto.
Veel positieve punten spreken me aan zoals de stilte, de snelheid, het koppel wat er meteen is etc.
De oldtimer die ik heb, vind ik er leuk uitzien, hij is niet groot en lomp, overzichtelijk, maar mist wat luxe zaken zoals airco, climate control, stuurbekrachtiging etc.
Sommige dingen kunnen naderhand nog wel aangepast worden.
Wat ik niet leuk vond aan een nieuwe auto is dat ik niet meteen het gevoel van overzicht en breedte van de auto heb. Ik zat erop i.p.v. erin en waar mijn rechterbuitenspiegel eindigde was een raadsel. Dat heb ik meestal meteen wel een idee bij in smalle straatjes.
Waar ik helemaal gek van werd waren al die veiligheidswaarschuwingen, zoals schakel op (andere hybride auto), snelheidswaarschuwing, ecotips knipperende lampjes, een stuur die een eigen wil heeft als die een wit lijntje ziet.etc.
En hoewel uitschakelbaar is dat telkens weer een gedoe.
Dus feitelijk zijn er twee opties, mijn dagelijks vervoer uit 2013 met luxe zaken hooguit inruilen op een auto uit 2015 a 2016 om al die onzin te vermijden en de oldtimer beter gebruiksklaar maken (olie verbruik, geschikt voor ongelood etc) of meteen alles inzetten op elektrificatie van de oldtimer en die als dagelijks vervoer gebruiken.
Geen gedoe met milieuzones en geen gedoe met veiligheidszaken. Al waren kreukelzones en airbags wel wenselijk

Wat ik niet leuk vond aan een nieuwe auto is dat ik niet meteen het gevoel van overzicht en breedte van de auto heb. Ik zat erop i.p.v. erin en waar mijn rechterbuitenspiegel eindigde was een raadsel.
Dat klinkt alsof je gewoon de verkeerde auto hebt getest. Niet alle nieuwe auto’s/EV’s zijn hetzelfde, dus heeft ook geen zin ze over 1 kam te scheren…

Er zijn genoeg opties inderdaad om een oldtimer elektrisch te laten uitvoeren. Het zijn wel vrij standaard pakketten aangezien een ombouw(pakket) door een typegoedkeuring moet. Of je moet een individuele keuring doen en dan de EMC testen zelf betalen, wat nogal duur is. De tijd van zelf hobbyen is wel voorbij; met auto's die een brandgevaar werden, pacemakers verstoorden of het mobiele telefoon netwerk plat legden.
Zelfs zo'n standaard pakket is niet goedkoop en de inbouw komt met een aantal werkzaamheden die een halve restauratie zijn en natuurlijk de (van oorsprong al niet heel fantastische kreukelzone) crash bescherming beïnvloeden.

Je ziet dat dit eigenlijk alleen gedaan wordt bij klassieke auto's waar heel goed mee te leven valt enveel mee te rijden maar waarbij de motor daarin het grootste obstakel is. Denk dus vooral aan een Citroen DS - waarbij de motor zelfs niet echt lekker past bij het comfort en vooruitstrevende van de DS. En daarbij heeft een DS genoeg waarde en genoeg aanbod op de markt dat dit wel financieel uit kan en er ook nog wel een volgende koper te vinden is.

Gaat het je puur om tegenvallende zaken met een moderne EV dan zou ik je aanraden nog wat verder te zoeken. En als tip; ga een keer in een Renault Zoe rijden, dat is nog best een goede brug tussen de werelden.

De uitkomst zal inderdaad grotendeels bepaald worden door de kosten.
Als het op 40.000 euro komt dan is het niet handig.
De waarde van de auto is voor mij minder belangrijk.
De geteste autos waren Golf hybride van 2024 en Ionic van 2025

De uitkomst zal inderdaad grotendeels bepaald worden door de kosten.
Als het op 40.000 euro komt dan is het niet handig.
De waarde van de auto is voor mij minder belangrijk.
De geteste autos waren Golf hybride van 2024 en Ionic van 2025
Toch ben je voor 40.000 echt niet heel ver. Tenzij je een standaard kit gaat kopen voor bijvoorbeeld een 2CV.

Voorbeeldje

22.000 euro voor 41 kWh op Lifepo4 accus. Daar komt de BTW dan nog bovenop. Dus dan zit je al over de 26000. Dan moet het nog gemonteerd worden.

Vanafprijs van een nieuwe Renault 5 is ook iets in die hoedanigheid.....Hoe graag wil je dan iets wil ik er maar mee zeggen.

Precies, het is nogal een keuze.

Afhankelijk van wat je er precies mee doet (vooral; hoeveel snelweg rij je wat niet omgezet kan worden in provinciale wegen) kan ik ook een Microlino aanraden. Niet al teveel gammel als een kitcar en tenminste met een kreukelzone maar wel vrij puur rijden, geen veiligheidswaarschuwingen en dan ook nog elektrisch. Maar gaat max 90km/h. Een complete Microlino kost al minder dan zo'n ombouw kit excl. plaatsing.

Precies, het is nogal een keuze.

Afhankelijk van wat je er precies mee doet (vooral; hoeveel snelweg rij je wat niet omgezet kan worden in provinciale wegen) kan ik ook een Microlino aanraden. Niet al teveel gammel als een kitcar en tenminste met een kreukelzone maar wel vrij puur rijden, geen veiligheidswaarschuwingen en dan ook nog elektrisch. Maar gaat max 90km/h. Een complete Microlino kost al minder dan zo'n ombouw kit excl. plaatsing.
Maar dan zou ik liever een gebruikte eCitigo pakken eerlijk gezegd. Dat is wel echt een wereld van verschil met een Microlino.

Dus iets tussen de 150 en de 200 pk met een actieradius van minimaal 400 km zal nog wel wat meer kosten.
Ik wil geen gevaar zijn voor mezelf en de rest van het verkeer en evengoed wel normaal mee kunnen komen op 100 km/h wegen.

Dus iets tussen de 150 en de 200 pk met een actieradius van minimaal 400 km zal nog wel wat meer kosten.
Ik wil geen gevaar zijn voor mezelf en de rest van het verkeer en evengoed wel normaal mee kunnen komen op 100 km/h wegen.
Normaal meekomen op 100kmu wegen kan met nagenoeg elke auto.

Het is wel grappig hoor. Leuk om te doen. In een Burton ofzo.....of iets wat lekker licht is.

Maar ik krijg persoonlijk de kriebels als mensen een 911 of een Pagode gaan ombouwen.
Een oudere auto heeft een ziel, het is niet zomaar een ding meer. En die ziel zit ook in de aandrijflijn. Moderne autos ook die met verbrandingsmotoren missen dat. Het is te verfijnd, te geraffineerd. Het is interessant vanuit de engineering maar als liefhebber....

Dan kun je prima zeggen ik pak een 2CV of iets dergelijks en zet daar een elektromotor in. Hij is nu sneller en bruikbaarder. Maar ga je er daadwerkelijk elke dag mee rijden? Voor dat geld? Mis je dan niet juist het geraffineerde van een moderne EV die net zo duur is.
En inderdaad die goedkopere kits hebben dan te weinig bruikbaarheid om er echt wat mee te kunnen. Toertochtje gaat toch wel over de 100 km en tussendoor laden is altijd vervelend. Bruikbaar 200 km is al een ander verhaal.

Terug
Bovenaan